کد خبر 1500643
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
قطر امارات

وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای از ازسرگیری روابط دیپلماتیک با ابوظبی پس از ۶ سال وقفه بازگشایی متقابل سفارتهای قطر و امارات خبر داد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه قطر، امروز (دوشنبه، ۱۹ ژوئن)، در بیانیه‌ای از ازسرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌ها میان این کشور و امارات خبر داد. 

پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی و هوایی خودشان را به روی قطر بستند و به زعمِ خود، فشار حداکثری بر این کشور را آغاز نمودند، ۱۳ شرط برای ازسرگیری روابط خود با دوحه مطرح کردند. بسته‌شدن پایگاه نظامی ترکیه در خاک قطر، توقف فعالیت شبکه‌ الجزیره، فاصله گرفتن قطر از ایران در مناسبات خارجی و عدم حمایت دوحه از اخوان‌المسلمین در منطقه، از اساسی‌ترین شروط این کشورها برای رفعِ تحریم بود. اما در آغاز سال ۲۰۲۱ در نشست شورای همکاری خلیج فارس در عربستان، توافق مصالحه میان قطر و دیگر کشورهای این شورا به امضا رسید، بدون آنکه حتی یک مورد از شروط ۱۳ گانه تحقق یافته باشد.

ژانویه ۲۰۲۱ کشورهای عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر به تحریم سه و نیم ساله قطر پایان دادند و همه این کشورها به جز امارات در همان سال سفرای خود را بازگردانده و روابط تجاری-سیاسی را با دوحه از سر گرفتند.

حال امارات و قطر پس از گذشت بیش از دو سال از آشتی عربستان سعودی، پایان بحران روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با دوحه، اقدام به بازگشایی سفارت‌های خود به صورت متقابل می‌کنند.

وزارت خارجه قطر، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس توافق «العلا» و پس از تاکید دو کشور قطر و امارات بر تقویت روابط دوجانبه، روابط دیپلماتیک میان دو طرف از سر گرفته می‌شود و سفارت دولت قطر در ابوظبی و کنسولگری آن در دبی از امروز بازگشایی می‌شود و سفارت امارات در دوحه نیز از امروز مطابق با ۱۹ ژوئن ۲۰۲۳ در دوحه کار خود را آغاز خواهد کرد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس