کد خبر 1497094
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
واکنش چین به انفجار سد «کاخوفکا»

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن درخواست برای تنش‌زدایی، گفت فروریختن سد «کاخوفکا» در اوکراین، پکن را به شدت نگران کرده است.

به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت خارجه چین چهارشنبه (هفتم ژوئن) گفت فروریختن سد «کاخوفکا» در اوکراین پکن را به شدت نگران کرده است.

«وانگ ونبین» در نشست خبری روزانه این وزارتخانه گفت: ما به شدت نگران تخریب سد کاخوفکا هستیم. عمیقاً نگران اثرات بشردوستانه، اقتصادی و زیست‌محیطی ناشی از آن هستیم.

در پی انفجار این سد که سیلاب ناشی از آن هزاران نفر را آواره کرده، اکنون نگرانی‌های فزاینده به خطرات ناشی از آن برای حیات وحش، زمین‌های کشاورزی، خانه‌ها و منابع آب و آلودگی احتمالی رودخانه دنیپرو به دلیل نشت مواد شیمیایی صنعتی از نیروگاه برق آبی «نووا کاخوفکا» معطوف شده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین که کشورش پیش‌تر طرح صلح برای حل بحران اوکراین را پیشنهاد داده، در ادامه سخنانش ابراز امیدواری کرد همه طرف‌های درگیر در اوکراین به راه‌حل سیاسی متعهد باشند و با یکدیگر برای تنش‌زدایی همکاری کنند.

این دیپلمات ارشد چین گفت: از همه طرف‌های مرتبط با درگیری‌ها می‌خواهیم از قوانین بشردوستانه بین‌المللی پیروی کنند و برای حفاظت از ایمنی غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی همه تلاش خود را به کار ببندند.

پیش‌تر، اتحادیه اروپا همسو با اوکراین این حادثه را «بُعد جدید جنایات روسیه» خواند و محکوم کرد. کاخ سفید هم در واکنش به انفجار روز سه‌شنبه سد کاخوفکا در منطقه خرسون در جنوب اوکراین، ادعا کرد نمی‌تواند عامل منفجر ساختن این سد را تعیین کند اما گزارش‌ها درباره اینکه روسیه عامل این انفجار بوده را ارزیابی می‌کند.

وزارت خارجه اوکراین ضمن اتهام‌زنی به روسیه، خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بحث درباره آن و هم‌چنین اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه مسکو شده است. دبیرکل سازمان ملل هم در واکنش به انفجار سد کاخوفکا در جنوب اوکراین انگشت اتهام را مستقیماً به سوی روسیه نگرفت، اما گفت این اتفاق از تبعات «حمله روسیه به اوکراین» است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفته روسیه مسئولیت کیفری دارد و دادستان‌های اوکراینی مشغول تحقیق درباره این حادثه به عنوان یک پرونده تخریب زیست‌محیطی هستند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس