کد خبر 150531
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۳

منابع مسئول این پرونده اعلام کرده‌اند: «ادله محکم و موثقی هست که بر وجود امام صدر در یکی از زندان های لیبی تا اواخر دهه 1990 و آغاز سال 2000 تأکید می کند. و هیچ دلیل یا سرنخی که نشانگر زنده نبودن امام صدر باشد تا به امروز وجود ندارد و ایشان اکنون زنده و در 84 سالگی به سر می برد.»

به گزارش گروه بین الملل مشرق، در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر زنده بودن امام موسی صدر و دو همراهش در رسانه های جهان منتشر شد که با واکنش هایی نیز همراه بوده است.


خبر رئیس پارلمان لبنان از وضعیت امام موسی صدر

نبیه بری در سخنرانی خود در مراسم سی و چهارمین سالگرد ناپدید شدن امام موسی صدر در شهر نبطیه لبنان گفت: اطلاعات جدیدی درباره پرونده ناپدید شدن امام موسی صدر در دو روز آینده اعلام خواهد شد.

نبیه بری بر ادامه تلاش و رایزنی برای آزادی امام موسی صدر و همراهانش تاکید کرد و از مسئولان لیبیایی خواست تا آزادی آنها را پرونده ای ملی تلقی کنند.

وی تصریح کرد: هر آنچه درباره امام موسی صدر منتشر شده، نادرست است و فردا یا پس فردا در زمینه موضوع ناپدید شدن امام موسی صدر تعیین کننده خواهد بود.


وزير خارجه لبنان: امام موسي صدر به زودي آزاد خواهد شد

وزير امور خارجه لبنان اظهار كرد: ما مطمئنيم كه امام موسي صدر و همراهانش زنده هستند و به زودي آزاد خواهند شد.

عدنان منصور ادامه داد: ما مطمئن هستيم كه به زودي به نتايج رضايت‌بخشي خواهيم رسيد.
 

خواهر امام صدر: رشوه قذافی را رد کردیم/ موسی صدر و 2 همراهش زنده هستند

خواهر امام موسی صدر گفت که مقامات رژیم قذافی به خانواده صدر برای پیگیری نکردن پرونده ناپدید شدن امام موسی صدر، پیشنهاد رشوه داده بودند.

رباب الصدر افزود : رژیم قذافی در سال‌های اخیر مایل بود برای فیصله دادن به پرونده امام موسی صدر با ما به توافقی دست پیدا کند که ما آن را نپذیرفتیم.

رباب الصدر گفت: مقامات لیبی پیشنهاد پرداخت پول در مقابل مختومه شدن پرونده ناپدید شدن امام موسی صدر را مطرح کردند و بارها برای این موضوع با ما تماس گرفتند ولی ما پیشنهاد را رد کردیم، ما پول پرست نیستیم و راه را بر تلاش‌هایشان بستیم.

 وی درباره علت اینکه مقامات لیبی پیشنهاد پرداخت رشوه را مطرح کرده بودند گفت: همه جهانیان می‌دانند که قذافی برای بستن پرونده‌هایی که در آنها دست داشت از ابزار پول استفاده می‌کرد؛ در ماجرای لاکربی و هواپیمای شرکت یوتا و انفجار در باشگاهی شبانه در آلمان ده‌ها نفر کشته شدند و قذافی همه این پرونده‌ها را با پرداخت غرامت، بست.

خواهر امام موسی صدر گفت: قذافی گمان می‌کرد ما هم مثل دیگران هستیم و تلاش کردند با پرداخت پول با ما به توافق برسند وی بارها حتی از طریق میانجی‌های لبنانی با ما در این باره تماس گرفتند اما به مقصود خود نرسیدند.

رباب الصدر گفت: شواهدی وجود دارد که تاکید می‌کند امام موسی صدر و دو همراهش هنوز زنده هستند و لیبی را ترک نکرده‌اند.

سخنانی که درباره یافتن جسد یا لباس امام موسی صدر بیان شده بود، صحیح نبود

حسن الشامی، دبیر کمیته رسمی پیگیری قضیه امام موسی صدر و دو همراهش تأکید کرد که قضیه امام موسی صدر را حکومت لبنان پیگیری میکند و حکومت لیبی بر این نکته اجماع دارد که این قضیه برای آنان در اولویت است.

الشامی با اشاره به اینکه سخنانی که درباره جسد یا لباسهایی مربوط به امام صدر یافت شده است، همه بی اساس بوده است و طرف لبنانی به صورت علمی این مطلب را اثبات کرده، افزود: «ما اطلاعاتی به دست آورده ایم که معتقدیم بسیار ارزشمند است و با اطلاعات طرف لیبیایی همخوانی دارد و همچنین سرنخ هایی به دست آمده که فعلاً آنها را به علت سری بودن تحقیقات نمی توانیم منتشر کنیم.»

او در گفت وگویی تلویزیونی اضافه کرد: «ما همچنان بر مواضع خود تأکید می کنیم. احتمال بسیار وجود دارد که امام و دو همراهش در مکانی نامعلوم زندانی باشند زیرا لیبی کشوری پهناور است و احتمالاً این سه یار در مکانی که دور از دسترس حکومت لیبی است به سر می برند. ما ایمان داریم به اینکه امام صدر زنده است زیرا عمر به دست خداست و ثابت شده است که امام لیبی را ترک نکرده و هیچ دلیلی که وفات امام را ثابت کند، وجود ندارد.»

الشامی اشاره کرد: «مقامات لیبی هیچ اتکایی به برخی روایتها نمیکنند که میگویند امام صدر فوراً و در آغاز ربوده شدن، کشته شده است، زیرا سخنان افرادی که چنین می گویند با یکدیگر متناقض است و ما حتی از یک شخص سخنان متضادی را شنیده ایم.

الشامی تأکید کرد که امام موسی صدر برای جشنهای آغاز سپتامبر به لیبی نرفته بود، بلکه به پیشنهاد رئیس جمهور وقت الجزایر به لیبی رفت تا دو موضوع را با قذافی مطرح کند: یکی چگونگی اجرای قطعنامه 425 سازمان ملل و دیگری، گفت وگو برای پایان یافتن جنگ داخلی لبنان و اینکه از قذافی بخواهد در این جنگ دست از پشتیبانی برخی گروه‌ها بردارد.

وی تأکید کرد که امام موسی صدر در این سفر برای دیدار با قذافی بسیار عجله داشت و می خواست بعد از آن فوراً به فرانسه سفر کند.
 

دلیلی بر زنده نبودن امام صدر نیست / سرنخ های تازه از قضیه امام موسی صدر

جمعه 31 اوت جنبش امل مراسمی را به مناسبت سی و چهارمین سالروز ربودن امام موسی صدر و دو همراهش شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین برگزار می کند.

سفر رسمی اخیر وزیر دادگستری لیبی، علی حمیده عاشور که در بعدازظهر روز پنجشنبه دوازدهم ژوئیه گذشته صورت گرفت، برای تأکید بر این بود که آنچه درباره وجود جسدهایی مربوط به امام موسی صدر و دو همراهش گفته شده به هیچ وجه صحیح نیست و طرف لیبیایی دچار سوء تفاهم و اشتباه شده بوده است. و بعد از نتایج تحقیقات دی.ان.ای حکومت لیبی از این سخن بازگشته است و رئیس مجلس انتقالی، مصطفی عبدالجلیل نیز آنچه را درباره این موضوع گفته بوده است، نفی کرده است.

سخنان رباب صدر، خواهر امام موسی صدر درباره زنده بودن امام موسی صدر در گفت وگویی تلویزیونی که چند روز پیش انجام شد، به اطلاعات مؤکد و موثقی بازمی گردد و دلایلی قاطع دارد که به زودی در روزهای آینده یا حداکثر چند هفته آینده اعلام خواهد شد.

این منابع اضافه کردهاند: «بعد از کشته شدن قذافی در بیستم اکتبر 2011 همکاری میان این دو کمیته لبنانی و لیبیایی پایه ریزی شد و طرف لیبیایی همکاری و مسئولیت و جدیت کامل خود را اعلام کرد و تحقیقات را آغاز کرد و از بسیاری از ارکان نظام سابق که در ربودن امام موسی صدر نقش داشته اند از جمله منشی مخصوص و صندوق اسرار قذافی احمد رمضان، بازجویی کرد در عین حال که برخی از آنان از جمله عبدالله السنوسی و عبدالسلام جلود و موسی کوسا به خارج از لیبی فرار کرده بودند.»

منابع مسئول این پرونده همچنین اعلام کرده اند: «ادله محکم و موثقی هست که بر وجود امام صدر در یکی از زندان های لیبی تا اواخر دهه 1990 و آغاز سال 2000 تأکید می کند. و هیچ دلیل یا سرنخی که نشانگر زنده نبودن امام صدر باشد تا به امروز وجود ندارد و ایشان اکنون در 84 سالگی به سر می برد.»

این منابع در نهایت افزوده اند: «ما سرنخ هایی جدی و تازه ای داریم که به زودی پس از کامل شدن آنها را اعلام می کنیم که به کشف حقایقی مفید درباره قضیه امام و دو همراهش منجر خواهد شد. با تأکید بر اینکه شرط کمیته لبنانی و خانواده امام صدر و دو همراهش جست وجوی لیبی برای دستیابی به زندان های کشف نشده است و اینکه با تمام توان آماده ادامه همکاری‌اند.»


وزیر خارجه لبنان برای پیگیری قضیه امام موسی صدر به موریتانی می‌رود

وزیر امور خارجه لبنان همزمان با سی و چهارمین سالروز ربوده شدن امام موسی صدر در لیبی برای پیگیری سرنوشت وی و دو تن از همراهانش امروز به موریتانی سفر می‌کند.

بر اساس این گزارش، برخی مسئولان موریتانی به مسئولان لبنانی ابلاغ کرده‌اند که برخی مقامات رژیم سابق لیبی که اکنون در موریتانی حضور دارند، اطلاعات مهمی درباره امام موسی صدر و دو تن از همراهان وی در اختیار دارند.


دلایل کمیته مسئول بررسی وضعیت امام موسی صدور درباره زنده بودن وی

روزنامه السفیر نوشت: طرف لبنانی در پی سفر به لیبی و بعد از سفر هیئت لیبی به لبنان در اواخر ژانویه گذشته به این نتیجه رسید که امام موسی صدر و دوستانش زنده هستند و باید آنها را یافته و آزاد کرد. این گروه دلایل زیر را در خصوص زنده بودن ایشان ارائه داد:

ـ فرد تا زمانی که مرگ وی اثبات نشده و خبری دقیق از وفاتش ارائه نشود، نمی توان گفت از دنیا رفته است. این مورد در مورد امام موسی صدر اتفاق نیافته است.

- مساحت لیبی امکان وجود هر نوع احتمالی را در ذهن تداعی می کند.

-نمی توان گفت امام موسی صدر همان روزهای نخست شهید شده باشد. چرا که همیشه از زندانی به زندانی منتقل می شده است و اطلاعاتی که بر اساس آنها گفته می شده ایشان همان ابتدا شهید شده متناقض بوده و از هیچ پایه و اساس منطقی برخوردار نیست.

افزون بر آنچه گفته شد طرف لبنانی از لیبیایی ها خواسته است ضمن توجه به شرایط امنیتی، سیاسی و حقوقی این کشور، تلاش های خود را در این زمینه تسریع بخشیده و تعامل بیشتری با لبنانی ها داشته باشند.

بعد از آنکه گفته شد طرف لیبیایی بر پیکر و پیراهن متعلق به امام موسی صدر دست یافته است، کمیته مذکور بنا به درخواست لبنان شروع به نبش قبرهای جمعی و نمونه برداری از جسدی کرد که گفته می شد متعلق به ایشان است. بعد از انجام بررسی‌های علمی  بر روی لباس و جسد مذکور و استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط خانواده امام صدر، مشخص شد آنچه گفته شده صحت ندارد. نتایج این تحقیقات سریع و به طور شفاهی تقدیم مسئولان لیبی شد و دو طرف در نهایت تصمیم گرفتند به این گفته ها خاتمه دهند.

اگر چه در حال حاضر سرنخ های جدیدی به دست آمده و طرف لبنانی احساس می کند طرف لیبیایی از خود حسن نیت نشان می دهد، اما روند تحقیقات به کندی صورت می گیرد و باید لیبیایی ها سرعت بیشتری به این فرایند بدهند، چرا که در پرونده های مفقودی اشخاص، زمان حرف اول را می زند.

کمیته بررسی وضعیت امام موسی صدر و دو تن از دوستانش، از لیبیایی ها خواست برای سرعت بخشیدن به روند تحقیقات تعامل و همکاری بیشتری با این کمیته داشته باشند تا اسرار ربایش امام موسی صدر و رفقایش بعد از سفر به لیبی در 20 اوت 1978 و در پی میانجگری هواری بومدین، رئیس جمهور فقید الجزایر مبنی بر هماهنگی و اتحاد کامل اعراب برای اجرای قطعنامه بین المللی شماره 425 و نیز تلاش برای پایان بخشیدن به نبرد لبنان بود، فاش شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس