نتانیاهو

دهها تن از سران امنیتی سابق اسرائیل اعلام کردند: نتانیاهو مسئول مستقیم آسیب به امنیت و فروپاشی جامعه اسرائیل است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، سران پیشین ارتش، موساد و شاباک، که امتناع نیروهای ذخیره از خدمت داوطلبانه را پشتیبانی می‌کنند، می‌گوید لایحه دولت نتانیاهو، بنیان مشترک جامعه اسرائیل را فرو می‌پاشد.

دهها تن از مقامات عالیرتبه امنیتی، از جمله سران پیشین نیروهای دفاعی؛ سازمان اطلاعات و عملیات ویژه موساد؛ سازمان اطلاعات و امنیت (شاباک) حمایت خود را از نیروهای ذخیره که به عنوان اعتراض تهدید کرده‌اند خدمت داوطلبانه را متوقف کنند، پشتیبانی کردند. آنها این بیانیه را روز یک‌شنبه صادر کردند؛ همزمان با این که کنست برای رأی گیری نهایی آماده می‌شد تا لایحه‌ای را به تصویب برساند که به نظارت قضایی بر معقولیت» تصمیمات سیاستمداران عالیرتبه پایان می‌دهد.

سران امنیتی در این نامه گفتند نتانیاهو را «مسئول مستقیم آسیب جدی» به امنیت اسرائیل می‌شمارند، و او را متهم کردند: «به آسیب لایحه‌ مذکور به اسرائیل، مطلقاً بی‌اعتنا است. تصویب این لایحه، بنیان مشترک جامعه‌ اسرائیل را فرو می‌پاشد، میان شهروندان نفاق می‌افکند، نیروهای دفاعی را از پا می‌اندازد، و آسیب جدی به امنیت اسرائیل می‌رساند.»

آنها در این نامه نوشتند «روند قانونگذاری لایحه ناقض پیمان اجتماعی‌ای است که ۷۵ سال است میان هزاران تن از فرماندهان و سربازان ذخیره موجود بوده» و تهدید ذخیره‌ها را «اقدام بر اساس مسئولیت ملی در دفاع از دموکراسی اسرائیل» خواندند.

سران امنیتی و نظامی سابق افزودند «ما توقع داریم مسئولانه اقدام کنید، روند قانونگذاری را متوقف کنید و پروسه‌ای برای مذاکره پیرامون تغییراتی که فقط تحت اجماع گسترده میان مردم،‌ و در کنست صورت گیرد آغاز کنید.»

امضا کنندگان این نامه، با مقایسه اوضاع کنونی با «روزهای منتهی به جنگ یوم کیپور»، که برای اسرائیل رویدادی مصیبت‌بار بود، گفتند ما «تابلو قرمز پررنگ ایست را مقابل چشم شما و دولت شما گرفته‌ایم.»

در میان امضا کنندگان، نام اهود باراک، موشه یعلون، و دان‌هالوتز، رؤسای پیشین نیروهای دفاعی؛ ناهوم آدمونی، افرایم حالیوی، شبتای شاویت،‌دانی یاتوم، تامیر پاردو، رؤسای پیشین موساد، سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل؛ کارمی گیلون، یوآل دیسکین، و نداف آرگامن، رؤسای پیشین شاباک، سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل و چندین تن از کمیسرهای پلیس و رؤسای خدمات زندان؛ و نیز شمار زیادی ژنرال ارتش به چشم می‌خورد.

یک مقام رسمی ارشد بینام ائتلاف، ظاهرا در واکنش به این نامه، در بیانیه‌ای که در شماری از رسانه‌های عبری منتشر شد، گفت «بزرگ‌ترین آسیب علیه امنیت اسرائیل، فرمانبری دولت و کنست از اوامر یگان‌های ارتش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس