کد خبر 1490639
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
واکنش آمریکا به قرارداد ریلی روسیه و ایران

تلاش ایران و روسیه برای دور زدن تحریم‌ها در قرارداد ریلی روسیه و ایران موجب نگرانی شدید آمریکا شده است.

به گزارش مشرق نقل از اسپوتنیک، «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در اظهارنظری درباره پروژه ریلی روسیه و ایران گفت: «هرگونه اقدام برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه و ایران باعث نگرانی شدید ایالات متحده خواهد شد.»

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهار نظر درباره راه آهن روسیه-ایران گفت، هرگونه اقدام برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه و ایران باعث نگرانی شدید واشنگتن خواهد شد.

وی افزود: «هر اقدام یا پروژه‌ای که برای دور زدن تحریم‌ها انجام می‌شود، چیزی است که برای ما البته عمیقاً نگران‌کننده است. من ارزیابی خاصی درباره توافق ریلی روسیه و ایران ندارم، اما دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد ما بایستی چنین تحریم‌های سختی را اجرا کنیم و هرگونه تلاشی برای دور زدن آن‌ها باعث نگرانی شدید ما خواهد شد.»

پیش از این، «ولادیمیر پوتین» ریال رئیس‌جمهور روسیه و «ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور ایران درباره امضای قرارداد ساخت راه‌آهن رشت – آستارا به عنوان آخرین قطعه از کریدور شمال – جنوب توافق کرده بودند. پوتین خاطرنشان کرده بود که راه اندازی کریدور ریلی شمال-جنوب برای انتقال مواد غذایی به مصرف کنندگان در ایران و آفریقا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کریدور رشت- آستارا پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس است. شبکه بزرگراه‌ها، مسیرهای دریایی و ریلی به طول ۷۲۰۰ کیلومتر، کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال- جنوب را تبدیل به کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی (حدود ۳۵ تا ۳۷ روز) بین روسیه و هند می‌کند.

کریدور شمال جنوب دسترسی مستقیم بیشتری را به هند در آسیای مرکزی و روسیه می‌دهد و در عین حال به ایران امکان تبدیل شدن به هاب ترانزیتی منطقه‌ای را می‌دهد.

کریدور شمال - جنوب می‌تواند رقیبی جدی برای کانال سوئز در مبادلات تجاری بین شرق و غرب باشد. هزینه حمل کالاهای ترانزیتی از این مسیر، ۳۰ درصد نسبت به سایر مسیرهای منطقه ارزان‌تر است و زمان حمل‌ونقل کالاهای هندی به روسیه هم از طریق کانال سوئز به نصف کاهش می‌یابد. کریدور شمال جنوب که حتی پیش از جنگ در شرق اروپا و ناامنی بنادر روسیه در دریای سیاه، مورد توجه بود، با بحران انرژی و بحران غله ناشی از جنگ اوکراین، اهمیت ژئو استراتژیک خود را بیش از پیش نمایان‌تر کرد.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در دیدارهای جداگانه با الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه و ویتالی ساولیف وزیر حمل و نقل روسیه اسناد همکاری دو کشور در ساخت راه آهن رشت-آستارا را نهایی کردند که این اسناد با حضور عالی‌ترین مقامات اجرایی دو کشور امضا خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میزبانی ایران از اولین کشتی باری رو-رو روسیه، این ترددها را گام بزرگی در تجارت دریایی بین ایران و روسیه برشمرد و بیان کرد: تفاهم ایران و روسیه برای کشتی سازی در دریای خزر حائز اهمیت است و توسعه حمل و نقل ترکیبی با ورود اولین محموله ترانزیتی روسیه در سال گذشته از مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب می‌تواند نوید بخش همکاری‌های حمل و نقلی موثرتری باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 30
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    76 7
    نگران باش! و ار این نگرانی بمیر!
    • محمد IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      32 3
      این صاحبان قدرت واقعا رفتار عجیبی دارند ،ظاهرا آدمن ولی در حقیقت هیولا هستند! اخه چه امکانات مادی هست که اینها نداشته باشند؟ دیگه دنبال چی هستند؟ مگه چقدر می خورند؟ این چه حرص و تمعیه؟ چرا سیر نمی شند؟ چرا هرچی داراتر می شن وحشی تر می شن!!!؟؟؟
  • US ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    64 5
    اینها از پیشرفت همه در عذاب هستند
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      20 3
      یانکیستان کم کمَک چخه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    30 3
    یانکی از دست ما عصبانی باش و بمیر از این عصبانیت
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    13 0
    هم تحریم ها را دور زدیم و هم کره زمین را.
  • محمدایوب IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    20 0
    خدا رحمت کند شهید بهشتی را فریاد میزد آمریکا از ما عصبانی باش واز این عصبانیت بمیر حال که چنین است باید کار را به قرارگاه خاتم داد تا در اسرع وقت احداث گردد
  • ناصر IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    16 0
    آمریکا و همه خاندانش غلط کرده که ناراحته . بیاد کثافت همه مردم ایران رو بخوره . بی شرفها خیال کردن چی کاره جهانن که ناراحتن .
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    21 3
    افول آمریکا پیشرفت کرده و به مرحله زوال رسیده،،،زودتر از آنچه تصور کنید سیطره و ظلم آمریکا بر جهان پایان میابد
  • حسن IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    23 3
    بدرک.بقول شهید بهشتی ازما عصبانی باش ای آمریکای جهانخوار وبمیر ودق مرگ شو.ایران دراوج قدرت است وآمریکا روبه افول وشکست.
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    5 15
    ایران در دوره شوروی سابق تحمل زیان وخسارات بسیار شده که بعداز سالها وصیت پترکبیر به سرانجام رسیده روسیه ضمن اینکه باید در جمیع جهات شریک راهبردی صادق ودرستکار برای ایران باشد باید خسارات ایران را هم جبران کند
  • سعید IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    5 0
    جاهل ، تحریمی نمانده که دور زدن بخواهد . مهم خود تحریمی باورمان بود که به لطف پروردگار و رهبری ولی فقیه ، در آن گرفتار نشدیم . باقی داستانی بیش نیست . چخه ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس