کد خبر 1502170
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
پوتین عزم مصالحه با «خنجر از پشت» را ندارد

سخنرانی کوتاه و تند رئیس‌جمهور روسیه حکایت از آن دارد که اقدام نیروهای واگنر تحت امر «یوگنی پریگوژین» از نظر مسکو خیانت است و عزمی برای مصالحه با وی وجود ندارد.

به گزارش مشرق، در شرایطی که «یوگنی پریگوژین» فرمانده نیروهای شرکت خصوصی «واگنر» از شامگاه دیروز عملا نوعی شورش مسلحانه را علیه قوای اصلی ارتش روسیه آغاز کرده، سخنرانی کوتاه و تند «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه حکایت از آن داشت که اقدام نیروهای تحت امر پریگوژین از نظر او یک خیانت است و وی دست‌کم در این مقطع عزمی برای مصالحه با فرمانده نیروهای واگنر ندارد؛ هر چند که سیر تحولات آتی ممکن است در مواضع مقامات روس اثر گذار باشد.

رئیس‌جمهور روسیه در واکنشی تند به تحولات اخیر در نطقی تلویزیون خود «همه شهروندان روسیه، نیروهای مسلح، نیروهای اجرایی قانون و نیروهای ویژه» را مخاطب قرار داد و با اشاره به اقدامات شبه‌نظامیان گروه واگنر و یوگنی پریگوژین مدیر آن، این اقدامات را «خیانت در داخل کشور» و «شورش مسلحانه» خواند و گفت: هر آن‌کس که این شورش را سازماندهی کرده، تلاش داشته کشور را تسلیم کند و آن را به جنگ داخلی بکشاند.

وی با اشاره به صدور دستورات لازم برای خنثی کردن سازمان‌دهندگان «شورش مسلحانه» فعلی در روسیه با لحنی تند هشدار داد: «ما پاسخ سختی به این شورش مسلحانه می‌دهیم». پوتین همچنین با هشدار به سوءاستفاده دشمنان روسیه برای استفاده از تفرقه و برانگیختن جنگ داخلی در کشور گفت: «اقدامات شدیدی را برای بازگرداندن ثبات در روستوف انجام دادیم و اوضاع در آن‌جا همچنان دشوار است. بعنوان رئیس‌جمهور روسیه هر اقدامی را برای دفاع از استقلال کشور و حفاظت از شهروندان انجام می‌دهم».

پوتین در پایان سخنرانی خود خطاب به مردم روسیه و دیگر مخاطبان داخلی و خارجی ابراز اطمینان کرد روسیه توانایی غلبه بر مشکلات و خیانت فعلی داخلی در کشور را دارد و افزود: از آن‌هایی که این جنایت را سازماندهی کردند می‌خواهم به اقدامات خود فکر کنند و تنها راه را که بازگشت به خانه و توقف این اقدامات است، انتخاب کنند.

پیش‌تر، پریگوژین در پیامی مدعی شد «روستوف» واقع در جنوب غربی روسیه هم‌اکنون تحت کنترل واگنر درآمده و آن را انتقام از حمله وزارت دفاع روسیه که این گروه مدعی شده علیه مواضعشان صورت گرفته، اعلام کرد. در پی آن، رسانه‌های محلی روسیه گزارش کردند نیروهای امنیتی روسیه وارد مقر شبه‌نظامیان واگنر در سنت‌پترزبورگ شدند که نشان می‌دهد عملیات جستجو برای عوامل کودتا در روسیه آغاز شده است.

تحرکات گروه واگنر در شرایطی انجام شده که نیروهای روسیه در حدود ۲۰ روز گذشته موفق شده‌اند با تحمیل تلفات و خسارات سنگین به نیروهای اوکراینی، ضدحملات آن‌ها را که به پشتوانه کمک‌ها و تسلیحات پیشرفته غربی انجام می‌شود، دفع کنند.

حتی اخبار رسانه‌های غربی حکایت از آن داشت که ضدحمله نیابتی ناتو در جبهه شرق اوکراین با شکستی سهمگین مواجه شده و چیزی دست نیروهای تحت امر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین را نگرفته است؛ با این حال و در بحبوحه منهدم شدن نیمی از تجهیزات زرهی اهدایی ناتو به ارتش اوکراین، پریگوژین مستمرا نیروهای ارتش روسیه را به عقب‌نشینی متهم می‌کرد.

می‌توان چنین تصور کرد که اقدام اخیر شبه‌نظامیان واگنر، فاز دوم از ضدحمله نیابتی ناتو است که پس از شکست در میدان نبرد، اکنون چشم به جبهه داخلی روسیه دوخته‌اند. این شورش ممکن است آثاری منفی بر عملکرد نیروهای روس در جبهه‌های نبرد بالاخص در باخموت داشته باشد اما به‌هرروی باید منتظر تحولات پیش‌رو بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    7 3
    ماشالله به این اقتدار و مقتدری پوتین. سزای خیانتکار اعدام است. مقل علیرضا اکبری خودمون که خیانت کرد و اعدام شد. ان شالله به حق مهدی فاطمه
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      2 2
      داداش سر روسیه هم توافق کردیم.زیاد حرص وجوش نخور.کم کم باید پرچم اوکراین رو دیوارای آزادی بندازیم.بنازم به این توافق
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    11 5
    زر مفت زده دو ساله تو باتلاق دست و پا میزنه همین باخموت هم همین ادم کشهای واگنر تصرف کردن سربازان روس فقط مشغول صرف وودکا هستند
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    5 5
    تسلیت خخخخخخخ
  • من IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    2 1
    خائن فقط یک حکم دارد
  • علی اصغر IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    2 1
    سلام درود خدا بر پوتین دیندار
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    2 2
    خود پوتین پدر خنجرهای از پشته
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    0 0
    دوباره گرانی میشه در ایران چون هزینه همه جنگ ها را ایران پرداخت میکنه
  • حسن IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    0 0
    انشالله به حق پنج تن جدم از اوکراین حفاظت میکنه..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس