کد خبر 1490616
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
عمان میزبان مذاکرات برجام می شود؟ | سفر مهم سلطان به ایران؛ کار ویژه احتمالی سفر پادشاه عمان چیست؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عمان به‌لحاظ جذب سرمایه‌گذاری و روان کردن سرمایه‌گذار به کشورش موفق عمل کرده است. این امر می‌تواند تجربه و الگوی خوبی برای ایران باشد.

به گزارش مشرق، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره برنامه سفر نزدیک هیثم بن‌طارق آل‌سعید پادشاه عمان به ایران گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران و کشور همسایه عمان همواره مناسبات خوبی داشته‌اند. عمان همسایه مطمئنی برای جمهوری اسلامی ایران است. نگاه ایران و عمان به موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار مشترک است و به همین علت عمان به‌عنوان یک کشور مطمئن در بحث میزبانی برخی از جلسات حل اختلاف بین ایران و برخی کشورهای دیگر از جمله ایران و کره‌جنوبی عمل کرده است. روابط ایران با همسایگانش فراز و نشیب‌های سیاسی و امنیتی زیادی داشته است، اما روابط عمان با ایران همواره باثبات و با اطمینان بوده است، به‌گونه‌ای که مجموعه‌ای از تفاهم‌نامه‌های امنیتی بین ایران و عمان امضا شده است.

شهریار حیدری با بیان اینکه سفر پادشاه عمان به ایران یک سفر همسایگی عادی و در عین حال بااهمیت تلقی می‌شود، تصریح کرد: سفر پادشاه عمان به ایران به‌علت موقعیت ژئوپلیتیک و نقشی که در تحولات منطقه‌ای دارد، قطع‌ به یقین دستاوردهایی خواهد داشت و این امید وجود دارد که با توجه به رویکرد نظام برای اولویت ارتباط در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی با همسایگان، عمان و ایران الگوی روابط مبتنی بر حسن همسایگی و عاری از تنش در منطقه باشند.

نماینده سرپل ذهاب و قصر شیرین درباره جلسات احتمالی هیات همراه عمان در ایران و حضور نمایندگان مجلس در جلسات هیات ایرانی و عمانی گفت: متولی امور ارتباطات وزیر امور خارجه است و در صورتی که نیاز به جلسه پادشاه عمان با آقای قالیباف رئیس مجلس باشد، کمیسیون امنیت هم در جریان زمان، مکان و کیفیت دیدار قرار می‌گیرد. در غیر این صورت نیاز به ورود کمیسیون امنیت ملی به اینگونه سفرها نیست. اگر موضوعی ارتباط با مجلس داشته باشد و دولت صلاح بداند، مدخل ورودی این بحث‌ها کمیسیون امنیت است و ما هم استقبال می‌کنیم.

او تصریح کرد: عموما دیدارهای پادشاه عمان با سران کشور برگزار می‌شود و قطع به یقین این دیدارها در صورتی که وزارت امور خارجه تنظیم کند با رئیس مجلس هم انجام می‌شود. اگر چنین برنامه‌ای باشد کمیسیون امنیت هم دخیل در موضوع خواهد بود.

حیدری درباره دستور کار ویژه احتمالی این سفر از جمله میانجی‌گری بر سر پرونده هسته‌ای ایران گفت: نقش عمان یک نقش مثبت و سازنده در همه مناسبات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است و حتما در موضوع برجام نیز عمان در سفر پادشاه این کشور به ایران برای میزبانی برجام اعلام آمادگی می‌کند. عمان همیشه اعلام کرده که میزبان طرفین در برجام باشد و در صورتی‌که سایر طرف‌های برجام بپذیرند ما هم استقبال می‌کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره ظرفیت‌های اقتصادی همکاری ایران و عمان به‌ویژه در کاهش اثر تحریم‌های ضدایرانی گفت: عمان به‌لحاظ جذب سرمایه‌گذاری و روان کردن سرمایه‌گذار به کشورش موفق عمل کرده است.

این امر می‌تواند تجربه و الگوی خوبی برای ایران باشد. حوزه دیپلماسی اقتصادی به‌ویژه وزارت صنعت و معدن می‌تواند از موفقیت‌های عمان در جذب سرمایه‌گذاری الگو بردارد. زمان سرمایه‌گذاری در عمان در مدت بسیار کوتاهی انجام می‌شود و روان است. این در حالی است که اگر کسی بخواهد در ایران سرمایه‌گذاری کند، بسیار زمان‌بر خواهد بود و تکلیف سرمایه‌گذار دیر روشن می‌شود. این یکی از مشکلات سرمایه‌گذاری در کشور است. ایران می‌تواند در این زمینه از تجربه عمان در این بخش بهره بگیرد.

منبع: همشهری آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    3 1
    اگر كاسبان تحريم بزارن
  • کاظم IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 1
    برجام مرد عزیز.
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 1
    عمان هم شد الگو خخخخخخخ
    • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      عمان یک کشور اسلامی و الگویی برای کشورداری در منطقه و ما است.
  • Ali IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    4 1
    بعد ۴۵ سال آزمون و خطا متوجه شدید ان شا الله، ان شا الله
  • مجتبی IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    1 1
    به کجا رسیدیم که بجای اینکه برای بقیه الگو باشیم ،به جایی رسیدیم که باید از یه کشور زیر پونزی الگو بگیریم
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • محمد IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    مسئولان کارشکنی درمذاکرات برجام نکنند ودرحفظ منافع کشورو مردم قدم بردارند
  • اکبر IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    روابط با عمان بهترین گزینه است تنها کشوری که وفادار همسایه تنکه هرمز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس