کد خبر 1507260
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹
همین حالا چطور در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم؟

اوضاع مصرق برق بحرانی است. این چند روز را رعایت کنید. قرار نیست به خودتان گرما دهید و اذیت شوید. فقط با چند ریزه کاری می‌توانیم از همین لحظه مصرف برق را مدیریت کنیم تا کار به جاهای باریک کشیده نشود.

به گزارش مشرق، مصرف برق کشور در روزهای اخیر رکوردهای عجیب و غریبی زده است، با توجه به گرمای بالای چهل درجه در تهران و پنجاه درجه در شهرهای مرکزی و جنوبی کشور، در روز نوزدهم تیر ۱۴۰۲ مصرف برق از عدد ۷۲ هزارمگاوات هم گذشت. برای اینکه بتوانیم این میزان مصرف را درک کنیم کافی است توجه کنیم ۷۲ هزارمگاوات، معادل فعالیت ۷۲ نیروگاه اتمی بوشهر است. پس اگر روبروی باد کولر نشسته اید، تلویزیون می‌بینید، ماشین لباسشویی هم همزمان روشن است، این مسئله را شوخی نگیرید، چون ممکن است در همین لحظه برق شما قطع شود و شما را در گرما باقی بگذارد.

بهتر است برای اینکه فرهنگ درست استفاده کردن از برق را در شرایط فعلی گرمای هوا کسب کنیم، این موارد ساده را رعایت کنیم:

*این چندروز بی خیال پلوپز و چایی ساز و غذاساز شوید

خیلی از وسایل برقی که در شبانه روز از آن استفاده می کنیم مثل پلوپزهای برقی، چایی ساز و غذاساز جزو وسایل غیر ضروری برقی اند. اتفاقی نمی افتد اگر در این روزهای اوج مصرف بی خیال شان شوید.

*ماشین لباس شویی را با سه دست لباس روشن نکنید

استفاده مکرر از اتو و ظرفشویی و ماشین لباسشویی را هم حتما کنار بگذارید.برخی خانواده ها عادت دارند در روزهای گرم تابستان ماشین لباسشویی را برای شست و شوی چند دست لباس روشن کنند، این عادت اشتباه را در همین روزهای بحرانی مصرف بالای برق کنار بگذارید.اگر هم کلا نمی توانید ترک عادت کنید، بالاغیرتا این چند روز را بی خیال شوید که اوضاع مصرف بحرانی است.

*یک وقت هایی روی پنکه هم حساب کنید

بنا به گفته «مصطفی رجبی مشهدی»؛ سخنگوی صنعت برق، بخش قابل توجه اوج بار مصرف برق مرتبط با وسایل سرمایشی کولرگازی و آبی است. یعنی ۴۳درصد از مصرف برق معادل ۳۱هزار مگاوات را وسایل سرمایشی سهم وسایل سرمایشی است.روزی چند ساعت مثلا آخر شب که دمای هوا کمتر می شود کولر را خاموش کنید و خنک کردن خانه را با پنجره های باز به پنکه بسپرید.

*خاموش کردم چراغ های اضافه از اتاق و راهرو تا حمام و سرویس

هرگز نشه فراموش ، لامپ اضافه خاموش! شعار قدیم ترهای ماست که الان واقعا کاربرد دارد. از اتاق بیرون می آیید برقش را خاموش کنید. لامپ های راهروهای خانه، حمام، سرویس بهداشتی را الکی روشن نگذارید. این چند روز را بی خیال چهل چراغان خانه شوید.

*رایانه خاموش!

اگر کارتان با رایانه است، آنها را دائم روشن نگذارید یا حتی در حالت استندبای هم نگذارید. چون کنتور می اندازد و برق مصرف می کند.

*فرزندم یخچال را بی دلیل باز نکن

خیلی از بچه ها درکی از باز و بسته شدن زیاد درب یخچال و افزایش مصرف برق ناشی از آن ندارند، پدر و مادر با مدیریت این موضوع و قرار دادن آب خنک بیرون از یخچال می توانند در هدررفت انرژی یخچال کمک کننده باشند.

*بیرون رفتن بدون هدف را تعطیل کنید

در ساعت های گرمای زیاد هوا اگر در تعطیلات هستیم بیرون رفتن های بی هدف را تعطیل کنیم و اگر کارمند هستیم کمتر بیرون تردد کنیم تا دچار گرمازدگی نشویم و وقتی به خانه برگشتیم تلافی اش را روی دور تند کولر در نیاوریم که این دور تند غوغایی در افزایش مصرف برق راه می اندازد که نگو نپرس!

این چند روز را رعایت کنید. قرار نیست به خودتان گرما دهید و اذیت شوید. فقط با چند ریزه کاری می توانیم اوضاع بحرانی مصرف برق را از سر بگذارنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • خدابنده IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    1 0
    باسلام من هم یک. شهر ‌وندم ، کولر گازی هم دارم فقط زمانی که مهمون دارم مجبورم روشن کنم اما برای خودمان همه پنجر ه ها رو باز میکنم لباسشویی هم هفته ای دو بار روشن می‌کنیم اما خود اداره برق اطاق رییس. و معاون کولر گازی داره ، پس اول خودتون. رو اصلاح کنید 3
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    1 0
    شرکت های کولرسازی؛ باید ملزم بشوند تا از این به بعد، کولرهای اب را با رنگ سفید ( سفید تیتانیوم) به مشتری تحویل بدهند. که کمترین میزان دریافت انرژی گرمایی خورشید را داراست
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    1 0
    باید پشت بام ها با قیر سفید رنگِ استخوانی، پوشش داده شود. تا شهر کمترین میزان دما را دریافت کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس