کد خبر 1495268
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
دمیرتاش رهبر زندانی حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه از سیاست کناره‌گیری کرد

صلاح الدین دمیرتاش رهبر زندانی حزب دموکراتیک خلق‌ها و یکی ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته ترکیه(۲۰۱۸) اعلام کرد که از سیاست کناره‌گیری کرده است.

به گزارش مشرق، دمیرتاش در دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در سوم تیرماه ۱۳۹۷ برگزار شد، به عنوان نامزد نهایی حزب دموکراتیک خلق‌ها معرفی شده و با وجود زندانی بودن و حضور در رقابت انتخاباتی از حبس، توانست ۸.۴ درصد آرای انتخابات را از آن خود کند.

صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ رهبران مشترک سابق حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه از زمان دستگیری در چهارم نوامبر سال ۲۰۱۶ پس از لغو مصونیت قضایی آنها با رای نمایندگان مجلس وقت محاکمه شده و به تحمل حبس طولانی ۱۴۲ ساله محکوم شدند و از آن از زمان تاکنون در زندان به سر می برند.

درخواست وی برای نامزدی در رقابت انتخاباتی جاری ریاست جمهوری ترکیه نیز از سوی شورای حزب متبوع خود رد شد و بر همین اساس، حزب دمکراتیک خلق‌های ترکیه به رغم این که در ائتلاف حامیان کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت و جریان اپوزیسیون حضور نداشت، از قلیچداراوغلو اعلام حمایت کرد.

شبکه خبری ان. تی. وی ترکیه امروز گزارش داد که این فعال سیاسی زندانی ترکیه که همواره منتقد حزب حاکم عدالت و توسعه و سیاست‌های رجب طیب اردوغان بوده، در پی شکست کمال قلیچداراوغلو نامزد مورد حمایت وی و نتیجه ضعیف جریان اپوزیسیون در انتخابات پارلمانی، از سیاست فعال کناره‌گیری کرده است.

دمیرتاش در بیانیه کناره‌گیری خود از سیاست نوشت: «سعی خواهم کرد از فرصت انتقاد استفاده کنم و در حالی که مانند همه رفقای زندانی خود با مقاومت به مبارزه ادامه می دهم، در این مرحله از سیاست فعال خارج می شوم.»

وی که از طریق شبکه اجتماعی توئیتر طی چند ماه اخیر و از درون زندان حضور فعالی در عرصه سیاسی ترکیه داشت، طی پیامی خطاب به مردم ترکیه نوشت: «از اینکه نتوانستم سیاستی شایسته مردم خود مطرح کنم، صمیمانه عذرخواهی می کنم و قول می دهم با تلاش عملی خود این نواقص را اصلاح کنم.»

دمیرتاش با اشاره به پذیرش همه انتقادات وارده به خود نوشت: «از شما بابت انتقاد سازنده نسبت به خود متشکرم. سعی می کنم از انتقادات استفاده کنم.»

صلاح الدین دمیرتاش که از آبان سال ۱۳۹۵ به اتهام همکاری با گروه های تروریستی، تحریک مردم به شورش و چند اتهام دیگر محکوم به تحمل ۱۴۲ سال زندان محکوم شده و در حبس به سر می برد، چند سال پیش به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کرد و این دادگاه سه سال پیش حبس او را غیرقانونی خوانده و خواستار آزادی سریع او شد ولی آنکارا زیر بار اجرای این حکم نرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    3 2
    جالبه که اصلاحطلبها ی ما با اینهمه آزادی و مسامحه بعد از فتنه های متعدد در کشور تازه حسرت انتخابات و دمکراسی ترکیه را میخورند و آنرا به رخ نظام میکشند
  • جی جی IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    4 1
    یه تروریست کمتر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس