عراق: دولت سوئد تکرار جنایت را «آزادی بیان» می‌داند

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق درباره تذکرهای قبلی بغداد به دولت سوئد تاکید کرد که استکهلم در پاسخ به درخواست‌های ما برای توقف هتک حرمت مقدسات اسلامی، این جنایت را «آزادی بیان» توصیف می‌کرد.

به گزارش مشرق، «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق شب گذشته (پنج‌شنبه، بیستم جولای) در مصاحبه با شبکه «المیادین» به گام‌های دولت عراق برای تذکر و هشدار به طرف سوئدی اشاره و تاکید کرد که بغداد پاسخ مناسبی برای جلوگیری از جنایت هتک حرمت مقدسات اسلامی از سوی استکهلم دریافت نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در این گفت وگو تصریح کرد: وزارت‌خانه ما از اولین حادثه توهین به قرآن کریم در سوئد اقدامات و درخواست‌های خود را آغاز و لزوم توقف این روند را پیگیری کرد.

الصحاف در ادامه گفت: وزارت امور خارجه عراق از همان ابتدا از وزارت خارجه سوئد خواسته بود تا نسبت به «اهمیت اتخاذ تدابیر لازم برای تکرار نشدن این جنایت» اهتمام داشته باشد.

وی فاش کرد: «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق، تماس‌های خود را با همتایانش در سازمان‌های عربی و تجمع‌های اسلامی افزاش داده است تا کنفرانسی را به درخواست وزارت امور خارجه برگزار کند. وزرای کشورهای عضو این سازمان‌ها هم «از موضع عراق که خواستار اقدامات شفاف برای مقابله با توهین به قرآن کریم است، حمایت کردند».

سخنگوی زارت خارجه عراق افزود: طرف سوئدی از طریق وزیر امور خارجه این گونه اقدامات را محکوم کرد اما آن را تنها در زمره «آزادی بیان» قرار داد؛ موضعی که مورد تایید ما نبوده و نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت که فواد حسین با «فیصل بن فرحان»، همتای سعودی خود تماس گرفته و آن‌ها در این گفت‌وگوی تلفنی، بر «اهمیت برگزاری این نشست و اتخاذ تدابیر لازم به صورت جمعی توافق کردند».

پلیس سوئد روز چهارشنبه (نوزدهم جولای) اعلام کرده بود که برای برگزاری یک تجمع اعتراضی در بیرون سفارت عراق در استکهلم مجوز صادر کرده است؛ بعد از انتسار این خبر برخی رسانه‌ها گزارش داده بودند که احتمالاً سازمان‌دهندگان این تجمع اعتراضی قصد هتک حرمت مجدد به مقدسات مسلمانان را دارند.

دیروز و ساعتی پیش از هتک مجدد قرآن کریم و آتش‌ زدن پرچم عراق در مقابل سفارت این کشور در استکهلم بود که دولت بغداد جلسه‌ای فوری به ریاست «محمدشیاع السودانی»، نخست‌وزیر و فرمانده نیروهای مسلح این کشور برای بررسی اقدامات دولت سوئد تشکیل داد. یک منبع رسمی درباره تصمیم مهم این جلسه گفت که دولت سودان رسماً به همتای سوئدی خود از قصد عراق برای قطع روابط در صورت سوزاندن مجدد قرآن اطلاع داده است.

ظهر دیروز، «سلوان مومیکا» شهروند عراقی-سوئدی برای دومین بار، تحت حمایت پلیس این کشور، مقابل سفارت بغداد در استکهلم و در برابر چشمان صدها مسلمان ساکن این کشور، نسخه‌ای از قرآن کریم را به همراه پرچم عراق سوزاند.

با تکرار این اقدام السودانی به وزارت امور خارجه دستور داد تا کاردار عراق را از سفارت این کشور در استکهلم فرا بخوانند. الصحاف، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق هم خبر داد: دستور بازگشت سفیر عراق از استکهلم و اطلاعیه خروج سفیر سوئد بغداد صادر شد.

دفتر روابط خارجی دولت منطقه کردستان عراق نیز به نوبه خود «دومین توهین به قرآن کریم در استکهلم» را به شدت محکوم کرده و فعالیت دفترش در سوئد را به حالت تعلیق درآورد. معترضان عراقی روز گذشته، پنجشنبه در میدان «التحریر» در مرکز بغداد، پایتخت این کشور تجمع کردند تا اهانت مجدد به قرآن کریم و اجازه مقامات سوئدی برای توهین به مقدسات اسلامی را محکوم کنند.

«مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون، «حیدر العبادی» رئیس ائتلاف النصر، ائتلاف سُنی «العزم»، حزب «تقدم»، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان این کشور و چارچوب هماهنگی شیعیان عراق با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای حمایت خود از تصمیم دولت السودانی جهت قطع روابط با سوئد اعلام کردند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    3 2
    سوئد اجازه افشاگری در خصوص هلوکاست را هم می‌دهد؟
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    3 4
    امت اسلامی اگر غیرت داره باید کلیه تجارت با سوئد رو تحریم کنه. اگر هم جرائت این کار رو حتی در برابر یه کشور ضعیف اروپایی ندارن که هیچی.
  • ایرانی با غیرت IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    5 4
    کشورهای مسلمان بایستی یک یا چند اقدام هماهنگ را علیه این دولت سوئد همجنس باز و هتاک و پلید انجام دهند . احضار سفیر این کشور و اعتراض شدید و الحن هیچ دردی را دوا نمیکند. اقدام بایستی دسته جمعی و بازدارنده باشد تا این دولت گستاخ و پر رو را تنبیه کند .کشورهای مسلمان میتوانند فضای کشورشان به روی پروازهای سوئدی را ببندند. مسلما این دولت دارد نسخه های اتحادیه اروپا و آمریکا را علیه مسلمانان می پیچد!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس