کد خبر 1510460
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۷
جنگ اوکراین

رئیس‌سرویس جاسوسی انگلیس، رئیس‌جمهور چین را شریک در حمله به اوکراین معرفی کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: جان مور رئیس‌ام‌آی‌سیکس، گفت دولت چین و رئیس‌جمهور این کشور، شی جین پینگ، شریک کامل حمله روسیه به اوکراین هستند.

به گزارش روزنامه گاردین‌، ریچارد مور در یک سخنرانی کم‌سابقه در پایتخت جمهوری چک گفت: از آغاز حمله روسیه به اوکراین، چین به طرزی روشن از مسکو حمایت کامل دیپلماتیک کرد که ایستادن در کنار روسیه در سازمان ملل متحد، از نشانه‌های آن بود.

او افزود: توازن قدرت بین روسیه و چین به نفع پکن تغییر کرده و این امر به اعتبار ولادیمیر پوتین در روسیه لطمه زده است.

به گزارش گاردین، سخنان ریچارد مور در پراگ دومین حضور عمومی او از سال ۲۰۲۰ بود که ریاست ام‌آی سیکس را به‌دست گرفته است. چین به اظهارات مور واکنش نشان نداده ‌اما به نوشته گاردین، پاسخ پکن خشمگینانه خواهد بود. دراین میان، روسیه پیشنهاد رئیس‌تشکیلات مخفی انگلیس به «روس‌های ناراضی از جنگ در اوکراین» برای همکاری اطلاعاتی با غرب جهت پایان دادن به جنگ را محکوم کرد.

گفتنی است طرف‌های غربی تلاش دارند از نزدیکی چین و روسیه ممانعت به عمل آورند. تلاش مور برای تحقیر روسیه بر سر روابطش با چین در حالی است که طرف اروپایی، از موضع ضعف با چین تعامل می‌کند. چنان‌که دویچه وله آلمان، سه ماه قبل در گزارشی نوشت: «یک ماه پس از سفر نخست‌وزیر اسپانیا، رئیس‌جمهور فرانسه و رئیس‌کمیسیون اتحادیه اروپا نیز راهی چین شدند. به غیر از تشویق چین برای اعمال فشار جهت توقف جنگ اوکراین، مهم‌ترین هدف این سفرها، نگرانی‌های فزاینده از شتاب گرفتن تراز تجاری منفی ۲۷ عضو اتحادیه اروپا با چین است.

از سال ۲۰۲۰ تا کنون، واردات ۲۷ عضو این اتحادیه از چین، با جهش ۶۲ درصدی به ۶۲۶ میلیارد یورو رسیده، در حالی که صادرات اروپا به چین تنها ۱۳ درصد رشد کرده و به رقم ۲۳۰ میلیارد یورو رسیده است. این حجم عظیم شکاف تراز تجاری، در حالی است که اتحادیه اروپا به شدت نیازمند رونق تجارت خارجی برای بهبود وضعیت اقتصادی است. چین همچنین سال گذشته ۵۸۱ میلیارد دلار صادرات به آمریکا داشت، اما تنها ۱۸۰ میلیارد دلار واردات از این کشور انجام داد. تولید ناخالص داخلی چین با رقمی بالای ۱۸ تریلیون دلار از مجموع اقتصاد ۲۷ عضو اتحادیه اروپا فراتر رفته و اکنون به سطح اقتصاد آمریکا نزدیک می‌شود».

از سوی دیگر امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه دو ماه قبل در بازگشت از سفر چین گفت: «اروپا باید در برابر فشار برای تبدیل شدن به دنباله‌روی آمریکا مقاومت کند، وابستگی خود را کاهش دهد و از کشیده‌شدن به رویارویی چین و آمریکا بر سر تایوان اجتناب کند. خطر بزرگ این است که وسط بحران‌هایی گیر بیفتیم که بحران‌ ما نیست. اروپایی‌ها نمی‌توانند بحران در اوکراین را حل کنند، چطور ما می‌توانیم درباره تایوان بگوییم مراقب باشید، اگراشتباهی انجام دهید، ما آنجا خواهیم بود؟ اگر تنش‌ها بین آمریکا و چین داغ شود، ما زمان و منابع لازم برای تأمین مالی خود را نخواهیم داشت».

همزمان با سخنرانی رئیس‌ام‌آی سیکس درباره شراکت چین و روسیه، ویلیام برنز رئیس‌سازمان سیا نیز تاکید کرد: چین تنها کشوری است که درصدد تغییر نظم‌ بین‌الملل است و قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری برای تحقق این هدف را دارد.

یادآور می‌شود ویلیام برنز دو سال قبل هم گفته بود: «در صحنه بین‌المللی که بیش از پیش پیچیده و رقابتی شده، رویکرد چین، بزرگ‌ترین چالش ژئوپولیتیک آمریکاست... روسیه و ایران، دیگر تهدیدهای بزرگ امنیتی هستند.».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 2
  • عمیر IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    9 1
    آخی سرویس MI6 نورانی و پاک و معصوم! چین شریک روسیه شده؟ فشار بخور عزیزم فشار بخور نوش جانت
    • احمد IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 0
      آره راست میگی، رئیس MI6 میخواسته براندازان ما رو گول بزنه که این رو گفته. وگرنه ظریف خیلی بیشتر اطلاع داره و بهتر میدونه که چین از روسیه در جنگ پشتیبانی نکرده. همون طور ظریف خیلی خوب میدونست، آمریکا نمیتونه از برجام خارج بشه. اینها همه بیسواد هستن، ظریف فقط میفهمه.
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 0
      دعوا سر قدرته...الان عراقی که با آمریکا و افغانستانی که با آمریکا زدوبند دارند، ببینید به یه اشاره آمریکا، تحریم میشن و کل ملت، حقوق و خدماتشون تعطیل میشه...ولی با مشکلاتی که توی ایران هست، یه 100 مشکلات عراق هم نمیشه. مشکلات اساسی و پدر در آور...
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 0
    نشانه‌های واضح از اعلان جنگ بریتانیا علیه روسیه و چین بریتانیا به کمک آمریکا و البته اسرائیل به دنبال نابود کردن روسیه و چین هستند
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 0
      اسرائیل با چین و روسیه متحد استراتژیکه و اتحاد دیرینه دارن.این وسط فقط شما رو دارن میدوشن
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 1
    انگل استان و آمریکو وسپوس تصمیم گرفته اند جمعیت کره زمین را به یک میلیارد نفر برسانند. بقیه نان خور اضافه هستند.
  • علی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 9
    مرگ براستکبارجهانی....لبیک یاخامنه ای..سلامتی آقاامام زمان وتعجیل در فرج امام معصوم صلوات...
  • عمیر IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    1 2
    تا چشت درآد عزیزکم
  • عمیر IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    1 2
    تا چشت درآد عزیزکم
  • لنگی IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 0
    پس چرا چین رو مثل ایران تحریم نمیکنید
  • US ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    1 0
    چین مشخصه که شریک روسیه متجاوزه ، ج.ا هم همینطور.... باید بعد از روسیه روی نابودی چین تمرکز کرد !!
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 1
    نتنها چین بلکه هر دولت عاقلی در شرق و در خاورمیانه و نیز آفریقا و آمریکای جنوبی اگه واقعا عقل داشته باشه باید به روسیه کمک کند تا ناتو شکست بخورد. پیروزی ناتو یعنی نابودی دنیا. نابودی دین. نابودی علم و دانش. نابودی کرامت و اخلاق.
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 0
      پس وظیفه تک تک شما روسگرایان وطنی به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      0 0
      احسنت. منتها غربگرایان و اوکراین پرستان نمیفهمن. همین اوکراین میتونست وضع خیلی عالی داشته باشه. ناتو محکوم به شکسته
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 0
    بهتر، ایران پاش رو کامل بیرون بکشه از جنگ اوکراین
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 0
    خب شیربچه های اوکراین موشک پراکنی (کرم نریزه) نکنه روسیه کاریش نداره
  • مالک IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 0
    اگه انگلیس بده چرا کت و شلوار انگلیسی میپوشید؟؟؟تهاجم فرهنگی تا مجلس شورای اسلامی هم رفته
  • ۳۰۱ IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 0
    باز خوبه تمرکز می کنن روی چین، فشار از رو ایران کمتر میشه
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 0
    اربابتون جلوی اوکراین نوچه امریکا اینجوری زانو زده ببین خودتون جلو امریکا چقدر دووم میارید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس