کد خبر 1507775
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
آپارتمان

ساماندهی بازار مسکن و تولید آن در کشور یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم بوده است و اثر این اقدامات در بهار امسال خود را نشان داد.

به گزارش‌ مشرق، مشکل مسکن در کشور در دهه ۹۰ به دلیل سیاست‌های دولت قبل به یک بحران تبدیل شد که بخش زیادی از نابسامانی در این بخش به دلیل عدم اعتقاد دولت یازدهم و دوازدهم به ساخت مسکن بود به طوری که وارد نشدن در این حوزه را به عنوان یکی از افتخارات خود عنوان می‌کرد؛ می‌توان مرتبط دانست.

دولت سیزدهم در حالی سکان مدیریت کشور را بر عهده گرفت که کشور با مشکلات زیادی در حوزه‌های اقتصادی مواجه بود و در بخش مسکن با انباشت شدید تقاضا و رشد ۸۰۰ درصدی قیمت مواجه بودیم اما دولت سیزدهم، موضوع مسکن را چه در بخش تولید و چه ساماندهی بازار در اولویت خود قرار داد.

امروز تولید مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن و در کنار آن اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت برای ساماندهی بازار مسکن از جمله برخورد با بنگاه‌های املاک غیرمجاز، تعیین سقف افزایش اجاره‌بها، اخذ مالیات از واحدهای لوکس و خانه‌های خالی و... توانست از التهاب در این بازار بکاهد. تاثیر این اقدامات در بازار مسکن خود را به خوبی نشان داده و سبب شده تا پیش‌بینی‌های منتقدان دولت، مبنی شوک در بخش مسکن کشور و فضاسازی و سیاه‌نمایی‌های آنها شکست خورده و دیگر شاهد جولان آنها در فضای به خصوص مجازی نیستیم.

اقدامات دولت با هدف ساماندهی بازار مسکن که از ابتدای ۱۴۰۲ به اوج خود رسید توانست تاثیرگذاری مثبتی در بازار بگذارد.

کاهش ۱۰ درصدی قیمت در واحدهای بزرگ متراژ

بررسی میدانی از بنگاه‌های املاک در برخی از مناطق شهر تهران از جمله خیابان ولیعصر، ستارخان، سعادت‌آباد و پرستار شمالی (پیروزی) نشان می‌دهد که نه‌تنها بازار مسکن در آرامش به سر می‌برد، بلکه به دلیل مهار تورم و ثبات نسبی قیمت ارز، دیگر خبری از رشد شدید قیمت در این بخش نبوده و بازار این بار به سود مصرف‌کننده‌های واقعی و نه دلالان و سوداگران است.

نرمش مالکان واحدهای بزرگ متراژ

برخی از مشاوران املاک از کوتاه آمدن مالکان به خصوص واحدهای بزرگ متراژ در هفته‌های اخیر خبر دادند و عنوان کردند که با توجه به ثبات در بازار مسکن و احتمال ادامه‌داربودن کاهش قیمت‌ها در آینده نزدیک، مالکان این واحدها که بخش زیادی از آنها با هدف سرمایه‌گذاری، اقدام به خرید و احتکار کرده‌اند، دیگر تداوم حبس مسکن خود را به صلاح ندانسته و اقدام به عرضه و فروش می‌کنند.

مالکان با هدف برگرداندن سرمایه خود به چرخه فعالیت، واحدهای بزرگ متراژ خود را وارد بازار کرده و حتی تخفیف‌های بسیار خوبی نیز می‌دهند، اما با این وجود مشتری‌های زیادی برای خریداین واحدها وجود ندارد؛ به عبارت ساده‌تر، مالکی که واحد خود را با هدف سوداگری احتکار کرده بود، امروز به دلیل تداوم کاهش قیمت مسکن در آینده، مجبور به عرضه واحدهای خود شده و این بار این مالکان هستند که به دنبال مشتری می‌باشند.

به گفته بنگاه‌های املاک فعال در این مناطق، قیمت واحدهای بزرگ متراژ و البته بدون مشتری در هفته‌های اخیر حداقل ۱۰ درصد کاهش داشته و پیش‌بینی‌ها از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی آنها در ماه های آینده است.

کاهشی که نه تنها در کلانشهر تهران بلکه در دیگر شهرها از جمله پردیس، پرند، هشتگرد، اندیشه و رباط کردیم نیز شاهد آن هستیم و نشان از تاثیرگذاری مثبت اقدامات دولت در حوزه مسکن را دارد.

تقاضاهای سرمایه‌ای در حال خارج شدن از بازار مسکن است

کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه بخشی از تقاضاهای سرمایه‌ای در حال خارج شدن از بازار مسکن است، گفت: اتفاقی در این بازار امروز در حال رخ دادن است که در راستای اعمال سیاست‌های دولت برای کنترل بازار مسکن به وقوع پیوسته است.

فرشید ایلاتی افزود: امروز برنامه‌های دولت در حوزه مسکن در واحدهای بزرگ متراژ و کاهش قیمت آنها به خوبی نمود کرده،واحدهای ۳۴۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ متری که بخش زیادی از آنها به منظور انباشت سرمایه و سرمایه‌گذاری خرید و فروش شده و یا خالی نگه داشته شده و این مالکین اکنون با تحفیف ملک‌های خود را عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه این اتفاق را تا پیش از این شاید خیلی شاهد نبودیم، بیان داشت: این روند امروز شروع شده و پیش زمینه یک رویداد بزرگتر در آینده خواهد بود.

ایلاتی با اشاره به افت ۱۰ درصدی قیمت مسکن‌های بزرگ متراژ، گفت: این روند تداوم خواهد داشت و این احتمال که در آینده نزدیک قیمت این واحدها ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد دور از ذهن نیست و امکان‌پذیر است.

کارشناس بازار مسکن افت قیمت واحدهای بزرگ متراژ را نشانه خوبی مبنی بر شروع خارج شدن تقاضاهای سرمایه‌ای از بازار مسکن، دانست و تاکید کرد: همچنین با توجه به اجرایی شدن مالیات‌های جدید در این بخش، شاهد خواهیم بود که قیمت مسکن به خصوص در واحدهای بزرگ متراژ همچنان کاهشی باشد.

کاهش قیمت به واحدهای متوسط و کوچک نیز خواهد رسید

ایلاتی ادامه داد: زمانی که فرآیند کاهش قیمت‌ها شروع شود، به صورت تدریجی نوبت واحدهای متوسط و کوچک متراژ نیز خواهد رسید و این اتفاق خوب دومینوواری است که از واحدهای لوکس و بزرگ متراژ شروع شده و پیش بینی ما بر این است که نه تنها تداوم خواهد داشت، بلکه دیگر واحدها را نیز در برخواهد گرفت.

وی بااشاره به سیاست‌ها و جدیت دولت برای ساماندهی مسکن،اظهار کرد: دولت تصمیم قطعی خود را برای انسجام بخشی به این بخش گرفته و کاهش قیمت در واحدهای بزرگ متراژ، مصداق خوبی بر این ادعا است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    1 1
    مسکن متری 100 تومن بشود متری 80 تومن اقشار ضعیف جامعه که قادر به خرید حتی یک واحد 40 متری هم نیستند. اگر راست میگید مسکن رو متری 10 تومن بنمائید!
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    1 3
    نه بابا !! با افزایش قیمت عمله و بنا و کاشی و سرامیک و بتن و آجر و کابینت و ... همینجور قیمت مسکن داره میاد پایین !!!
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    1 2
    آقای رییسی که اومد خونه تو محله ما ۵۰۰ بود رفت رسید قیمتش به یک میلیارد و هشتصد میلیون. حالا الان ارزون شده قیمتش، شده یک میلیارد و پانصد میلیون دستش درد نکنه اقداماتش داره جواب میده🤣🤣
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    3 2
    در اینده ای نزدبک خواهیم دید ،، مثل ماجرای زمستان سخت اروپا.!!
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    0 0
    همیشه خبرهای دروغ به مردم میدید با اجارهای سنگین خدا لعنتت کنه که زندگی رو برای مردم حرام کردید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس