کد خبر 1511350
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰
نوشابه

آنچه در روزهای داغ حالمان را جا می‌آورد، سرکشیدن یک لیوان نوشیدنی تگری است؛ مثلاً یک لیوان نوشابه! ولی یادمان باشد این نوشیدنی خانوادگی و البته اعتیادآور، سرکشیدن قلپ قلپ بیماری و مریضی است.

به گزارش مشرق، ناسا اعلام کرده که احتمالاً قرار است من و شما گرم‌ترین ماه تاریخ زمین را تجربه کنیم! یعنی روزهای پیش رو در مرداد ماه به این راحتی عبور نخواهد کرد و روزهای گرم تابستان، داغ‌تر می‌شود و سخت‌تر می‌گذرد. آنچه که بیش از هرچیز در این روزهای عرق‌گیر، دلمان را خنک می‌کند و حالمان را جا می‌آورد، سرکشیدن یک لیوان نوشیدنی تگری است؛ مثلاً یک لیوان نوشابه!

فقط نکته ریزی که از قلم می‌افتد آن است که برای خنک شدن دلمان چه بلایی سر خودمان می‌آوریم. گرچه حساب و کتاب جدیدی در دسترس نیست اما آخرین آمار می‌گوید ایرانی‌ها چهار برابر مردم دنیا نوشابه‌دوست هستند.

بنا بر این آمار، هر ایرانی سالانه به طور متوسط ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می‌کند. سرانه مصرف نوشابه در جهان حدود ۱۰ لیتر است ولی این رقم در کشور ما ۴ برابر بیشتر است و علاوه بر این علاقه ملت‌مان به این نوشیدنی روز به روز بیشتر هم می‌شود؛ اما یک کاربر در فضای مجازی، ویدئویی از خود منتشر کرد تا به من و شما بگوید یک من ماست چقدر کره و دو لیتر نوشابه چقدر شکر دارد.

این کاربر با یک دودوتا چهارتای ساده نشان می‌دهد نوشابه‌ای که کنار ناهار و شام در جمع خانواده یا رفقا دور هم سر می‌کشیم، مصداق بارز آن است که روی برنج و خورش، قند و شکر می‌ریزیم و بر بدن می‌زنیم، به مقداری بیش از آن چه تصورش را می‌کنیم.

یک قاشق برنج، یک قاشق خورش و دو حبه قند

او با ضرب و تقسیمی ساده حساب کرد که در یک بطری نوشابه حدود ۶۶ حبه قند حل شده است! روی بطری نوشابه نوشته شده که به ازای هر ۳۷۵ میلی‌لیتر، ۴۱ گرم شکر در آن وجود دارد، بنابراین اگر با یک معادله ساده ریاضی می‌توان فهمید که در کل یک بطری ۲۸۱ گرم شکر حل شده است. این کاربر برای آن که به بیننده بگوید با خوردن نوشابه چه میزان شکر وارد بدن خود می‌کند و تا چه اندازه خود را به مرض قند نزدیک می‌سازد، با یک ترازو نشان می‌دهد که ۲۸۱ گرم شکر شوخی‌بردار نیست!

او در این ویدئو نشان می‌دهد که ۲۱۸ گرم شکر، یعنی ۴۴ قاشق چای‌خوری شکر یا به عبارتی ۶۶ حبه قند! این یعنی اگر شما کنار بشقاب غذای خود یک لیوان نوشابه بگذارید و هر دو قاشق یک بار یک قلپ از این نوشیدنی خانوادگی ولی اعتیادآور را نوش جان کنید، انگار روی قاشق برنج و خورش خودتان یکی دوتا قند گذاشته‌اید، جویده‌اید و به دستگاه گوارش‌تان هدیه داده‌اید.

اگر شما از آن خانواده‌هایی هستند که علاوه بر والدین، کودکان خود را هم معتاد به این نوشیدنی گازدار کرده‌ای و حالا فرزند شما بدون نوشابه غذایش را نمی‌خورد، باید بدانید که سلامت کودک خردسال خود را می‌گیرید و به او چند مریضی هدیه می‌دهید.

دور از جانتان ولی مرض سر می‌کشید!

دور از جان‌تان باشد، ولی چاقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، افزایش خطر ابتلاء به دیابت، حمله قلبی و سکته مغزی، پوکی استخوان و حافظه ضعیف‌، کاهش مغز کمتر و افزایش احتمال و سرعت زوال عقلی بیماری‌هایی است که با لیوان نوشابه هم خودتان و هم عزیزانتان آن را سر می‌کشید. البته بچه‌ها بیش از بزرگترها آسیب می‌بینند؛ والدین با دادن نوشابه گازدار به بچه‌ها می‌توانند باعث سو هاضمه و تورم شکم آنها شوند. مصرف نوشابه جذب کلسیم در کودکان را کاهش می‌دهد که این قضیه سلامت استخوان فرزندان را بدجوری به خطر می‌اندازد.

کار جایی خطری‌تر می‌شود که نوشابه به سفره ناهار و شام ختم نمی‌شود. بعضی‌ها به علت علاقه زیادی که به نوشابه دارند آن را به جای آب هم می‌نوشند. برای این دسته افراد که بیشتر از گروه‌های دیگر مضرات و آسیب‌های نوشیدن نوشابه را تجربه خواهند کرد از تأثیری که این نوشیدنی بر سلامت دهان، دندان و … می‌گذراد باید گفت. لک و پوسیدگی روی دندان‌های شما و حذف زیبایی لبخندتان کمترین ضرری است که نصیبتان می‌شود. دی‌اکسیدکربن این نوشیدنی در طولانی مدت لثه‌ها را به ورطه نابودی می‌کشاند و موجب خونریزی و التهاب می‌شود.

اگرچه تا کنون حرف‌های زیادی درباره مضرات نوشابه زده و شنیده‌ایم اما تعارف که نداریم، نوشیدنی جذابی است و برای ترک کردنش تدریجی‌اش باید دنبال راه حل باشیم. معتادان و علاقه‌مندان نوشابه عزیز، می‌توانند با جایگزین کردن نوشیدنی‌های سالم‌تر مانند آب، آب گازدار، نوشیدنی‌های بدون قند، نوشیدنی‌های طبیعی، آب‌میوه، چای سبز و… مصرف آن را کاهش دهند.

ترک عادت کار سختی است. احتمالاً نمی‌توانیم یک باره نوشابه را کنار بگذاریم و وعده غذای چرب و دلچسب بعدی، باز هم بیخیال همه آنچه می‌دانیم شویم ولی باید صبر و حوصله داشته باشیم و بدانیم بدن اگر تغذیه درستی داشته باشد تمایل کمتری به قند و کافئین دارد و دیگر دلبسته به مصرف نوشابه نخواهد بود. سلامتی تاجی از طلاست؛ شاید اگر یادمان باشد این نوشیدنی، قلپ قلپ بیماری و مریضی است که سر می‌کشیم، کمتر به این تاج روی سرمان پتک بکوبیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    سلام من در۵۷سالگی عمل قلب باز کردم که علتش ژنتیک ومصرف زیاد نمک ونوشابه بودوقرارگرفتن در معرض دود دست دوم سیگار بود
  • البحرین لنا IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    #مشرق عوارض چای سیاه؟
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    بفرمایید مرض؟؟؟نوش جونتون!!!!!!!گوارای وجودتون!
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    خوردن نوشابه های گازدار هم باعث مرض قند میشه هم پوکی استخوان و هم پوسیدگی شدید دندان . مفت هم بهتون دادن نخورین اگر سلامتی براتون مهمه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس