فیلیپین بار دیگر درخواست آمریکا برای پناهجویان افغان را رد کرد

"سارا دوترته" معاون رئیس‌جمهوری فیلیپین نیز به مخالفان در خواست آمریکا برای انتقال پناهجویان افغان به کشورش پیوست و گفت که «به دلایل امنیتی» با انتقال ۵۰ هزار پناهجوی افغان به کشورش مخالفت است.

به گزارش مشرق، درخواست امریکا برای اسکان موقت پناهجویان افغان در فیلیپین تاکنون با مخالفت شماری از سیاستمداران این کشور رو به رو شده است.

دوترته از احتمال حمله تروریستی حامیان گروه طالبان افغانستان و دیگر کروه های تروریستی آن کشور به این دسته از پناهجویان در فیلیپین ابراز نگرانی کرد و گفت که در عین حال نگران ماندن این پناهجویان و تبعیض علیه آنان در این کشور است.

"امی مارکوس" خواهر رئیس‌جمهوری فعلی فیلیپین و "رودریگو دوترته" رئیس‌جمهوری پیشین این کشور نیز از "فردیناند مارکوس" رئیس‌جمهوری خواسته‌اند تا در مورد اسکان موقت پناهجویان افغان تجدید نظر کند.
دیروز نیز گروه دیگری از مقامات امنیتی فیلیپین هشدار داده بودند که همکاری با امریکا بر سر اسکان موقت پناهجویان افغان ساکن در آمریکا در کشورشان می‌تواند خطر حملات تروریستی از جمله از سوی داعش و القاعده به فیلیپین را بالا ببرد.

بعد از طرح همکاری دولت فیلیپین با آمریکا برای اسکان اتباع افغان مقیم آمریکا در کمیته روابط خارجی مجلس سنای فیلیپین، "امی مارکوس" یکی از چهره‌های برجسته و رئیس کمیته روابط خارجی این مجلس اعلام کرد که کشورش از بیم تهدیدات تروریستی احتمالی از سوی گروه های افراطی از جمله داعش، نمی تواند انجام این طرح را عملی کند.

وی نگرانی‌های امنیتی از اجرای طرح پذیرش موقت ۵۰ هزار متقاضی ویژه مخصوص (اس‌آی‌وی) را پیش کشید و گفت: «ما با مهاجران مشکلی نداریم. آغوش ما به روی کسانی که جهان آنان را نادیده گرفته باز است، اما واضح است که این افغان‌ها مهاجر نیستند و نمی توان آنها را تحت پوشش بند ۴۷ قانون مشترک المنافع (با آمریکا) در فیلیپین اسکان داد.»

خواهر رئیس جمهوری که از سوی منتقدان به مهاجرستیزی متهم شده است، روز یکشنبه در دفاع از خود اظهارات مقامات امنیتی کشورش را تکرار کرد و به رسانه‌ها گفته بود که او بیشتر نگران حملات تروریستی حامیان طالبان و القاعده و داعش در کشورش است.

براساس این گزارش، دولت آمریکا درخواست مشابهی را به غیر از فیلیپین به دیگر کشورهای متحد خود نیز ارسال کرده و تاکید کرده است که جان این دسته از افغان‌ها و خانواده‌هایشان که با نیروهای متحد در طول ۲۰ سال اشغال کشورشان همکاری کرده بودند، در خطر است.


نیروهای آمریکایی و متحدانش در سال ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شدند تا به طولانی ترین جنگ آمریکا در خارج پایان دهند که پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به دلایل واهی مبارزه با تروریسم آغاز شده بود.
در نتیجه این اقدام فوری آمریکا و متحدانش، ده ها هزار اتباع افغان در جریان تخلیه نیروهای آمریکایی مجبور به ترک کشورشان شدند، از جمله آنهایی که با دولت های آمریکا و متحدانش در طول این ۲۰ سال اشغال همکاری می کردند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سیف IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    2 0
    گذشت اون‌زمان که یانکی‌های خبیث به هرکشوری حکم میکردند و زور میگفتن! و این مُیسر نشد مگر بخاطر مقامت و ایستادگی و تودهنی زدن‌های ایـــــــران قــــــوی 💪 💪💪
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    1 0
    چرا خودآمریکا بهشون پناهندگی نمیده؟یه عده جاسوس تربیت کرده میخوادنفوذبده توکشورها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس