کد خبر 1501524
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
استقرار «هیمارس» در سوریه؛ قدرتنمایی یا ضعف آمریکا؟

کارشناسان نظامی و سیاسی، اقدامات جدید تروریست های آمریکایی در تقویت نیروها و ادوات نظامی خود در سوریه را ناشی از ترس و قدرت گرفتن هر چه بیشتر مقاومت مردمی و ضعف بیشتر واشنگتن در منطقه ارزیابی می کنند.

به گزارش مشرق، شبکه خبری العهد امروز (چهارشنبه) نوشت: آمریکا با استقرار سیستم جدید موشکی در شرق فرات در سوریه، دست به یک رزمایش قدرت زده است؛ اقدامی که حکایت از نگرانی ها درخصوص حمله به پایگاه های نظامی یانکی ها در این منطقه دارد.

العهد افزود: ارتش اشغالگر آمریکا در سوریه سیستم های پیشرفته و جدید موشکی موسوم به «هیمارس» (سلام، مریخ) را در اطراف الحسکه و دیر الزور در شرق و شمال شرق سوریه مستقر کرده و همزمان اقدام به تقویت نیرو و انتقال آنها از عراق به سوریه کرده تا حضورش را در این منطقه تقویت کند.

این اقدامات همزمان با تاکید واشنگتن مبنی بر تصمیم به ادامه حضور (و ادامه اشغال) نیروهای نظامی اش در این منطقه از خاک سوریه به بهانه واهی مبارزه با داعش است.

رزمایش قدرتی که از ضعف درونی خبر می دهد

سرتیپ "قاسم قنبر" کارشناس نظامی و راهبردی با ارتباط دادن رخدادهای میدانی و سیاسی به یکدیگر چنین نتیجه می گیرد که این اقدامات یانکی ها برای تهدید سوریه، ایران و روسیه است که در واقع نه از سر قدرت بلکه از سر ضعف صورت می گیرد.

وی در گفتگو با العهد می افزاید، موضع اخیر شورای امنیت ملی آمریکا مبنی بر ادامه حضور نیروهای (تروریست های) آمریکایی در سوریه و عدم تمایل به ترک پایگاه های نظامی اش (غیرقانونی) در این کشور و سپس اقدام ارتش آمریکا در ارسال سیستم های جدید موشکی به شرق فرات همزمان با اقدام گروه موسوم به نیروهای ائتلاف بین المللی، به برگزاری رزمایش در این منطقه به هم مرتبط هستند.

به گفته قنبر، برگزاری رزمایش توسط نیروهای آمریکایی که درگیر جنگ نیستند، بلکه کارشان قطع ارتباط میان پایتخت های محور مقاومت و همچنین آموزش تروریست ها و کمک لجستیک به داعش، خلاصه می شود، امری طبیعی است، اما آنچه جدید بوده و نشانه هایی دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت آن است که تعداد قابل توجهی از سیستم های موشکی موسوم به هیمارس به پایگاه آمریکا در حومه الحسکه و دیر الزور منتقل شده اند در حالی که پیشتر تعدادی کمکی مستقر بودند؛ همچنین چند روز پیش ۳۵ کامیون سلاح از عراق و از طریق گذرگاه الولید و الیعربیه وارد سوریه شد که شامل مجموعه ای از تجهیزات نظامی و کامیون های حامل امکانات لجستیک و خودروهای زرهی بود.

این کارشناس نظامی و راهبردی تاکید کرد: هدف واشنگتن از تاکید بر ادامه حضور نیروهای اشغالگر خود در سوریه و ارسال سامانه موشکی با قابلیت تحرک بالا و بسیار گران قیمت ارسال پیام های تهدیدآمیز به سوریه، ایران و روسیه است.

وی در این خصوص به سخنان «رایان پل» سردبیر امور خاورمیانه و شمال آفریقا در شرکت استراتفور اشاره کرد که به پایگاه خبری فورس گفته است: «محتمل ترین هدف از آوردن این موشک ها، (تهدید) نیروهای تحت حمایت ایران است» و احتمالا روسیه و ارتش سوریه نیز به این اهداف افزوده خواهند شد. هدف آمریکا این است که به این سه کشور نشان دهد که روش های فشارآمیز علیه واشنگتن برای خارج کردن نیروهای خود از سوریه، موثر واقع نخواهد شد.

سامانه موشکی مدرن آمریکا؛ یک اقدام صرفا نمایشی

سرتیپ قنبر معتقد است که این قدرت نمایی آمریکایی ها نشانگر ضعف بسیار زیاد در درون است و در واقع همه این سر وصداها و جابجایی ها کاملاً تدافعی است و هدف از آن دفع حملات مقاومت مردمی سوریه مورد حمایت روسیه و ایران، است و همچنین پاسخی است به تحرکات روسیه. این امر در واقع نشانگر خشم آمریکا و ناکامی ایادی وابسته به واشنگتن در تحقق اهداف این کشور در سوریه می باشد. در چنین شرایطی است که یانکی ها دست به تقویت نیروهای خود می زنند، اما همچنان مجبور هستند حضورشان را به درون پایگاه هایشان محدود کنند و وارد معادلاتی نشوند که برایشان پرهزینه است.

این کارشناس نظامی و راهبردی تاکید دارد که سامانه موشکی هیمارس با وجود مدرن و توسعه یافته بودن، نمی تواند در هیچ درگیری مستقیم با گروه های مقاومت مردمی در سوریه که تاکنون بارها به پایگاه های نظامی آمریکا حمله کرده اند، تفاوت محسوسی نسبت به قبل ایجاد کند. این موشک ها قبلا در جنگ علیه روسیه در ایالت دونباس در شرق اوکراین استفاده شده و روسها موفق به رمزگشایی و خنثی کردن آن شدند و به همین دلیل هم از آنجا بیرون آورده شد و اکنون به سوریه منتقل گردیده است.

وی در ادامه به سرخوردگی بزرگی اشاره کرد که آمریکایی ها پس از سفر (غیرقانونی) وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در اسفندماه سال گذشته به سوریه دچار آن شدند، سفری که امیدهای بسیاری برای موفقیتش و توقف حملات به پایگاه های آمریکایی در سوریه به آن بسته شده بود.

تکیه آمریکا بر عوامل محلی

از سوی دیگر، "خالد عامر" یک تحلیلگر سیاسی بر این باور است که واقعیت های حاکم بر این بخش از خاک سوریه، راه دیگری برای آمریکا باقی نگذاشته است که اقدام به فعال و تجهیز کردن دوباره نیروی های نظامی محلی وابسته به خود کند تا به انجام عملیات علیه نیروهای مقاومت در صحرای سوریه و شرق فرات دست بزنند.

وی در گفتگو با العهد، نسبت به تمایل و توانایی شبه نظامیان قسد برای مشارکت در یک اتحاد نظامی بیرون از مناطق تحت سلطه خود را مورد تردید قرار داد، چرا که به گفته او این نیروها از تغییرات در حوزه منطقه ای و بخصوص بازگشت سوریه به جهان عرب بیمناک هستند. این موضوعی است که واشنگتن هم می داند و بنابر این روی متحدانشان نمی تواند به خوبی حساب کنند ضمن این که آمریکا از حساسیت شدید ترکیه نیز نسبت به انتقال سلاح در مناطق شرق فرات آگاه است. به همین دلیل نیز معاون وزیر امور خارجه آمریکا مجبور شد تاکید کند که این اقدامات واشنگتن، علیه ترکیه نیست و کشورش هیچ قصد یا برنامه‌ای برای ایجاد یک تشکیلات کردی در شمال شرق سوریه ندارد بلکه آمریکا بدنبال ایجاد یک نیروی نظامی جدید در منطقه شرق سوریه است.

به گفته وی، بر همین اساس است که آمریکا دنبال تقویت روابط خود با نیروهای قبیله ای موسوم به «الصنادید» است تا بتواند از کمک آنها برای محافظت از پایگاه های نظامی خود در برابر حملات احتمالی استفاده کند. همچنین نیروهای اشغالگر آمریکایی دوباره با "سرتیپ انقلابیون رقه" تماس گرفته و همچنین قسد و گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه را وادار به هماهنگی با یکدیگر در منطقه التنف نزدیک نقطه مثلثی مرز سوریه با اردن و عراق کرده اند.

عامر در پایان سخنان خود تاکید کرده که واشنگتن با این اقدامات تنها در حال تکرار تجربه های سابق خود است و آن این که مزدوران توان دفاع از هیچ طرفی را ندارند در حالی که نیروهای مقاومت، حاضرند در راه وطن خود با دست و دل بازی، جان بدهند.

حضور غیرقانونی تروریست های آمریکایی در سوریه

از اسفندماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱) که بحران سوریه آغاز و به جنگ بین المللی تبدیل شد، غربی ها به ویژه آمریکا با ایجاد، تجهیز، آموزش و تسلیح گروه های تروریستی به ویژه داعش و با هدف اصلی "تامین امنیت رژیم صهیونیستی" به صورت غیرمستقیم و در ادامه به طور مستقیم وارد نبرد سوریه شدند، نبردی که پس از سال ها به شکست گروه های تروریستی مورد حمایت جبهه غربی – عربی – صهیونیستی و ترکیه ختم شد.

آمریکا ۲۲ پایگاه غیرقانونی اصلی و ۳ پایگاه فرعی و در مجموع ۲۵ پایگاه در خاک سوریه داشت که چند روز پیش یک پایگاه دیگر نیز اضافه کرد.

از زمان شکست گروه تروریستی داعش به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نظامیان آمریکایی مستقیما جایگزین این گروهک تروریستی شدند و دقیقا از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه و کشتار مردم این کشور کردند.

در حال حاضر بخش‌های عمده‌ای از سرزمین‌های استان‌های "الحسکه"، "دیرالزور" و «الرقه» (در شرق و شمال شرق سوریه) که دارای منابع نفت و انرژی می‌باشد، تحت تصرف تروریست های آمریکایی و نیروهای دموکراتیک سوریه (کردهای سوریه مورد حمایت آمریکا) می باشد.

آمریکایی‌ها همچنین در جنوب سوریه، هم مرز با اردن و عراق سال‌ها است که دو پایگاه در منطقه التنف ایجاد کرده اند که تاکنون دهها هزار تروریست در آنها آموزش دیده و پس از تجهیز به مناطق مختلف سوریه برای اقدامات تروریستی اعزام شده‌اند و هم اکنون نیز آمریکایی‌ها پشتیبانی شمار زیادی از تروریست‌ها را از طریق همین دو پایگاه انجام می‌دهند.

در بامداد چهارم فروردین ماه سال جاری بمب افکن های آمریکایی به یک منطقه در دیرالزور، حمله کردند که موجب شهادت شش نفر از سوری ها شد.

البته این حمله آمریکایی ها به دیر الزور بدون جواب نماند و رزمندگان مقاومت با ۶۰ راکت، موشک و پهپاد پاسخ تجاوز آمریکایی ها را دادند، اقدامی که نشان داد نیروهای مقاومت آماده پاسخگویی به هرگونه تجاوز آمریکایی هستند و در عین حال پایگاه های آمریکایی در سوریه به رغم مجهز بودن به پدافند هوایی بسیار آسیب پذیر هستند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس