ذخایر آب سدهای کشور ۱۸ درصد افزایش یافت

بررسی وضعیت حجم آب موجود در سدهای کشور تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه نشان از رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال آبی پارسال دارد.

به گزارش مشرق، وضعیت ذخایر آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۱) تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه نشان از آن دارد که نسبت به مدت مشابه در سال آبی پارسال با ۱۸ درصد رشد روبرو شده که بیانگر آن است بهترشدن وضعیت منابع آبی است.

حجم آب موجود در سدهای کشور در حالی از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه به رقم ۳۲ میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب رسیده که این میزان پارسال ۲۷ میلیارد و ۱۹۰ میلیون مترمکعب بوده است.

همچنین میزان ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری با رشد ۲۷ درصدی همراه شده است.

حجم آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه به رقم ۳۱ میلیارد و ۹۹۰ میلیون مترمکعب بالغ شده است.

پارسال این میزان ۲۵ میلیارد و ۱۲۰ میلیون مترمکعب بوده است.

حجم آب خروجی از سدها نیز با رشد ۱۰ درصد روبرو شد.

حجم خروجی آب از سدها از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون بود درحالی‌که پارسال این عدد ۱۷ میلیارد و ۱۴۰ میلیون متر بود.

این وضعیت سدها در حالی است که مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در بیانیه‌ای نسبت به وضعیت منابع آب کشور در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ هشدار داده است.

در این بیانیه ابتدا شرایط موجود تبیین شده است:اطلاعات بارش تجمعی از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۱ تا تاریخ ۲۹ اردیبهشت سال جاری ارائه شده توسط مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد که در ۲۶ استان کشور کم‌بارشی قابل‌توجه و به‌خصوص در استان‌های خراسان رضوی، قزوین، سمنان، سیستان و بلوچستان و تهران کم‌بارشی بسیار شدید نسبت به متوسط بلندمدت گزارش شده است.

تنها استان بوشهردر میان ۵ استان دیگر افزایش قابل‌توجه نسبت به متوسط درازمدت داشته است و در ۴ استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، یزد و کردستان افزایش جزئی بارش نسبت به متوسط درازمدت رخ‌داده است.

میزان بارش در کل پهنه کشور از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۱ تا تاریخ ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، بیش از ۲۱ درصد در مقایسه با متوسط بلندمدت بارش کاهش داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس