کد خبر 1499591
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶
امیر قطر با نخست‌وزیر عراق دیدار کرد

امیر قطر پس از سفر به عراق با نخست وزیر این کشور دیدار کرد. طرفین در این دیدار، روابط دوجانبه و پرونده‌هایی از جمله مسائل اقتصادی و همکاری امنیتی و اطلاعاتی را بررسی کردند.

به گزارش مشرق، تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر بعد از ظهر امروز پنجشنبه وارد بغداد شد و مورد استقبال محمد السودانی نخست وزیر عراق قرا گرفت. تمیم و السودانی با برگزاری نشستی، روابط دوجانبه و راههای ارتقا و گسترش آن را بررسی کردند.

طرفین با بیان اینکه گسترش روابط عراق و قطر، به سود مردم دو کشور و ملتهای منطقه است، شماری از پرونده‌های مشترک از جمله انرژی، حمل‌ونقل، زمینه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، همکاری امنیتی و اطلاعاتی را بررسی کردند.

امیر قطر آخرین بار در ششم شهریور ۱۴۰۰ برای حضور در نشست بغداد، راهی عراق شد. نشستی که با حضور «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «عبدالله دوم» شاه اردن، «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «صباح خالد الصباح» نخست‌وزیر کویت، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و «محمد بن راشد آل مکتوم» معاون رئیس امارات عربی متحده و «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی برگزار شد.

امیر قطر با نخست‌وزیر عراق دیدار کرد

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، السودانی تأکید کرد که سفر امیر قطر، معانی مهمی دارد و نشانگر تمایل جدی دوحه برای ارتقای روابط بین دو کشور است. امیر قطر هم با تأکید بر لزوم ادامه بهترین روابط با عراق، گفت که این مسئله باعث شراکت هر چه بیشتر و ایفای مجدد نقش کلیدی عراق است.

پس از این دیدار، طرفین در یک نشست خبری، توضیحاتی درباره محورهای این دیدار ارائه کردند. نخست وزیر عراق گفت که سفر امیر قطر به این کشور، نشانگر عمق روابط روزافزون بین دو کشور است.

امیر قطر با نخست‌وزیر عراق دیدار کرد

وی با بیان اینکه، عقطر یکی از بزرگترین همپیمانان ما باقی خواهد ماند، تصریح کرد: عراق، ذخایر نفتی دارد که بالغ بر ۱۴۵ میلیارد بشکه است. عراق همچنین دارای ثبات امنیتی و سیاسی است و همین مسئله باعث شده که به یک بستر مناسب کاری بدل شود.

السودانی با اشاره به اینکه در این دیدار، همکاریهای امنیتی بین دوحه و بغداد بررسی شد، تأکید کرد: عراق آماده است برای برقراری صلح، توسعه و شکوفایی با برادران همکاری کند.

سفر امیر قطر به عراق در شرایطی است که دو طرف همکاری‌های اقتصادی وسیعی در حوزه نفت و گاز را کلید زده‌اند و روز گذشته نیز «حیان عبدالغنی» وزیر نفت عراق در نشست اقتصادی قطر حضور یافت و گفت که دوحه تمایل بسیاری برای سرمایه‌گذاری در اکتشاف نفت و گاز در عراق دارد.

امیر قطر هم در این زمینه گفت: سفر ما به بغداد، نشانگر عمق روابط بین عراق و قطر است. با نخست وزیر السودانی توافق کردیم که مبادلات تجاری بین دو کشور افزایش یابد. همچننی مسائل مربوط به انرژی، تجارت و اقتصاد را بررسی کردیم.

امیر قطر با نخست‌وزیر عراق دیدار کرد

بن حمد با اشاره به بررسی طرحهای منطقه‌ای برای تقویت روابط بین کشورها، تأکید کرد: چندین یادداشت تفاهم در زمینه تجارت و انرژی، امضا کردیم. ما از اهمیت عراق در منطقه آگاهی داریم. امنیت عراق، بخشی از ثبات منطقه است.

در این راستا قطر اخیرا با مالکیت ۲۵ درصد از سهام پروژه GGAT عراق که هدف آن توسعه منابع گاز طبیعی است، موافقت کرده است. در این پروژه شرکت دولتی «نفت بصره» ۳۰ درصد و شرکت توتال انرژی فرانسه نیز ۴۵ درصد سهم خواهد داد.

اما خارج از تمایل بالای قطری‌ها برای حضور در بازار انرژی عراق، دوحه نفوذ زیادی نیز در میان برخی گروههای سیاسی اهل سنت به خصوص گروههای اخوانی دارد. روابط دوحه و اقلیم کردستان نیز شاهد تحول بوده و قطر دو هفته پیش از قصد خود برای افتتاح کنسولگری در شهر اربیل خبر داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس