کد خبر 1507645
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰
نوزاد

کودکانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، بداخلاق، تحریک پذیر و به راحتی ناامید می‌شوند. برخی حتی در تلاش برای بیدار نگه داشتن خود بیش فعال می‌شوند.

به گزارش مشرق، یکی از دلایل شیطنت کودکان و بهانه‌گیری دیرخوابیدن است. کودکی که شب‌ها زود می‌خوابد از لحاظ عاطفی و جسمی و ذهنی سلامت بیشتری دارد.

مطالعات نشان می‌دهد کودکان ۱۸ ماهه که شب‌ها زودتر می‌خوابند، از لحاظ حرکتی، زبانی و رفتارهای اجتماعی عملکرد بهتری دارند. نداشتن خواب کافی شبانه باعث می‌شود که توانایی ذهنی کودک کاسته شود و در روز بعد هم دچار مشکل باشد.

اما فواید زود خوابیدن بچه‌ها در شب‌ها چیست؟

سلامت

کودکانی که شب‌ها دیر به رختخواب می‌روند، معمولاً عادات رژیمی ضعیف تری هم دارند و معمولا چاق می‌شوند. از سویی دیگر کودکانی که شب‌ها زودتر به رختخواب می‌روند خواب آن‌ها سریع‌تر اتفاق می‌افتد و همچنین در بین خواب شبانه بیدار نمی‌شوند از این‌رو صبح هم زودتر بیدار می‌شوند و سرحال هستند.

رشد بهتر

کودکی که زود به خواب می‌رود و به اندازه کافی می‌خوابد رشد بهتری نسبت به کودکان دیگر دارد، زیرا بین ساعت ۱۰ تا ۲ بامداد هورمون‌های رشد در بدن کودک بالاترین میزان ترشح را دارند.

مقاومت کمتر در برابر خوابیدن

وقتی که کودکان دیر به رختخواب می‌روند، برای خوابیدن از خودشان مقاومت نشان می‌دهند و رفتار منفی و بدی دارند. خواب ضعیف هنگام شب قطعاً مقاومت کودکان را در این باره افزایش می‌دهد و آن‌ها را بد اخلاق می‌کند، اما کودکانی که زودتر می‌خوابند، با این مشکلات مواجه نیستند.



خواب کافی و به موقع در کودکان باعث بالا رفتن تمرکز و بهره‌وری بیشتر آنان می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد کودکانی که قبل از ساعت ۹ شب به رختخواب می‌روند، کارایی بهتر و تمرکز بالاتری در طول روز دارند.

کیفیت زمان قبل از خواب
کودکانی که زود می‌خوابند سرحال هستند و به دلیل خواب کافی در طول روز برای انجام فعالیت‌هایشان فرصت و انرژی کافی دارند.

عادت سالم خوابیدن
وقتی که کودک از همان اول یک ساعت منظم برای خواب داشته باشد در اینده هم کمتر با مشکل مواجه خواهد شد و زود خوابیدن برای او به یک عادت سالم تبدیل می‌شود.

چگونه کودکان را زود بخوابانیم؟
دو ساعت قبل از خواب کودک اجازه ندهید که او با وسایل الکترونیکی مانند موبایل یا تبلت بازی کند، زیرا نور آبی منتشر شده از این وسایل سبب سخت به خواب رفتن کودک می‌شود.
اگر می‌خواهید کودکتان زودتر بخوابد شما باید الگوی او باشید نه اینکه او را به اجبار به اتاق خواب بفرستید و خودتان با صدای بلند تلویزیون ببینید یا با تلفن صحبت کنید. برای زودتر خوابیدن کودک با او به اتاق خوابش بروید و کتاب مورد علاقه کودکتان را برایش بخوانید و یا وانمود کنید که شما هم خواب هستید.

بهره وری و کارایی بالا در طول روز

به فرزندتان تذکر بدهید. می‌توانید به کودک خود بگویید که زمان خواب ۳۰ دقیقه دیگر است. اگر هنوز درک زیادی از زمان ندارد، یک تایمر تنظیم کنید یا به او بگویید که برای مثال، زمانی که یک برنامه تلویزیونی خاص تمام شود، موقع خواب خواهد بود.

اتاق او را به مکانی دلپذیر تبدیل کنید. با حیوانات عروسکی مورد علاقه اش اتاق او را تزیین کنید و اگر او می‌خواهد یک چراغ خواب برایش تهیه کنید. هرچه اتاق خواب او بیشتر دعوت کننده باشد، کودک شما بیشتر می‌خواهد آنجا باشد.

کمی به او کنترل بدهید. او نمی‌تواند تصمیم بگیرد که چه زمانی به رختخواب برود، اما می‌تواند تصمیم بگیرد که کدام لباس خواب را بپوشد یا چه کتابی را بخواند.

نیازهای او را پیش بینی کنید. اگر مدام هنگام خواب آب می‌خواهد، یک فنجان آب روی میز کنار تخت او بگذارید. هر شب قبل از اینکه اتاق او را ترک کنید، بپرسید که آیا او به چیز دیگری نیاز دارد یا خیر.

با ترس‌های او مقابله کنید. اگر فرزندتان در جدایی از شما مشکل دارد، حتما به او بگویید که در نزدیکی شما خواهد بود و شما او را بررسی خواهید کرد. برای او مهم است که احساس کند می‌تواند روی شما حساب کند تا مطمئن شود که در امان است، حتی اگر هر ثانیه کنار او نباشید.

اگر این استراتژی‌های گفته شده به سرعت اجرا نشدند، نگران نباشید. ممکن است چند هفته طول بکشد تا خانواده و کودک شما در این مسیر قرار بگیرد. در عین حال، اما در مورد پایبندی به آن قاطع باشید، حتی اگر برای شما راحت نیست.

ممکن است گاهی راحت‌تر باشد که به کودکتان اجازه دهید در حالی که تلویزیون تماشا می‌کنید یا کتاب می‌خوانید روی کاناپه بخوابد، اما اگر برنامه خواب منظمی داشته باشد، در درازمدت هم برای خودتان و هم کودکتان بهتر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس