دیدار وزرای خارجه عربستان و ایران

انتشار برخی اخبار جهت‌دار توسط شبکه جاسوسی به‌گونه‌ای فضا را تشریح می‌کند که گویی قرار نیست سفارت عربستان در ایران بازگشایی شود!

سرویس سیاست مشرق- پس از گذشت حدود ۱۷ سال یک مقام دیپلماتیک سعودی در سطح وزیر خارجه به تهران سفرکرده است. فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی باهدف دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان وارد ایران خواهد شد. همچنین سفر بن‌فرحان به تهران نخستین سفر مقام عالی‌رتبه عربستان به ایران پس از امضای توافق دوجانبه در پکن برای عادی‌سازی رابطه محسوب می‌شود.

گفته‌شده است که بن فرحان به‌محض ورود به فرودگاه مورد استقبال وزیر خارجه قرار خواهد گرفت؛ البته این اولین بار نیست که وزیر سعودی و حسین امیرعبداللهیان با یکدیگر دیدار می‌کنند، پیش‌ازاین فیصل بن فرحان با همتای ایرانی در کیپ‌تاون آفریقای جنوبی دیدار کرده و در حاشیه آن نشست گفته بود که به‌زودی به ایران سفر خواهد کرد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بن فرحان در این سفر با رئیس‌جمهور ایران و دیگر مقامات ایرانی دیدار و درباره توسعه روابط دو کشور گفت‌وگو خواهد کرد.

هم‌زمان برخی منابع خبری عربی اعلام کرده‌اند وزیر خارجه عربستان سعودی حامل پیامی مهم از جانب ملک سلمان بن عبدالعزیز برای ابراهیم رئیسی است که به توسعه روابط دو کشور مربوط می‌شود. برخی منابع اعلام کرده‌اند که در پیام ویژه پادشاه سعودی به مقامات ایرانی از رئیس‌جمهور کشورمان دعوت‌شده است که به ریاض سفرکرده تا بار دیگر خط ارتباطی دوجانبه میان ایران و عربستان در عالی‌ترین سطح‌ فعال شود.

پیام ویژه پادشاه سعودی برای مقامات ایران چیست؟/ جاسوس‌های هسته‌ای سایه به سایه بن فرحان در تهران!

عکس/ تصویری از سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان

سفیر عربستان در تهران چه کسی است؟

هفته گذشته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در تشریح سفر وزیر خارجه عربستان به تهران گفته بود که فیصل بن‌فرحان در این سفر اقداماتی را در راستای گشایش سفارت انجام خواهد داد. بررسی رسانه‌های سعودی نشان می‌دهد که تاکنون خبری را درباره شیوه بازگشایی مجدد سفارتخانه سعودی در تهران منتشرنشده است.

برخی اخبار تائید نشده حکایت از آن دارد که در حال حاضر برخی دیپلمات‌های سعودی در هتلی در شمال تهران مستقر بوده و روند بازگشایی مجدد سفارتخانه را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. وب‌سایت امواج مدیا نزدیک به محمدعلی شعبانی یکی از سرشبکه‌های جاسوسی هسته‌ای در کشور در روزهای گذشته نقش آتش بیاز معرکه را بازکرده و با انتشار برخی اخبار جهت دارد به‌گونه‌ای فضا را تشریح می‌کند که گویی قرار نیست سفارت عربستان در ایران بازگشایی شود و حضور دیپلمات‌های سعودی در تهران را سمبلیک و صوری خوانده است!

این ادعا در حالی مطرح شده است که روند احیای دوباره روابط این دو کشور مسلمان از مدتی قبل آغازشده است و سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و نمایندگی دائم ایران نزد سازمان همکاری اسلامی طی روزهای سه‌شنبه ۱۶ خرداد و چهارشنبه ۱۷ خردادماه به‌طور رسمی بازگشایی ‌شده است.

به نظر می‌رسد که احیای روابط میان ایران و عربستان به مذاق شبکه جاسوسی در منطقه خوش نیامده و آن‌ها در روزهای اخیر با خبرسازی‌های مکرر سعی دارند آب را گل‌آلود کنند، انتشار خبرهای دروغین مانند کشته شدن حجاج (شبیه به فاجعه منا) در روزهای اخیر در برخی کانال‌های نزدیک به گروهک منافقین و باز نشر آن در منابع خبری مشکوک باهدف ایجاد تلاطم روانی - اجتماعی را می‌توان در همین خط ارزیابی کرد.

وزارت امور خارجه علیرضا عنایتی، دستیار وزیر و مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه را به‌عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران به ریاض تعیین کرده است. البته عربستان سعودی تاکنون هویت سفیر تعیین‌شده خود برای آغاز مأموریت دیپلماتیک در تهران پس از ۷ سال قطع رابطه را اعلام نکرده است. برخی منابع عربی اعتقاددارند که سفیر جدید سعودی در تهران حاضر است و روند بازگشایی سفارتخانه را زیر نظر دارد اما تا زمان بازگشایی رسمی این فرد معرفی نخواهد شد.

پیام ویژه پادشاه سعودی برای مقامات ایران چیست؟/ جاسوس‌های هسته‌ای سایه به سایه بن فرحان در تهران!

گفته‌شده است که در سفر بن فرحان به تهران موافقت‌نامه ارسال سفیر میان دو طرف امضاشده و به‌زودی عنایتی سفیر ایران در ریاض کار خود را آغاز خواهد کرد، ازنظر شکلی ارسال سفیر و آغاز فعالیت دوباره دیپلماتیک به فرآیند زمان‌بر بوده و حتی ممکن است تا بیش از یک سال نیز طول بکشد. در سال ۱۹۹۰ و پس از تجاوز رزیم بعثی به کویت نیز باوجود توافق برای ارسال دوباره سفیر میان ایران و عربستان این پروسه بیش از یک سال طول کشید.

به گفته مقامات سعودی بازگشایی مجدد سفارت عربستان و آماد سازی آن را برای ارائه خدمات نیاز به برخی اقدامات فنی داشته اما تا زمان بازگشایی کلیه فعالیت‌های کنسولی بدون محدودیت انجام خواهد شد. در پی توافق ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ در پکن بین ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک ظرف حداکثر دو ماه، مقرر شد وزرای خارجه دو کشور با یکدیگر دیدار و مقدمات بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور فراهم شود.

امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان، وزرای خارجه ایران و عربستان پس از سه دور گفت‌وگوی تلفنی در فروردین امسال درنهایت پنجشنبه ۱۷ فروردین، بعد از حدود ۷ سال و ۳ ماه قطع روابط، در پکن رسماً دیدار و بیانیه‌ای مشترک را امضا کردند؛ آن‌ها بر آمادگی دو طرف برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تأکید داشتند.

پیام ویژه پادشاه سعودی برای مقامات ایران چیست؟/ جاسوس‌های هسته‌ای سایه به سایه بن فرحان در تهران!

عکس/ شعبانی جاسوس هسته‌ای فضای توافق را گل آلود می‌کند!

پرسه آمریکایی‌ها در حوالی توافق ایران و عربستان

نزدیک به ده روز پیش‌ازاین، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا دو روز را در عربستان سعودی سپری کرد که طی آن علاوه بر دیدار با مقام‌های سعودی، در نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس و همچنین نشست ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش حضور یافت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره اهداف این سفر از تلاش برای نزدیک کردن روابط دوجانبه است به‌ویژه این‌که اختلافات دو کشور طی سال‌های اخیر عمیق‌تر شده است در پرونده‌هایی همچون روابط با ایران، قیمت نفت و مقابله بانفوذ چین و روسیه در منطقه پرده برداشته است.

باوجود تلاش‌های مقام‌های آمریکایی برای ایجاد یک رابطه آهنربایی میان واشنگتن و ریاض، هنوز عربستان سعودی نپذیرفته که به جرگه کشورهای «صلح آبراهام» بپیوندد و چنین اقدامی را مشروط کرده است؛ نخستین شرط اعلام‌شده عربستان سعودی این است که باید پیش از هر اقدام، مناقشه فلسطینی-صهیونیستی حل‌وفصل شود.

چندی پیش روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که عربستان سعودی شرط دیگری هم دارد که مجهز شدنش به تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای است؛ خواسته‌ای که خبرگزاری رویترز هم به نقل از منابع آگاه خود آن را تأیید کرده است. بنا بر این گزارش‌ها، ‌ آمریکا با این خواسته مخالفت کرده مگر این‌که برپایه توافق‌ها عربستان از غنی‌سازی اورانیوم و باز فراری پلوتونیم منع شود؛ البته مقام‌های آمریکا و عربستان سعودی از اظهارنظر رسمی درباره این گزارش‌ها خودداری کرده‌اند.

شواهد نشان می‌دهد که باوجود اشتیاق ظاهری کاخ سفید در احیای روابط میان تهران و عربستان، مقامات آمریکایی به دنبال کارشکنی در ایجاد امتداد اقتصادی و سیاسی در این توافق‌نامه هستند. به عقیده کارشناسان و اندیشکده‌های غربی، علی‌رغم تنش‌زدایی و توافق میان ایران و عربستان، باید همکاری میان این دو کشور با محدودیت‌هایی همراه شود که ایجاد تعامل و همکاری میان دو دولت را سخت کند. ازجمله این محدودیت‌ها، تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا و غرب علیه ایران است که چشم‌انداز روابط اقتصادی عربستان با ایران و سرمایه‌گذاری این کشور در ایران را با سؤالاتی مواجه می‌کند.

البته آمریکایی‌ها هم‌زمان که به دنبال عدم نفع اقتصادی احیای روابط میان ایران و عربستان هستند در آن‌سو از هر نوع تفاهمی که باعث کاهش تنش منطقه‌ای شود استقبال خواهند کرد، این بازی دوسویه و پیچیده از جانب آمریکایی‌ها نشان از آن دارد که سیاست بایدن در منطقه همچنان حفظ هژمونی در برابر کاهش قدرت رقبا است، به اعتقاد مقامات امنیتی آمریکا کاهش تنش میان ایران و عربستان در کوتاه‌مدت باید فاقد منافع اقتصادی برای طرفین شده و در بلندمدت باعث تضعیف قدرت‌های منطقه‌ای شود.

پیام ویژه پادشاه سعودی برای مقامات ایران چیست؟/ جاسوس‌های هسته‌ای سایه به سایه بن فرحان در تهران!

موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک دراین‌باره نوشته است:

دولت آمریکا نباید وحشت‌زده شود؛ زیرا کاهش تنش بین ایران و عربستان سعودی در راستای منافع ملی آمریکا هست. قدرت‌های منطقه‌ای از توانایی و قابلیت لازم برخوردار نیستند که بتوانند به جایگاه هژمون منطقه برسند و به همین دلیل آن‌ها سعی می‌کنند به‌عنوان قدرت‌های میانه ترتیبات جدیدی را خلق کنند و در مناطقی که آمریکا فاقد اهرم قدرت و چانه‌زنی است، به دنبال راه‌حل‌های منطقه‌ای باشند. هم‌زمان کشورهای منطقه که در ابتدا با توافق هسته‌ای ایران مخالف بودند، به دنبال گفت‌وگو با تهران درباره موضوعاتی هستند که از مذاکرات هسته‌ای حذف‌شده‌اند!

پیام ویژه پادشاه سعودی برای مقامات ایران چیست؟/ جاسوس‌های هسته‌ای سایه به سایه بن فرحان در تهران!

البته برهم زدن معادلات تحلیلی آمریکایی‌ها از مسیر توافق ایران با عربستان نیاز به یک هوشمندی سیاسی ویژه دارد، برداشتن قدم‌های کوتاه اما پیوسته بدون هیجان‌زدگی سیاسی باعث می‌شود توافق را با افقی باز مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده و به‌مقتضای حرکت‌های صورت گرفته در شطرنج منطقه به آن واکنش نشان داد. پیام پادشاه سعودی در تهران باید دقیق و درست ترجمه شود، هر دعوتی از سوی همسایه مسلمان و قدیمی برای افزایش ارتباطات دوجانبه به «ترجیحات استراتژیک تاریخی» بستگی دارد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    هرکس در منطقه می‌خواهد سنگی جابه‌جا کند باید اول از ایران اجازه بگیرد» و «بدون امپراطوری فرانژادی ایران تحقق صلح ناممکن است»
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      3 2
      ایران مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای)علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری کفران نعمت. رونق اقتصاد _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و ...
    • انقلابی منطقی IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      9 13
      توهم قشنگی بود!
    • کارگر IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      26 4
      صدام این روزها را میدید قبل از اعدام خودکشی میکرد. هشت سال به نمایندگی عربستان ، کویت و امارات با ایران جنگید. آخرش هیچ !
    • US ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      1 0
      حاجی مواظب باش
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    78 15
    مردم نژادپرست ترکیه هنوز داغ تجزیه عثمانی در دل دارند و یا اشک و آه و حسرت، ایران هزاران ساله را می نگرند.
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      5 6
      نژاد پرست تر از شما هم کسی هست؟
    • داود IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      0 3
      مردم ترک ترکیه چه به نژاد پرستی دیگه
    • حمید IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      4 1
      پول می گیری که به موقع نظر بدی نه هرجایی
  • یزدان IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    6 3
    چرا مکان مذاکرات عوض شد
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    2 1
    با نزدیکی روابط ایران و عربستان یکی ازدشمنان اصلی ایران در منطقه خصوصا در سوریه لبنان وعراق و کشورهای اقماری وتابع سیاستهای این کشور از رده خارج میشه ومسلما برای درمان داخلی واپوزیسیون خارج نشین ووهابیهای تندرو ایرانی و افغانی خوشایند نیست بن فرحان برخلاف وزیر امورخارجه ی قبلی جبیر ادم باهوشیه وارام کردن وحل وفصل منازعات منطقه ای واوضاع سیاسی با ایران به نفع پادشاهی محمدبن سلمان نادان هم هست
  • US ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    7 1
    حاجی دیگه آل سعود نوکر صهیونیسم و گاو شیرده نیست؟
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    41 58
    باز ایران به التماس افتاده بقول حسام بیگ التماس نکن گوشتو میبرم خین میاد
    • کیوان IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      12 3
      لعنت بر اردوغان
    • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      6 2
      التماس میدونی معنیش چیه؟یعنی التماس کنی تو رو خدا بیا پای میز مذاکره ما داراییمونو بهت میدیم فقط مک دونالد و هواپیمای دست دومت رو بیار ایران التماس یعنی زانو زدن ظریف جلوی خاندان آل سعود برای پیگیری فاجعه منا اقتدار ولی یعنی تهدید همون عربستان برای همون فاجعه منا توسط رهبر انقلاب
    • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      1 2
      بخر یه پماد سوختگی تا گرون نشده
  • IE ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    19 32
    هرروز یک متینگی داریم چه سودی برای ما مردم داره باور کن هیچ هیچ هیچ
    • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      1 0
      خنده که داره
    • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      5 1
      کامنتی چند دلار می‌دهند؟
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      1 0
      سرت تو آخور کیه؟
  • کر لر IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    7 0
    فقط مراقب اونای باید باشن که سفارت عربستان رو آتش زدن،
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    19 13
    عربستان و اف۳۵ هایش زیر سایه 🇮🇷 ایران🇮🇷 به امنیت رسیده و ذوق می کند.
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      4 0
      عربستان اف ۳۵ نداره بچه جون
    • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      11 6
      عربستان از دست یمن به ایران پناه آورد وگرنه در حمله بعدی یمن کل آرامکو برای ابد تعطیل میشد. ____ زنده باد محور مقاومت
    • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      0 0
      بله...البته از ابو اره رسیده به ولیعهد محمد بن سلمان.
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    4 0
    چی شد شیخ نمر فراموش شده و قاتلش عزیز شد؟؟؟
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    چی شد؟؟؟
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 0
    ما ازنزدیکی ایران باعربستان همیشه دفاع میکردیم اما اینبار چندان رضایت نداریم چون فرق است دوستی روی ریل گذاری کدخدا باشد یا چین چون مقصدشان متفاوت میشود .دراین مورد جدید چون ارباب ناراضی است معذوریت ومحدودیت داریم
  • محتشم IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 0
    خانواده شهدا در ایران عزیزند. شاگردان مومن و خیلی با سواد زیادی داریم که باید جذب ادارات و مشاغل حساس شوند اما پاش به افتدمثل رزمنده های 8سال وبا سوادتر.. مواظب باشیم برای مسئولیت های حساس اشخاص فاسد نگذاریم .به دلیل خانواده محترم بودن
  • IQ ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    شما چه مقاله ای نوشته ای نظرات چی نوشتن اصلا تو باغ نیستن ملت انگار چه خبره طرف از نسیم بیگ حسام بیگ نقل قول میکنه اون یکی از ترکیه اون یکی از خرج گران زندگی دیگری از اف ۳۵😀
  • جواد IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 0
    من نه سیاسی هستم و نه مخالف نظام اما اگر ارتباط با دنیا خوب هست و باعث مسرت و شادی میشه و امنیت میشه چرا مسولین اینقدر کند عمل میکنند؟
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 0
    من فکر کردم وزیر خارجه عربستان برای شرکت در مراسم یادبود شیخ نمر و شیعیان گردن زده شده قطیف به مسجد دانشگاه امام صادق اومده.نگو اشتباه کردم
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 0
    داداش. موضوع ایران وعربستان هست چه ربطی به ترکيه داره ...جنس موتوری نگیر توهمات داره....دکتر برو ...
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    2 0
    دم از عزت و غرور ملی نزنید
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 1
    به درک اگه منت دارند بیان حرف میزنیم
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    کجان ریاکاران حزب باد
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    6 14
    مرگ بر روسیه متجاوز
  • ایرانی IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    8 1
    ما مسلمانیم وبرادر. بر مسلمانان جهان این توافق مبارک باشد.
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    2 1
    ترجیحات استراتژیک تاریخی یعنی چی ؟؟؟؟
  • ایرانی🇮🇷 IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    11 2
    اقتدار ایران آمریکا و ناتو را به زیر کشیده و از این واهمه دارند که مبادا جمهوری اسلامی ایران از ابرقدرت نظامی جهان یعنی روسیه حمایت تسلیحاتی کند!!! عربستان و دیگر کشورکهای منطقه عددی نیستند که بخوان برای ایرانِ مقتدر و با عزّت مشکلی ایجاد کنند. جز دست بوسی و اطاعت از ایران و جبهه مقاومت راهی ندارند. بقایشان به حمایتِ ایران بستگی دارد و تمام.
  • شعبان IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    برای روابط دوستانه ایران وعربستان ،اصل برادری ،اخوت اسلامی وظیفه تک به تک مسلمانان است ،هیچ قدرتی دردنیا بسان اتحادباعث ناامیدی دشمنان مسلمین نمیشود!علیرغم مشکلات ونوع بینش متفاوت میان اعراب وسایرمسلمین که بعضاباعث کدورت ودورشدن دوکشورهمسایه شده اگرنیک بنگریم درکلان موضوع دشمنانندکه ازاختلافات سودبرده اند،بکوشیم همه باهم برای اتحاداتحاداتحاد!!!
  • IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 1
    بدون شک اسرائیل بازنده اصلی توافق وایجاد روابط میان ایران و عربستان است و در آینده نیز متحمل ضررهای زیادی خواهد شد.
  • IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 0
    یادتان باشد که پمپئو برای ترورسردار اول با عربستان مذاکره کرد وردپای آنها درترور مشهود است.
  • IR ۰۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 1
    منافع ایران از تجدید رابطه با یک رژیم کودک کشی مثل رژیم سعودی چیه !؟ / از این نظر که عربستان سعودی رو یک نیرنگ باز ارتباط پشت پرده با رژیم صهیونیستی داره میدانیم اعتماد به او رو اشتباه بزرگ میدانیم / با عربستان رابطه داشتیم و زدند 460 نفر از حجاج ما رو در منا شهید کردند / خدا کند که مثل ظریف نباشید و سعودی ها رو برادران خود خطاب نکنید / اینها آل جنایت اند آل ٱره اند
  • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 0
    پس چی انتظار دارید آمریکا از توافق بین ایران و عربستان تا کلا هرگونه صلح و صفا در منطقه ما خوشحال باشد و کارشکنی نکند. یک رژیم بحران زیست اگر بحرانی نباشد چه کند؟
  • یاسر IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    امنیت و پیشرفت میخواین ؟باید با ما دوست باشین
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    4 0
    اونایی که به سفارت حمله کردن کجا هستن
  • ارش IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 1
    عربستان باید با امریکا قطع رابطه کند
    • سیاوش IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      0 0
      بجای متلک نویسی های بامزه، وظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ سیاه، جانفشانی در راه ارباب بایدن مشنگ است به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان واشنگتن و ناتو بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای ناتو در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد (انشاءالله)
  • رضا IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 2
    کاش روسیه پیروز علیه اوکراین پیروز می شد تا دماغ امریکا ونوکرهاش به خاک مکالیده بشه
  • یاران امام IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 1
    شعبانی و معبانی را نباید به معرکه توافق راه داد. اولا تصمیم توافق عربستان وایران از آنجا نشات گرفت که بن سلمان خیلی زود فهمید که از جانب آمریکاییها خطر جدی به عربستان وارد میشود. دوما راست آزمایی و وفادار بودن ایرانی ها به هم پیمانان خویش عربستان را از خواب بیدار کرد. سوما برای ایجاد تاسیسات هسته ای در عربستان اولین مخالفت آمریکا و دومین مخالفت اسرائیل که خواهر خوانده بودند. نماینده ایران در آن جلسه موافق بود. چهارما برای خرید تسلیحات جنگی ،ایران بهترین و مطمئن ترین مکان برای عربستانیها بحساب می آمد در قضیه پالایشگاه آرامکو عربستان احساس خطر از جانب آمریکاییها حس کردند که سپر موشکی کاتریت آمریکایی در مقابل موشک تاریخ گذشته عمل نکرد فهمیدند که آمریکا و اسرائیل رفیق ناباب بودند. بلاخره ایران یک کشور اسلامی و با تعصب دینی و عربستان را سرزمین وحی و مقدس می دانندبه هیچ وجه بخود اجازه نمی دهند که ایران حمله کننده به عربستان باشد حرف و حدیث های بافته شده های تار وپود دروغین آمریکا و صهیونیستی عربستان را به بن بست رسانده است. عربستان هم فهمید و درک کردند که ایران با وجود یک رهبر آگاه و عادل و پیشرفت ایران روز به روز افزون تر میشود و ایران الان خودکفاست دیگر نیازی نیست التماس کند سلاح بخرد. و ماشاالله ایران بازار خوب و یک تولید کننده قوی سلاحها برای عربها مفید واقع میشود.
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    3 0
    ایران تنونسته کنفرانس رو جلوی عکس سردار برگزار کنه بعد از قدرتش حرف می زنید
    • پا IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      0 0
      پیشته
    • حقیقت گو IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      0 0
      آدم مریض و عقده ای منافق خریداریم
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    جن از بسم الله می‌ترسه اینها هم از عکس سردار سلیمانی
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    شما آنقدر ترسو هستید که از عکس شهید سلیمانی هم می ترسید شما انقدر ترسو هستیدچرا ادعا می کنید می توانید قاتلان شهید را محاکمه کنید
  • جواد IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    دولت با سیاست جهانی پیش می رود وبا عربستان رابطه برقرار می نماید تویی که تندروتر از دولت بودی چطور این روابط راتحمل خواهی کرد اخه ال سعود از مرتد هم مرتد تر بود
  • عباس IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    عقل سیاسی حکم می‌کند آقای رئیسی دعوت عربستان را قبول کرده و در اولین فرصت به عربستان سفر کند زیرا پادشاه عربستان بعلت کهولت سن نمی تواند او اول به ایران سفر کند این حرف ها بچگانه است بگوئیم اول آنها بیایند بعد ما برویم
  • م IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    پایداری چی ها موجب قطع ارتباط با عربستان شدند. حال خوشحالند که دوباره سفارت بازگشایی شد. براستی انها دشمنان مردم ایران هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس