کد خبر 1498569
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
انواع فست فودها چه میزان ارزش غذایی دارند؟

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: فست فودها؛ دارای مواد افزودنی و نگهدارنده هستند که این ها از نظر ما ترکیبات نیترو هستند و ترکیبات نیترو سر دسته مواد خوراکی سرطان زاست.

به گزارش مشرق، محمدحسن ابوالحسنی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در برنامه «شیفت خلوت» رادیو جوان اظهار کرد: از لحاظ علمی غذا باید دو تا خصوصیت داشته باشد تا ما به آن غذای سالم بگوییم. از جمله این خصوصیت ها؛ کفایت تغذیه، تعادل و تنوع است. کفایت تغذیه علمی، یعنی انرژی مورد نیاز را به اندازه کافی به بدن ما برساند. برفرض مثال؛ ماشین بدن ما ۲۵۰۰ واحد انرژی در ۲۴ ساعت برای ادامه حرکتش، نیاز دارد و معمولا این واحد کیلو کالریست، که ما همان مقدار نیاز را به بدن برسانیم.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در ادامه اضافه کرد: تنوع و تعادل به زبان علمی اینکه اگر ما یک ماشین باشیم؛ این ماشین به یک مقدار معینی در ۲۴ ساعت، سوخت نیاز دارد. اما بر خلاف ماشین، سوخت بدن برای ادامه حرکت فقط یک نوع نیست. پنج گروه مختلف سوخت وجود دارد که ما باید به اندازه از این ها استفاده کنیم. مثلا؛ به پمپ بنزنین می رویم و مقدار این سوخت، باید بنزین معمولی، نفت، گاز، سوپر و گازوئیل باشد و در عالم واقع سوخت بدن ما شامل؛ گروه نان و غلات، گروه پروتئین ها،. گروه میوه و سبزیجات، گروه شیر و لبنیات و گروه قندها و چربی ها می شود. در واقع افراد باید از همه این گروه ها به اندازه استفاده کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در برنامه شیفت خلوت رادیو جوان اشاره کرد: اگر شخصی وزنش ۷۰ کیلوگرم باشد و ۲۰۰۰ کیلو کالری انرژی لازم داشته باشد، حق ندارد که تمامی انرژی خود را فقط از گروه پروتئین ها بگیرد. مانند افرادی که گیاهخوار هستند و فقط از گروه میوه و سبزیجات استفاده می کنند و به تنهایی از یک گروه استفاده کردن، درست نخواهد بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی درباره رژیم کتوژنیک در برنامه شیفت خلوت رادیو جوان توضیح داد: رژیم کتوژنیک یک رژیم درمانی است و برای مخاطبان خاص در موارد خاص و زمان محدود، رژیم کتوژنیک را به عنوان درمان تجویز می کنیم. رژیم کتوژنیک برای همه شامل نخواهد شد و همچنین این رژیم مورد تأیید همه افراد نیست. متأسفانه امروزه این رژیم در سطح جامعه باب شده است؛ ممکن که شخص بعد از این رژیم ده کیلو وزن کم کند ولی بلافاصله این وزن برمی گردد و ضمن اینکه به بدن آسیب خواهد رساند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: اشکال فست فود اینکه مقدار کالری زیادی را از گروه نادرست به ما می رساند و عموما فست فودها، مملو از چربی های اشباع هستند. ضمن اینکه گروه چربی، گروهی است که ما خیلی نمی خواهیم منبع اصلی تأمین انرژی ما باشد، لذا خود این گروه چربی ها زیر مجموعه ها دارد؛ چربی های اشباع و غیر اشباع است.

وی ادامه داد: بهترین راه برای تهیه فست فودها در منزل، کنترل گروه مضر اصلی است که شامل گروه چربی های اشباع می شود. بهتر است که فست فود را از موادی که دارای سلامت است و به جای سوسیس و کالباس از گوشت های تازه استفاده کنیم و همچنین از پیتزاهای خانگی استفاده نمائیم. لذا پنیر پیتزا نیز دارای چربی اشباع است و سعی کنیم میزان این پنیر تا حد ممکن کم کنیم یا از موادی استفاده کنیم که دارای ضرر کمتری باشد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان خاطرنشان کرد: فست فودها غیر از چربی های اشباع؛ بعضا موادی مانند، سوسیس و کالباس ها دارای مواد افزودنی و نگهدارنده هستند که این ها از نظر ما ترکیبات نیترو هستند و ترکیبات نیترو سر دسته مواد خوراکی سرطان زاست. غیر از بحث چربی های اشباع، ترکیبات «نیترو» است که در بدن تبدیل به «نیتریت»می شود و نیتریت ها جزء سرطان زاهای شناخته شده در مواد غذایی نیز هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس