کد خبر 1494299
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
سفر سلطان عمان به تهران کانون توجه رسانه‌های منطقه و جهان

سفر «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان به تهران که از عصر دیروز (یکشنبه) آغاز شده، مورد توجه رسانه‌های کشورهای منطقه و جهان قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری تحلیلی رای الیوم در این باره نوشت: سلطان عمان از دیروز برای یک سفر دو روزه وارد تهران شده و قرار است در این سفر درباره مسائل دیپلماتیک و امنیتی در منطقه با مقامات ایران گفت وگو کند.

این پایگاه خبری با اشاره به اینکه گفت وگو درباره مسائل دیپلماتیک و امنیتی منطقه با مقامات جمهوری اسلامی ایران در برنامه‌های سلطان عمان قرار دارد، افزود: عمان طی سال‌های گذشته نقش میانجی غرب با ایران را ایفا کرده و برای آزادی تعدادی از خارجی‌ها (جاسوسان خارجی) و دو تابعیتی‌ها وساطت کرده است.

رای الیوم در بخشی از گزارش خود با اشاره به اینکه تلاش‌های شش قدرت جهانی طرف‌های توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با تهران برای احیای این توافق از سپتامبر گذشته در میان نگرانی‌های فزاینده غرب از پیشرفت سریع تهران در برنامه هسته‌ای، با شکست مواجه شده است، گفت و گوی سلطان عمان با مقامات جمهوری اسلامی پیرامون این موضوع را بعید ندانست.

پایگاه خبری العهد لبنان نیز با این عنوان که سفر سلطان عمان به ایران حامل چه چیزی است؟ نوشت: هیثم بن طارق سلطان عمان روز یکشنبه در چارچوب سفر دو روزه خود وارد تهران شد و با آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران دیدار کرد و دو طرف درباره تعدادی از پرونده‌های مهم در مورد موضوعات مختلف مورد علاقه طرفین و راه‌های توسعه روابط دوجانبه گفت وگو کردند.

العهد با اشاره به اینکه سلطان عمان در بدو ورود به تهران مورد استقبال قرار گرفت و در کاخ سعد آباد با رئیس جمهور ایران دیدار کرد، افزود: سفر بن طارق به تهران چند روز پس از سفر ۲ روزه وی به قاهره و دیدار با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر انجام شد.

این رسانه لبنانی در ادامه به نقل از «علی نجفی» سفیر ایران در مسقط در خصوص سفر سلطان عمان به تهران اضافه کرد که این سفر در پاسخ به سفر سال گذشته رئیس جمهور ایران به مسقط، انجام شده است.

نجفی در پاسخ به این سوال که آیا سلطان عمان در این سفر پیامی از سوی آمریکا به ایران دارد؟ گفت: ما همواره از اقدامات خیرخواهانه و مثبت سلطان عمان قدردانی کرده ایم.

صفحه عربی پایگاه خبری «میدل ایست» نیز با اشاره به سفر سلطان عمان به تهران و دیدار با رئیس جمهوری اسلامی ایران به نقل از آیت الله رئیسی نوشت: روابط ایران و عمان از سطح تجارت به سطح سرمایه‌گذاری ارتقا یافته است.

آیت الله رئیسی تاکید کرد که مواضع مشترک و دیدگاه رهبران دو کشور برای تقویت نزدیکی کشورهای منطقه در کنار انرژی‌ها و زمینه‌های موجود، می‌تواند روابط دوجانبه را در سطوح دوجانبه و منطقه‌ای گسترش دهد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نتایج مذاکراتش با سلطان عمان در خصوص تقویت همکاری‌های سرمایه‌گذاری، خواستار اجرایی شدن تفاهم‌نامه ایجاد صندوق مشترک برای حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بین ایران و عمان شد.

میدل ایست افزود: آیت الله رئیسی در دیدار با سلطان عمان به مواضع مشترک دو کشور در خصوص مسائل یمن و فلسطین اشاره کرد و با تقدیر از نقش عمان به ویژه «هیثم بن طارق» سلطان این کشور در راستای احقاق حقوق ملت‌های یمن و فلسطین خواستار تداوم قاطعانه این نقش شد.

از سوی دیگر، سلطان عمان از دعوت و استقبال گرم رئیس جمهور ایران قدردانی نمود و روابط تهران و مسقط در سطوح دوجانبه و منطقه‌ای را پس از سفر اخیر آیت الله رئیسی به مسقط رو به رشد توصیف کرد.

میدل ایست همچنین نوشت که ایران و عمان در روز اول سفر سلطان عمان به تهران چهار سند همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری امضا کردند که بر همکاری ایران و عمان در زمینه‌های اقتصادی و سرمایه گذاری، مناطق آزاد و انرژی تاکید دارد.

خبرگزاری رویترز نیز با بازتاب سفر سلطان عمان به ایران نوشت که هیثم بن طارق برای گفتگوهای دیپلماتیک و امنیتی به ایران سفر کرده است.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز در گزارشی با اشاره به سفر روز گذشته سلطان عمان به تهران و استقبال از وی در کاخ سعد آباد و دیدار با آیت الله رئیسی نوشت که عمان و ایران در حال بررسی امکان همکاری در زمینه انرژی و مواد معدنی هستند.

این رسانه روسی اضافه کرد: این موضوع در دیدار «سالم بن ناصر العوفی» وزیر انرژی و معادن عمان با «جواد اوجی» وزیر نفت ایران مطرح شد.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک در دیدار وزیران انرژی و معادن عمان و نفت ایران پروژه‌های توسعه میدان «هنگام - بخا» و همچنین امکان صادرات گاز به عمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شبکه «سی ان ان» عربی هم در گزارشی خبر «هیثم بن طارق» سلطان عمان به تهران را بازتاب داد و اضافه کرد: وزارت خارجه عمان سفر ۲ روزه سلطان این کشور به تهران را فرصتی برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف و اقدامات منطقی در جهت تحکیم روابط دوجانبه و ایجاد همکاری‌های بیشتر در آینده دانسته است.

همچنین شبکه المملکه اردن نیز سفر سلطان عمان را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد: سلطنت عمان و ایران در حال بررسی همکاری در زمینه انرژی و مواد معدنی هستند.

روزنامه شرق الاوسط نیز نوشت که هیثم بن طارق سلطان عمان دیروز در آغاز سفر ۲ روزه خود به تهران با آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران با محوریت روابط دوجانبه و اوضاع منطقه گفت و گو کرد.

این روزنامه اضافه کرد که دو طرف با توجه به تحولات در عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی در این دیدار در مورد بسیاری از مسائل جاری مورد علاقه مشترک تبادل نظر کردند.

خبرگزاری فرانسه، شبکه کُردی «رووداو» و پایگاه خبری کویت نیوز نیز در اخبار مشابهی با اشاره به سفر سلطان عمان به تهران اعلام کردند، به رغم اینکه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پس از تیرگی روابط بین ریاض و تهران در اوایل سال ۲۰۱۶ در روابط خود با ایران تجدید نظر کردند، اما سفارت عمان در تهران به فعالیت خود ادامه داد.

این رسانه‌ها با اشاره به اینکه ایران روابط سیاسی و اقتصادی نزدیکی با عمان دارد، افزودند: عمان پیش از این برای انعقاد توافق سال ۲۰۱۵ بین ایران و شش قدرت بزرگ جهان بر سر پرونده هسته‌ای میان تهران و واشنگتن میانجیگری کرده بود.

پایگاه خبری کویت نیوز در این باره نوشت: سفر سلطان عمان به تهران در حالی انجام شده که پس از خارج شدن یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ و اعمال تحریم‌های دوباره علیه تهران، طرف‌های توافق با مشارکت غیرمستقیم آمریکا، مذاکراتی را با هدف احیای آن در آوریل ۲۰۲۱ آغاز کردند اما از سپتامبر گذشته به بن بست رسید.

این رسانه کویتی اضافه کرد: سفر بن طارق به تهران چند هفته پس از آن صورت می‌گیرد که عربستان سعودی و ایران در ماه مارس توافقنامه‌ای را با وساطت چین برای از سرگیری روابط دیپلماتیک منعقد کردند و تهران اخیرا ارتباطات خود را با پایتخت‌های کشورهای خلیج فارس که روابط با آن‌ها در سال‌های اخیر سرد شده بود مانند ابوظبی و کویت، تقویت کرده است.

کویت نیوز با اشاره به اینکه سلطان عمان هفته گذشته با سفر به مصر با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر دیدار کرد، ادامه داد: این سفر همچنین با توجه به گزارش‌هایی مبنی بر مذاکرات تهران و قاهره که ممکن است به افزایش سطح نمایندگی دیپلماتیک بین آن‌ها تا سطح سفیر منجر شود، انجام شده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    1 0
    نقشی که عمان بازی میکنه باید توسط ایرا بازی میشد
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    1 0
    نرمش قهرمانانه اینبار در برابر آمریکا
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس