شانتاژ فرانسه علیه «خرمشهر4» بدون عبرت‌آموزی از گذشته!

موضع‌گیری اخیر فرانسوی‌ها بر پایه نوعی نیت‌خوانی مغرضانه از ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران صورت گرفته و در آن سند و مدرکی که ادعای ضد ایرانی پاریس را به اثبات برساند مشاهده نمی‌شود.

به گزارش مشرق، فرانسه برای چندمین بار طی سال‌های اخیر، شانتاژ هدف‌مندی را علیه فعالیت‌های موشکی کشورمان صورت داده که البته این بار نیز مانند دفعات گذشته به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

صورت مسئله از این قرار است که پاریس ناخرسندی خود را از آنچه «تنش‌ها و توسعه شدیداً نگران‌کننده برنامه هسته‌ای و موشکی ایران» خوانده، اعلام کرده است.

«آن کلر لوژاندر» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، آزمایش تازه‌ترین نسخه موشک‌های بالستیک دوربرد ایران را محکوم کرده و این اقدام را ناقض قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانسته که در سال ۲۰۱۵ میلادی بر پایه برجام به تصویب رسید.

این نمایش سیاسی و غیر حقوقی فرانسوی‌ها پس از آن صورت گرفت که وزیر دفاع کشورمان از نمونه جدید موشک «خیبر» با نام «خرمشهر ٤» با بُرد دو هزار کیلومتر رونمایی کرد.

از زمان اجرایی شدن برجام تاکنون، مقامات آمریکایی و اروپایی در سلسله اقدامات سیاسی و غیرحقوقی، همواره ایران را به نقض قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت متهم ساخته‌اند.

این در حالی است که چنان‌چه در متن قطع‌نامه مذکور آمده، ایران صرفاً از ساخت و آزمایش موشک‌های بالستیک که با هدف حمل سلاح‌ها و کلاهک‌های هسته‌ای صورت می‌گیرد، منع شده و در غیر آن، ساخت و آزمایش این موشک‌ها محدودیت‌پذیر نیست.

مقامات غربی در راستای اعمال فشار بر ایران و خلع سلاح کشورمان در مناسبات منطقه‌ای، بهانه و مستمسکی بهتر از قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در اختیار ندارند اما این سند حقوقی نیز اتفاقا ماهیت سالم فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران را نقض نمی‌کند.

به عبارت بهتر؛ موضع‌گیری اخیر فرانسوی‌ها بر پایه نوعی نیت‌خوانی مغرضانه از ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران صورت گرفته و در آن سند و مدرکی که ادعای ضد ایرانی پاریس را به اثبات برساند مشاهده نمی‌شود.

طی سال‌های اخیر فرانسه یا کشورهای آلمان، انگلیس و آمریکا در بیانیه‌های سیاسی مدام سخن از تناقض آزمایش‌های موشکی ایران با مفاد قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سخن گفته‌اند اما زمانی که پای استدلال حقوقی به میان آمده، چاره‌ای جز سکوت نداشته‌اند!

نقش‌آفرینی فرانسوی‌ها در این معادله، بسیار خاص است، به ویژه آنکه از سال ۲۰۱۷ میلادی یعنی از ابتدای حضور مکرون در کاخ الیزه، او به دولت ترامپ تعهد داد که نهایت تلاش خود را در راستای مهار فعالیت‌های موشکی ایران و ممنوعیت آزمایش موشک‌های بالستیک توسط کشورمان صورت ‌دهد.

بعدها مکرون مشابه همین تعهد را به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم داد و حتی با وجود تغییر دولت آمریکا و حضور «جو بایدن» در کاخ سفید، به این رویکرد غیرسازنده و البته پرهزینه خود در تقابل با جمهوری اسلامی ایران ادامه داد.

صدور بیانیه اخیر وزارت خارجه فرانسه نشان داد که مکرون هنوز از وقایع شش سال اخیر عبرت نگرفته است.

بدون شک این بیانیه‌ها و شانتاژهای نخ‌نما، نه تنها مانعی در گسترش فعالیت‌های موشکی و دفاعی ایران ایجاد نخواهد کرد بلکه به واسطه بازی کاخ الیزه در زمین واشینگتن و تل‌آویو، مجاری ارتباطی تهران و پاریس را بیش از پیش محدود خواهد ساخت.

منبع: نورنیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 0
    "خرمشهر4" نقطه زنی کرده است و به نقطه درستی برخورد کرده است.
  • AT ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    4 0
    خوی استعماری هنوز هم در وجود کشورهای اروپای غربی بویژه انگلیس،فرانسه و آلمان هست و مشکل آنها نوع حکومت در ایران نیست بلکه از قدیم مشکل تمدنی با ایران داشته و دارند و احتمالا خواهند داشت.»رابطۀ ایران با همۀ کشورهای جهان باید بر اساس احترام متقابل و منافع ملی کشور باشد.
  • سید IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 0
    آن چه که برای ایران مهم است نقطه قوت و اقتداری است که کشورهایی مانند فرانسه و انگلیس و یانکیستان از اشتباه گرفتن ایران با کشورهای لیبی و سوریه و عراق بازدارد!!!
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    4 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس