«فیصل بن فرحان» فردا در تهران

وزیرخارجه عربستان فردا به منظور دیدار و گفتگو با مقامات ایران به تهران سفر خواهد کرد.

به گزارش مشرق، «فیصل بن فرحان» وزیرخارجه عربستان به منظور دیدار و گفتگو با مقامات ایران فردا (شنبه) به تهران سفر خواهد کرد. این نخستین سفر مقام عالی رتبه عربستان به ایران پس از توافق تهران و ریاض است.

برخی منابع خبری عربی اعلام کرده‌اند وزیر خارجه عربستان سعودی حامل پیامی از طرف ملک سلمان بن عبدالعزیز برای حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران است که به توسعه روابط دو کشور مربوط می‌شود.

همچنین بن فرحان در این سفر با رئیس جمهور ایران و دیگر مقامات ایرانی دیدار و درباره توسعه روابط دو کشور گفتگو خواهد کرد.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز سفر قریب‌الوقوع فیصل بن‌فرحان به تهران را تأیید کرد و گفت: او اقداماتی را در راستای گشایش سفارت انجام خواهد داد.

پیش از این، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و نمایندگی دائم ایران نزد سازمان همکاری اسلامی طی روزهای سه شنبه ۱۶ خرداد و چهارشنبه ۱۷ خردادماه طور رسمی بازگشایی شده است.

علیرضا بیکدلی، معاون کنسولی وزیر امور خارجه و حسن زرنگار ابرقویی، سرپرست سفارت ایران در ریاض در مراسم بازگشایی سفارت حضور داشتند.

از سوی دیگر با توجه به گشایش سفارت ایران در ریاض، به نظر می‌رسد در این سفر نیز مقدمات بازگشایی سفارت خانه عربستان در ایران مورد بررسی قرار گیرد.

استقرار سفارت عربستان در یک هتل در تهران

یک منبع آگاه گفت: سعودی‌ها یک طبقه هتل در تهران را برای طولانی مدت رزرو کرده‌اند. دیپلمات‌های عربستان سعودی که از مدتی قبل به تهران آمده‌اند در این هتل مستقر شده و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

وی گفت: بنابراین تا زمان تعیین تکلیف ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران، سفارت به طور موقت در این هتل باقی خواهد ماند.

این منبع آگاه افزود: مقامات سعودی می‌گویند ساختمان فعلی سفارت عربستان سعودی منطقه نیاوران تهران، قابل استفاده نیست و به همین دلیل تا زمان تعیین تکلیف ساختمان، سفارت در هتل مستقر خواهد بود.

توافق ایران و عربستان در پکن

گفتنی است، ۱۷ فروردین ماه سال جاری حسین امیر عبداللهیان و «فیصل بن فرحان» وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بعد از توافقی که ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ در پکن بین دو کشور حاصل شد، با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

دیدار وزرای خارجه در پکن در ۱۷ فروردین ماه امسال به بیانیه‌ای مشترک انجامید و دو طرف بر آمادگی برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تأکید کردند.

توافقی که کلید آن با مذاکرات امنیتی در بغداد در پنج دور و سه دور مذاکره دیگر در مسقط زده شد و با سفر بهمن ماه ۱۴۰۱ حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به چین و رایزنی با شیء جین پینگ رئیس جمهور چین و رایزنی‌های رئیس جمهور چین با سعودی‌ها، در نهایت در ۱۹ اسفند ماه با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت و همتای سعودی در پکن، محقق شد.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ۶ اردیبهشت ماه که به منظور دیدار و رایزنی با مقامات لبنان به این کشور سفر کرده بود، در نشست مطبوعاتی خود در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، با اشاره به توافق ایران و عربستان، گفت: در آخرین تماسی که در روز عید فطر بین وزرای خارجه ایران و عربستان انجام شد، توافق کردیم که در روزهای آینده سفارت خانه‌ها و سرکنسولگری‌ها را در دو کشور بازگشایی کنیم.

وی اظهار داشت: من پیش از عید فطر دعوت نامه رسمی را برای همکارم، فیصل بن فرحان ارسال کردم. ایشان در تماس تلفنی گفتند دعوت شما را پذیرفتم. البته همتای سعودی هم از اینجانب دعوتی را برای سفر به عربستان انجام داد. من هم به دعوت ایشان پاسخ خواهم داد. زمان دعوت را از طریق مجاری دیپلماتیک هماهنگ می‌کنیم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۲۲ خرداد در نشست مطبوعاتی خود در مورد روابط با عربستان، گفت: خوشبختانه مانعی برای اجرای توافق وجود نداشته و طرفین با اراده‌ای که از خود نشان دادند با جدیت عمل کردند. سفارت و سرکنسولگری ایران در جده به طور رسمی بازگشایی شد. در مورد بازگشایی سفارت عربستان و سرکنسولگری آنها در مشهد هم بسترهای لازم فراهم شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در آینده نزدیک شاهد سفر وزیرخارجه عربستان به تهران خواهیم بود. می‌توانیم بگوییم در شرایط خوبی در روند روابط رسمی میان دو کشور قرار داریم.

بنابراین این سفر با توجه به توافق اخیر با عربستان و زمزمه‌های ایجاد مقدمات ارتباط با دیگر کشورهای عربی مانند مصر و بحرین، می‌تواند نشانه‌ی افزایش روابط دیپلماتیک میان تهران و پایتخت‌های عربی باشد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • DE ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    45 5
    تصور کنید نتانیابو و یه جو ارزن بایدن با دیدن این عکس چه ها که نمی‌کشند. ولی بیشتر برای مریم قجر و معصومه کلا و جورج موسیو ربع پهلوی زجر آوره.
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
      3 5
      اینکه تا دیروز ال سقوط می نامیدید ؟؟ چی شدحالا؟؟
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
      3 5
      چقدر تو ساده ای
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    6 0
    اندکی صبر سحر نزدیک است
    • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      1 0
      ایران مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای)علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری کفران نعمت. رونق اقتصاد _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی به جدم فاطمه زهرا مهم ترین کار وزارت راه همین ترانزیت است
  • محمدایوب IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    29 1
    بیچاره جواتی با کلی زبان دانی وژنرالی وشیخک دیپلمات دکتر گلاسکو نگذاشتند آنها با عربستان رابطه برقرار کنند
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    25 1
    عربستان در پناه قدرتِ امپراطوری فرانژادی ایران به آرامش رسید.
  • ش. AE ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    12 2
    اووووووو دیگه دل و قلوه بده بستون می‌کنند برای دنیای اسلام انشالله مبارک
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    2 0
    چشمتون روشن
  • آراز IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    2 21
    دارم کم کم به این نتیجه می رسم که کشور ما برای منافعش کار انجام میده هضم روابط خوب با آل سقوط و عرمنستان واقعا سخت است آن یکی دشمن مردم مظلوم یمن و دیگری کسانی که در قره باغ مساجد را به خوک خانه تبدیل کرده بودند!
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      0 0
      جنگ عربستان و یمن تمام شده آدربایجان هم دست در دست اسراییل است برای خراب کردن مسجدالاقصی و کشتار مسلممانان فلسطین
    • فرشاد IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      0 0
      مگر ارتباط تنها بر اساس مذهب باید باشه? آذربایجان شیعه با رهبری علیوف رو چطور هضم باید کرد بر اساس استدلال شما?
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    16 0
    مشکل ساختمان‌شدن چیه؟ این بازی جدیدشون هست. احتمالا قصد دارند جای بزرگتر و یا شاید امکانات بیشتری وارد کنند و یا حتی یه جاسوس خونه باز کنند
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    14 1
    قاتلین کودکان یمنی و شهدای منا
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    3 29
    چه شد گاو شیر ده چرا لال شدید بدبختی‌های آتشی جا هل
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    0 2
    خداوند جناب ملک سلمان و آیت الله العظمی خامنه ای، خادم حرمین شریفین و ولی امر مسلمین جهان را نگه دارد. عربستان کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران است. زنده باد ایران و عربستان.
    • Hassan IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      0 0
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂عامو جون واتس ا اسموک؟؟ این از طرف سعودی فقط یه تاکتیکه و خلاص، جدي نگیر 😉
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    5 4
    ننگ بر کسانی که سفارت عربستان رو آتش زدن
    • Hassan IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
      2 1
      ننگ بر کسانی که خیلی راحت به زن و کودک رحم نمیکنن، ننگ بر کسانی که 7 سال فقیر ترین کشور عربی رو محاصره کردن و باعث مرگ خیلی ها شدن و در آخر ننگ بر کسانی که به خاطر حیات و حفظ امپراتوری خودشون حاضرن به آمریکا لگد بزنن و بپرن تو دامن دشمنی که میدونن دشمنش اگه بخواد نمیتونه دو هفته هم زنده بمونه 😉
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    مشکل ساختمان‌شدن چیه؟ این بازی جدیدشون هست. احتمالا قصد دارند جای بزرگتر و یا شاید امکانات بیشتری وارد کنند و یا حتی یه جاسوس خونه باز کنند
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 1
    بعد از آدم شدن و تسلیم در برابر خواسته های ما با هر کشوری حاضریم صلح کنیم وقتی بعد از این که گفتند بشار اسد باید برود زانو زدند و نظر ایران را برای ماندن بشار اسد قبول کردند
  • مجتبی IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    کشورهای اسلامی باید حسن نیت ایران را درک کنند و هرچه بیشتر یکپارچه شوند. با این جمعیت و این توان اقتصادی باید کشورهای اسلامی حق وتو در سازمان ملل بگیرند.
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 2
    آمریکا جونتون چی، از روسیه می پره چین، از چین می پره روسیه، میاد سراغ ایران می پره اسرائیل، می پره هند، می پره آفریقا، خلاصه فقط می پره. کی بود ب عربستان و کشورهای عربی اسلحه میفروخت تا بتونن در مقابل ایران جبه بگیرند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس