کد خبر 1490405
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
کودک

یک روان شناس کودک درباره تک فرزندی و مشکلات آن گفت: در خانواده ‌های دارای یک فرزند، احتمال سردی بین روابط زن و شوهر وجود دارد. چون بچه خانواده زیر ذره‌بین است و پدر و مادر در فضای تربیتی دچار اختلاف‌نظر می‌شوند.

به گزارش مشرق، تک فرزندی و تمایل والدین به داشتن فرزندان کمتر یکی از عواملی است که می‌تواند کشور را به سمت پیری بکشاند. به گفته برخی از کارشناسان رشد جمعیتی کشورمان لبه تیغ است و به سمت سالخوردگی و پیری حرکت می‌کند. در حالی که بسیاری از والدین با بهانه‌های مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی و داشتن مشغله‌های زیاد طرفدار تک فرزندی هستند.

سمانه‌ رضایی روان‌شناس کودک درباره نگاه افراد به مقوله تک فرزندی گفت: در مقوله تک‌فرزندی ابتدا همه به محاسن آن توجه می‌کنند. عموماً پدر و مادرها می‌گویند که از لحاظ هزینه، تک‌فرزندی مقرون‌به‌صرفه‌تر است. زیرا می‌توان ایده‌های کمال‌گرایانه‌ای مثل خریدها، آموزش و امکانات خاص را اجرا کرد. در اکثر موارد پدر و مادرهای کمال‌گرا تک‌فرزندی را انتخاب می‌کنند چون معتقدند که فرزندشان باید تنها باشد تا هر کاری که دوست داشت را انجام دهد.

وی درباره نقاط منفی و مثبت تک فرزندی گفت: تک فرزندی نقاط مثبتی هم دارد. زمانی که فرد امکانات بیشتری داشته باشد امکان رشد بیشتری هم خواهد داشت. اما در کنار این محاسن، معایبی هم دارد. بله ممکن است پدر و مادر، یک فرزند را بهتر ساپورت و تأمین مالی کنند اما رشد روانی بچه‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که هم‌بازی‌های خوبی داشته باشند. تک فرزندی در نگاه بچه‌ها مساوی با رقیب نداشتن است. در تک‌فرزندی چون بچه هیچ رقیبی ندارد عادت می‌کند که همیشه حرف، حرف خودش باشد و پدر و مادر هم تابع او باشند. هر قدر که سن والدین بالاتر می‌رود و امکان فرزندآوری‌شان کمتر می‌شود بیشتر دچار اضطراب می‌شوند زیرا با خود فکر می‌کنند که اگر به هر علتی فرزندشان دچار مشکل و انحرافی شود، دیگر هیچ‌کس را ندارند. پس به صورت ناخودآگاه پدر و مادرها نسبت به این فرزند و خواسته‌های او انعطاف بیشتری نشان می‌دهند و زودتر قانع می‌شوند.

تک فرزندها خلاقیت کمتری دارند

این روان‌شناس درباره مزیت‌های چند فرزندی گفت: بچه‌هایی که در خانواده تک فرزند هستند بعد از اینکه بزرگ شده و وارد اجتماع شوند از جامعه هم توقع دارد که مانند پدر و مادرشان با آن‌ها رفتار کند. فکر می‌کنند که همه باید هوای آن‌ها را داشته و باید حواسشان به آن‌ها باشد در نتیجه زندگی دشوارتری پیدا می‌کنند و معمولاً بچه‌های حساس و زودرنجی می‌شوند. مهارت حل مسئله و خلاقیت را کمتر دارند و در مسائل کاری و ازدواج، معمولاً به دلیل انعطاف کمتر دچار مشکلاتی می‌شوند. البته عوامل دیگری هم بر این ویژگی‌ها اثر می‌گذارد. اما بچه‌ها در خانواده‌های چند فرزندی با بازی‌کردن و دعواکردن یاد می‌گیرند که چطور حق خود را بگیرند و از خود دفاع کنند. همچنین صبر را یاد گرفته و رعایت نوبت را می‌فهمند.

رضایی درباره عوارض تک فرندی بر والدین بیان کرد: در این امر اینکه تک فرزندی به انتخاب والدین بوده یا به واسطه شرایط پزشکی به آنها تحمیل شده بسیار مهم است. والدین زمانی که امکان فرزنددار شدن بعد از فرزند اول را از دست می‌دهند دچار اضطراب می‌شوند و سعی می‌کنند از آن یک فرزند مراقبت زیادی کنند و این مراقبت زیاد، وابستگی شدیدی به وجود می‌آورد و در تک‌فرزندی پدر و مادر فضای صمیمانه را از دست می‌دهند و دقت زیادی روی سلامتی و پیشرفت فرزند دارند. احتمال اینکه در خانواده تک‌فرزندی، سردی بین روابط زن و شوهر به وجود بیاید وجود دارد. خیلی اوقات چون این بچه زیر ذره‌بین است، پدر و مادر در فضای تربیتی دچار اختلاف‌نظر می‌شوند. یک نفر سهل گیرتر است و درخواست عدم سخت‌گیری بر فرزند دارد و اگر دیگری اهل سخت‌گیری باشد این جا اختلاف در تربیت فرزند به وجود می‌آید.

احساس تنهایی، مشکل تک فرزندها در بزرگسالی

وی درباره خوب یا بد بودن مقوله تک فرزندی گفت: هر انتخابی رنج‌های خاص خود را دارد. من سعی می‌کنم نگاه واقع‌بینانه‌ای داشته باشم و صفر و صدی نبینم. در موارد معدودی بعضی از خانواده‌ها که یک فرزند دارند در سنین جوانی حال بهتری دارند؛ چون وقت بیشتری می‌توانند برای خودشان بگذارند اما باز هم در سنین میان‌سالی و پیری آن اضطراب‌ها و نگرانی‌ها به وجود می‌آید. در روان‌شناسی سالمندی، هر چقدر دور سالمندان شلوغ‌تر باشد حس امنیت بیشتری دارند. یک نکته دیگر این است که مشکل تک‌فرزندها در بزرگسالی است. هر چقدر سن ما بیشتر می‌شود احتیاج بیشتری به کمک دیگران داریم و فرد تک‌فرزند تمام مسئولیت پدر و مادر میان‌سالش بر گردن خودش می‌افتد و احساس تنهایی می‌کند.

روان‌شناس کودک در پاسخ به این پرسش که آیا تک‌فرزندی بر بحث بلوغ افراد هم تأثیر دارد گفت: تک‌فرزندی به طور مستقیم تأثیری بر بلوغ ندارد اما بلوغ زودرس بچه‌ها ارتباط مستقیمی با نوع تغذیه آنها دارد. مثلاً اضافه وزن باعث بلوغ زودرس می‌شود و تک‌فرزندها چون معمولاً چیزی که می‌خواهند در دسترسشان است و این تک‌فرزندی مساوی می‌شود با خدمات‌رسانی بیشتر پدر و مادر و تنبل بودن بیشتر فرزند و در نتیجه ممکن است دچار بلوغ زودرس شوند. من اگر یک فرزند خودخواه و تک رو داشته باشم، در زمان بلوغ در صورت تک‌فرزندی این حالات او تشدید خواهد شد.

فرزند داشتن عاملی برای حل مشکلات زن و شوهر نیست!

رضایی در خصوص تأثیر فرزند آوری در حل مشکلات زن و شوهر در خانواده گفت: برخی فکر می‌کنند که تعداد فرزندان بیشتر خوشبختی بیشتری برای خانواده به ارمغان می‌آورد اما من این‌طور فکر نمی‌کنم. هر خانواده‌ای بر اساس شرایط عاطفی و روانی و اقتصادی باید تصمیم بگیرد که چند فرزند داشته باشد. اگر بین والدین تشنج وجود دارد و خودشان با هم سازگاری ندارند، حتی یک فرزند هم نباید داشته باشند. اگر خانواده‌ای توانایی عاطفی و مالی خوبی داشته باشد، تعداد بالاتر فرزندان به‌مرورزمان حس شادی و نشاط را به خانواده می‌دهد. فرزند داشتن عاملی برای حل مشکلات زن و شوهر نیست. برخی به زوج‌های مشکل‌دار می‌گویند که حالا یک بچه بیاورید تا مشکلات حل بشود در حالی که تجربه ما خلاف این را ثابت می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    3 2
    بهترین نعمت خدا اولاده.با اینکه یک فرد عادی هستیم از نظر مالی ، ولی لطف خدا ، برکت، رحمت و رزقی رو که با اومدن هر فرزند به زندگیمون وارد می شه رو با تمام وجود لمس می کنیم.
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      4 0
      خوب بود درآمد ماهیانه است رو هم می نوشتی به نظر من اگر یک فرد متوسط در جامعه 4غرزند بیاورد مسولین باید 20فرزند بیاورند تا عدالت برقرار شود خداوند قبل از فرزند آوری روزیشان را به آنها عطا کرده است
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      0 0
      بچه هر چقدر که بزرگتر میشه مشکلاتش هم بزرگتر میشه الان‌ممکن‌ که مشکلی نباشه بزرگ که شدن یه خونه ی لااقل اجاره ای میخوان جهیزیه میخوان شغل میخوان ماشین میخوان اگه آدم‌نتونه امکانات دراختیار بچه اش بذاره واسه چی بچه بیاره بدبختش کنه با این اوضاع یه دونه بچه کافیه ،حتما شما وضع مالی‌شان خوبه دیگه
  • دختر تنها IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    4 1
    من تک فرزندم- لوس ننر - خیلی حساس- نذاشتن ازدواج کنم پدر مادرم-تنها -افسرده - تک فرزندی خییییییییییییلی بده
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    1 3
    میشه از اصلی‌ترین مشکل سه فرزندی در زمان حال برای پدرو مادرها هم فقط یک نکته رو بفرمایید....
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      تامین نبودن آینده آنها بعلت امرار معاش وزندگی سخت نابسامانی اقتصاد اشتغال مسکن آموزش وپرورش بهداشت ودرمان و ..................................
  • ناامید IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    وقتی درکشور وضعیت اقتصاد اشتغا ل مسکن آموزش وپرورش بهداشت ودرمان مناسب نبوده ومردم با فلاکت زندگی می کنند برای ازدیاد فرزندان تبلیغ نکتید اینده این فرزندان بااین وضعیت نابسامان چه خواهد شد جز اینکه به تعداد دزدان قاتلان معتادان وافراد خلافکار اضافه خواهد شد دولت چه برنامه مدونی برای بهبود زندگی مردم واین جوانان دارد.
  • مرجان قاجار IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    وقتی مرد اخلاق نداره. اون یدونه بچه هم فدا میشه خدا لعنتش کنه
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    من یدونه پسر دارم 11سالشه خیلی دوست دارم یه خواهر یا برادر براش بیارم پسرم هم ازتنهایی افسرده شده اما متاسفانه ازلحاظ مالی خیلی مشکل داریم
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    ای بالا اونایی که ۹تا فرزند دارن برای مادر پیرشون پرستار گرفتن سر هزینه پرستار ودرمان هم دعواست حداقل در تک فرزندی پدر ومادر برای دوران پیری یه پس اندازی دارن وبه بچشون نیاز ندارن
  • داود طنوریان۴ IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    2 0
    خوب بیشتر بچه بیاورید خوب است موفق باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس