کد خبر 1498048
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷
روسیه ۷ هزار نفر را از مناطق سیل زده خرسون جابه جا کرد

براساس گفته سرپرست فرمانداری خرسون که وابسته به دولت روسیه است، تقریبا ۷ هزار نفر از مناطق سیل زده منطقه خرسون به مناطق امن منتقل شده‌اند.

به گزارش مشرق، «ولادیمیر سالدو»، سرپرست فرمانداری منطقه خرسون در کانال تلگرامی خود گزارش داد که پس از وقوع وضعیت اضطراری در نیروگاه برق آبی کاخوفکا، تقریباً ۷ هزار نفر از مناطق سیل زده منطقه خرسون تخلیه شدند.

این مقام محلی روسیه در استان خرسون گفت: «تا پایان ۱۰ ژوئن، تقریباً ۷۰۰۰ نفر از مناطق سیل زده منطقه خرسون (۳۲۳ نفر از آنها کودک، ۱۱۲ نفر با محدودیت حرکت) بیرون کشیده شدند که تقریباً شامل ۹۰۲ نفر در روز بوده است. از این تعداد نیز حدود ۱۵۰۰ نفر مردم در مراکز اسکان موقت هستند.»

به گفته سالدو، کار در مراکز اسکان موقت سازماندهی شده است تا به ساکنان آسیب دیده مدارکی برای اقامت در منطقه اضطراری و فقدان وسایل ضروری را تأیید می‌کند.

چهار روز پیش، مرکز خدمات اورژانسی منطقه خرسون که پارسال به روسیه الحاق شد، اعلام کرد که در پی وقوع سیلاب پس از انفجار سد کاخوفکا، در این منطقه وضعیت اضطراری اعلام شده است. به‌دنبال فروریختن نیروگاه برق‌آبی کاخوفکا، حدود ۲ هزار و ۷۰۰ خانه مسکونی در ۱۵ سکونتگاه در منطقه خرسون، زیر آب رفته است.

این منبع افزود: ۴۰ پناهگاه موقت با گنجایش ۵ هزار و ۵۰۰ نفر را به منطقه ارسال کرده و در حال حاضر ۳۴۵ غیرنظامی در این پناهگاه‌ها اسکان داده شده‌اند.

مقامات همچنین به دلیل شرایط بحرانی، در این منطقه وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند. به نوشته تاس، ارتش اوکراین حمله‌ای را علیه نیروگاه برق‌آبی کاخوفکا تدارک دید. این حمله به تخریب دریچه‌های هیدرولیکی سد و در نتیجه خروج غیرقابل مهار آب از آن منجر شد. ارتفاع آب در شهر نووا کاخوفکا، از ۱۲ متر تجاوز کرده است.

قبل از آن، رسانه‌های اوکراینی و روسی اعلام کرده بودند که سد نیروگاه برق آبیِ کاخوفکا در شهر نوا کاخوفکا در منطقه خرسون واقع در جنوب اوکراین منفجر شده و هم‌اکنون آب سد به سمت روستاهای اطراف در حال پیشروی است.

مقامات محلی وابسته به روسیه که اکنون کنترل این منطقه را در اختیار دارند از مردم روستاها و شهرهای نزدیک این سد خواستند منطقه را سریع ترک کنند. وزارت وضعیت اضطراری روسیه هم اعلام کرد که دست‌کم ۸۰ شهر و روستا در معرض آسیب جاری‌شدن آب این سد قرار دارند.

ارتش روسیه و اوکراین یکدیگر را متهم می‌کنند که با حملات موشکی این سد را منفجر کرده‌اند. گفته می‌شود تخریب سد کاخوفکا جان و زندگی صدها هزار نفر از مردم منطقه را فوراً تهدید می‌کند و موجب می‌شود که دست‌کم تا ۱۰ سال آینده تأمین آب مردم شبه‌جزیره کریمه با مشکل جدی روبرو شود. شبه‌جزیره کریمه ۲۰۱۴ با برگزاری همه‌پرسی به روسیه ملحق شد. این سد با ۳۰ متر ارتفاع و ۳.۲ کیلومتر طول در سال ۱۹۵۶ بر روی رودخانه دنیپرو به عنوان بخشی از نیروگاه برق آبی کاخوفکا ساخته شد. سد کاخوفکا دارای یک مخزن ۱۸ کیلومتر مکعبی است که آب شبه جزیره کریمه و نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تأمین می‌کند که هم‌اکنون تحت کنترل روسیه است.

مناطق خرسون، زاپروژیا، و جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (اول تا پنجم مهر پارسال) برای پیوستن به روسیه همه‌پرسی برگزار کردند و براساس اعلام منابع روسی، بیشتر رای‌دهندگان با الحاق این مناطق به روسیه موافقت کردند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عمیر IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 0
    یه کوکائینی کاری انجام میده که ده تا عاقل نمیتونن جمعش کنن😡

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس