کد خبر 1495207
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
اوکراین در حال تبدیل شدن به افغانستانی دیگر

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تحریم ۵۰ساله پارلمان اوکراین علیه ایران به دلیل این است که کیف بازیچه غربی‌ها شده تا به این وسیله کشورمان را تحت فشارهای بیشتر قرار دهند.

به گزارش مشرق، کیومرث یزدان‌پناه یک کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص مواضع خصمانه زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و پارلمان این کشور علیه کشورمان، گفت: طبق کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی هر کشوری که صاحب صنعت، فن‌آوری و دست‌آوردی است، در صدور تولیدات خود به سایر کشورهای جهان که بر اساس معاهدات دوجانبه یا چند جانبه، آزاد محسوب می‌شود.

وی افزود: صرف فروش سلاح از یک کشور به کشوری دیگری در حال جنگ به منزله مداخله آن کشور ثالث در جنگ نیست، کمااینکه در جنگ ۸ ساله عراق علیه ایران ده‌ها کشور غربی کشنده‌ترین سلاح‌ها را به کشور عراق می‌فروختند.

یزدان پناه با اشاره به مواضع خصمانه دولت اوکراین علیه کشورمان، خاطر نشان ساخت: آن موضوعی که کشور اوکراین به آن دامن می‌زند و آن‌را دست آویزی برای آوردن فشارهای بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، قرار داده است مسئله غیر متعارف بودن پهپادهای انتحاری است که مدعی هستند از ایران به روسیه صادر شده است!

وی ادامه داد: همین ادعا دست‌آویزی برای کشور اوکراین شده است که توسط پارلمانش ایران را به مدت ۵۰ سال تحریم می‌کنند؛ در حالی‌که اوکراین بازیچه است و پشت صحنه ماجرا کشورهای غربی قرار دارند که به این وسیله جمهوری اسلامی ایران را تحت فشارهای بیشتر قرار دهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مبانی تفسیر و استناد دولت کیف برای محکومیت کشورمان، اذعان داشت: اوکراینی‌ها با استناد بر کنوانسیون ۱۹۵۱ و ۱۹۵۲ پهبادهای انتحاری را با تفسیر خود سلاحی نامتعارف تلقی می‌کنند. این موضوع در گذشته و در خصوص ژاپنی‌ها در جنگ جهانی دوم و استفاده از جنگنده‌های انتحاری کامیکازی هم بوده است.

یزدان پناه در ادامه با تحلیل روند جنگ اوکراین و نیز شرایط غرب آسیا، تصریح کرد: اوکراین در حال تبدیل شدن به افغانستانی دیگر است با این تفاوت که هزینه‌های رقابت در اوکراین بسیار پر هزینه‌تر از افغانستان است چرا که در شرایط فعلی اوکراین از جمله کشورهایی است که برای قدرت‌های بزرگ دارای اهمیت زیادی است.

وی افزود: موقعیت ژیوپلیتیکی، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک و ژیوکالچر این کشور بسترساز روند جدیدی از معادلات پیچیده قدرت میان بازیگران جهانی است. این در حالی است که روند دنیا در شرایط جدید جهانی آماده بزرگترین تغییرات و جابجایی‌ها در نظام‌های جدید بین‌المللی است و ژئوپلیتیک غرب آسیا با محوریت ایران به بالاترین سطح حساسیت خود خواهد رسید.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    10 23
    شما مواظب باشید طالبان ایران رو به افغانستانی دیگر تبدیل نکنه نمی خواد غصه اکراین رو بخورید .افغانستان رو چهل سال پیش روسیه شوروی به این روز انداخت اوکراین رو هم همون روسیه بی همه چیز به این روز انداخت
    • حامد IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      29 6
      افغانستان و طالبان سگ کی باشن بخوان به ایران آسیب بزنند. اتحادیه اروپا و ناتو و آمریکا جرات حمله به ایران رو ندارن حالا تو از طالبان ترسیدی؟ بعد از شوروی که ۲۰ سال آمریکا تو افغان بوده چرا خرابتر شد؟ اصلا آمریکا تو افغانستان چی کار میکرد؟ آمریکا تو ویتنام تو عراق تو افغانستان اون همه جنایت کرده بی همه چیز نیست؟
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      16 3
      آره عزیز برای شما بی وجدانها، آمریکا و اسرائیل نجاست، نماد معصومیته!!
    • امیر IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      0 0
      حامد عزیز یا بچه سالی یا مواجب بگیر اینا که یه همچین حرفی میزنی!
  • کاظم IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    27 13
    روسیه ایرانو شریک تحریم های خودش کرد. وگرنه چرا اوکراین چین رو تحریم نمی کنه چرا بلاروس رو تحریم نمی کنه. این یک واقعیته که جناح حاکم شرق گرایی رو رد کرده و به نوکری شرق افتاده. جبهه پایداری هم خانواده طالبان و نوکر روسیه شناخته میشه
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      8 1
      تو چون خودت نوکری خیال می کنی همه نوکرن. نکنه نوکر اون زنیکه کثافت هستی؟
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      4 1
      چون دستورش از آمریکا براشون رسیده مشنگ
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      27 3
      ما دشمنی به نام اسرائیل داریم ‌که از،هر فرصتی،برا تحریم و اذیت ما استفاده میکنه.الان صهیونیستها از اوکراین ابزاری علیه ما می‌سازند همچنان که علیف بی مقدار رو علیه ما کوک کردن یا طالبان پابرهنه رو تحریک میکنن اما چین و بلاروس این مشکلات رو ندارن
    • رضا IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      15 3
      درود به شرفت كاظم كه نكته سنج خوبى هستى ! منهم مثل تو معتقدم اين گروهك بدنام تا ايران عزيز رو به نابودى نكشونه از پا نخواهد نشست ! احتمال زيادى هم ميدم كه جاسوسان رده اولى در اين گروهك نفوذ كرده باشند ! جناب مشرق فقط يادت باشه كه اين هشدار رو ما به تو داديم !
    • FR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      6 1
      اوکرای فعلا چی هست که تحریمش چی باشه آنهم پنجاه سال ! اینو فقط برای دلخوشی کاسه لیسان غرب که این روزها حال خوشی ندارند گفته
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    14 5
    تا ۵۰ سال دیگه اوکراینی وجود نخواهد داشت
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    4 9
    افغانستان هم که به این حال و روز افتاد بحاطر حمله شوروی سابق به ان و ایجاد حکومت کمونیستی در ان بود که از ان روز دیگر روز خوشی ندبد. دنیا این دفعه زیر باز نرفت و در برابر تجاوز روسیه ایستاد فقط تعداد انگشت شماری از کشورهای دیکتاتوری در جهان از تجاوزروسیه دفاع کردند
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    15 3
    اوکراین در حال محو شدن از روی نقشه است اونوقت ایران را به مدت 50 سال تحریم می کند؛ یکی نیست به این احمق ها بگه آیا کشور شما تا یکی دو سال آینده بر روی این کرۀ خاکی باقی می ماند یا نه؟ کشوری که در حال محو شدن است حرفش خریدار ندارد.
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    9 0
    امان از این قسمت دیپلماسی التماسسسسس
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    13 1
    کدام کنوانسیون یا قرارداد بین المللی پهباد انتحاری را سلاح غیر متعارف میداند زلنسکی غلط کرده همچی حرفی رو زده
  • DE ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    12 1
    تحریم ۵۰ساله پارلمان اوکراین علیه ایران به دلیل این است که کیف بازیچه غربی‌ها شده تا به این وسیله کشورمان را تحت فشارهای بیشتر قرار دهند.// یعنی اوکراین تصمیم گرفته دیگه با منافقین و بهائی ها و اون 6000 مزدوری که در جنگ عبری عربی غربی صگدام علیه ایران مردم ما را سلاخی میکردند دیگه مزدور نفرسته و با ایران قهر باشه ؟ خوش به حال باغبونی که شغال باهاش قهر کنه نیاد انگور دزدی . این دلقک عن قریب به تاریخ انقضائش رسیده و بزودی جایگزین میشه کل سیستم صهیونی آذوفی او هم به بزغاله دان تاریخ خواهد رفت .از این گنده ترهاش خاک شدند اینکه ویز ویزی بیشتر نیست. فقط برای منافقین و بهائی ها این دوستان دلقک باید کار جدید تعریف کنه. عهههههه یه غار غارک موتوری ما چکار با دهها میلیارد اسلحه شون کرده چی فک میکردند چی شد.
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    10 1
    کشورهای غربی و آمریکا اگر واقعا به فکر اوکراین هستن بجای تجهیزات جنگی نیروی انسانی بفرستن چرا حاضر هستن هزاران انسان بیگناه اوکراینی آواره و کشته بشه اگه بفکر اوکراین هستن
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    9 0
    به امید صلح وآرامش ودوستی در همه ی جای کره ی زمین
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    9 0
    به امید صلح وآرامش ودوستی در همه ی جای کره ی زمین
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    3 6
    ایران به چی تبدیل میشه
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    5 4
    شهر گرسنه گان تبدیل میشه
  • s.m.hosseini IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    6 1
    اوکراین جایگاه بعدی صهیونیست ها ست. صهیونیست ها انگل جامعه بشری هستند. انگل در محیط سالم نمی تواند رشد کند. ابتدا محیط باید برای رشد انگل مناسب باشد تا بتواند در آن زندگی کند.در جامعه بشری هیچ هرج و مرجی بدتر جنگ نیست که چون در شرایط جنگ فساد اخلاقی، اقتصادی، فرهنگی، گسست اجتماعی ... راحت بوجود می‌آید. صهیونیست ها برای زندگی به همچین محیطی نیاز دارند.بعد از پایان جنگ آنها به عنوان منجی با پول های باد آورده در آنجا حضور پیدا می کنند. اوکراین مقصد بعدی صهیونیست ها ست
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    11 2
    سنگ بر سر زلنسکی که بخاطر مطامع واشنگتن کشورش را از بین برد.
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    10 2
    اکراین فریب غرب خوردوهیچ شانسی برای پیروزی درجنگ با روسیه راندارد باید هرچه زودتر جنگ خاتمه پیداکند.....
  • عمیر IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    6 16
    شعار هر ایرانی درود بر هر اوکراینی مقتدر
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      0 5
      از طرف خودت حرف بزن. نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی. در ضمن الان روسیه برده ماست
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      3 0
      هی مناخیم. تو ایران امیر رو اینجوری می نویسن نه عمیر!! خخخخخ ضمنا" گوربابای هرچی دلقک صهیونیسته.
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      2 0
      شعار هر صهیونیست درود بر اوکراین
    • ایرانی IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      2 3
      لعنت به تو و تمام اکراین خراب شده
  • سعید IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    2 1
    ولا هرچه دلایل اوردید درست ولی وقتی نمی توانید دیگر گتدم بگیرید باید چند دست معنلاه شود چند بندر خارجی تخلیه و بارگیری شود و به قیمت چند برابر به دست ملت ما برسد حالادتمام دلایل شما هم درست بله شماها که غمی ندارید این سفره ما مردم است که برای شما ها بی اهمیت است
  • جواد IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    2 2
    کاش مسولین ما فقط تنش زدایی کنند و کشور را به سمت علم و دانش سوق دهند.و کاری کنند که ایرانی بودن افتخار حساب شود
  • ن IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    1 0
    پوتین وهم فکرانش اشتباه کردن که جنگ را شروع کردند
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    1 0
    مملکت گل بلبل همه چی اوضاع مطلوب به سامان ووو...متوهمان همه دنیا رو در بدی عذاب و خرابیووو...میبینند و ایران را گلستان همون قصه من خوبم بقیه بد خدا شفاتون بده ...
  • بایراق IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    سلام‌یعنی‌اوکراین.ازخودش‌دفاع‌نمی‌کرد این‌چه‌منطقی‌است‌.سلاحها‌و‌هواپیماهای ‌وموشکهای‌روسیه‌‌مرگبار‌ونابود‌کننده‌هستند درجنگ‌تحمیلی‌صدام‌برعلیه‌ایران‌ماگوشه کوچکی‌از‌آنها‌را‌دیدیم‌اینک‌باید‌از‌خود‌پرسید پدرومادرمان.چه‌ذهنیت‌از.سابقه‌ظلم‌وستم روسها‌دارند‌که‌اینگونه‌تا‌نهایت‌توان‌مقابل ماشین‌جنگی‌مرگبار‌روسیه‌ایستادند‌.
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    1 1
    یکسری هنوز نفهمیدن که ما عاشق چشم و ابروی روس ها نیستیم و همه اتفاقات این کشور را هم تایید نمی کنیم ما صرفا از روس ها در جبهه اوکراین حمایت می کنیم چون می دانیم که روسیه آنجا شکست بخورد ناتو تا دریای کاسپین می آد و زور و فشار غرب بر ما از هر نظری بیشتر خواهد شد درواقع ما فکر امنیت ملی خودمان هستیم نه روسیه , درواقع یکسری غربگرا هستند و وابسته و ضعیف و عملکرد مغزی این ها اینطوری شده که آدم ها باید یکجا وابسته باشن ! ما اگر به غرب وابسته ایم و مذاب غرب پس عشق و علاقه به شرق و وادادگی به شرق و دوییدن برای منافع شرق و شرق گرایی هم وجود دارد ! تو ذهن این غربگراها اصلا نمی گنجد که استقلال هم وجود دارد و الزامی برای وابستگی وجود ندارد خیر کسانی که از روسیه دفاع می کنند این ها شرق گرا نیستند این ها فکر منافع خودمان هستند و خیلی از بالاتر دارن به قضیه نگاه می کنند .
  • امیر IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    0 0
    اوه چقدر تو کامنتا..... داریم همه ملت میشناسنتون دیگه. فقط اونکه گفته 50 سال دیگه اوکراینی وجود نخواهد داشت خخخخخ
  • خسرو IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    0 0
    البته تیترهای رسانه ها در ایران از ابتدا موضع آشکار کشورمون رو علیه اوکراین مدام به سمع و نظر جهان دارن میرسونند .
  • خسرو IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    0 0
    همدلی تمام مردم جهان با اوکراین ، وجاهت نجومی عظیمی داره برای مواضعش به ارمغان میاره . بنا براین از اظهارات سنجیده تر استفاده بشه خیلی بهتره تا طوطی واری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس