.

یک روزنامه آمریکایی جزئیات جدیدی از تلاش‌های رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای ابطال نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر ۲۰۲۰ ارائه کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه واشنگتن‌پست جزئیات جدیدی از تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای تغییر دادن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ گزارش داده است.

این روزنامه به نقل از افراد مطلع نوشته ترامپ بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات با «دوگ دوسی»، فرماندار آریزونا تماس گرفته و تلاش گرفته او را برای تغییر نتیجه تحت فشار قرار دهد.

طبق گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، ترامپ گفته در صورتی که بتوان تعداد کافی آرای تقلبی پیدا کرد او می‌تواند نتیجه در این ایالت را که با اختلاف کمی به سود جو بایدن است به نفع خودش تغییر دهد.

ترامپ علاوه بر این به طور مکرر با معاونش مایک پنس تماس گرفته و از او خواسته دوسی را برای پیدا کردن شواهد لازم در حمایت از فرضیه تقلب تحت فشار قرار دهد. پنس چندین بار برای صحبت کردن درباره انتخابات با دوسی تماس گرفته است.

واشنگتن‌پست نوشته پیش از این هیچ رسانه‌ای درباره میزان تلاش‌های ترامپ برای فشار بر دوسی جهت ماندن در قدرت گزارش نداده است.

دوسی دسامبر ۲۰۲۰ به خبرنگاران گفته بود که با ترامپ صحبت کرده اما از اظهارنظر درباره محتوای تماس تلفنی‌اش خودداری کرده بود.

دوسی با آنکه نظرش با ترامپ درباره نتیجه انتخابات تفاوت داشت اما سعی می‌کرد از جدال علنی با او اجتناب کند.

یک منبع در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست گفته دوسی چند ماه پیش در یک جلسه کاری درباره فشارهایی که ترامپ روی او قرار داده بود صحبت کرد.

دوسی در آن جلسه گفته بود متعجب است که چرا تیم «جک اسمیث»، قاضی ویژه تحقیق درباره این پرونده با او تماس نگرفته‌اند تا از او درباره محتوای گفت‌وگوی تلفنی‌اش با ترامپ سوال بپرسند.

بعد از اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، دونالد ترامپ که در آن زمان رئیس‌جمهور مستقر آمریکا بود تلاش‌هایی بی‌سابقه را برای تغییر نتیجه انتخابات آغاز کرد. اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ، متحدان سیاسی او و بسیاری از هواداران او از این تلاش‌ها حمایت کردند.

اصلی‌ترین بحث ترامپ او بود که نتیجه انتخابات از او به دلیل خرابی‌های ماشین‌های اخذ رأی و تقلب در فرایند اخذ رأی به ویژه رأی‌گیری‌های پستی از او ربوده شده است.

او مسئولان وزارت دادگستری را تحت فشار قرار داد تا نتیجه انتخابات را به چالش بکشند و اعلام کنند که در انتخابات تقلب شده است. با وجود این، دادستان کل آمریکا، مدیر اطلاعات ملی این کشور و رئیس سازمان امنیت سایبری آمریکا همگی ادعاهای ترامپ را رد کردند.

نتیجه تلاش‌ها ترامپ به شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ ختم شد. در آن روز که قرار بود کنگره نتیجه انتخابات را تأیید کند گروهی از هواداران ترامپ به ساختمان کنگره حمله کردند.

یک هفته بعدتر ترامپ به دلیل دعوت به شورش استیضاح شد اما این استیضاح در سنا رأی نیاورد. این استیضاح از ۵۷ رأی مثبت و ۴۳ رأی مثبت برخوردار شد، اما تنها ۱۰ رأی موافق دیگر با برکناری ترامپ از قدرت فاصله داشت. این استیضاح ترامپ را به تنها رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل کرد که دو بار استیضاح شده است.

بعد از روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا گروهی از نمایندگان دموکرات در مجلس نمایندگان کمیته‌ای به نام «کمیته منتخب تحقیقات درباره حوادث ۶ ژانویه» تشکیل داده و درباره اقدامات ترامپ بعد از انتخابات ۲۰۲۰ تحقیق کردند.

این کمیته روز ۱۹ دسامبر ۲۰۲۰ به اتفاق آرا به ارجاع ترامپ و وکیل او به وزارت دادگستری برای تعقیب قضائی رأی دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس