اروپا برای کدام رئیس جمهور ایران کیفرخواست صادر کرد؟

دولت وقت با وساطت «خاویر پرز دکوئیار» دبیر کل وقت سازمان ملل، تمام اهتمام خود را برای حل بزرگترین بحران خارجی بلوک غرب به کار بست. تلاشی که البته به شکل نامحترمانه‌ای پاسخ داده شد!

به گزارش مشرق، رهبر انقلاب روز ۱۴ خرداد در اجتماع سی‌وچهارمین سالگرد رحلت امام به یک واقعه تاریخی اشاره کردند. ایشان فرمودند: در برخی دولت‌های این چند دهه، افرادی معتقد به عقب‌نشینی و امتیاز دادن بودند اما در یکی از این دولت‌ها، همان کشوری که در مقابل آن عقب‌نشینی کرده بودیم، برای رئیس‌جمهور ما کیفرخواست صادر کرد و او را به دادگاه غیابی کشاند.

برای کدام رئیس جمهور ایران کیفرخواست صادر شد؟

«بوش پدر» رئیس جمهور وقت آمریکا پس از ورود به کاخ سفید در زمستان ۱۳۶۷ نسبت به ارتباط با ایران ابراز تمایل کرده بود. ماجرای ۱۰۴ گروگان‌ غربی در لبنان تبدیل به مهم‌ترین بحران‌ خارجی وقت آمریکا و کشورهای اروپایی ناتو شده بود.

کاخ سفید و دولت‌های اروپایی چشم به یاری دولت ایران دوخته بود. فلذا، دولت هاشمی رفسنجانی با درخواست دولت آمریکا و وساطت «خاویر پرز دکوئیار» دبیر کل وقت سازمان ملل، تمام اهتمام خود را در این مسیر به کار بست.

پاسخ آمریکا به حسن نیت دولت هاشمی: جمهوری اسلامی با تمام توان بزرگترین بحران سیاست خارجی وقت آمریکا را طی ۳ سال به پایان رساند. با ورود تهران، تمام گروگان‌های آمریکایی تا شهریور ۱۳۷۰ آزاد شدند. حتی جنازه سرهنگ ویلیام هیگینس و ویلیام باکلی نیز آذر ۱۳۷۰ تحویل آمریکا شد.

اما واشنگتن به وعده خود به دولت هاشمی عمل نکرد. گروگان‌های آمریکایی آزاد شدند ولی اموال ایران در گروگان آمریکا ماند. از همه جالب‌تر، تهران از سوی واشنگتن مسئول اصلی بحران گروگان‌گیری در لبنان معرفی شد!

پاسخ اروپا به حسن نیت دولت هاشمی: اتحاد جماهیر شوروی، ابرقدرت هم مرز شمالی کشورمان، در تاریخ چهارم دی ۱۳۷۰ به ۱۵ کشور تقسیم شد. این رخداد به مثابه یک زلزله سیاسی در محیط پیرامونی کشورمان و سایر نقاط جهان بود.

مدتی پس از این واقعه، روز هجدهم بهمن ۱۳۷۰ پیمان موسوم به ماستریخت منعقد و اتحادیه اروپا تشکیل شد. یورونیوز (EuroNews) در همین رابطه نوشت:

  • «با امضای پیمان ماستریخت امید زیادی در تهران ایجاد شد که که اروپا با خروج از زیر چتر آمریکا روابط مستقلی با تهران برقرار سازد و فشارهای آمریکا مانع این امر نشود. این موضوع سبب شد... مذاکرات موسوم به گفتگوهای انتقادی (۱۳۷۲ تا ۱۳۷۵) میان ایران و اروپا با هدف رفع نگرانی‌های اروپا در خصوص ایران شکل گرفت!»

آلمان پشتیبان اصلی و به نوعی بانی مذاکرات موسوم به «گفتگوهای انتقادی» با دولت ایران بود. این ایده در نشست اتحادیه اروپا در آذر ۱۳۷۱ (دسامبر١٩٩٢) با موضوع ایران مطرح شد.[1][2] این مذاکرات در پاسخ به حسن نیت ایران در جهت آزادی آخرین گروگان اروپایی حاضر در لبنان در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۷۱ بود. این گروگان‌ها آلمانی بودند.

سرفصل گفتگوها نیز ادعاهای نظیر حمایت از تروریسم بین‌المللی، نقض حقوق بشر و مواردی از این دست بود. هدف نیز فشار برای آنچه تغییر رفتار ایران خواندند، تعیین شد. در واقع روابط اروپا و ایران منوط به پیشرفت گفتگوها شد و پیشرفت گفتگو، متعاقب عقب نشینی ایران از مبانی و پایبندی به اصول انقلابی و اسلامی آن بود!

در بیانیه پایانی نشست آذر ۱۳۷۱ اتحادیه اروپا در ادینبورگ انگلیس اعلام شد:

"شورای وزرای اتحادیه اروپا مجدداً بر باور خود مبنی بر لزوم حفظ گفتگو با دولت ایران با توجه به اهمیت ایران در منطقه [غرب آسیا] تاکید می‌نماید. این باید یک گفتگوی انتقادی باشد که نگرانی از رفتار ایران را بازتاب می‌دهد و خواستار بهبود [رفتار] در شماری از حوزه‌ها بالاخص تروریسم، حقوق بشر و مجازات مرگ سلمان رشدی به دنبال فتوای آیت‌ الله خمینی است. بهبود [شرایط] در این حوزه‌ها برای تعیین مقیاس نزدیکی روابط مهم است."

اروپا برای کدام رئیس جمهور ایران کیفرخواست صادر کرد؟


واقعه‌ای خاص در موازات گفتگوهای انتقادی بسیار حائز اهمیت است. این واقعه مربوط به ماجرای میکونوس است. روز ۲۶ شهریور سال ۱۳۷۱ سرانِ حزب تروریستی موسوم به دموکرات کردستان در قهوه‌خانه میکونوس (Mykonos) واقع در منطقه ویلمرسدورف شهر برلین کشته شدند. حضور سران احزاب مسلح کردی در آلمان به دلیل شرکت در نشست کنگره احزاب سوسیال- دمکرات جهان بود!

حزب تروریستی دموکرات کردستان از معاندان تجزیه طلب ایران است. قاعدتاً‌ وقتی یک فرد از جبهه معارض در خاک اروپا مورد حمله قرار گیرد، جبهه مقابل او مورد اتهام قرار خواهد گرفت. بر همین اساس، مرگ این افراد به نیروهای امنیتی ایران نسبت داده شد.

این واقعه در شرایطی رخ داد که روابط ایران و آلمان در اواخر دهه ۶۰ درحال گرم‌شدن بود و این موضوع تا جایی پیش رفت که «هانس دیتریش گنشر» وزیر خارجه وقت آلمان، اولین مقام غربی بود که اعلام کرد صدام متجاوز است.

مذاکرات موسوم به گفتگوهای انتقادی و دادگاه‌های مربوط به ماجرای میکونوس از سال ۱۳۷۲ به موازات هم شروع شد. این دادگاه با ۲۴۷ جلسه تا ۲۱ فروردین ۱۳۷۶ ادامه یافت. دادگاه میکونوس کاملا سیاسی برگزار شد و فاقد هرگونه مدرک معتبر بود. به عنوان نمونه؛ یکی از این شهود، «بنی‌صدر» رئیس‌جمهور معزول بود که در تابستان ۱۳۶۰ به همراه سرکرده منافقین از ایران گریخته بود و نفر دیگر، «منوچهر گنجی» آخرین وزیر آموزش و پرورش رژیم پهلوی بود.[3]

این در حالی است که ایران در زمینه ماجرای میکونوس نهایت همکاری اطلاعاتی را با دولت آلمان انجام داد. بلافاصله بعد از حادثه ترور، معاون امنیت وقت وزارت اطلاعات به آلمان رفت. فلاحیان وزیر وقت اطلاعات یک‌سال بعد به آلمان سفر کرد. «ایروانی» از مدیران کل وزارت اطلاعات ۲ مرتبه به آلمان سفر کرد. «علی حقیقیان» و «وحید عطاریان» نیز نمایندگان وزارت اطلاعات در آلمان بودند و به صورت روزمره موضوع بحران میکونوس را پیگیری می‌کردند.

اما حسن نیت دولت هاشمی در ماجرای گروگان‌های اروپایی حاضر در لبنان در سال ۱۳۷۶ با اخراج سفیر ایران و کیفرخواست برای شخص «هاشمی رفسنجانی» رییس‌جمهور وقت ایران و تعدادی از مقامات ایران، با استناد به حکم دادگاه میکونوس پاسخ داده شد.

پانزده کشور اتحادیه اروپا نیز اردیبهشت ۱۳۷۶ در نشستی در لوگزامبورگ تصمیم گرفتند گفت‌وگوهای انتقادی خود با ایران را قطع و سطح روابط سیاسی خود با کشورمان را کاهش دهند و دیدارهای دیپلماتیک در سطح وزرای خارجه را متوقف کنند.

سفرای ۱۳ کشور اتحادیه اروپا نیز با حمایت کامل از مواضع آلمان در ۲۲ فروردین ۱۳۷۶ ایران را ترک کردند و روابط دیپلماتیک‌شان را با ایران قطع کردند. هرچند، شش ماه بعد دست از پا درازتر به ایران بازگشتند!

[1]:dro.dur.ac.uk/95/1/60DMEP.pdf?DDD35

[2]:apps.dtic.mil/sti/pdfs/ADA342251.pdf

[3]:irdc.ir/fa/news/4576

[4]:farsi.khamenei.ir/news-content?id=778

[5]:eghtesadnews.com/fa/tiny/news-508176

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • پری مجرد44 ساله IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    9 4
    اگر امثال بشار عبدالواحد پخمه و منگل هم کاندیدهای ریاست‌جمهوری شوند مردم نجیب ایران به آنها هم رأی می دهند
    • پری مجرد44 ساله IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      3 1
      ببخشید نه این که مردم دیار خودم اینطوری هستند نتیجه گرفتم لابد بقیه مردم جهان منجمله ایران هم باید اینطور باشند وگرنه جوه بخورم جسارت کنم به ملت سریف ایران
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      8 0
      نمیشه! رئیس باید تابعیت ایرانی داشته باشه.
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      0 0
      مسلما رد صلاحیت میشه! جهانگیری شد! من جای اسحق بودم تا آخر عمر کنار درب شورای نگهبان دولا و راست میشدم وتشکر میکردم که انچنان آبرویش را نجات داد که بماند. خودش گفته همان شب در کنار خانواده جش گرفته بودن!
    • فاطمه دهباشی زاده مشهد IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      2 2
      پری مجرد ساکت شو ابله
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      1 2
      پری خانوم شما پارسال هم 44 ساله نبودی ؟
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      1 0
      رفسنجانی و نوچه هایش هرگز از سیاست چیزی سر در نمی اورند فکر می کنند همه چیز لوس بازیه در سیاست بین الملل هم شکست خورده تمام عیار هستند غربی ها ظریف را خیلی خوب می شناسند که در تمام این 40 سال متاسفانه او در تمام مذاکرات حساس حضور داشته و شکست خورده بنابراین ظریف برای انها حکم اسب بازنده را دارد که هرگز رویش شرط بندی نمی کنند و هرگز به او امتیازی نخواهند داد وزیر خارجه شدن او یک اشتباه استراتژیک و البته خیانت و حماقت محض بود
  • احمد SA ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    23 9
    اصلاح طلب ننگت باد
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    5 0
    هرکس که آمریکا براش کیفر خواست داد یعنی خیلی مدیر و مدبره؟ برای ترامپم کیفر خواست صادر کرد. خب یعنی که چی
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    7 3
    آقا اینا برای ما که تو دهه پنجم زندگی هستیم این مسایل تکراریه... شما که تریبون داری برای نسل جوان روشنگری کنید.. هرچند از شما مشرقی ها آبی گرم نمیشه. از رسالت خبرنگاری فقط دشمنی با جناح چپ رو بلدید
  • احمد IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    6 8
    اصولگرا ننگت باد
  • شاه غلام IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    2 0
    چرا عکس خاتمی گذاشتید؟ مگه ممنوع التصویر نبود؟
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    0 1
    الهی شکر.یدالله فوق ایدیهم.به این فکرکنیم که اروپاغیرازاین عمل میکردوهرچه موردنظررفسنجانی بودمثل بازپس گیری پولهای بلوکه شدمان درآمریکا بوقوع پیوسته بوداونم بدست رفسنجانی.الان به ماایران نمیگفتن میگفتن ژاپن۲.
  • مقداد IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    3 0
    تصویر بالای گزرش تصویر چهار نفر هستند که ۳۲ سال دولت و زمام امور ایران را به دست گرفتند . آنها چه کردند و اکنون مردم درباره این چهارنفر چه می گویند ؟ . . . .
  • نوری IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    1 2
    هاشمی سیلی محکمی از خبرگان سال 68در نهایت بعد از رحلت امام دریافت کرد.
  • ... IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    6 3
    واقعا اگه ایرانی واقعی هستید از روسیه دفاع نکنید این روسیه بود که جنایت ها علیه این مردم کرد این روسیه بود که حداقل ۵ کشور رو از ایران جدا کرد تمام کنید این بازی کثیف رو روسیه عوض نشده همون عنی بوده که قبلاً هم بوده
    • پری مجرد44 ساله IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      1 4
      تو یکی خفه شو منافق نوکر آمریکا
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      4 2
      روسیه چیه دختر؟! هرجی هست خدا کنه تو این جنگ پیروز بشه، تو اگر ایرانی واقعی هستی تصور کن اگر امریکا بیاد کنار گوش راست این گربه خانه کنه باید به همین الهام علیف هم جزیه بدیم. خوب فکر کن.
    • منا IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      3 2
      باید یه نفر باشه ازت حمایت کنه . دشمن دشمنت دوست تو است
    • فاطمه دهباشی زاده مشهد IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      2 1
      پری مجرد با دیدن نامت یاد ترشی میوفتم خخخ
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    5 6
    سلام بر هاشمی سلام بر خاتمی
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      2 2
      فقط حسین مرعشی هنوز انقدر از این دو ملعون دفاع میکنه !!!!
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    0 1
    کاش برای همشون
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    2 1
    انشالله خدا برای این تصاویر حکم جلب صادر کند
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    1 1
    دولت قبل و فعلی بخاطر دزدی های مداوم از بورس باید محاکمه و تبعید بشن
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    0 1
    از نظر ما برای هر ۴ تا کیفر خواست لازمه
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    1 0
    اینکه ما سعی کردیم با آمریکا و اروپا روابط بهتری برقرار کنیم به خودی خود چیز بدی نیست اما اینکه بدقولی های مکرر آمریکا و اروپا را انکار کنیم و از آن بدتر تقصیرها را گردن خودیها مثلا سپاه پاسداران بیندازیم این دیگه خیانت بسیار بزرگی در حق کشور و ملت است. این یعنی دقیقا به عنوان مهره دشمن عمل کردن. چنین افرادی باید به اشد مجازات برسند. جرم این افراد خیلی خیلی بیشتر از مفسدان اقتصادی و قاتلین جوانان بسیجی است اما متاسفانه بدلیل قدرتی که این باندهای فاسد سیاسی و اقتصادی دارند نظام با این مفسدین با تساهل و تسامح و مماشات برخورد می کند.
  • حسن IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    1 1
    نتیجه اعتمادبه شیطان بزرگ وغرب همین است که مرحوم هاشمی نخواست بفهمد وکلاه گشادی سرش گذاشتند.امیدواربودیم زیباکلام وامثال غربزدگان درس عبرت میگرفتند.
  • حامد IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 0
    اروپا! مرض ندارد برای عمالش کیفرخواست واقعی صادر کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس