کد خبر 1494314
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۱
تاریخ دست تحریف‌گران را رو کرد

بنا بر اسنادی که اخیرا منتشر شده مرحوم منتظری برخلاف ادعایش درباره پایان جنگ پس از آزادی خرمشهر، خواستار اشغال شهرهای عراق از جمله بغداد بود.

به گزارش مشرق، یکی از شبهاتی که جریان تحریف همواره روی آن مانور می‌دهد، بحث ادامه جنگ ایران و عراق پس از فتح خرمشهر است. در طول سال‌هایی که از دفاع‌ مقدس می‌گذرد، برخی شخصیت‌ها و گروه‌های ضدانقلاب یا آنهایی که بعدا در تعارض با انقلاب اسلامی حرکت کردند، با هدف تخریب و تخطئه جمهوری اسلامی، دلیل ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر را قدرت‌طلبی جمهوری اسلامی معرفی کرده‌اند. نهضت آزادی از جمله این گروه‌های معارض با انقلاب اسلامی است که از همان ابتدا روی مقصر جلوه دادن جمهوری اسلامی در جنگ ۸ ساله تحمیلی متمرکز شده است. اما در کنار نهضت آزادی، حسینعلی منتظری که روزی قائم‌مقام رهبر کبیر انقلاب بود و به خاطر ساده‌لوحی و حمایت‌هایش از منافقین و افراد ضدانقلاب توسط امام خمینی عزل شد نیز عامل ادامه پیدا کردن جنگ پس از فتح خرمشهر را عطش جمهوری اسلامی برای کشورگشایی دانسته بود.

منتظری در جلد نخست کتاب خاطرات خود در صفحه ۵۸۹ نوشته است: «بعد از آزادی خرمشهر، نیروها بویژه ارتش انگیزه کمتری برای ادامه جنگ داشتند، چون می‌گفتند ما تا حالا جنگ کردیم که دشمن را از کشورمان بیرون کنیم ولی حالا اگر بخواهیم در خاک عراق برویم این کشورگشایی است... روی همین اصل هم من همان وقت پیغام دادم هر کاری می‌خواهید بکنید حالا وقتش است و حمله کردن به عراق درست نیست».

شاید روزی که منتظری به خاطر کینه‌توزی نسبت به جمهوری اسلامی در کتاب خاطرات خود دست به تحریف تاریخ می‌زد، تصورش را نمی‌کرد که روزی تاریخ حقیقی، دروغ او را آشکار کند.

در روزهای اخیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی برای نخستین بار اقدام به انتشار اسنادی درباره نظر منتظری در ارتباط با ادامه پیدا کردن جنگ تحمیلی پس از آزادسازی خرمشهر کرده است.

در اسنادی که از سوی این موسسه منتشر شده، منتظری در نامه‌ای ۵ صفحه‌ای خطاب به امام خمینی(ره) نه‌تنها خواستار ادامه جنگ شده بود که نسخه اشغال برخی شهرهای عراق از جمله بغداد را تجویز کرده بود.

وی در نامه خود، با انتقاد از مسؤولان و فرماندهان جنگ به خاطر انجام عملیات‌های کوچک برای تصرف شهرهای غیر مهم عراق، به عنوان راه‌حل اساسی، پیشنهاد حمله به بغداد و تصرف پایتخت عراق را مطرح کرده و از اینکه مسؤولان و فرماندهان به این پیشنهاد عمل نکرده‌ بودند، انتقاد کرده بود.

بخشی از متن نامه ۵ صفحه‌ای منتظری خطاب به امام خمینی(ره) که مربوط به این موضوع است و از قضا ۹ ماه پس از آزادسازی خرمشهر نگاشته شده را در ادامه می‌خوانید:

«محضر مقدس آیت‌الله‌العظمی امام خمینی مدظله‌العالی

پس از سلام به عرض می‌رساند پس از فتح خرمشهر و بالا رفتن روحیه ملت و نیروهای رزمنده ایران و شکست روحی و روانی ارتش عراق این جانب ۲ موضوع را مکرراً به حضرات آقایان خامنه‌ای، هاشمی، سرهنگ شیرازی، محسن رضایی و رفیق‌دوست تذکر دادم و اصرار کردم و با اینکه همه تصدیق می‌کردند و می‌گفتند خوب است، عملاً خلاف آنها انجام شده و متاسفانه مواجه با شکست‌ها و خسارات زیادی شده‌ایم.

۱ - من پیشنهاد کردم در ایران حدود ۲۰۰ هزار از مردم عراق و اسرای عراقی و مردم عرب خلیج هستند که اغلب آنها مخالف با حزب بعث و صدام می‌باشند. لازم است نیروهای فعال و جوان و مورد اعتماد آنان شناسایی شوند و فوراً در ۳-۲ پادگان و مرکز نظامی در حدود مرز تعلیمات نظامی به آنان داده شود و فرستنده عربی هم در اختیارشان گذاشته شود که ملت و ارتش عراق را برای پیوستن به آنها دعوت کنند. و به تدریج جنگ از صورت جنگ ایران و عراق بیرون بیاید و به عنوان جنگ ملت مسلمان عراق با حزب بعث کافر منعکس شود؛ منتها ملت ایران پشتیبان و کمک آنها می‌باشند و بالنتیجه سوژه تبلیغاتی از مرتجعین و افراد احساساتی عرب گرفته می‌شود و از داخل عراق نیز مخصوصاً به آنها بیشتر می‌پیوندند.

۲ - من پیشنهاد می‌کردم فی‌التأخیر آفات، و هر ساعت تاخیر به ضرر ما و نفع صدام است؛ اینک که ارتش عراق از ایران اخراج شده و شکست خورده و روحیه خود را از دست داده‌اند وقت حمله است، هرچه زودتر نیروهای سپاه و ارتش و بسیج را جمع‌آوری و یک حمله بزرگ را آغاز کنید و از فکر بصره و عماره و امثال اینها بیرون روید. فرضاً بصره و عماره را هم گرفتید - عراق منهای بصره و عماره هم متصور است – آنچه موجب شکست حزب بعث است حرکت به طرف بغداد است، نفس نزدیک شدن به بغداد روحیه آنها را ضعیف و مواجه با شکست و فرار می‌کند و نزدیک‌ترین راه مندلی بود که می‌شد از آنجا به طرف بغداد رفت، دیدیم که گوش ندادند و هر روز سران ما وقت‌شان را به مصاحبه‌های تلویزیونی و وعده‌ها و تهدیدهای تو خالی و در عین حال مناقشات گروهی گذراندند و با مشاهده قصورها و مسامحات در جبهه‌ها چشم‌پوشی روا می‌داشتند و مدت‌ها تأخیر انداختند تا صدام خوب مجهز شد و فرصت کانال‌کشی‌ها و ایجاد موانع مستحکم به او دادند.

بالاخره همان طور که بارها فرموده‌اید فعلاً مساله مهم ما جنگ است و هر ساعت مسامحه و تأخیر به ضرر ما و به نفع دشمن تمام شده و می‌شود، مردم هم خوشبختانه از هیچ کمکی دریغ ندارند. حضرتعالی به اندازه لازم تا حال دستور و پیام داده‌اید، به نظر می‌رسد که بجا است عده‌ای را که با کفایت و درایت باشند خارج از خود مسؤولان، محرمانه مأمور فرمایید به جبهه‌ها بروند و با تماس‌های با افراد مختلف و مشاهده اوضاع از نزدیک بر اشکالات واقف شوند و به دنبال آن فکری شود تا فرصت‌ها از دست نرود و نیروهای ارزنده ما کمتر به هدر رود و ان‌شاءالله گذشته جبران شود. به امید پیروزی اسلام و مسلمین در همه کشورها.

* والسلام‌علیکم و رحمه‌الله و برکاته و ادام‌الله ظلکم امضا: حسینعلی منتظری»

خاطره منتظری در ارتباط با مخالفتی که او با ادامه پیدا کردن دفاع‌ مقدس داشت، تنها جعل تاریخ از سوی قائم‌مقام معزول رهبری و اطرافیانش نیست. در ارتباط با نامه عزل منتظری از سوی امام خمینی که صحت و سقم آن پیش از این چندین بار متعدد ثابت شده نیز شاهد انکار حقیقت از سوی این جریان بوده‌ایم. حال باید منتظر ماند و دید اطرافیان منتظری که در طول دهه‌های گذشته برای تطهیر چهره وی دست به تحریف و جعل تاریخ زده‌اند، در ارتباط با اسنادی که اخیرا منتشر شده چه واکنشی خواهند داشت. موضوع موافقت یا مخالفت منتظری با ادامه جنگ به خودی خود مورد بحث نیست. این جنگ منتظری و اطرافیانش با تاریخ و حقیقت است که به نظر می‌رسد این بار مغلوب آن شده‌اند.

منبع: روزنامه وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمیدرضا IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    1 0
    کسانیکه از پایان جنگ بعد از فتح خونین شهر دفاع میکنند جاهلانی هستندکه کمترین اطلاعاتی از شرایط نظامی سال1361ندارند!!بسیاری از مناطق مرزی غرب ایلام وکرمانشاه را صدام بعد از اشغال کویت درسال1370به ایران پس داد!!!
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 1
    جنگ شد و تمام شد و اتفاقات هم قابل برگشت نیست مهم درس گرفتن از اون و جلوگیری از تکرار اشتباه است که خوب الان هم متاسفانه انجام میشه
  • سپیده IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    1 0
    در جنگ شاید شما یک وقتی از نظر استراتژیک به نفعتان باشد مثلاً روی کوهی که در زمین طرف مقابل است بروید، دلیل بر این نیست که دنبال کشورگشایی رفته‌اید. ادامه‌ی جنگ پس از امنیت برای گرفتن انتقام یا غنیمت و کشورگشایی کار درستی نبود، اما وارد شدن به مرز دشمن در زمان جنگ کار درستی هست.
  • حسین IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 1
    البته امام خمینی هم در ابتدا با ورود نیرو های ایران به خاک عراق مخالف بودند افراد دیگر همچون تیمسار ظهیر نژاد و دیگران هم‌مخااف بودند اما بعدا بعلت اصرار بعضی فرماندهان با ان‌موافقت کردند
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    2 0
    این حملات از داخل بواسطه شعارها،تفکرات،صحبتهای مشتی مدعی اصلاحطلب بود.از قبیل طالبان بود به مدارس ما حمله میکرد،بریم باهاشون بجنگیم،بریم کمک شاه مسعود دره پنجشیر،مرگ بر طالبان و... باعث تحریک آنها و دست زدن به همچین اقدامی شدند.مثل صدام که خودشون میگفتن عده از داخل باعث تحریک و حمله صدام به ایران شدگ
  • محمودزاده IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 1
    بلی او بعنوان قائم مقام رهبری و فرزندش محمد منتظری که لقب پدر جنبش‌های رهایی بخش را به او داده بودن بزرگتر از انانی فکر می کردن که من و شما فکر می کنم ان اسلحه‌های دست مهدی هاشمی داماد گرامی او بود اسلحه‌های بود که برای رهایی مستضعفین جهان در اختیار او قرار داه شده بود منتها در اخراقا مهدی جفتک پرانی داده که وزارت اطلاعات به حساب او رسید بدرود
  • امیر IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 1
    دروغگو ودحریف گر شما هستید نه مرحوم منتظری
  • الناز۱۶ساله IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 0
    نامه ی رهبر کبیر ایران اسلامي به منتظری خائن بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏     جناب آقای منتظری‏ ‏‏     با دلی پر خون و قلبی شکسته چند کلمه ای برایتان می نویسم تا مردم روزی در جریان‏‎ ‎‏امر قرار گیرند. شما در نامۀ اخیرتان نوشته اید که نظر تو را شرعاً بر نظر خود مقدم‏‎ ‎‏می دانم؛ خدا را در نظر می گیرم و مسائلی را گوشزد می کنم. از آنجا که روشن شده است‏‎ ‎‏که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست‏‎ ‎‏لیبرالها و از کانال آنها به منافقین می سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آیندۀ نظام را‏‎ ‎‏از دست داده اید. شما در اکثر نامه ها و صحبتها و موضعگیریهایتان نشان دادید که‏‎ ‎‏معتقدید لیبرالها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند (خیلیا منظورم خائنین و منافقین داخلیه فکر میکنن چون نسل جدیدیم و سن و سالی نداریم چیزی حالیمون نیست میخوام به همشون بگم کور خوندید ما جوونا و نوجوونای دهه هشتاد و نود عاشق انقلاب اسلامی هستیم و خواهیم بود و برای این انقلاب جونمون رو هم میدیم )
  • FR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    1 0
    در همین مستندات هم نیت پلید منتظری نمایان است چون میدانست این حمله به داخل خاک عراق و آنهم پایتخت بسادگی ممکن نیست و باصطلاح ورق را بر میگرداند
  • مم تقی IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    3 2
    جه تضمینی واسه تائید اصالت این نوشته های این به اصطلاح موسسه هست!؟ شما که ریش و قیچی دست خودتان است و هر جور دلتان بخواهد می نویسید، پس قضاوت لا تاریخ و مردم است و زیادی زور نزنید
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    1 0
    وقتی فردی مجتهد و از نظر علمی هم تراز مراجع تقلید همچون منتظری فاقد تهذیب نفس باشه به اینجا میرسه که به خاطر حب و بغض های دنیوی دروغ گویی کنه و به علت همین دروغها به عنوان یک کذاب در قیامت محشور خواهد شد
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    1 0
    وقتی فردی مجتهد و از نظر علمی هم تراز مراجع تقلید همچون منتظری فاقد تهذیب نفس باشه به اینجا میرسه که به خاطر حب و بغض های دنیوی دروغ گویی کنه و به علت همین دروغها به عنوان یک کذاب در قیامت محشور خواهد شد
  • زينالي IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    باسلام و تشكر - كاش تصوير نامه بعنوان يك سند تاريخي در متن گزارش قرار داده مي شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس