کد خبر 1501605
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴
عمل موفق پیوند منقار کرکس پشت سفید

عمل پیوند منقار روی کرکس آفریقایی، توسط یک دامپزشک با موفقیت انجام شد.

به گزارش مشرق، یک کرکس پشت سفید در شمال غرب آفریقای جنوبی در تصادف با یک خودرو دچار آسیب شدیدی شد و یک چشم و بخشی از منقار خود را از دست داد، در طبیعت این اتفاق به معنای پایان زندگی برای پرنده بود.

کتی کوپل، دامپزشک آلمانی دانشگاه پرتوریا در آفریقای جنوبی تصمیم به مداوای این پرنده گرفت.

تلاش‌ها برای ساختن منقار آکریلیک برای کرکس ناموفق بود و منقار پرنده در حالی که سعی می‌کرد غذا بخورد می‌شکست. دکتر کوپل تصمیم گرفت عمل پیوند منقار را با استفاده از منقار یک کرکس مرده انجام دهد.

تیم پزشکی با استفاده از منقار یک کرکس مرده پشت سفید که برای اهداف تحقیقاتی در فریزر نگه داشته بودند، این عمل را انجام داد. عمل تنها سی دقیقه طول کشید، منقار جدید را با شش پیچ مخصوص به باقی مانده منقار قبلی وصل کردند.

عمل موفق پیوند منقار کرکس پشت سفید +عکس
عمل پیوند منقار

بعد از گذشت یک ماه از عمل، پرنده بدون مشکل زندگی کرده و غذا می‌خورد. کارشناسان می‌گویند که تا چند سال دیگر منقار جدیدی رشد می‌کند و بعد از رشد منقار می‌توان پروتز را خارج کرد. تصمیم تیم پزشکی بر این شد که کرکس را به طبیعت باز نگردانند زیرا با یک چشم بعید است در شرایط طبیعی زنده بماند.

دال دمگاه‌سفید (نام علمی: Gyps bengalensis) گونه‌ای در بحران انقراض از تیرهٔ بازان است. این نوع کرکس تا دهه ۱۹۹۰ با تعداد بسیار زیاد در مناطق جنوب و جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کرد، به‌طوری‌که یکی از محققان در سال ۱۹۸۵ در توصیف آن گفته بود «ممکن است پرجمعیت‌ترین پرندهٔ شکاری بزرگ دنیا باشد» اما از میانه‌های دهه ۱۹۹۰ کاهش سریع جمعیت آن آغاز شد به‌طوری‌که جمعیت آن از چندین میلیون عدد در اوایل دهه ۱۹۹۰ به ۳ تا ۱۵ هزار در دهه ۲۰۰۰ کاهش یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی با غیرت IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    0 0
    ایکاش پزشکان معالج منقار این پرنده را به جای عقابی شکل مانند بعضی از خانمهای متجدد و با کلاس ما سربالا میکردند تا یک تنوعی در این شکل و شمایل این کرکس ایجاد شود و زودتر برود به خانه بخت!
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    0 0
    جذبه داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس