1

راه‌اندازی خط آهن رشت- آستارا، ازآنجا ضرورت دارد که این مسیر، تکمیل‌کننده خط حمل‌ونقل شمال- جنوب و محور برنامه رشد ترانزیتی کشور است.

سرویس سیاست مشرق- الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه باهدف شرکت در کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه وارد تهران شده است، از مهم‌ترین نتایج این سفر امضای توافقنامه همکاری مشترک برای احداث راه‌آهن رشت – آستارا است. کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو در تشریح جزئیات سفر هیئت روسی به تهران گفته است که در این سفر، برخی مسئولان روسیه ازجمله وزیر حمل‌ونقل، معاون بانک مرکزی و رئیس‌کل گمرک این کشور، نواک را به‌عنوان رئیس طرف روسی کمیسیون همکاری‌های دو کشور همراهی می‌کنند.

امضای توافق‌نامه احداث راه‌آهن رشت تا آستارا محصول چند دور مذاکرات حضوری میان طرفین است، بر اساس این طرح مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران را شامل می‌شود، ازنظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا است که اگر این خط آهن ساخته شود، عملاً بین سن‌پترزبورگ و خلیج‌فارس ارتباط ریلی برقرار می‌شود.

احداث خط آهن ۱۶۴ کیلومتری قزوین - رشت که بخشی از کریدور شمال - جنوب یا همان نوستراک محسوب می‌شود، از مهر ۱۳۸۱ شروع و باگذشت حدود ۱۷ سال در ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ به ایستگاه لاکان در نزدیکی رشت رسید، اما بهره‌برداری از این قطعه، هرگز نتوانست پازل کشورمان را برای انجام مبادلات تجاری منطقه‌ای تحت کریدور ترانزیتی جنوب-شمال تکمیل کند؛ چراکه قرار بود این خط آهن از رشت در سه مسیر مجزا به بندر کاسپین، بندر انزلی و آستارا امتداد پیدا کند.

احداث کریدور شمال به جنوب به سود روس‌ها است یا ایران؟ / رونمایی از مهمترین رقیب کانال سوئز در تهران+ نقشه

راهی برای خروج از بن‌بست جنگ اوکراین

اواخر زمستان سال گذشته نواک، معاون اول نخست‌وزیر روسیه اعلام کرده است با انتقال کالا از طریق کریدور شمال -جنوب انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۳۰ به ۳۲ میلیون تن برسد. در حال حاضرصدها تن محموله‌های مربوط به روسیه هرروز در پایانه سرخس در شمال شرق ایران تخلیه می‌شوند و این منطقه تبدیل به یک شاهراه انتقال کالا از روسیه به خلیج‌فارس و کشورهای حاشیه آن و هند است. اتصال راه‌آهن شمال به جنوب فرصت تبدیل ایران به هاب ترانزیتی منطقه را به طرز قابل‌توجهی افزایش خواهد داد.

در ماه ژوئیه سال گذشته نخستین قطار حامل کالاهای روسیه از طریق مرز سرخس وارد ایران شد و رسماً بخش شرقی کریدور ریلی شمال -جنوب را گسترش داد. در آن رئیس منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت حدود ۸۵ درصد از حمل‌ونقل ریلی ایران از این گذرگاه مرزی صورت می‌گیرد. این کالاها شامل مواد غذایی، محصولات کشاورزی و کالاهای دیگر و ازجمله مواد پتروشیمی و سوخت هستند.

با وقوع جنگ در اوکراین، روسیه که تحت تحریم‌های غرب قرارگرفته است به دنبال ایجاد روابط تجاری جدید، مصمم به تعمیق روابط با کشورهایی است که بی‌توجه به تحریم‌های غرب به تجارت خود با روسیه ادامه داده‌اند. از این‌رو گذرگاه شمال جنوب را رگ حیاتی حمل‌ونقل از سنت پترزبورگ به بنادر ایران و هند می‌داند.

این کریدور، می‌تواند یک جایگزین مطمئن برای مسیر کنونی دریای بالتیک-کانال سوئز باشد که با تنش‌های روسیه و غرب امنیت آن برای روسیه به خطر افتاده است. دور زدن کانال سوئز همچنین می‌تواند به کشورهایی که از طریق کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال جنوب، تجارت می‌کنند کمک کند تا از تأخیر در نقاط بن‌بست، مانند آبراه تحت کنترل مصر پرهیز کنند.

توسعه و پیشرفت یک کشور بدون وجود شبکه حمل‌ونقل سریع و کارآمد امکان‌پذیر نیست. جمهوری اسلامی از دریای خزر تا خلیج‌فارس موقعیت‌های جغرافیایی و ژئوپلتیک کم‌نظیر است، این موقعیت خاص عامل گسترش همکاری ریلی بین ایران و کشورهای پیرامونی است.

با توجه به تأکیدات رهبری درباره توجه به «اقتصاد دریا» در جنوب و شمال و همچنین اشاره به توسعه کشتیرانی در اسناد بالادستی و اینکه دریای خزر قطب دوم اقتصادی کشور بعد از خلیج‌فارس است، ضروری است ایران سهم بیشتری در ترانزیت و تجارت در کریدور شمال ـ جنوب داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران در کنار روسیه مهم‌ترین کشور در سواحل دریای خزر است و افزایش تبادلات تجاری در دریای خزر و اتصال ریلی و جاده‌ای شمال کشور به خلیج‌فارس سیاست راهبردی دولت است.

کریدور بین‌المللی شمال - جنوب در جمهوری اسلامی ایران امکان ترانزیت ریلی کالا از هند و کشورهای خلیج‌فارس به جمهوری آذربایجان، روسیه و شرق و شمال اروپا را فراهم می‌کند؛ لذا این کریدور از اهمیت راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران، منطقه و جهان برخوردار است و اساساً این کریدور، می‌تواند دیپلماسی سیاسی- اقتصادی ایران در قفقاز را از بن‌بست خارج نموده و نقش‌آفرین کند.

این مهم وقتی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم در حال حاضر، برخی کشورها کریدورهای جایگزین را انتخاب و درحال دور زدن ایران هستند؛ به‌عنوان‌مثال، هند ارسال محمولات تجاری «غیر تحریمی» به روسیه را از طریق کشور گرجستان آغاز کرده است.

همچنین در غیاب نقش بنادر و راه‌آهن روسیه به دلیل تحریم‌های بین‌المللی وضع‌شده علیه مسکو، کارشناسان بانک جهانی به کمک گرجستان و جمهوری آذربایجان آمده‌اند تا مسیر ترانزیتی آن‌ها در امتداد کریدور میانی از عملکرد بهتری برخوردار شود؛ ازاین‌رو بانک توسعه آسیایی هم قرار است میلیون‌ها دلار برای توسعه کریدور میانی در اختیار گرجستان قرار دهد تا با ظرفیت بالاتر به حمل ریلی کالا و کانتینر از آسیا به اروپا کمک کند.

از سوی دیگر به‌رغم سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه در بنادری نظیر شهید رجایی (بندرعباس)، شهید بهشتی (چابهار)، امیرآباد و انزلی و آستارا؛ به جهت توسعه نقطه‌ای این بنادر و عدم اتصال خطوط مواصلات ریلی و جاده‌ای به یک شبکه مؤثر حمل‌ونقلی، هنوز نتوانستیم به یک بازیگر کلیدی برای مبادلات تجاری منطقه‌ای، فرا منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شویم. این یعنی همان وضعیت متناقض نمایِ فقدان و یا ضعف زیرساخت‌های لازم جهت انتقال منابع به بازارهای منطقه‌ای و جهانی است.

سال‌های فقدان تحرک و انگیزه از سوی دولت‌های گذشته باعث شد تا علاوه بر تکمیل نشدن راه‌آهن در مسیر رشت - بندر کاسپین - بندر انزلی - آستارا در تکمیل پروژه ساخت خط ریل زاهدان - چابهار و همچنین مشکلات ظرفیت حمل و سیر و حرکت راه‌آهن در مسیر بندرعباس به بندر امیرآباد در سواحل دریای خزر نیز به وجود آید، این داستان ناگوار حلقه‌های مفقوده بزرگی برای دالان ترانزیتی شمال جنوب محسوب می‌شوند.

احداث کریدور شمال به جنوب به سود روس‌ها است یا ایران؟ / رونمایی از مهمترین رقیب کانال سوئز در تهران+ نقشه

احداث کریدور شمال به جنوب به سود روس‌ها است یا ایران؟ / رونمایی از مهمترین رقیب کانال سوئز در تهران+ نقشه

کریدور شمال به جنوب و مولفه‌های امنیت ملی

به باور کارشناسان که اگر خط ریلی رشت - آستارا در ادامه به راه‌آهن جمهوری آذربایجان متصل شود، ارتباط بندرعباس در خلیج‌فارس (و در آینده بندر چابهار در مجاورت اقیانوس هند) را به مسکو در روسیه و هلسینکی در فنلاند میسر خواهد ساخت.

به عبارت بهتر، راه‌اندازی خط آهن رشت- آستارا، ازآنجا ضرورت دارد که این مسیر، تکمیل‌کننده خط حمل‌ونقل شمال- جنوب و محور برنامه رشد ترانزیتی کشور است. مسیر ترانزیتی شمال- جنوب برای انتقال کالا، محوری‌ترین کریدور کشور است که بخش ریلی آن معطل تکمیل ۱۶۰ کیلومتر خط آهن از رشت تا آستارا است.

با تکمیل این ۱۶۰ کیلومتر، ریل به‌صورت مستقیم از بندرعباس در جنوب به بندر آستارا در شمال کشور متصل می‌شود و با توجه به هزینه پایین حمل‌ونقل ریلی و امکان حمل یکسره کالا از جنوب تا شمال و بالعکس، بخش ریلی کریدور شمال- جنوب اهمیت ویژه‌ای در برنامه ترانزیتی کشور دارد.

همچنین این کریدور را می‌توان مهم‌ترین حلقه تجارت بین جنوب، جنوب شرق آسیا و اروپا دانست؛ چراکه امکان حمل انواع کالا را در کم‌ترین زمان و با حداقل هزینه نسبت به مسیرهای عبوری از سایر کشورها و راهگذرها داشته باشد. این کریدور در حدفاصل بندر چابهار و بندرعباس نقطه اتصال دریایی هند به کشورمان و سپس بندر امیرآباد، بندر انزلی و بندر آستارا برای اتصال به کشورهای حوزه خزر متعاقباً اروپای مرکزی و شمالی است.

مهم‌ترین موضوع در حال حاضر برای تکمیل خط ریلی رشت- آستارا، تأمین منابع مالی آن است. دولت روحانی اعلام کرده بود کشور آذربایجان ۵۰۰ میلیون دلار برای ساخت ریل رشت- آستارا سرمایه‌گذاری می‌کند اما این سرمایه‌گذاری محقق نشد.

در حال حاضر با توجه به تحریم روسیه و بن‌بست ترانزیتی این کشور حمایت مالی روسیه از تکمیل کریدور شمال- جنوب و مسیر ریلی رشت- آستارا موردتوجه این کشور است. ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری روسیه برای ساخت قطعه پایانی کریدور ریلی شمال- جنوب، توافق حمل‌ونقلی دو کشور است.

در صورت تکمیل مسیر ریلی رشت- آستارا، ایران برای اولین بار به یک کریدور بین‌المللی که به قول سفیر ایران در روسیه، از نان شب هم مهم‌تر است دست خواهد یافت!

البته تکمیل راه‌آهن رشت تا آستارا بدون ایجاد خطوط کشتیرانی رورو در خزر هیچ نفعی برای ایران ندارد، نکته مهم آن‌که تکمیل نقطه‌به‌نقطه قطعه‌های کریدور منطقه با محوریت ایران به معنای وابستگی بیشتر طراحان این خطوط به ایران است، در تعریف جدید از دیپلماسی اقتصادی امنیت یک کشور، زمانی تأمین می‌شود که بازیگران مختلف وابسته به آن باشند؛ این بازی درخشان نیاز به راهبردهای صبورانه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    32 1
    با این سرعت به جایی نمیرسیم
    • علی IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      30 2
      خب خودتون بسازیدش این همه تعلل برای ۱۶۰ کیلومتر
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      16 5
      به نظرم به ضرر دشمنمان علی اف هست که خیلی عالی میشه. ان شالله
    • ناشناس IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      5 10
      به سود استعمارگران است
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      7 23
      برجام و اف ای تی اف نباشد این راه ها به سر انجام نمی رسد
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      13 7
      از دویست و خورده ای کشور در جهان تنها 39 کشور در جهان عضو FATF هستند، بقیه دارن غاز میچرونن ؟؟!!
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      1 2
      دریای کاسپین درسته نه نام ضد ایرانی خزر
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      2 0
      بهتر هست جمهوری باکو از این مسیر حذف بشه و ارمنستان و گرجستان جایگزین بشوند. چراکه جمهوری باکو میکوشد ایران را از کریدور شرق به غرب خارج کند و دور بزند ، بعدش شما یک هدیه ارزشمند بهشون میدید !!!!!!
    • محسن IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      چه گیری دادن بعضیا به برجام و fatf؛ مشکوک می‌زنیدها!
  • محمد عظیمی IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 4
    فقط همین
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    17 3
    این درسته و قطعا روابط ایران و آذربایجان و روسیه در طولانی مدت کاملا استراتژیک و پرسود برای هر سه خواهد بود
  • فری IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    16 50
    بیشتر روسیه و به نفع چین خواهد بود این وسط ایران فقط در حد ی حمال بدبختی و میکشه و از جیب مردم ما میزنن که ......
    • ایرانی IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      14 8
      خداوند یه کم عقل و فهم و انصاف به ماله کشان خودتحقیر غربگدا عطا فرماید.
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      14 3
      بهش میگن کریدور فروشی ... میلیاردها دلار پول توشه
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      19 9
      از نظر شما فقط با آمریکا رشد میکنیم
    • BE ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      6 2
      سیاست گذاران باید به مراکز ارزش افزوده فکر کنند تا بیشترین بهره را ایران ببرد، در غیر این صورت فقط درآمد حمل و نقل است که زیاد نیست.
    • علی IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      7 2
      فقط قطار از کشور ما رد میشه و ما پول عوارض و.... رو میگیریم بدون فروش چیزی این یعنی پول مفت برای ایران ایران تنها کاری که میکنه احداث خط اهنه که بدرد خودشم میخوره
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      7 1
      این میسر تجاری که سالانه نه قراره از این کریدور 250 میلیارد دلار کالا جابجا شه که فقط سهم ایران خودش سالانه 10 میلیارد دلار بماند مزایای آسان شدن تجارت برای ایران پولشم خو روسیه داره میده الان تو از سود بردن ایران از این مسیر تجاری ناراحتی؟
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      4 1
      سالی 20 میلیارد دلار درآمد برای ایران داره . فهمیدی آق فری
    • US ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      4 0
      با سلام بنده هیچ تعلق و گرایش سیاسی نه به چپ نه به راست دارم ویرانم فدای ایران، حال خواستید پخش کنید خواه نه ایران هیچ دوست و خیرخواهی بجز ایرانی ندارد. اگر آب گل آلود جنگ ها صاف شود!از پشت به ایران خنجر خواهند زد ، من براساس تجربه به کشورم عرض می کنم، چه فرانسه و توتالش چه روسیه و چین چه کره جنوبی و همه و همه دنبال منافع ملی خود هستند ما که تا امروز تحت تحریم‌ها بودیم !هیچ کسی کمکمان نکرد مگر اینکه یا سه برابر کالاهای مصرفی رو به ما دادند یا نفت خیلی ارزان بردند، یا پول های ما رو ندادند و....به خودما متکی باشیم و اقتصاد مقاومتی رو اجرا کنید
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 3
    با یک کشور خارجی(چین، روسیه؛ حتی هند یا مثلا عمان )تفاهم کنید بودجه را تامین کنه قراگاه سازندگی و بخش خصوصی سریع میسازند.
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    6 0
    در كنار كريدور شمال جنوب، تكميل كريدور شرق به غرب بويژه از مسير عراق و سوريه و از مرز بوكمال يعني جايي كه با خون شهداي مدافع حرم فتح شد، از نظر استراتژيك ايران را دوباره به مرزهاي شرقي مديترانه مي رساند و در كنار منافع فوق العاده مالي و اقتصادي، از نظر استراتژيك و امنيت بسيار براي آينده ايران زمين مهم است.
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    8 3
    دیگه رسما شدیم پل پیروزی
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      2 3
      در طی این سی سال پوتین رسما دستورالعمل های تزار را در مورد ایران اجرا کرده است.
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    4 0
    مگه تورکها🇹🇷🇦🇿 موافقت کردن ؟!
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      10 3
      جفتشون در مقابل ایران عددی نیستند ثانیا طبق ترکمنچای و گلستان ما حق داریم در خاک استان‌های سابقمون تردد تجاری داشته باشیم و به کسی ربط نداره مجبور بشیم با ارتش و سپاهمون راه و باز میکنیم
    • US ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      32 1
      مقابل علی اف افتادین به گریه، ترکیه رو هم واش
    • IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      این که یه زمانی فلان منطقه جزو کشور بوده چه ربطی به الان داره.
    • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      1 0
      علامت ماه و ستاره ایرانی در پرچم جفتشون هست و هردو ایرانی هستند
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    0 5
    اگر عقل داشتیم با عراق و سوریه قرارداد میبستیم و از طریق احداث کانالی (مشابه کانال پاناما) آبادان را به بندر لاذقیه سوریه در دریای مدیترانه وصل و کانال سوئز را دور میزدیم تا دستمان زیر ساطور رژیم آمریکایی مصر نباشه.
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      3 0
      هیچ میدانی طول این کانال چند کیلومتره؟ کانال پاناماه فقط 82 کیلو متره
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    10 21
    آزربایجان نمیذاره
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      5 5
      آذربایجان هیچ غلطی نمی تواند بکند
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      0 0
      از خاک آذربایجان باید عبور کنه آذربایجان اجازه نده شما هیچ غلطی نمی تونید بکنید
  • ناشناس IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    8 4
    تا وقتی که با دنیا مشکل داریم این گونه طرح ها به جز اتلاف سرمایه چیزی نصیب ملت نخواهد کرد.
    • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      2 0
      دنیای تو داغونه. رییس جمهورش هم بایدن هپروتی
  • یوسف از همدان IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 2
    حالا چرا تو نقشه فقط اصرار دارید انتهای مسیر مسکو باشه؟ از خود هند میشه یک جاده کشید مستقیم وصلش کرد مسکو خیلی هم نزدیک تره. از کشمیر بره شمال شرق افغانستان بعد تاجیکستان و قزاقستان و خود روسیه
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      1 0
      اگر یک قرون سواد داشتی این رو نمی گفتی. مگر میخوان جاده مال رو بزنند پرفسور؟ مسیر راه آهن کلی الزامات هندسی و فنی داره.
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    9 20
    یاشاسین آذربایجان
  • م IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    5 7
    روسیه خبیث دشمن بشریت
  • ناصر IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    0 0
    چرا این کریدور شکل نمیگیرد را باید از اتاق بازرگانی و سران انجمن حمل ونقل بین المللی ایران که سالهاست یک فرد است با زیر مجموعه ای مدیران عاملی که با حمایت ایشان مجوز گرفتن و به او رای میدهند و وزرات راه و پایانه های و ... جستجو کرد .
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 1
    هنوز نفهمیدین ؟ خاورمیانه تموم شد دنیا دست جنوب شرق آسیاس
  • علی IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    19 0
    مابه حداقل 8 بندر فعال متصل به شبکه بزرگراهی و راه آهن در جنوب و شش بندر هم با همان مشخصات در شمال نیاز داریم تا بتوانیم نقش چهارراه را برای ظرفیت عظیم تجارت آسیای میانه قفقاز و اوراسیا بازی و از مواهب درامد ترانزیت استفاده کنیم. با توسعه بنادر جاسک و پسابندر و اتصال بزرگراهی و راه اهنی با سرمایه گذاری مشترک با چینی ها و روس ها وابستگی به کانال سوئز کم شده و منافع اقتصادی زیادی برای همه کشورهای مسیر ایجاد خواهد شد.
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    6 24
    به عنوان یک اردبیلی آذری می گم جمهوری آران (سرزمین بالای ارس) دست آدم هاییه که عقل و تعادل درست ندارند
    • علی IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      1 1
      یاخجی دی ائله سنده تعادل وار گورر
    • IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      1 4
      من دا اردبیلی هستم و دییرم که چوخ یمه..... جمهوری آذربایجان اسمش آذربایجان است و از قدیم آذربایجان بوده.آذربایجان از داغستان روسیه تا همدان ادامه داشته و یک ایالت بوده... . اونکه تعادل نداره تو هستی که اسیر تفکرات فاشیسم شدی... اردبیل از استان آذربایجان جدا شده و اسمش استان اردبیل شد آیا باید بگیم اردبیل آذربایجان نبوده
    • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      4 0
      زنده باد امپراطوری فرانژادی ایران
  • آذربایجان NL ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 0
    اره بعد از این همه دشمنی
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    6 0
    دهها ساله در تمام دنیا قطارهای پرسرعت راحت و ارزان برای حمل مسافر و بار راه اندازی شده و بزرگراهها بشدت محدود شده اند ما هنوز درگیر نهضت اتوبان سازی هستیم و از اینجا تا مشهد باید با پراید راه بیفتیم اگر در راه بلایی سرمون نیاد حالا مصرف سوخت و محیط زیست این ها به کنار اخه چرا این همه تعلل
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 1
    امپراطوری ایران دوباره زنده شده است و این امپراطوری جهان را تکان خواهد داد
  • موبین IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    3 2
    دولت روحانی اعلام کرده بود کشور آذربایجان ۵۰۰ میلیون دلار برای ساخت ریل رشت- آستارا سرمایه‌گذاری می‌کند اما این سرمایه‌گذاری محقق نشد. منتظر محاکمه دولت انگلیسی هستیم
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 0
    کشور ترکیه دور زده میشه؟ کوریدور چین ایران سوریه هم هست.
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    5 4
    یک عمر گفتید رضاه شاه برای انگلیس راه آهن ساخت حالا ...
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      2 2
      رضا شاه دشت نامید، کوه ارارت و ... رو از دست داد. رضاشاه سرزمین از دست داده میفهمی مرد؟ سرزمینی که از مادر کن و تو هم با ارزشتره
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      2 1
      رضا شاه دشت نامید، کوه ارارت و ... رو از دست داد. رضاشاه سرزمین از دست داده میفهمی مرد؟ سرزمینی که از مادر من و تو هم با ارزشتره
  • یاسر IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    4 1
    خیلیم عالی الان غرب گدا ها فشاری میشن،خخخخ
  • حمیدرضا IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    0 0
    انهایی که تحولات اقتصادی دهه هفتاد را بیاد دارند خوب یادشونه که موقع افتتاح راه آهن بافق بندرعباس هم رییس جمهور فقید اکبرهاشمی رفسنجانی گفت این خط اهن رقیب کانال سوِِیز میشود که نشد! فعال کردن بندر انزلی به وسیله خط آهن وکشتی های باربری رو رو بهترین گزینه برای ایران است!
  • محمدایوب IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 0
    اگر این پروژه را به قرارگاه خاتم بدهند انشاالله زودتر به نتیجه برسه کمک کشور بشه
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 1
    رضا شاه دشت نامید، کوه ارارت و ... رو از دست داد. رضاشاه سرزمین از دست داده میفهمی مرد؟ سرزمینی که از مادر من و تو هم با ارزشتره
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    0 0
    کریدور ریلی خوبی هست ولی برای اینکه ایران را به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم نکنه بهتره ازچهابهار مرز شرقی را طی کنه وازشمال شرقی به شمال غربی به ریل چینی جاده ابریشم وصل بشه
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    0 0
    یه موقع سر پروژه ها دعوا نشه
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 0
    پس ارمنی چی شد
  • سعید IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 0
    خیانت دولت قبل در تعطیلی پروژه های عمرانی و عمل نکردن به تفاهم نامه های همکاری با دولت های شرق ، به بهانه رسیدن به میوه های باغ اروپا ، چه فرصت هایی که نابود نکرد . لعنت همه دنیا بر هر چه خائن به نظام و مردم است .
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      1 0
      البته راه آهن قزوین رشت رو دولت قبل ساخت محض اطلاع شما
  • سعید IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 0
    تا کی بایستی دولت های انقلابی زیرساخت ایجاد کنند و دولت های خائن به بن بست بکشانند . طرح مجلس عوام و سنا را به منظور جلوگیری از کلاهبرداری انتخاباتی غربگرایان از مردم از همه جا بی خبر اجرایی کنید .
  • حرف حساب IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 0
    قرن 21 ام شده با قطارهای مغناطیسی و تونل هایی در دل برج های شهری درکشورهای دیگه... هنوز کشور ما معطل چند خط ریلی روی زمین ساده است! و ما ایرانی ها رویای فانتزی عمرانی مون شده آزاد راه تهران شماااااااااااااااال
  • سید فروزان CH ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 2
    گذر این کریدور از منطقه ای مه تحت کنترل علیف بادکوبه است ،دردسر دار خواهد شد ، اینکه چگونه تعهدات محکم و لازم را از عیلف بادبکوبه بگیرند مهم است ،کاش از ارمنستان گذر میدادند این کریدور را
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    متوجه نشدم، چرا سودی نداره؟ چرا حق ترانزیت نتونیم بگیریم؟
  • محمد شادکام IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    1 0
    اینهمه مزایای از دست رفته در برابر 160 کیلومتر واقعا ظلمی است که دولتهای اصلاح طلب گذشته در حق این مرز و بوم و این مردم انجام داده و در هیچ محکمه ایی هم جوابگو نشده و نیستند ، لعنت خدا به مسئولانی که ، به عوض پیشرفت کشور تنها به تاراج بیت المال پرداخته و دایره قدرت برای خود و خانواده خود و به اطرافیانش ایجاد و کشور را در معرض آسیبهای بیشماری که اولین ترکش آن مردم را زخمی کرده و دشمنانمان را جری تر نمود ، کاری دیگر نکردند . لعنت خدا بر آنان باد ، لعنت ، لعنت .........
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    نتیجه چرخش سنگ های متحرک و ثابت آسیاب تبدیل آرد به گندم برای تهیه نان است .
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    از عبور قطار و خودر از مرزهای ایران جلوگیری کنید، جوجه های غربی می ترسند و ناراحت می‌شوند. هر زمان که نان غربی ها سنگ شود ب آنها هم صدمه وارد می‌شود.
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    مادر همه مشکلات کشور منفعت طلبی و استرس جامعه بخاطر سودجویی عده ای خاص است راه حل مشکل اجاره خانه و تورم مسکن (اگر اراده و سرعت عمل باشد) و حل مشکل سرمایه و تورم و حتی سرمایه تولید : ۱- خانه محل آرامش و زندگی است محل کاسبی نیست و خانه سوم به بعد شامل ۹۰ درصد مالیات از محل اجاره ملک شود ۲- قرارداد اجاره خانه ۴ ساله تا ۷ ساله است و کلیه قراردادهای ۳ ماهه ۶ ماهه و یک ساله و دو ساله باطل است ۳- سامانه ای برای ثبت اجاره نامه ۴ تا ۷ ساله تنظیم شود ۴- متخلفان علاوه بر جریمه سنگین نقدی سند ملک مذکور از آنها گرفته شود و به ملکیت دولت درآید و دولت میتواند این ملک عمومی را اجاره دهد ------------------ نتیجه : ولع انباشت ثروت و دلالی بر سر خانه امن ملت از بین میرود مسابقه تورم از بین میرود شاید بسیاری از مشکلات متصل کشور به این موضوع نیز خود به خود حل شود از طرفی آرامش عمومی هم در سرمایه گذاری و هم امنیت فکری ایجاد میشود و از زمینه های فساد و جرم کاسته میشود سرمایه ها به سمت تولید میرود فقط به شرطی که قوانین قاطع و تاوانها سختگیرانه باشد و سختگیرانه اجرا شود محبوبیت عمومی نیز خواهد داشت مشکل خانه های خالی خود به خود حل میشود چون اصلا توجیه اقتصادی نخواهد داشت خود به خود حجم وسیع مغازه های املاکی و دلالی که کار مفید ندارند و پول مفت میگیرند کم میشود
  • محمد IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 2
    مسلما به نفع حاجی پوتین هست این آقا تا ایران را به خاک سیاه ننشونه دست بردار نیست
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    جالب اینکه مسیر قطار از سمت اصفهان به شیراز و بندرعباس مسیر کوتاه‌تری داره ولی به نظر دولت خاتمی سرش رو کج کرده تا از اردکان و یزد بگذره.
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    مهم ترین رقیب کانال سوءز؟ یکم منطقی تر تحلیل کنید امیدوارم گازوییل رو باهاشون جهانی حساب کنن نه یارانه ای همچنین هزینه آلودگیش رو
  • پرشیا IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    کریدور شمالی جنوبی به سود همه است در نظم مشرقی _ که محور مهم آن از شرق روسیه به چین و هند و ایران است تا عربستان و آفریقا و برزیل. بنابراین بهترست چین و هند همزمان در بندر چابهار همکاری کنند با یکدگر در ایران. اگر این سه کشور همزمان فدراسیون اعلام کنند با روسیه چهار فدراسیون قوی آسیایی میپیوندیم به هم با ساختار مالی جدید و کل قاره خواهند پیوست به فدراسیون فرهنگی مشابه خودشان که این یعنی آغاز واقعی همان نظم جدید.
  • پرشیا IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    پروژه ناوشکن ایران بسیار باشکوه بود در دور زدن زمین. اما برای نظم شرقی همین میزان کافیست که از شرق روسیه در جوار قطب تا آب‌های چین و هند و ایران و عربستان و مصر و برزیل (این منطقه تحت کنترل نظم جدید) بقیه هم برای غرب که بروند وسط همان اقیانوس مواج خودشان دور دور
  • پرشیا IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    راستی روسیه یادش نرود که همراه کانادا باید هرطور شده آلاسکا را پس بگیرند.
  • پرشیا IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    طراحی نظم مشرقی مهم است! هنوز چندان به آن فر نشده. در جهانی که قرنها تحت سلطه تحمیلی غرب بوده، نوعی گرایش به طرحهای زندگی غربی در جمعیت جهان هست که روی دولت‌ها و طراحان هم تاثیر میگذارد. از دیدگاه تخصصی می‌گویم، طراحی و نوآوری اهمیت اول را دارد در تشکیل هر نظم جدید جهانی. واضح است که کشورهای آسیایی بدون توجه به این نکته به همان سمت و سوی طراحی غرب میروند و این سوال برانگیز است که آیا واقعا پیش نیاز های یک نظم جدید جهانی را درک کرده اند یا نه. نوع طراحی نظم شرقی چگونه باید باشد؟ واضح است که سرعت رشد چین اجازه وقفه برای تفکر و طراحی جدید را نمی‌دهد، و همین شتاب در کپی کردن نظم سابق نگران کننده است. از دیدگاه یک طراح آشنا با جهان و فرهنگهاش میتوانم پیش بینی کنم که خود غرب هم از نوع طراحی زندگی غربی خسته شده. می‌توان دید که از چند نسل پیش بسوی نظم فرهنگی مینوی مشرق حرکت کرده غرب (جمعیت غرب) و امروزه لاکچری برای خانواده غربی یعنی توان خرید خانه خارج از شهرهای بزرگ. درست برعکس شرق که همگان با شتاب پیش بسوی همان زندگی غلط پرشتاب طراحی شده توسط مالکان غرب در حرکتند که سودی برایشان ندارد و سراسر خسران است، که سود انحصارات کلان غربی در همین خسران و تباهی زندگانی همگان است. این طراحی غربیست. می‌توان همان را دنبال کرد. پس نیازی به نام جدید نظم مشرقی نیست. می‌توان طرح تازه ای در انداخت، اما نظر تخصصی من اینست که اوج خلاقیت تاریخ این سیاره در فرهنگها جلوه می‌کند و هیچ طراحی جدید قابل مقایسه هم نیست با میزان ظرافت طراحان فرهنگها که همه نکات را دقیق در نظر میگرفتند که انعکاسی از احترام به انسان و طبیعت و معنویت بود! ما دیگر قادر به تکرار چنان ظرافت اندیشه طراحان نیستیم_چونکه در همان شرایط اوج شکوفایی فرهنگی معنوی نیستیم. پس مهم است قدری درنگ، مقداری اندیشه ناب، که به کدام سمت می‌رویم؟ و چگونه آینده ای را مایلیم طراحی کنیم؟ چون آینده نتیجه خلاقیت طراحان امروز است. در هر رشته ای، مشغول طراحی فرداییم. آیا برای آینده ای بهتر طرح میریزیم، یا صرفا کپی میکنیم از طرحهای غلط زندگی پرشتاب و بی محتوای غرب روباتیک؟! بنظرم فرهنگها را به اشتباه طرح غرب آلوده نکنیم و بگذاریم در زیست بوم فرهنگی خود با احترام و خودگردان رشد کنند (مطابق فرهنگهای خود و نه مطابق زندگی غربی) راه بهتری نداریم.
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    ما به نفع روس یا ایران کار نداریم ولی چون این طرح بضرر ارباب وغرب است باان مخالفیم
  • رضا IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    0 0
    حقایق کارشناسی و تخصصی راه آهن رشت آستارا بیان نشده بزرگترین تهدید اقتصادی امنیتی اجتماعی محیط:زیستی داره. بفهمید که روسیه سرمایه گذاری نکرده و وعده های قبلی مسئولین همه دروغ بود و فقط یک وام صادراتی و محل بازپرداخت از پول نفت مردم بفهمید خط ریلی آذربایجان حداکثر یک میلیون تن اضافه ظرفیت برای عبور بار روسیه به ایران داره و گفته هیچ مشارکتی و هیچکاری برای افزایش ظرفیت خطش نمیکنه چون آمریکا و اسرائیل پشتون روسیه الان داره بار رو از سرخس بافق بندر عباس به هند صادر میکنه و ۱۱ هزار کیلومتر مسیر فعلی دریایی وکوتاه تر شده و داره سودشو میکنه چو هیچ نیازی به این خط رشت آستارا نداره البته بدش نمیاد از پول نفت ایران ساخته بشه آذربایجان زتگزور رو میخواد ۱۶۰ برابر پروژه میانکاله مازندران این پروژه تخریب داره گیلانی ها در خواب و سراب هستند شرکت ساخت بدنه پیمانکاری وزارت راه و شهرسازی است همه رو کلنگ زده ول کرده آیا قطار سریع السیر تهران قم اصفهان و چابهار زاهدان و کرمانشاه خسروی و رست کاسپین ۴۰ کیلومتری ۴ ساله ساخته شد؟ چقدر خوش باورید واقعا فکر می‌کنید مقام معظم رهبری تاکید داره رو این پروژه؟ واقعا فکر مبکنبد آمریکا نگران از این پروژه؟ سواد رسانه هم خوبه نظر سایتهای تخصصی حمل و نقل در خصوص این پروژه را هم بخونید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس