افسر سابق اطلاعاتی آمریکا: ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین نتیجه معکوس خواهد داشت

پس از چندین ماه بحث، آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا در مورد ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت ایالات متحده به اوکراین به توافق رسیدند.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، بر اساس برخی گزارش‌ها، آموزش خلبانان اوکراینی برای کنترل و هدایت جنگنده‌های اف-۱۶ حداقل در یکی از کشورهای عضو ناتو (لهستان) آغاز شده و برخی دیگر از اعضای ناتو (دانمارک، پرتغال و هلند) اعلام کرده‌اند که آماده انجام این کار هستند.

با این حال، هنوز نه ایالات متحده و نه هیچ کشور عضو ناتو متعهد به ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین نشده است به این معنی که از نظر توانایی رزمی، تا زمانی که عملا این جنگنده‌ها به اوکراین نرسند کل این ماجرا هیاهو بر سر هیچ است.

آموزش خلبانان اوکراینی چندین ماه به طول خواهد انجامید، به این معنی که اولین حضور یک جنگنده اف-۱۶ تحت کنترل یک خلبان اوکراینی در آسمان این کشور در اوایل سال ۲۰۲۴ خواهد بود اما نکته اساسی اینجاست که حتی اگر جنگنده اف-۱۶ در نهایت وارد نبرد در سمت اوکراین شود، این ایده که جنگنده‌ای که طراحی اولیه آن به دهه ۱۹۷۰ بازمی‌گردد، خواهد توانست هرگونه برتری قاطعی در میدان نبرد برای اوکراین اینجاد کند، ایده‌ای پوچ است.

در نهایت اینکه اوکراین جنگنده‌هایی حتی نزدیک به مدرن‌ترین و به‌روزترین نوع جنگنده اف-۱۶ دریافت نخواهد کرد بلکه جنگنده‌هایی که عمر مفید آنها (برای نیروی هوایی کشور اهداکننده) به پایان رسیده است را تحویل خواهد گرفت.

اما خلبانان اوکراینی که با این جنگنده‌ها پرواز خواهند کرد، صرفا با دیدن آموزش‌های بعضا فشرده و با توجه به نداشتن کوچک‌ترین تجربه قبلی در کنترل و هدایت آنها در وضعیت جنگی، به احتمال زیاد عملکردی بسیار ضعیف‌تر در مقایسه با خلبانان با تجربه در استفاده از این جنگنده‌ها در میدان نبرد واقعی از خود به نمایش خواهند گذاشت.

از سوی دیگر ارتش روسیه از دهه ۱۹۷۰ یعنی زمانی که جنگنده‌های اف-۱۶ خط مقدم جبهه (میان آمریکا و شوروی) محسوب می‌شد و هوانوردی و سیستم‌های دفاع هوایی شوروی سابق را به چالش می‌کشید، برای مبارزه با این جنگنده‌ها آماده شده است.

بیش از ۴۰ سال از اولین پرواز یک جنگنده اف-۱۶ بر فراز آسمان اروپا می‌گذرد و از آن زمان، متخصصان جنگ هوایی شوروی و بعدا روسیه به‌طور ویژه بر روی نحوه شکست دادن این جنگنده در نبرد متمرکز شده‌اند.

بنابراین اگرچه جنگنده‌های اف-۱۶ جدید که مجهز به بهترین و به‌روزترین تسلیحات و تجهیزات آمریکایی است و توسط یک خلبان با تجربه پرواز می‌کند، ممکن است برای روس‌ها غافلگیر کننده باشد اما در بحث جنگنده‌های اف-۱۶ قدیمی که توسط خلبانان اوکراینی با تجربه محدود هدایت شوند، اوضاع این‌چنین نخواهد بود.

پس چندان دور از ذهن نخواهد بود که روس‌ها به راحتی هر جنگنده اف-۱۶ اوکراینی را که بخواهد روسیه را در نبرد هوایی به مبارزه بطلبد یا از نیروهای زمینی اوکراینی حمایت هوایی نزدیک کند، ساقط خواهند کرد.

بحث تعمیر و نگهداری جنگنده‌های اف-۱۶ هم در جای خود بحثی بسیار با اهمیت است. جنگنده اف-۱۶ در بهترین شرایط خود هم جنگنده‌ای است که برای ادامه کار نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم دارد.

اکنون با توجه به این واقعیت که اوکراین جنگنده‌های قدیمی اف-۱۶ را دریافت خواهد کرد که عمر مفید آنها به پایان رسیده است، این جنگنده‌ها برای اینکه قابلیت پرواز داشته باشند، نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری خواهند داشت، این امر مستلزم داشتن نیروهای انسانی متخصص و مجموعه‌ای از مهارت‌ها و امکاناتی است که اوکراین در حال حاضر فاقد آن است و به احتمال زیاد هرگز شرایط دستیابی به آن نیز برایش مهیا نخواهد شد.

نکته بعدی که نباید از آن غافل شد اینکه نیروی هوایی اوکراین در حال حاضر از جنگنده‌های سوخو-۲۷ استفاده می‌کند و این جنگنده دارای قابلیت‌هایی مشابه یا حتی برتر از جنگنده اف-۱۶ است.

حال در شرایطی که نیروی هوایی و شبکه پدافند هوایی روسیه، توانایی جنگنده‌های سوخو-۲۷ اوکراینی را برای اعمال هرگونه نفوذ معنادار در میدان نبرد باطل کرده است. تصمیم برای ارائه جت‌های اف-۱۶ به اوکراین، تصمیمی صرفاً سیاسی است و قصد دارد این تصور را القا کند که ایالات متحده و متحدان اروپایی آن هر کاری که ممکن است انجام می‌دهند تا برای اوکراین در درگیری‌های جاری خود با روسیه فرصت مبارزه ایجاد کنند.

اما جنگنده اف-۱۶ هرگز یک سلاح جادویی نیست و هنگامی که بر فراز اوکراین ظاهر شود، تأثیر قابل توجهی بر میدان نبرد نخواهد داشت.

در واقع با توجه به جار و جنجال و هیاهویی که در اطراف موضوع جنگنده‌های اف-۱۶ برخاسته است، وارد شدن این جنگنده‌ها به میدان نبرد حتی می‌تواند برای اوکراین دردسرساز شود چرا که این جنگنده‌ها با حضور خود، اعتماد به نفس کاذبی به فرماندهان اوکراینی خواهند بخشید.

فرماندهانی که به اشتباه بر این باورند که جنگنده‌های اف-۱۶ به تنهایی قادر به تغییر جریان نبرد هستند، ممکن است با استفاده از این جنگنده‌ها دست به اقداماتی تهاجمی بزنند که نه این جنگنده‌ها و نه خلبانان اوکراینی که کنترل و هدایت آنها را برعهده خواهند داشت، از عهده آن اقدامات برنیایند.

در مناقشه اوکراین، جنگنده اف-۱۶ نه‌تنها یک سلاح جادویی نیست بلکه حتی می‌توان آن را به قرصی سمی تشبیه کرد که منجر به کشته شدن بسیاری از خلبانان، پرسنل پرواز و سربازان اوکراینی خواهد شد چرا که این جنگنده با حضور خود، اوکراین را تشویق به دمیدن بر آتش جنگی بر علیه روسیه خواهد کرد که نمی‌تواند در آن جنگ پیروز شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    1 0
    یانکی ها از این که فالکن های جدید خود را به اوکراین دهند، ابا دارند زیرا می ترسند که توسط پدافند پیشرفته یا جنگنده های نسل جدید روسیه به زیر کشیده شوند و ابهت پوشالی جنگنده هایشان فرو بریزد! بنابراین با اهداء جنگنده های قدیمی و تقریباً از رده خارج هم ادای حمایت از اوکراین درمی آورند و هم وقتی توسط روسیه ساقط شدند، خواهند گفت این هواپیماها نسل قدیم هستند و نسل جدیدترهای ما به این سادگی شکست نمی خورند تا بازار فروش شان را از دست ندهند!!!
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    1 2
    چرا حالا خودتون رو خیس کردین؟
  • خسرو IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    0 0
    سبک و سیاق همه ابر قدرتها همیشه نتیجه معکوس میده . یک نمونه اش همین روسیه !
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    ۲۰۰-۳۰۰ تا اف۱۶ بدید . حرف مفت نزنید
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    ۲۰۰-۳۰۰ تا اف۱۶ بدید . حرف مفت نزنید
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    ۲۰۰-۳۰۰ تا اف۱۶ بدید . حرف مفت نزنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس