سفیر ریاض در واشنگتن: خاورمیانه باید مانند اتحادیه اروپا شود

سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، اظهارات دو پهلویی در قبال موضوع عادی سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو مطرح کرد.

به گزارش مشرق، «ریما بنت بندر آل سعود» سفیر عربستان سعودی در آمریکا در مصاحبه‌ای در خصوص مسائل مختلف در ارتباط با سیاست منطقه‌ای ریاض از جمله سازش با رژیم اشغالگر قدس و توافق با جمهوری اسلامی ایران به اظهار نظر پرداخت.

او به شبکه ان بی سی آمریکا گفت که عربستان سعودی از تلاش‌های چین برای گفت‌وگوهای میان فلسطین و رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و همزمان موضع ریاض در قبال راه‌حل دو دولتی و تشکیل کشور فلسطین ثابت است.

سفیر ریاض در واشنگتن در ادامه تأکید کرد که حمایت از نقش‌آفرینی چین در این زمینه به این معنا نیست که نقش آمریکا به حاشیه برود.

ریما بن بندر افزود: « سیاست عربستان سعودی بر این اصل استوار است که دیپلماسی باید در اولویت باشد نه خشونت».

سازش با رژیم صهیونیستی

سفیر دولت ریاض در واشنگتن در خصوص میانجی‌گری چین میان عربستان سعودی و رژیم اسرائیل گفت: «ما یک سیاست ثابتی داریم و آن هم ایمان به راه‌حل دو دولتی است، می‌خواهیم تا اسرائیل و فلسطین هر دو در فضای توسعه و مسیر شکوفایی به سر ببرند».

وی با اشاره به اینکه «چشم انداز ۲۰۳۰ پادشاهی سعودی خواستار یک خاورمیانه متحد، یکپارچه و مرفه است»؛ افزود: «ما خواهان اقتصادی مرفه در منطقه دریای سرخ هستیم. ما می‌خواهیم شرکا و همسایگانمان در قاره آفریقا شکوفا شوند و این هدف نهایی است، اما راه حل باید با صلح و عزت عادلانه باشد».

سفیر سعودی همچنین گفت: «مردم از عادی‌سازی روابط سخن می‌گویند، ما نمی‌گوییم عادی‌سازی، بلکه از یک خاورمیانه تکامل یافته حرف می‌زنیم، خاورمیانه یکپارچه مانند اتحادیه اروپا، همزمان با اینکه همه کشورها حقوق حاکمیتی خود را داشته باشند، ما منافع مشترکی داریم، بنابراین این عادی‌سازی روابط نیست، عادی‌سازی یعنی اینکه شما آن‌جا و ما اینجا کنار هم همزیستی داشته باشیم، اما جدای از هم؛ اما تکامل یعنی اینکه ملت‌ها با یکدیگر و شرکت‌ها در راستای شکوفایی نسل جوان همکاری کنند».

تلاش دولت آمریکا برای عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل آویو در حالی است که دولت سعودی بر شروط خود در این راستا اصرار دارد.

یک مقام آمریکایی در تاریخ دهم خرداد به روزنامه «اسرائیل هیوم» گفت که دولت عربستان سعودی در مذاکرات با مقامات آمریکا چهار پیش‌شرط برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مطرح کرده است.

به گفته او «حق داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای»، «افزایش روابط نظامی با آمریکا»، «توسعه تجارت با آمریکا» و «توقف انتقادات واشنگتن از قتل جمال خاشقچی» چهار پیش شرطی هستند که مقامات دولت سعودی مطرح کرده‌اند. به ادعای این مقام آمریکایی موضوع فلسطین جزو پیش‌شرط‌های عربستان سعودی نبوده است.

برنامه هسته ای عربستان سعودی

ریما بنت بندر در مورد تمایل پادشاهی سعودی برای جلب حمایت واشنگتن از برنامه هسته‌ای خود گفت: «پادشاهی سعودی متحد آمریکا است. ما برای کسب فناوری به آمریکا می‌آییم، برای آموزش و تعلیم و برای شکوفایی آینده خود از آمریکا بهره می‌بریم. ۸۰ سال قبل این آمریکا بود که درهای انرژی را با استخراج اولین چاه نفتی (چاه الخیر ۷) به روی ما گشود و اقدام به نصب خطوط لوله‌ نفت کرد. ما همواره برای پیشبرد امور خود به سوی شما آمده‌ایم چون معتقدیم که فقط گیرنده نیستید بلکه در ساخت و توسعه هم مشارکت می‌کنید، چه در زمینه برنامه هسته‌ای یا آموزش و هر مسأله‌ای که باشد».

سفیر ریاض در واشنگتن در ارتباط با فروش سلاح‌های پیشرفته به عربستان سعودی از سوی آمریکا نیز گفت: «همیشه بحث در مورد تفاوت بین تسلیحات تهاجمی و تدافعی وجود داشته است و هر کسی که عاشق فوتبال باشد به شما می‌گوید که بهترین دفاع یک حمله خوب است. بگذارید یک مثال بزنم، اگر حمله راکتی گسترده صورت بگیرد، آیا می‌توانید همه راکت‌ها را منهدم کنید؟ مسلما نه و این کار نیازمند صرف هزینه بالا است، همزمان که میزان موفقیت آمیز بودنش صد در صد نیست، اما اگر بتوانید راکت‌انداز را هدف قرار دهید بهتر نیست؟».

سفیر عربستان سعودی افزود: «من به شما می‌گویم که هدف ما صلح است، اما وقتی کسی به فکر شلیک موشک به حریم هوایی شما می‌افتد، اگر بداند که می‌توانید ضربه بزنید، قطعا بیشتر فکر می‌کند، حقیقت ماجرا و طبیعت انسان این چنین است».

روابط با ایران

ریما بنت بندر، در بخش دیگری از مصاحبه خود در خصوص توافق ریاض و تهران برای از سرگیری روابط میان خود گفت: «امیدوارم که بازگشت روابط فرصت‌های بیشتری برای جوانان دو کشور در آینده فراهم سازد».

او افزود: «ما در حال کار بر روی عادی‌سازی و بهبود روابط [با ایران] هستیم، بسیاری از مردم تعجب می‌کنند که چرا بعد از این همه سال، با وجود همه تنش‌ها به دنبال این مسأله رفته‌ایم، اما وقتی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ صحبت می‌کنیم، تنها به تغییر اجتماعی و فرهنگی در کشور نمی‌پردازیم، بلکه در خصوص بازیابی همکاری و هم افزایی در منطقه و اینکه چگونه می‌توانیم تنش‌ها را کاهش دهیم نیز سخن می‌گوییم».

ایران و عربستان سعودی پس از چند دوره مذاکره سرانجام در اسفندماه سال گذشته طی سفر علی شمخانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی ایران به چین و با میانجی‌گری پکن برای از سرگیری روابط و بازگشایی سفارتخانه‌ها توافق کردند که واکنش‌های زیادی را در جهان در پی داشت.

در تاریخ ۱۶ خرداد ماه نیز سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض با حضور دیپلمات‌های ایرانی و مقامات عربستان سعودی رسما گشایش یافت.

سفیر دولت سعودی در واشنگتن در ادامه مصاحبه خود گفت: «باید ببینیم که چه اقدامی می‌توانیم بکنیم تا جوانانمان فرصت زندگی بهتر را داشته باشند، اگر این فرصت توافق را از دست می‌دادیم، جوانان ما و آن‌ها ما را شماتت می‌کردند».

او سپس گفت که توافق تهران و ریاض به معنای هم عقیده بودن دو طرف در همه امور نیست. سفیر سعودی همچنین گفت که ریاض همچنان نگران برنامه هسته‌ای ایران است.

ریما بنت بندر تأکید کرد: «ما احساس می‌کنیم که به دلیل همسایگی خود با ایران باید تنش‌ها را کاهش دهیم. این فقط در مورد ایران نیست و دقیقاً به همین دلیل است که ما با سوریه در حال مذاکره هستیم. ما میلیون ها آواره سوری داریم و وضعیت موجود هیچ فایده‌ای ندارد، پناهندگان سوری بعد از فلسطینی‌ها دومین گروه بزرگ پناهندگان در عربستان سعودی هستند».

سفیر ریاض در واشنگتن در پایان گفت که پناهندگان باید به کشورشان باز گردند و همه اعضای اتحادیه عرب نیز برای تلاش در این راستا متفق القول هستند. او گفت:‌ «ما باید فرصت بازگشت پناهندگان را فراهم کنیم».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    0 0
    باید ببینیم که چه اقدامی می‌توانیم بکنیم تا جوانانمان فرصت زندگی بهتر را داشته باشند. احسن بر شما خانم سفیر
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    0 0
    یک خاورمیانه یکپارچه با وجود اسراییل محاله.چون ذات اسراییل یعنی تفرقه و جنگ افروزی.فلسطین آزاد خواهد شد اونم نه برخی از اون بلکه همش.
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    0 0
    امریکا اگه قدرت نظامی داشت اوکراین رو از باتلاق بیرون میکشید بیا از ایران سلاح بخر تجربه اشون کردید که سلاح های ایران رو، خیلی کار امد هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس