.

درست یک روز بعد از نمایش فیلم سیاه «برادران لیلا» در حیاط سفارتخانه ایتالیا خبر رسید که رایزن فرهنگی ایران در دمشق فیلم «ابدویک‌روز» را از همین کارگردان برای زبان‌آموزان سوری اکران کرده است!

به گزارش مشرق، چند روز پیش که سفیر ایتالیا در تهران با انتشار مطلبی در صفحه شخصی‌اش از پخش فیلم بدون مجوز و ضد ایرانی «برادران لیلا» در سفارتخانه این کشور خبر داد، از سطح گستاخی این سفیر در انتشار خبر نمایش این فیلم غیرقانونی با حضور عواملش متحیر بودم و از سوی دیگر غصه‌دار بی‌حسی نگران‌کننده مسئولان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و دلیل این همه تجاهل نسبت به فیلم سفارتی «برادران لیلا» که از جشنواره کن شروع شده و ظاهراً انتهایی ندارد و احتمالاً از این به بعد باید منتظر اخبار مشابهی در مورد نمایش فیلم‌های بدون مجوز و دشمن شادکن از سوی دیگر سفارتخانه‌ها باشیم.

جوزپه پرونی، در توئیتر با تشکر از دست‌اندرکاران«برادران لیلا»، این فیلم را اثری درباره «تباهی و زندگی‌» توصیف کرد! او در این پست و در توضیح عکسی که به اشتراک گذاشته بود، می‌نویسد: «بسیار خشنودم که در باغ اقامتگاه ایتالیا در تهران میزبان نمایش فیلم «برادران لیلا» بودم؛ فیلمی شگفت‌انگیز درباره زندگی و تباهی که نمایانگر شجاعت و فداکاری بی‌نظیر زنان است! تشکر ویژه از کارگردان فیلم، سعید روستایی و از گروه بازیگران فوق‌العاده‌اش.»

فیلم «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی از همان ابتدای تولید و درخواست مجوزش با حاشیه و پروپاگاندای رسانه‌ای همراه بود. صحبت‌ها و استوری‌های عواملش، مدعاهای عجیب تهیه‌کننده‌اش؛ به‌خصوص آنجایی که در گفت‌وگو با یک رسانه گفته بود:«معتقدم همین الان که فیلم‌های کمدی، بیشتر مخاطب دارند، اگر «برادران لیلا» اکران‌ می‌شد، فروش ۷۰ تا ۸۰میلیارد تومانی را می‌توانستیم برای آن متصور شویم.»

این حرف‌ها در حالی بود که این فیلم هیچ قرابت و سنخیتی با فضای واقعی و حقیقی جامعه ما ندارد، ضمن اینکه در نمایش سیاه و چرک و کثیف جامعه آنقدر افراط کرده که تنها مابه‌ازای کارکترهایش را فقط در خودش می‌توان پیدا کرد.

نگاه ضد خانواده و ضد فرهنگ ایرانی در این فیلم آنقدر زیاد است که یکی از منتقدان درباره‌اش می‌گوید: «در برادران لیلا اثری از خانواده ایرانی نیست و آنچه این جمع پراکنده نابسامان را خانواده کرده منافع شخصی است. مشکلات اجتماعی جانبدارانه مطرح می‌شود اما سازنده آن را بی‌نتیجه و عقیم می‌گذارد، گویا هیچ راه برون‌رفتی از مشکلات وجود ندارد.» ‌

نکته دیگری که در این رابطه باید مورد توجه قرار بگیرد اقدام سفیر یک کشور خارجی به نمایش یک فیلم فاقد مجوز و غیرقانونی است، چه اینکه اقدام او نوعی دهن‌کجی به قوانین کشور و باز کردن مسیری تازه برای حمایت از فیلم‌هایی است که کشور و مردم ایران را فلاکت‌زده و بدبخت نمایش می‌دهند.

به نوشته روزنامه جوان، درست یک روز بعد از این اقدام سفیر ایتالیا و انتظاراتی که از مسئولان وزارت ارشاد و به‌خصوص مدیران سازمان سینمایی برای پیگیری جدی این کار و تقبیح نمایش فیلمی فاقد مجوز اکران داخلی و خارجی توسط یک سفارتخانه خارجی می‌رود، خبر رسید که رایزن فرهنگی ایران در دمشق فیلم «ابدویک‌روز» سعید روستایی، کارگردان همین فیلم را برای زبان‌آموزان سوری اکران کرده است.

نکته جالب‌تر اینکه وقتی همین رایزن فرهنگی در پاسخ به این سؤال که چرا به جای این فیلم سیاه و سراسر فلاکت، فیلم «منطقه پرواز ممنوع‌» را که اثری شرافتمند است، نمایش نمی‌دهید عنوان کرده: به صلاح نیست!

در روزگاری که واژه‌ها در مقابل پلشتی و خباثت دشمنان علیه مردم، فرهنگ و کشور ایران دچار کاستی و کمبود شدند و چندین سال است که رهبر انقلاب با استخدام عباراتی مثل تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، جنگ نرم، ناتوی فرهنگی و دهها نمونه دیگر مشغول هشدار و بیدار باش به مسئولان هستند، این سطح از عدم هوشیاری و کم‌توجهی مدیران به این اتفاقات نگران‌کننده است.

اگر تا پیش از این با مقوله‌ای تحت عنوان فیلم‌های سفارتی مواجه بودیم، این اقدام سفیر ایتالیا در نمایش فیلم‌های فاقد مجوز در سفارت پدیده تازه‌ای است که باید با حساسیت بیشتری از سوی دستگاه‌های ناظر و مسئول مورد بررسی قرار بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ARMAN NL ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    10 0
    تا چه حد رایزن فرهنگی باید به حیثیت و اعتبار ایران ضربه بزند تا بازخواست یا تنبیه بشود
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      19 0
      مدیران فشل، روزنامه نگاران قلم فروخته، مردم خواب کوچه بازار.... اینم آخر صدور فرهنگ انقلاب ، مشرق هم یه خبر رفت و تمام... اون مردک احمق هم تو سوریه به سیاست کثیف خودش به نام رایزن فرهنگی ادامه میده، یه نسل سکولار و همفکر جناح چپ ایران اونجا متولد میشه.. انقلابیون مشنگ
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    16 0
    امثال همین رایزن های فرهنگی دارن پدر ایران جلوی جمهوری باکو در میارن، امثال اینها باعث بی اعتباری ایران در سراسر کشور های دنیا شدن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس