ناوگروه 86 ارتش از کدام مسیر عبور کرد؟

معاون تربیت و آموزش نیروی دریایی: در بازگشت ناوگروه ۸۶ و استقبال خانواده نیروهای اعزامی در این ناوگروه، متوجه شدیم از ۲۹ استان کشور نیرو داریم و این به معنی یک ایران کوچک روی دو ناو بود

به گزارش مشرق، ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوشکن دنا و ناوبندر مکران پس از ۸ ماه دریانوردی و طی بیش ۶۵ هزار کیلومتر مسیر دریایی سی‌ام اردیبهشت ماه به کشور بازگشت.

این ناوگروه پس از اعزام به ماموریت دور کره زمین از مبدأ بندرعباس، در نخستین ایستگاه در بندر بمبئی هند توقف کرد و سپس با عبور از خلیج بنگال و تنگه مالاگا در جاکارتا پایتخت اندونزی پهلوگیری کرده بود.

حضور امیر دریادار فرامرز نصری، معاون تربیت و آموزش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی فرصتی شد تا ضمن بازخوانی افتخارآفرینی فرزندان ایران‌زمین در نیروی دریایی ارتش در ماموریت ناوگروه ۸۶، میزان توانمندی نیروی دریایی، اهمیت نیرو در نیروی دریایی و همچنین نحوه جذب و آموزش را از زبان وی بشنویم.

ماموریت موفق ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش برگ زرین دیگری را بر دفتر قطور افتخارات فرزندان این مرز و بوم اضافه کرد، در خصوص این ماموریت خطیر توضیح دهید ...

امیر نصری: این سفر یک سفری بی‌سابقه و بی‌نظیر از ابعاد مختلف بود و برای آمادگی‌های ذهنی، روحی، آموزشی کارکنان، آمادگی فنی یگان شناور و آماده‌سازی کارکنان و برای اینکه بتوانند به صورت خودکفا یک مسیر طولانی ۶۵ هزار کیلومتری دور کره زمین را داشته باشند، برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای صورت گرفت.

این کار بزرگی بود که توسط کشورهای محدودی انجام می‌شود و می‌توان گفت تنها کشورهای ابرقدرت هستند که چنین برنامه‌ای را در دستور کار خود قرار می‌دهند و این کار با توجه به شرایط جوی و شرایط مختلفی که در اقیانوس‌های اطلس و آرام حاکم است و خیلی از مناطق دریایی جهان که از آب‌های متلاطم و طوفان‌های منطقه‌ای و استوایی برخوردار هستند نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.

برنامه‌ریزی توسط ستاد نیروی دریایی صورت گرفت و مناطق عملیاتی و آمادگی کارکنان در حوزه علمی و دانشی و نیازمندی‌های فنی و پشتیبانی برای خودکفابودن برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفت در واقع این مطالبه‌ای بود که مقام معظم رهبری از فرماندهی نیروی دریایی راهبردی داشتند که شکر خدا توانستیم عملیاتی و اجرا کنیم.

ناوگروه ۸۶ به کد ۳۶۰ معروف شد این کد به این دلیل به این ناوگروه اختصاص یافت چون ماموریت آن دور زمین بود.

ما ناوگروه‌هایی که به مناطق دوردست اعزام می‌کنیم شماره‌گذاری می‌کنیم این ناوگروه وقتی حرکت کرد هشتاد و ششمین بود و اکنون ناوگروه ۹۲ را در حال برنامه‌ریزی و اعزام داریم.

به طور کلی این ناوگروه به کد ۳۶۰ معروف شد این کد به این دلیل به این ناوگروه اختصاص یافت چون ماموریت آن دور زمین بود که این ماموریت را انجام دادند.

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش پس از اعزام به ماموریت دور کره زمین از مبدأ بندرعباس در نخستین ایستگاه در بندر بمبئی هند توقف کرد و سپس با عبور از خلیج بنگال و تنگه مالاگا در جاکارتا پایتخت اندونزی پهلو گرفت.

پس از این توقف، ناوگروه با ادامه مسیر به سمت دریای جاوه و عبور از تنگه مکاسار و دریای سلبس، برای نخستین بار در تاریخ دریانوردی نظامی ایران پا به عرصه وسیع و پهناور اقیانوس آرام گذاشت و با عبور از بیشترین عرض اقیانوس آرام و گذر از کنار جزایر میکرونزی و پولینزی به سمت تنگه ماژلان در جنوب قاره آمریکا حرکت کرد.

این ناوگروه با عبور از تنگه ماژلان وارد اقیانوس اطلس جنوبی شد و سپس با حرکت به سمت شمال و عبور از سواحل شیلی، آرژانتین، اروگوئه و برزیل، نهایتا در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلوگیری کرد و بعد از توقف چند روزه در ریودوژانیرو، با عبور از عرض اقیانوس اطلس در شهر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی پهلوگیری و در این شهر نیز چند روزی توقف کرد.

بندر صلاله عمان آخرین ایستگاه ناوگروه ۸۶ پیش از رسیدن به ایران بود و دریادلان ایرانی پس از جدا شدن از اسکله صلاله به سمت کشورمان حرکت کردند تا نهایتا با طی حدود ۲ هزار کیلومتر مسیر باقی‌مانده در بندرعباس پهلوگیری کردند.

مهم‌ترین پیام این سفر چه بود؟

امیر نصری: ناوگروه ۸۶ یک ایران کوچک روی دریا بود

اثبات فناوری ایران یکی از پیام‌های مهم این سفر بود چرا که ناوشکن دنا توسط کشور خودمان و جوانان دانشی و صنعتی و نیروی دریایی و وزارت دفاع ساخته شده و هیچگونه وابستگی به خارج نداشتیم و الان هم نداریم.

نهضت ساخت ناوشکن و کشتی چندین سال است شروع شده و در واقع می‌شود گفت، معدود کشورهایی هستند که همچنین کار بزرگ یعنی ساخت ناوشکن و تجهیزات دریایی و حتی زیردریایی را دارند و ما الحمدولله به این توانایی رسیده‌ایم و این حاصل خودباوری است که در ما به وجود آمده است.

در زمان جنگ نیروی دریایی با یک کمبود مواجه شد و شناورهایی را به دلیل تحریم به ما نمی‌دادند که مقام معظم رهبری در سفری به بندرعباس و بازید از کارخانجات، فرمودند، بسازید چرا منتظر هستید که چیزی به شما بدهند و همین کلام ایشان جرقه‌ای شد که نیروهای دانشی و مهندسی ما شروع کردند و الان صاحب این فناوری هستیم.

موفقیت ناوگروه ۸۶ یک اقتدار را نه لزوما برای ایران، بلکه برای جهان اسلام به دنبال داشت

نیروی دریایی در این سفرها جلساتی را در ابعاد مختلف برگزار می‌کند و فرهنگ ملت را معرفی می‌کند چرا که نیروی دریایی یک نیروی بدون مرز است یعنی هرجایی که قوانین و حقوق بین‌الملل اجازه بدهد نیروی دریایی منعی برای حضور ندارد به همین واسطه کار دیپلماسی صورت گرفت فرهنگ ما را وقتی دیدند انتظار نداشتند که پرسنل این مدت طولانی دریانوردی کردند.

موفقیت ناوگروه ۸۶ یک اقتدار را نه لزوما برای ایران، بلکه برای جهان اسلام به دنبال داشت تا جاییکه این حرکت‌ها به گفته فرمانده نیروی دریایی روسیه که دو هفته پیش مهمان ما بود و بازدیدهایی در تهران داشت، این کار در حد یک کشور ابرقدرت است کشوری که اینقدر مطمئن به دانش و پرسنل خود چنین حرکتی را انجام می‌دهد.

همانگونه که می‌دانید عرصه دریا و اقیانونس‌ها، عرصه‌ای است که کسی نیست به کمک شما بیاید و اینجا تنها دانش و تحمل، ایمان و تاب‌آوری فرد مهم است که ما با این حرکت فناوری خود را اثبات کردیم که ناوشکن ساخت دست ایرانی‌ها چنین توانایی را داشت که از دریاهای متلاطم با اموج بالای ۱۰ متر عبور کند.

ترکیب و یا چینش نیروهای اعزامی در ناوگروه ۸۶ به چه صورتی بود؟

امیر نصری: ناوگروه ۸۶ یک ایران کوچک روی دریا بود

در بازگشت ناوگروه ۸۶ و استقبال خانواده نیروهای اعزامی در این ناوگروه، متوجه شدیم از ۲۹ استان کشور نیرو داریم و این به معنی یک ایران کوچک روی دو ناو بود، البته این برنامه ریزی شده نبود و در واقع در زمان برگشت و برنامه‌ریزی برای استقبال از آنها متوجه شدیم.

چینش نیروهای ناوگروه ۸۶، یک چینش اتفاقی بود که در زمان برگشت متوجه شدیم از ۲۹ استان کشور در ین ناوگروه نیرو داریم

این چینش اتفاقی خیلی جالبی بود و این نشان می‌دهد که جذب در نیروی دریایی ارتش یک جذب در گستره کامل کشور است.

میانگین سنی افرادی که در این دو ناو بودند زیر۳۰ سال بود و این هم نشان می‌دهد که جوانان ما این اقدام مخاطره‌آمیز و نیاز بالا به علم و تکنولوژی، تاب‌آوری را قبول کردند و «ما می‌توانیم» را به توانستیم تبدیل کردیم و این شروع و تولدی جدید برای نیروی دریایی است.

دریا عرصه خطرناکی است و نیاز به دانش، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌های خاصی دارد آیا امکانات و تجهیزاتی در اختیار داشتید که وضعیت و شرایط را بررسی کنید که در مسیر با خطراتی مواجه نشوید؟

بله. ما از نرم‌افزاری داخلی استفاده کردیم که با آن اقلیم مناطق دریایی ۵۰ سال گذشته را بررسی کردند و متناسب با آن می‌توانند پیش‌بینی کنند چه مسیری را انتخاب کنند که کمترین مخاطره داشته باشد و این هم به نوبه خود یک دستاورد دیگری از نظر علمی است، نرم‌افزار دیگری در خصوص لودینگ یا تعادل کشتی در اختیار داشتیم که بالاخره لازم بود روی همه آنها کار علمی صورت بگیرد چون نمی‌شود بی‌گدار به آب زد و به قولی نمی‌توان بدون بررسی شرایط وارد اقیانوس‌ها شد.

رهبر معظم انقلاب در زمان برگشت ناوگروه ۸۶ پیامی دادند و این نشان از علاقه‌مندی ایشان و اهمیت این کار بود

بحث پشتیبانی پزشکی، غذایی و شرایط فنی بود که همه آنها برنامه‌ریزی شده و انجام گرفت و توانستیم برگ زرین دیگری را به افتخارات این کشور عزیز که واقعا لایق و صلاحیت این را دارد قله‌های افتخار از ابعاد علمی و اقتدار را فتح کند، اضافه کنیم چرا که پرچم ما در تمام دنیا به اهتزاز درآمد و امیدواریم توانسته باشیم مطالبه رهبر معظم انقلاب را محقق و دل مردم را شاد کنیم.

رهبر معظم انقلاب در زمان برگشت ناوگروه ۸۶ پیامی دادند و این نشان از علاقه‌مندی ایشان و اهمیت این کار بود و همین نشان می‌دهد جذب نیروی انسانی باید حتما افراد فرهیخته و دانشی از قشرهای مختلف افسری، درجه داری، کارمندی باشد چرا که نیروی دریایی یک نیروی تجهیزات‌محور و دانشی است.

الان مثل گذشته نیست، ساخت یک کشتی و تجهیزات آن باید متناسب با فناوری‌های نوین باشد و باید در لبه دانش حرکت کنیم، افرادی هم که جذب نیروی دریایی می‌شوند باید این خصوصیات و ظرفیت و پتانسیل را داشته باشند تا بتوانیم آن‌ها را آموزش دهیم و تربیت کنیم و روز به روز بر اندوخته علمی خود بیفزاییم.

نیروی دریایی در همه دنیا باید یک نیروی دانش‌محور و یک سازمان یادگیرنده باشد وگرنه نمی‌تواند این اقتدار خود را به منصه ظهور برساند، نیروی دریایی همانطور که قبلا عرض کردم یک نیروی بدون مرز است، لبه تهدید ما در جنگ‌ها و تهدیدات که ممکن به وجود بیاید، خط اول ما از نظر امنیت است.

از ماموریت‌های خطیر نیروی دریایی برای مخاطبین این رسانه بگویید ...

امیر نصری: ناوگروه ۸۶ یک ایران کوچک روی دریا بود

نیروی دریایی نه تنها در جنگ حتی در تامین امنیت اقتصادی نقش مهم و کلیدی دارد، همین الان به طور ثابت ناوگروه‌هایی برای جلوگیری از دزدی دریایی فعال هستند چرا که به هیچ عنوان امنیت در دریاها برقرار نیست و بیش از ۹۰ درصد از تبادلات صادرات و واردات ما از طریق دریا انجام می‌شود این احتمال وجود دارد برای اینکه آنها در معرض تهدید و خطر قرار می‌گیرند توسط ناوگروه‌های خودمان اسکورت می‌شوند و نمی‌گذارند در مناطق پرخطر و قرمز رنگ که وجود دزدان دریایی در آنجا متصور است دچار مشکل شوند.

در زمان جنگ هم که تمام دنیا علیه ما می‌جنگید بیش از ۱۰ هزار کشتی را اسکورت کردیم و با این کار اجازه ندادیم حتی یک روز صادرات نفت و واردات نیازمندی‌هایمان دچار خدشه شود.

در زمان جنگ هم که تمام دنیا علیه ما می‌جنگید بیش از ۱۰ هزار کشتی را اسکورت کردیم

تمام ماموریت نیروی دریایی فقط مختص به مرزهای آبی کشور نیست و هرجا منافع این کشور عزیز در هرکجای دنیا مورد تعرض قرار گیرد و تهدیدی به آن صورت بگیرد نیروی دریایی حاضر است و به عنوان یک سرباز در انجام وظایفی که به ما محول می‌شود تلاش خواهیم کرد و امیدواریم مورد رضای خداوند متعال قرار گیرد.

قطعا جوانانی در استان‌های مختلف کشور هستند که به خدمت در نیروی دریایی علاقه‌مند هستند اما نمی‌دانند که به کجا و چگونه مراجعه کنند...

امیر نصری: ناوگروه ۸۶ یک ایران کوچک روی دریا بود

نیروی دریایی در تمام استان‌ها دفتر نمایندگی دارد در زمان جذب از طرق مختلف توسط دفاتر استانی اطلاع‌رسانی می‌شود، جذب به گونه‌های مختلف از جمله دانشجوی افسری، درجه‌داری، جذب کارمندی و جذب ماده ۳۳ و به صورت بعد از اینکه لیسانس گرفتند مورد آموزش قرار می‌گیرند و یک جذب محدود هم برای هیئت علمی دانشگاه علوم دریایی حضرت امام نوشهر صورت می‌گیرد. انتظار از رسانه داریم که در این راستا کمک کار نیروی دریایی باشند چرا که به معنای واقعی نیازمند همکاری رسانه هستیم.

محدودیتی در جذب نداریم و به هر میزان دایره جذب ما در نیروی دریایی بیشتر و پراکنده‌تر باشد نشان داده که دستاورد بیشتری داریم و قدرت انتخاب بالاتری داریم و رقابت بهتری را برای جذب افراد بهتر می‌توانیم ایجاد کنیم، چرا که نیروی دریایی یک نیروی تخصصی است و در حال حاضر تا مدارج دکتری را در دانشگاه‌های خود پرورش می‌دهد.

نیروی دریایی هم یکی از نیروهای مهم و در عین حال با جایگاه رفیعی در جمهوری اسلامی ایران است، چه انتظاراتی از این نیرو وجود دارد؟

ابعاد مختلفی برای نیروی دریایی تصویر شده و الان فرمانده نیروی دریایی در حال توسعه این ابعاد هست، انتظارات و مطالبات از نیروی دریایی خیلی زیاد و البته به حق است و ما هم در این عرصه به عنوان یک سازمان پیشرو و یک سازمان دانشی ـ چون عرصه‌های الان بین‌المللی و دنیا نیازمند سازمان‌های دانشی هستند ـ نمی‌توانیم با سازمان قبلی باشیم چون رقابت‌ها علمی و دانشی شده‌اند.

انتظارات و مطالبات از نیروی دریایی خیلی زیاد و البته به حق است

از طرف دیگر، در خصوص تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه جذب نخبگان، حرکت روی لبه دانش و خصوصا در بحث امنیت، نمی‌توانیم کوتاهی کنیم چرا که اگر امنیت نباشد همه چیز به خطر می‌افتد.

مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای نیروهای نیروی دریایی در تراز انقلاب و سرآمد در جهان متصور است، چیست؟

من اولا یک موضوعی را بیان کنم بعد به سوال پاسخ می‌دهم، نیروی دریایی سال‌ها در دریای عمان و خلیج فارس دریانوردی داشتند اما اهتزاز پرچم ایران در تمام نقاط دنیا جز ماموریت آن نبود تا سال ۸۸ که مقام معظم رهبری واژه راهبردی را به نیروی دریایی دادند و در آن موقع برای همه سوال شد که چرا ایشان این عنوان راهبردی را برای نیروی دریایی عنوان کردند.

رهبر معظم رهبری در فراز دیگری از بیانات خود فرمودند "نیروی دریایی یک نیروی نظامی، علمی، سیاسی و بین‌المللی است"، یعنی ابعاد دیگری هم باید پوشش بدهد و از طرف دیگر هم یک نیروی تجهیزات‌محور است و کسانی که در ساخت و استفاده از این تجهیزات کار کنند باید دارای ویژگی‌های برجسته و خاص باشند.

برای مثال یک نمونه را عرض می‌کنم، ما یک شبیه‌ساز در زمینه علمی نیاز داشتیم که جز الزامات کار ناوبری است و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید دوره‌هایی ببینند که قیمت‌های گزافی را مطرح کردند، ما یک شرکت دانش‌بنیان داخلی را پای کار آوردیم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم همکاری کرد و این شرکت نوپا با مهندسین جوان این شبیه‌ساز را طراحی کردند که دو هفته پیش توسط فرمانده کل ارتش در دانشگاه نوشهر افتتاح شد.

نیروهای نیروی دریایی در تراز انقلاب هستند، و نسبت به خیلی از کشورها توانمندتر، باهوش‌تر و وطن‌دوست‌تر و به این میهن عرق دارند

این شبیه‌ساز کاملا پیشرفته و جالب‌تر از نمونه‌های خارجی آن است و توانمندی‌هایی به آن اضافه کرده‌ایم و چون الان این دانش بومی شده هر اندازه بخواهیم می‌توانیم توانمندی به آن اضافه کنیم، موضوعی که روزی آرزو برای ما بود، الان جوانان متخصص ما به این توانمندی دست یافته‌اند.

نیروهای نیروی دریایی در تراز انقلاب هستند، بدون کوچکترین اغراق عرض می‌کنم، جوانان این مملکت نسبت به خیلی از کشورها توانمندتر، باهوش‌تر و وطن‌دوست‌تر و به این میهن عرق دارند و وقتی کاری را شروع می‌کنند واقعا به ثمر می‌رسانند و این را در پروژه‌های مختلف دیده‌ایم، آمادگی داریم این ظرفیت‌ها و توانایی‌ها را به هر کس این صحبت‌ها را می‌خواند یا می‌شنود، نشان دهیم، بیایند جوانان این مرز و بوم را در حال ساخت ناوشکن‌ها ببینند.

جوانان این ملت خود را در ایثار و پایمردی نشان دادند که نمونه آن را در هیچ جای دنیا نمی‌توان پیدا کرد، اینها نه برای کار شعاری بلکه برای یک کار اعتقادی نشان دادند همیشه پای کشور خود ایستاده‌اند.

به عنوان یک کُرد ایرانی که با لباس مقدس نیروی دریایی، از امنیت این مرزوبوم دفاع می‌کنید و برای کشور افتخار می‌آفرینید، نقش قومیت‌ها در این پازل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امیر نصری: ناوگروه ۸۶ یک ایران کوچک روی دریا بود

ما زاده این آب و خاک هستیم، ایران با قومیت‌های آن شناخته می‌شود، یک یکپارچگی و وحدت برای قومیت‌های آن وجود دارد که ایران بدون این قومیت‌ها بی‌معنی است، لیک نیاز به تلاش و همدلی و هم‌افزایی دارد تا بتوان کارهای بزرگ‌تر را رقم بزنیم، این کیان مال ماست در گذشته نیاکان ما در اینجا بوده و در آینده نیز آیندگان ما در آن خواهند بود هرآنچه امروز ما بکاریم و هر تلاشی بکنیم دستاوردها و پیامدهای آن نصیب آیندگان خواهد شد و آن موقع آنها ما را قضاوت خواهند کرد.

ملت ایران نمی‌توانند منزوی باشند و کسی هم نمی‌تواند ما را منزوی کند

ایران یک جریان تکاملی و فراز و فرودهایی داشته است که روز به روز به برگ‌های زرین آن اضافه و نقاط منفی آن حذف می‌شود چرا که این سرزمین موقعیت ژئوپلتیک بی‌نظیری دارد، نزدیکی به آب‌ها، موقعیت خاص در مناطق آسیای جنوب غربی، ادیان، تاریخ، زبان و فرهنگ را وقتی کنار هم قرار می‌دهیم می‌بینیم موقعیت بی‌نظیری است.

ملت ایران نمی‌توانند منزوی باشند و کسی هم نمی‌تواند ما را منزوی کند چون موقعیت این اجازه را نمی‌دهد، از طرف دیگر انسان‌هایی که در این آب و خاک زاده می‌شوند ضریب هوشی بالایی دارند و این را تجربیات، پزشکان، مهندسین و نخبگان و تحصیلکرده‌های ما می‌گویند. یک همچنین ظرفیت خدادادی وجود دارد باید مدیریت کنیم و همدلی برای آن بوجود بیاید تا بتوانیم اینها را با هم‌افزایی به منصه عمل در بیاوریم تا آن اتفاق خوب رقم بخورد و این را دشمنان ما هم به آن اعتراف می‌کنند.

با ۱۵ کشور دنیا مرز مشترک داریم، تمدن کشورهای مختلف هند، چین و ... را به هم وصل می‌کنیم، بیشتر از امروز باید از دریا استفاده کنیم، دریایی که در اختیار ماست یک نعمت بیکران است و اگر بهره‌برداری نکنیم تقصیر کار خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    2 7
    کاش همه کشورها به ایران حمله کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس