ناخدا‌ محمد گلبازگیر

جانشین عملیات نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران از تحولات چشمگیر این نیرو تا یک سال آینده خبر می‌دهد.

به گزارش مشرق، نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ۲دهه گذشته تحولات چشمگیری را از سر گذرانده است. با این حال، سیر تحول در این نیرو نه‌تنها متوقف نشده، بلکه با افزایش تجربه و به‌تبع آن دانش کسب‌شده، اکنون سرعتی شتابان به‌خود گرفته و در حال ثبت رکوردهای جدید در طراحی و ساخت انواع ناو، ناوشکن، زیردریایی و نیز سامانه‌های دفاعی است؛ طراحی‌هایی کاملا ایرانی که نمونه مشابهی در دنیا ندارند.این ویژگی سبب شده است بسیاری از سازمان های نظامی دنیا به دنبال آن باشند که بدانند ایرانیان چگونه از تجهیزات دفاعی تولید شده خود استفاده می کنند. به بهانه حضور موفقیت‌آمیز ناوگروه۸۶ نیروی دریایی در انجام عملیات ۳۶۰درجه با ناخدامحمد گلبازگیر،مدیر طرح‌های عملیاتی این نیرو درباره تجهیزات و ماموریت‌هایی که در حال انجام است، به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

چرا فرمانده کل قوا نیروی‌دریایی را راهبردی نامیدند؟

۱۴مهرماه۱۳۸۸ فرمانده معظم کل قوا لقب راهبردی را به نیروی دریایی اعطا فرمودند. بعد از اعطای این لقب ازسوی فرمانده معظم کل قوا، باید به اندازه بزرگی این مطلب کار می‌کردیم و خود را توسعه می‌دادیم. نخستین گام برای تحقق این هدف این بود که راهبردی فکر کنیم. در این راستا، تامین برخی سخت‌افزارها و نرم‌افزارها را برای توسعه نیروی دریایی و عمق‌دادن به آن طراحی و اجرا کردیم و پروژه موج را که شامل ساخت ناوشکن‌های با وزن ۱۳۰۰تن بود، شروع کردیم و این ناوشکن‌های تمام ایرانی را در شمال و جنوب کشور به آب انداختیم و اینگونه به فرمان معظم‌له پاسخ دادیم.

درباره روسی یا چینی‌بودن تجهیزات نیروی دریایی

هرگز چیزی را از ابتدا اختراع نمی‌کنیم چراکه اولا ممکن است با این کار به بیراهه برویم، دوم اینکه این اقدام هزینه سنگینی برای کشور در پی دارد. بنابراین از تجربه کشورهای دیگر در این حوزه استفاده می‌کنیم. این روشی است که در دنیا انجام می‌شود و در آینده نیز این روند را ادامه می‌دهیم. البته ممکن است در برخی سازه‌ها الگوها نزدیک به برخی کشورها باشد، اما در برخی تجهیزات و سازه‌ها هرگز مشابهتی میان آنچه اکنون مهندسان و مخترعان ما در حال ساخت آن هستند با نمونه‌های مشابه خارجی وجود ندارد. این تجهیزات کاملا ایرانی و برای استفاده کاربران ایرانی طراحی و ساخته شده است.

چرا اقتدار در دریا مهم است؟

برای پاسخ به این سؤال باید به روزهای نخست آغاز جنگ تحمیلی توجه کنیم. بسیاری از بنادر ایران که امروز کالا در آن جابه‌جا می‌شوند، ساخته نشده بودند. شریان اقتصادی دریایی ما از بندر امام خمینی(ره) که نزدیک به عراق بود مدام مورد حمله قرار می گرفت.نیروی دریایی در جنگ تحمیلی با انجام ۱۰هزار عملیات مانع تعرض نیروهای بعثی به کشتی‌های ایران شد. یکی از دلایل اهمیت حضور ما در دریا همین است. سال۱۳۸۸ هنگامی که کشتی تجاری ما در خلیج عدن ربوده شد، کارکرد امنیتی نیروی دریایی مورد توجه قرارگرفت. حضور ما در این محدوده منجر به حفاظت از منافع اقتصادی کشور شد.

چرا با ترکیه و پاکستان رزمایش برگزار نمی‌کنیم؟

قسمت دریایی ترکیه از ایران بسیار دور است و برگزاری رزمایش مشترک میان دوکشور اقدام مقرون‌به‌صرفه‌ای نیست. حضور ترکیه در آب‌های سرزمینی دو کشور کار سختی است. اما با پاکستان درگذشته رزمایش‌های «ایرپاک» را برگزار کرده‌ایم که عمدتا رزمایش‌های امداد و نجات بود. سالانه نیز رزمایش‌هایی از این دست با عمان برگزار می‌کنیم که سالانه یک‌بار فرماندهی با ما و یک‌بار با عمان است. بازدیدهای دوطرفه میان ایران و هند، ایران و پاکستان، ایران و عمان و کشورهای دیگر نیز به شکل متوالی صورت می‌گیرد تا تبادل تجربه در این حوزه‌ها انجام شود.

ایده ساخت زیردریایی چگونه شکل گرفت؟

ارتش همواره در فکر این بود که نیروی دریایی را به تجهیزات زیرسطحی مجهز کند.این کار از سال۱۳۷۱ تا سال ۱۳۷۵با خرید ۳ زیردریایی انجام شد. با ورود این زیردریایی‌ها، فرهنگ و علم استفاده از آن نیز وارد نیروی دریایی شد. در این سال‌ها با همفکری صنایع اقداماتی‌ برای ساخت زیردریایی آغاز شد. قدم‌های اولیه با طراحی یگان‌های کوچک زیرسطحی از جمله نهنگ برداشته شد. بعد از آن غدیر را ساختیم. با برطرف کردن اشکالات کارمان، فاتح ساخته شد که قابلیت‌هایی مانند دریامانی بیشتر، سلاح‌های بهتر و قدرت بالاتر دارد. با عبور از چنین مسیری از یک واردکننده به سازنده زیردریایی تبدیل شدیم.

طراحی زیرسطحی‌های سنگین برای شلیک موشک

شلیک موشک از یگان زیرسطحی فناوری خاصی می‌خواهد. سرعت عمل و برد بیشتر نسبت به اژدر ازجمله مزیت‌های دارا بودن زیرسطحی‌هایی با قابلیت شلیک موشک است. خوشبختانه اکنون به توانمندی شلیک موشک کروز از چند متر زیر آب برای زدن هدفی در صدها کیلومتر دورتر از مبدأ شلیک‌کننده موشک رسیده‌ایم. اکنون تمام یگان‌های زیرسطحی ما این توانمندی را دارند که از موشک‌های کروز بهره‌مند شوند و شلیک انجام دهند چراکه به‌گونه‌ای سازه‌های زیرسطحی‌ها ساخته شده‌اند ‌که این قابلیت را داشته باشند. در مرحله بعد، طراحی برای ساخت زیرسطحی‌های سنگین‌تر در دستور کار قرار گرفته است.

دست برتر ایراندر حوزه دریا

در خلیج فارس کشوری زیردریایی ندارد و تنها کشور منطقه ما هستیم که زیردریایی دارد.ترکیه و پاکستان در منطقه غرب آسیا زیردریایی دارند اما این کشورها توانایی ساخت زیردریایی ندارند. از نظر تعداد زیردریایی، تعداد ما بالاتر است. الان ما تجربه ۳۰ساله در ساخت زیردریایی داریم که سبب شده است طراحی زیردریایی‌های ما با نمونه‌های غربی آن متفاوت باشد. اکنون نیروی دریایی به انواع زیردریایی‌های سنگین، نیمه‌سنگین و سبک و نیز زیردریایی‌های مرطوب مجهز شده است . اقداماتی نیز برای ساخت زیردریایی‌های سنگین‌تر انجام شده است که قابلیت دریامانی بالاتر و حجم آتش بیشتر دارند.

لاوان دست بلند نظام است

ناوگروه۸۶ در اقیانوس آرام و با رعایت پروتکل‌های بین‌المللی پهپاد به آسمان فرستاد. هر اندازه که بتوانیم سطح پروازی پهپادهای خودمان را افزایش دهیم، این موضوع سبب بلندشدن دست نظام خواهد شد اما، این بلندی نه برای تهدید بلکه برای تضمین امنیت، صلح و آرامش منطقه است. با توجه به اینکه هم قادریم پهپاد را خودمان بسازیم و هم قادریم شناورهای بزرگ و تناژ بالا بسازیم و ایستگاه‌های کنترلی را هم خودمان می‌سازیم، پس چرا ناوگروه پهپادبر نداشته باشیم؟ مطابق دستور سلسله فرماندهی نیروی دریایی به سمت این رفتیم که ناوگروه پهپادبر بسازیم. اکنون ناودسته هستیم و قادریم به سرعت ناوگروه ‌داشته باشیم. همچنین الان ۲فروند شناور پهپادبر داریم.
منبع: روزنامه همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    11 1
    جای ساخت یک فیلم مستند دارد
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    10 4
    خیلی فکر خوبیه زیردریایی با قابلیت شلیک موشک های بالستیک اما چیزی که بده قابلیت های واقعی نیروی دریاییه که باعث میشه همچنی طرحی سی سال طول بکشه ساختش! همونطور که ساخت یه ناوچه ده سال و حتی بیشتر طول میکشه
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      5 0
      ایران مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای)علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند . رونق اقتصاد _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی ترانزیت آینده ایران
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      4 0
      ایران مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای)علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند . رونق اقتصاد _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی ترانزیت آینده ایران
    • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      2 2
      ۱۵:۴۴ کشوری مثل ترکیه که سابقه بیش از ۱۰۰ ساله در ساخت تجهیزات نظامی دارد و تحریم هم نیست نتوانسته زیر دریایی یا موشک و پهپاد دوربرد و.... بسازه اونوقت تو انتظار داری ایرانی که تا قبل انقلاب شکوهمند اسلامی شاهش اعتمادی به مردم و کارشناسهاش نداشت و نخست وزیرش می‌گفت ایرانی لولهنک( آفتابه گلی) نمی‌تواند بسازد در تحریم و هزار و یک مشکل چند ساله مثلا زیردریایی که حتی سوارش نشده را بسازه؟!!!!!
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
      1 0
      بله همین توقع رو داریم که زیردریایی هسته ای با توان حمل و شلیک موشک بسازن، توانش رو ندارن؟ ایجاد کنند توانش رو!
  • مجید IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    7 1
    سلام. برابر نهاد فرهنگستان زبان فارسی جمهوری اسلامی برای بالستیک واژه ی پَرتابشی ست.جهت استحضار.
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    4 2
    ماشاءالله
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    4 0
    زیردریایی قدرتمند زیردریایی با موتور هسته ایست که نیاز ارتش ایران است
    • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      4 0
      فقط طراحی وتولید«پیشران هسته ای»
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    4 0
    ایران مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای)علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند . رونق اقتصاد _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی ترانزیت آینده ایران
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    3 0
    با آرزوی سلامتی و توفیقات روز افزون و همه گونه سلحشوران وطن
  • اوئد IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    2 9
    آلمان نازی بزرگترین ناوهای جنگی و ناوگان زیردریایی رو داشت...مانند ماست شکست خورد رفت بدون پشتیبانی نیروی هوایی قوی خودکشیه
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      4 1
      جوری میگی مثل ماست شکست که انگار نه انگار طرف کل اروپا رو گرفته بود و دروازه های مسکو رسیده بود!
  • علی IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    5 2
    در دوره جدید فرماندهی نیروی دریایی همش وعده وعید می شنویم و متاسفانه از نظر سخت افزاری به هیچ کدام از وعده های قبلی رونمایی عمل نشد. بهتره کمتر رجز بخوانند و به جای آن به وعده های خود، سر موقع عمل کنند و بیش از این موجب بی اعتباری خود و نیرو را فراهم نسازند.
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    3 0
    ساخت موشک قاره پیمای دو میلیون دلاری بسیار ارزان تر از ساخت زیر دریایی ها یا شناورهای چند میلیارد دلاری هست حتی از یه جنگنده با برد دو سه هزار کیلومتر صد میلیون دلاری ارزان تره این برجام احمقانه موشک 2000 کیلومتری جز شر برای ایران چیزی نداشته
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      2 2
      موشک قاره پیما اولا نیاز به هدایت دقیق ماهواره ای داره که فناوری اش رو نداریم و گل گرفتیم درب موسسات مربوطه رو و از طرفی موشک قاره پیما با کلاهک عادی فاقد هر گونه ارزش و کارایی است!
    • IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      1 1
      مثلا اون شناور 5 میلیارد دلاری شما با چندتا سلاح متعارف با 100 نفر پرسنل زن و بچه دار قرار هست وسط اقیانوس بدون پشتیبانی یک نیروی پدافندی و هوایی و دریایی جلوی مدرن ترین جنگنده بمب افکن های تخصصی شکار دریایی و زیر سطحی های اتمی چه گلی به سر خودش بزنه!!! حتی شناورهای کاتاماران مجهز به پدافندهای ما هم شانس چندانی در خارج از منطقه ندارن چه رصد به اینها!!....والا در روز حادثه به جز 500 تا شهید می دیم همین
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    1 0
    امیدوارم یه روزی برسه که دیگه سربازی اجباری نباشه چون فن آوریهای مختلف جایگزین خوبی برای سرباز میشود وکاربران باندازه کافی کارسربازان را انجام میدهند ایکاش اگر سربازی هم بود دوسال عمرآنها را برای رسیدن به اهداف اشتغال کامل بکارمیگرفتید تا جوان بعدازورود به زندگی صاحب حرفه ایی میشد و با سرمایه ایی که دولت دراختیارش میگذاشت ممکن بود قطعه سازی شود که تامین کننده نیازهای شما ها میبود واین شدنی است ونیاز به برنامه ریزی زنجیره ایی صفرتاصد داخل کشور داره
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    2 3
    ممدرضاشاه رفیق فابریک و رفیق شیش آمریکایی ها بود و هر چی دلش خواست از آمریکایی ها گرفت البته حق نداشتیم به یک پیچش دست بزنیم ! با این حال باز آمریکایی ها به دو درخواست ممدشاه نه گفتند : 1 . موشک با برد بیش از 100 کیلومتر 2 . زیردریایی حتی زیردریایی کوچک دسته دوم غیرمسلح آموزشی ! چون می دانستند ترکیب زیردریایی با موشک چه قدرتی می تواند بشود .
  • دانیال IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    0 2
    دندانپزشک های خیانتکار به مردم ایران را نابود کنید و دولت از چین و هندوستان و پاکستان دندانپزشک به ایران بیاورد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس