ابتلای ۱۲ نفر به تب کنگو در کشور/ ذبح دام در منازل و معابر ممنوع

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت،گفت: به مردم توصیه می‌شود با توجه به بروز این بیماری از ذبح دام در منازل و معابر خودداری کنند.

به گزارش مشرق، محمدرضا شیرزادی افزود: از مجموع ۱۲ مبتلا به تب کریمه کنگو یک نفر در سال جاری در کشور جان خود را از دست داد و سال گذشته نیز ۸۷ نفر به این بیماری گرفتار شده بودند که منجر به فوت ۱۰ نفر شد.

تب کریمه کنگو بیماری ویروسی است که برای نخستین بار در سال ۱۳۸۷ در کشور تشخیص داده شد البته این بیماری از سال‌های دورتر نیز وجود داشت و از طریق ذبح دام، قطعه قطعه کردن لاشه دام ، تماس با خون تازه حیوانات مبتلا و گزش کنه از بیماری‌های خطرناک قابل انتقال به انسان است.

شیرزادی ادامه داد: انتقال تب کریمه کنگو بیماری در افراد در هنگام ذبح یا پس از ذبح حیوان آلوده به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان وجود دارد و ورود ویروس این بیماری به بدن در کمتر از ۲ هفته ، سه تا پنج روز شایع است.

ضرورت دارد با توجه به شیوع تب کریمه کنگو، ذبح دام در کشتارکاه انجام شود و تا ۲۴ ساعت گوشت و لاشه دام در یخچال نگهداری شود

وی اظهار داشت: این بیماری با تب ناگهانی شروع می‌شود و سردرد و بدن درد از دیگر علایم آن است و سپس فرد دچار خونریزی از بینی و ادرار و زیر پوستی می‌شود و حتی خونریزی گوارشی نیز در وی ایجاد می‌شود؛ بنابراین ضرورت دارد با توجه به شیوع این بیماری، ذبح دام در کشتارکاه انجام شود و تا ۲۴ ساعت گوشت و لاشه دام در یخچال نگهداری شود.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: افرادی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند باید اصول بهداشتی را در ذبح دام رعایت کنند و پزشکان نیز بر این امر آگاه باشند که اگر بیماری با علایم بدن درد و سردرد مراجعه کرد به فکر تب خونریزی کریمه کنگو نیز باشند.

مردم از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند و کارکنان بهداشتی و درمانی و افرادی که با خون، ترشحات بدن بیمار یا بافت‌های آلوده بیماران تماس داشته‌اند باید مرتب تحت نظر بوده و درجه حرارت بدن آن‌ها هر روز کنترل شود و در صورت ظهور علائم بالینی، اقدامات درمانی لازم برای آنها انجام شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس