کد خبر 1511173
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۳
مایک پنس: ترامپ در حوادث ششم ژانویه مجرم نیست

معاون رئیس جمهور سابق آمریکا گفت، حرفها و اقدامات دونالد ترامپ که به حملات ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره منتهی شد بی ملاحظه هستند اما مجرمانه محسوب نمی‌شوند.

به گزارش مشرق، «مایک پنس»، معاون ریاست جمهوری سابق آمریکا و از نامزدهای رقابت مقدماتی حزب جمهوریخواه موضع جدیدی درباره نقش رئیس سابقش در حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ حامیانش به کنگره آمریکا اتخاذ کرد و گفت، هر چند حرفها و کارهای دونالد ترامپ در این رخداد بی ملاحظه هستند اما مجرمانه محسوب نمی‌شوند.

مایک پنس در مصاحبه با شبکه «سی.ان.ان» گفت: «بگذارید صریح بگویم؛ دونالد ترامپ در آن روز اشتباه کرد و هنوز هم ارزیابی‌اش درباره اینکه من حق لغو نتایج انتخابات ۲۰۲۰ را داشتم غلط است.»

پنس که حالا رقیب رئیس سابقش برای تعیین نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه است ادامه داد: «اما در رابطه با اتهامات کیفری همه‌ چیز به نیت و این که ذهنیت رئیس جمهور سابق چه بوده، مربوط است. من صادقانه نمی‌دانم نیت او در آن روز چه بود.»

معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا پیش از این بارها از دونالد ترامپ به ‌دلیل نقشی که در حمله هوادارانش به ساختمان کنگره در تاریخ ششم ژانویه ۲۰۲۱ داشت انتقاد کرده است. او در اواسط خرداد ماه در یک سخنرانی در جمع حامیان حزب جمهوریخواه، بار دیگر بر نقش واضح ترامپ در حمله به ساختمان کنگره آمریکا در دو سال قبل تاکید کرد.

پنس در این‌ سخنرانی گفته بود: «مردم آمریکا حق دارند که بدانند در آن روز (ششم ژانویه ۲۰۲۱)، رئیس‌جمهور ترامپ از من خواست که بین او و قانون اساسی، یکی را انتخاب کنم. اکنون هم رأی‌دهندگان با همان انتخاب مواجه خواهند بود. من قانون اساسی را انتخاب می‌کنم.»

او در ادامه این سخنرانی گفت: «اعتقاد من این است، کسی که خودش را بالاتر از قانون اساسی می‌داند هرگز نباید رئیس جمهور آمریکا باشد. همینطور کسی که از دیگران می‌خواهد تا او را بالاتر از قانون اساسی قرار دهند هم نباید هرگز دوباره رئیس جمهور آمریکا شود.»

دونالد ترامپ روز سه شنبه گذشته اعلام کرد، در نامه‌ای به او اعلام شده که موضوع تحقیقات یک هیات منصفه بزرگ درباره تلاشهایش برای لغو شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ قرار گرفته است.

این نامه نشانه واضحی از احتمال مطرح کردن اتهامات کیفری فدرال علیه رئیس جمهور سابق آمریکا در رابطه با تلاشهایش برای ماندن در قدرت بعد از شکست در آن انتخابات است.

مایک پنس در مصاحبه روز یکشنبه خود با سی.ان.ان درباره چشم انداز طرح کیفرخواست علیه ترامپ بر سر تلاش برای لغو نتایج انتخابات ۲۰۲۰ گفت: «امیدوارم کار به آنجا نکشد.»

او گفت، باید تصمیم‌گیری درباره این که آیا ترامپ مسئول آن اتفاقات بوده یا خیر به عهده مردم آمریکا گذاشته شود.

ترامپ قبل ازحملات حامیانش به ساختمان کنگره بارها از مایک پنس به دلیل مخالفتش با اینکه در کنگره جلوی تایید پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ را بگیرد، انتقاد کرد.

پنس با تاکید بر این که اقدامات ترامپ در رابطه با حوادث ششم ژانویه بی ملاحظه بودند گفت، این فکر ترامپ که او در مقام معاون رئیس جمهور سابق، می‌توانسته نتیجه انتخابات را لغو کند غلط است.

در جریان شورش ششم ژانویه در کنگره، برخی حامیان ترامپ شعار «مایک پنس را اعدام کنید» سر دادند.

مایک پنس اواسط اسفند ماه گذشته در یک سخنرانی با بیان اینکه اظهارات ترامپ در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ باعث به‌خطر افتادن جان خانواده او و همه افراد حاضر در کنگره شد، گفت آنچه در آن روز اتفاق افتاد، مایه شرمساری بود.

مایک پنس در آن سخنرانی با انتقاد شدید از دونالد ترامپ گفت که تاریخ او را به‌دلیل نقشی که در حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره این کشور داشت، بازخواست خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس