صفارهرندی نمایه

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تبیین معنای "هژمونی ایران" گفت: ایران به نقطه‌ای رسیده که هم خود و هم دیگر ملت‌ها را حفظ می‌کند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"مشروط‌سازی مشارکت"؛ بلای جان انتخابات امسال

"مشروط‌سازی مشارکت"؛ بلای جان انتخابات امسال/ فریاد بلند نمایندگان مجلس علیه گرانی

یک فعال سیاسی اصولگرا اخیراً در بخشی از یک مصاحبه در پاسخ به این سؤال که "چطور می‌توانیم مردم را به حضور در انتخابات سال جاری دعوت کنیم تا مشارکت بالا برود؟" گفته است:

"ان شاء الله به مردم اعتماد ببخشیم، امیدوارشان کنیم و به آنها قول بدهیم که رأی‌شان تأثیر دارد و در سرنوشت‌شان تعیین کننده است. اگر شرایط حضور و تحقق خواسته مردم را فراهم کنیم حتما مردم مشارکت بالا در انتخابات خواهند داشت"!

*این جمله به این معنیست که مثلا اگر در انتخابات سال 1400 کسانی از مردم در انتخابات مشارکت نکردند؛ این رخداد به این معنی است که نظام مردم را امیدوار نکرده، قول نداده که رأی آنها تأثیرگذار است و شرایط حضور و تحقق خواسته‌های مردم را نیز فراهم نکرده است!

نتایجی که از فرایند غلط "مشروط‌سازی مشارکت انتخاباتی" حاصل می‌شود و غلط بودن آنها اظهرمن‌الشمس است.

علت کاهش مشارکت کسانی از مردم در انتخابات را نیز باید در تأثیرات "تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان" جستجو کرد.

تحریمی که با فعالیت چندین ماهه روی اذهان مردم و سیاه‌نمایی در قبال انتخابات؛ ذهن کسانی از مردم را در قبال بارزترین منصه دموکراسی و اصلی‌ترین مسیر حل مشکلات یک کشور یعنی "صندوق رأی" مشوش کرد و منجر به رأی ندادن آنها شد.

همچنین است که باید دانست مشارکت حداکثری اگرچه یک امتیاز است و همه باید برای تحقق آن بصورت معقول تلاش کنند لکن قوت و اقتدار یک نظام سیاسی به برگزاری قانونی انتخابات است نه به میزان مشارکت.

زیرا مشارکت از آنجا که یک حق فردی و منوط به تشخیص فردی است؛ همواره ممکن است پایین یا بالا باشد فلذا ناصیه هیچ کشوری بسته به زلف میزان مشارکت نیست.

از جمله راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات نیز مفتضح کردن جریان تحریمی، بیان دلایل تأثیر انتخابات بر سرنوشت مردم و تبیین نقش مردم و "رأی خوب" یا بد آنها در شکل‌دهی به اجرائیات و روزمره‌های کشور است.

***

"طالبان" درباره هژمونی ایران چه می‌داند؟!

صفار هرندی: ایران به نقطه‌ای رسیده که ملت‌های دیگر را هم حفظ می‌کند

"مشروط‌سازی مشارکت"؛ بلای جان انتخابات امسال/ فریاد بلند نمایندگان مجلس علیه گرانی

حسین صفارهرندی، فعال اصولگرا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی در یادواره شهید "محمدرضا فرهادی" در بیرجند گفته است: سرعت رشد به گونه‌ای خواهد بود که تبدیل به ابرقدرت خواهیم شد. اگرچه به لحاظ نظامی ابرقدرت شناخته شده‌ایم اما این اتفاق در ساحت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی هم دور از انتظار نیست.

به گزارش ایرنا، او تصریح می‌کند:

"ایران به نقطه‌ای رسیده که هم خود هم دیگر ملت‌ها را حفظ می‌کند، امروز دست پرورده‌های جمهوری اسلامی خود معلم و راهبر شده‌اند و تاثیر فراوانی از رهبر جمهوری اسلامی و مریدان رهبری گرفته‌اند."[1]

*صحبت‌های آقای صفارهرندی که دلایل و مستندات واضحی برای اثبات آنها وجود دارد؛ نشانی است از واصل شدن ایران و انقلاب اسلامی به مرحله "هژمونی"!

هژمونی یا "قدرت چتر"؛ به قدرتی گفته می‌شود که از لحاظ ابعاد مختلف حکمرانی و ایدئولوژی به مرحله‌ای می‌رسد که از درون مرزهای خود خارج می‌شود، به صدور گفتمان می‌پردازد و منافع خود در اقصی‌نقاط جهان را بی‌هیچ واهمه‌ای تحصیل می‌کند.

قدرت هژمونیک همچنین از متحدان و وابستگان خود نیز انواع حمایت‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، ضد تحریمی و... را به‌عمل می‌آورد و این رخداد هرگز ممکن و میسور نیست مگر به دلیل قدرت اقتصادی درونزا و اقتدار اقتصادی یک هژمونی.

در کنار لزوم تدقیق در این مفهوم افتخارآمیز اما باید دانست که هژمونی بودن هرگز به معنی بی‌مشکل بودن نیست و همه هژمونی‌های معدود دنیا نیز با انواع و اقسام مشکلات مختلف اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و... مواجه‌اند.

لکن خصلت هژمونی اینست که برای حل این مشکلات ناامید نیست، وابستگی ندارد و همواره در مسیر اصلاح مشکلات و بهبود زندگی مردم در حرکت است.

گفتنیست مسئله "هژمونی ایران" اگرچه مورد توجه سایر قدرت‌های جهانی قرار دارد اما کشورهای کوچکتر و بعضا حاکمیت‌هایی که در قبال ایران مرتکب دشمنی یا بی‌مبالاتی هستند باید بیشتر درباره این معنا تفکر کنند.

حکومت جدیدالولاده طالبان نیز از همین دسته است و سران آن باید با تعمق بیشتری به هژمونی ایران نگاه کنند. خاصّه اینکه همسایگی با یک قدرت برتر قواعد خاص خود را دارد و البته این قواعد لازم‌الاجرا هستند. (خوانش تجربه اوکراین و رعایت نکردن قواعد همسایگی با هژمون روسیه در این زمینه ضروریست)

هژمونی در یک معنا همچون دریایی آرام اما با امکان طوفان‌هایی بنیادبرانداز و ژرفایی بسیار عمیق است که سیادت خود را بر هر جنبنده‌ای تحمیل می‌کند.

***

فریاد بلند نمایندگان مجلس علیه گرانی

"مشروط‌سازی مشارکت"؛ بلای جان انتخابات امسال/ فریاد بلند نمایندگان مجلس علیه گرانی

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس، طی تذکری شفاهی در جلسه علنی روز یکشنبه پارلمان گفت: قیمت کالاهای اساسی مردم افزایش پیدا کرده و هیچ کس -از مسئولان ذیربط- آن طور که باید به فکر بازار نیست. قیمت مرغ از ۶۰ هزار تومان به ارقام بالاتری افزایش یافته و وزارتخانه‌های اقتصادی دولت یعنی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت وزیر ندارد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود به این موضوع ورود کند و جلسه‌ای غیر علنی در این حوزه تشکیل داده و از مسئولان -دولتی- هم دعوت کنند تا مسائل مردم در این جلسه مورد رسیدگی قرار گیرد. مردم نگران هستند.[2]

*مسئله گرانی‌های 2 سال اخیر، جدای از آنکه زندگی مردم را در ابعاد مختلف دچار سختی و مشکل کرده؛ بر نگرانی‌ها پیرامون "فتنه اقتصادی" نیز دامن زده است.

خاصّه اینکه برخی محافل تحلیلی از چند سال قبل هشدار داده‌اند که عده‌ای در ستاد جریان سیاسی خاص مترصد استفاده از فرصت مشکلات اقتصادی هستند تا دست به ایجاد بلوای خیابانی بزنند و از رحم آن جنین براندازی نظام را بجویند.

در این زمینه جدای از آنکه باید با مردم بیش از این صحبت کرد و از راه‌حل‌هایی مثل "صندوق رأی" برای رفع مشکلات؛‌ بیش از این سخن گفت لکن از دولت نیز بعنوان سیاست‌گذار اصلی اقتصاد کشور و مجری تامّ اجرائیات؛ این انتظار هست که مقابل گرانی‌ها بایستد و از حق مردم دفاع کند.

از مجلس که هیچ کاری برنمی‌آید لکن می‌دانیم این وظیفه دولت و تکلیف قانونی اوست که بر بازار نظارت کند، مقابل قیمت‌های لجام‌گسیخته بایستد، برای معضل گرانی اجاره چاره‌اندیشی سریع کند و مردم را در 5 نیاز اصلی (امنیت، خوراک، پوشاک، مسکن و نیاز جنسی) به خودشان وانگذارد.

البته در زمینه این 5 نیاز؛ بحث امنیت به فضل الهی با هیچ مشکلی مواجه نیست و البته امنیت قیودات اقتصادی هم ندارد لکن 4 نیاز دیگر به شدت با مسئله اقتصاد گره خورده‌اند و دولت باید برای آنها فکر عاجلی بکند.

مجددا تأکید می‌شود که جامعه با خطر فتنه اقتصادی مواجه شده و حتی به شرایط "عام‌البلوی" ورود کرده و گرانی و نبود نظارت کارای دولتی یکی از اصلی‌ترین بهانه‌ها را در این زمینه به دست دشمن داده است.

دولت مسئول اصلی مبارزه با گرانی است و برای رفع آن به مردم وعده داده است.

***

1_ https://irna.ir/xjMyzs

2_ isna.ir/xdNWLy

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    10 2
    خودت میدونی هژمونی چیه و به کی قدرت هژمون میگن؟
  • صلوات IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    21 0
    فریاد بلند نمایندگان علیه گرانی؟!! این بود ؟! فقط یک نماینده اونم طی تذکری شفاهی ؟! تو این ۴ سال چقدر کالاها گران شدن ؟!! ما مردم اسفند منتظر نماینده ها هستیم
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      9 4
      در زمانه ای که هیچکس به دولت رئیسی نقدی نمیکنه همین رفتارها یعنی فریاد بلند.
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    6 0
    هر سال انتخابات داریم عملکرد دولتها برای دعوت مردم به انتخابات ترکیبی از تئوری توطئه میشه که کاملا به رفتار دولتها در حوزه اقتصاد بی توجهی میشه
    • کریم آق منگل IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      11 4
      من نفهمیدم چی میگی فقط صبح کمی نان خشک خوردم به امام رضا اگه شیعه هستین،معلومه پول خوبی میگیری حرفایی میزنی که شکم گرسنه من و مادرم نمیفهمه
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      0 18
      یعنی کسی هست که گوشی هوشمند یا کامپیوتر داشته باشه که بتونه بیاد اینجا نظر بده بعد بره نون خشک بخوره !!!!؟ / خوب قربونت برو گوشی هوشمند یا کامپیوترت رو بفروش کباب بخور / بعد ما هم بعضی وقت ها میریم نان خشک پزی نان خشک می‌خریم برای صبحونه ازش استفاده میکنیم ؛) خیلی هم خوشمزه است / بعد حالا چرا نون خشک !؟ مگه نونوایی نزدیکتون نیست نان داغ و نرم بخورید !؟
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    8 0
    لفاظی مصرف داخلی فکر میکنی ملت‌های کشورهای دیگه ارزشی برا شما قائل هستند؟؟؟؟
  • کریم آق منگل IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    36 2
    گوشت کیلویی 700 هزار، کسی هست بدانه کجا گوشت استخوان میدن لااقل کمی بوی گوشت میده
  • متین IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    35 0
    نمایندگان مردم بعلت گرانی شدید کوتاهی خود مردم رو به بزرگواری خودتون ببخشین
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    19 0
    جناب صفار هرندی نمونه یک از افراد متوهم وشعار زده بخدا شما بقول اون بنده خدا قیمت گوجه خیار نمی تونید کنترل کنید بسته بابا نمایندگان هم به جای حرف مفت مسئولان اقتصاد به محلس بکشید واز آنها در مجلس بازخواست کند
  • پسر IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    37 1
    دم انتخابات یاد مردم افتادن فقط همین روزها که دم انتخابات میشه یاد مردم میفتن
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    31 0
    برو بابا خودتی
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    3 0
    آقایان نمایندگان محترم، قیمت اصلی ترین پروتئین این روزهای اکثر خانواده ها مرغ بالاست و از دسترس و سبد خانوار خیلی از افراد خارج شده، انقدر بی‌تفاوت نباشید و مسئولیت به گردن هم نیندازید که انتظار عواقب وخیم و سو استفاده دشمن از شرایط میره ،همه با هم یک یا علی جانانه بگید و از همون جایگاه خودتون تلاش پیگیر کنید تا جلوی این کمیاب شدن و گرونی بی حد مرغ رو بگیرید
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    38 1
    دولت و مجلس بی کفایت.
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      30 0
      اشتباهی منفی دادم بی کفایت هست
  • داریوش IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 1
    جناب کوچکی نژاد آنروزی که سر مسائل واهی شاسی بلند و مسائل سیاسی وزیر صمت را برکنار میکنید باید فکر عناصر فرصت طلب را میکردید
  • علی ولی خدا عبادالله IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 38
    مرگ بر امریکا
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    1 0
    به نمایندگان مجلس توصیه ونصیحت پدرانه میکنم درباب گرانی درهیچ زمانی ازتریبون مجلس سخنی بمیان نیاورید درباره بیکاری اصلا حرفی نزنید درباره مسکن هرگز ودرهیچ جایی صحبتی بمیان نیاید .این مسائل برای این دولت ومجلس وقضاییه حل شده است ومردم نگرانی ازگرانی کالا وخدمات ندارند
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    28 0
    همینکه مجلس تو سال آخر !! یاد گرونی و مشکلات مردم افتاده و فریاد میزنه خودش گویای همه چیز هست !!
  • پرشیا IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    28 0
    عجب شعبده شنیعی🦊چهار دهه همگی فقط مشغول چپاول بودند و بس.
  • پرشیا IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    صفار هرندی دیگه چه جور اسمیه
  • یزدان IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    46 0
    شرکت نخواهم کرد تمام
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    33 0
    دربرابر طالبان عملکرد سیاسی خوبی برجای نگذاشتید
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    29 0
    این لفاظیا برای مردم
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    1 0
    نمیشه که هم خدا رو بخوای هم خرما را
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 0
    بالخره مجلس از دست گرانی فریاد می کشد مردم فریاد می کشند دولت فریاد می کشد قوه قضائیه فریاد می کشد و ناگهان تن ماهی سی هزار تومانی می شود 60هزار تومان یعنی گرانی صددرصدی نمیدانم این آقای رئیسی که قربون جدش بروم کی می تواهد این فریادها را بشنود
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    30 0
    ملت های دیگه رو حفظ میکنه ملت خودشو فراموش میکنه من لیسانس بیکار باید برم داخل سطل اشغالارو بگردم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس