کد خبر 1509934
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
افزایش ۵۰درصدی تولید کیک زرد/مکان ۵نیروگاه اتمی جدید ایران کجاست؟

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: جانمایی نیروگاه‌های اتمی جدید در ۵ استان ساحلی خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان و در شمال نیز استان گلستان، انجام شده است.

به گزارش مشرق، محمد اسلامی با بیان اینکه توسعه چرخه سوخت هسته‌ای نیازمند بهره برداری از معادن است، گفت: در حال سرعت دادن به بهره برداری از معادن اورانیوم هستیم و ظرفیت تولید کیک زرد را امسال نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داده‌ایم و تا آخر سال ۵۰ درصد دیگر را نیز افزایش خواهیم داد تا ظرفیت کیک زرد ما نسبت به سال ۱۴۰۰ دو برابر شود.

وی ادامه داد: همچنین با مشارکت بخش خصوصی و بخش‌های فعال صنعتی و معدنی در حال بهره برداری از عناصری همراهی که در معادن (آهن، کانسنگ، مس و…) وجود دارد، هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در جهت شکوفا کردن اقتصاد معدن و همچنین تسهیل چرخه صنعت هسته‌ای از طریق استفاده از معدن هستیم، افزود: در سال گذشته ۲ معدن فعال داشتیم و در حال حاضر به ۸ معدن رسیده‌ایم و انشاالله تا پایان سال به طور متوسط هر یک ماه یک بار، یک معدن جدید را بهره برداری خواهیم کرد و از این طریق حجم برداشت از معادن و بهره‌برداری به خصوص از معادن عمیقی که تا الان کم‌تر به آن توجه شده است، مورد استفاده قرار گیرد.

اسلامی در مورد احداث ۵ نیروگاه جدید در کشور، گفت: نیروگاه‌های اتمی که ۲۰ هزار مگاوات است، جانمایی آن‌ها در ۵ استان ساحلی خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان انجام شده است. در شمال نیز تنها نقطه‌ای که می‌توان از آن استفاده کرد، استان گلستان است، انجام شده است و شرکت‌های احداث بهره برداری تأسیس شده‌اند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نیروگاه بوشهر که از قبل فعال بود و در استان‌های دیگر نیز برای احداث این نیروگاه‌ها زمین تهیه شده و در حال انجام مطالعات مقدماتی هستیم تا به مطالعات تفسیری برسیم تا مسائل مربوط به پیش نیازهایی که بتواند این نیروگاه‌های اتمی در آن احداث شود، دست یابیم.

لازم به ذکر است جلسه کارگروه توسعه نیروگاه‌های اتمی کشور هفته‌ی گذشته (سه شنبه) به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار و بر برنامه ریزی برای تأمین ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تا افق ۱۴۲۰ تاکید شد.

همچنین مقرر شد الگوی تأمین مالی اجرای طرح با برنامه ساخت داخل و مشارکت خارجی توسط سازمان انرژی اتمی تدوین و در جلسه آینده مطرح شود.

گفتنی است با توجه به اینکه محل احداث نیروگاه‌ها تعیین شده و شرکت‌های احداث و بهره برداری منطقه‌ای فعالیت‌های مقدماتی و مطالعاتی را آغاز کرده اند، مقرر شد دستگاه‌های اجرایی برای سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی همکاری لازم را انجام دهند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    11 18
    حالا یکیش راه بندازید تا 5 تا
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      17 6
      حالا شما خودتو فشاری نکن
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      5 3
      ۱۸:۴۰ یخ را بگذار...
    • سیدعبدالله IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      5 2
      سالها وقت بوده برا دونه دونه الان عقب افتادیم باهاس رییسی جور دیگران همیشه مدعی رو هم بکشه
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    12 21
    تا بخواهند این نیروگاه ها را جانمایی و ساختمان آن را بسازند، آن هم در ایران تحریم شده و تنها شریکمان برای ساخت روسیه است، با آن همه تعلل، حداقل ١٠٠ سال طول می کشد تا به اتمام برسند.
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      12 5
      بیا پایین عمو
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      9 4
      توان فنی ساخت راکتور برق هسته ای را هم بزودی بدست می آوریم
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    20 10
    دمتون گرم، عقب ماندگی 8 سال نکبت دولت روباه بنفش رو باید جبران کرد
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    18 4
    در جزایر سه گانه بسازید که دیگر کسی جرات نکند به آنها نگاه چپ کند
    • سیدعبدالله IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      5 0
      سلام اینها قراره برق کشور رو تامین کنن مگه جمعیت ساکن توی این جزایر چقده
  • رضا IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    4 2
    راستی وضعیت بوشهر بعد 43 سال به کجا رسیده
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    4 3
    5 نیروگاه یعنی 5 قرارداد با روس ها. محمذ اسلامی باید هم بخندی
  • علی اکبر قنبری IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    0 0
    انرژی پاک نیاز کشور هست و چه خوب است در استان گلستان اگه قراره نیروگاه اتمی ساخته شود شود ساخت آن بره کنار پتروشیمی گلستان که اکثر خریداران سهام فوت کرده اند اما ذوق سهامدار شدن را به گور برده اند نکند نیروگاه هم به روز پتروشیمی گرفتار شود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس