کد خبر 1505040
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۱
اولین ابرماه تابستان را در آسمان امشب تماشا کنید

پدیده تماشایی ابرماه که امشب در آسمان پدیدار خواهد شد، اولین ابرماه تابستال امسال است که فاصله ماه با زمین ۱۴ هزار مایل (۲۲هزار و ۵۳۰ کیلومتر) و کمتر از ماه کامل عادی خواهد بود.

به گزارش مشرق از تارنمای یواس ای تودی، پدیده ابرماه کامل ژوییه امشب دوشنبه به اوج خود می رسد. شب های گرم فصل تابستان فرصت عالی برای تماشای آسمان و این پدیده نجومی فراهم کرده است.

ماه کامل ژوییه شب های یکشنبه و دوشنبه در بزرگترین اندازه خود دیده می شود. اوج درخشش ماه کامل دوشنبه شب دیده می شود. هرگاه ماه در حالت بدر به نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین می‌رسد، درخشان‌تر و بزرگتر از معمول دیده می‌شود و پدیده ماه‌افروختگی یا اَبَرماه روی می‌دهد.

اولین ابرماه تابستان را در آسمان امشب تماشا کنید

اگرچه ماه هر چهار هفته یک‌بار به حضیضِ مداری می‌رسد و به زمین نزدیک نزدیک می‌شود، اما همیشه در حالت بدر نیست که ماه‌افروختگی یا اَبَرماه روی دهد. گردش ماه در مدار بیضوی است نه دایره‌وار و به همین علت فاصله آن تا زمین متفاوت است. ماه در نزدیک‌ترین فاصله، ۳۶۳ هزار کیلومتر ۲۲۶ هزار مایل) و در دورترین فاصله، ۴۰۷ هزار کیلومتر (۲۵۳ هزار مایل) از زمین دور است.

اخترشناسان، نزدیک‌ترین فاصله را نقطه حضیض (فرود) و دورترین فاصله را نقطه اوجِ مداری (فراز) نام گذاری کرده اند. بطور متوسط ابرماه هفت درصد بزرگتر و ۱۵ درصد درخشانتر از ماه کامل معمولی دیده می شود.

بعد از سوم ژوییه سه ابرماه دیگر سال میلادی ۲۰۲۳ در تاریخ های ۱۰ مرداد (اول اوت)، هشتم شهریور (۳۰ اوت) و هفتم مهر (۲۹ سپتامبر) رخ خواهد داد.

از آنجا که طلوع ماه کامل با رشد شاخ گوزن‎ ها همزمان است. این ابرماه، ماه گوزن نیز نامیده می شود. شاخ گوزن‌های نر هر سال در این ایام رشد کرده و بر شکوه این حیوانات زیبا می‌افزاید. این ماه کامل به چند اسم دیگر مانند Feather Moulting Moon و Salmon Moon نیز شناخته می‌شود که منبع الهام تمام آن‌ها حیوانات هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس