اقبال شاکریی نماینده مجلس شورای اسلامی

یک عضو کمیسیون عمران مجلس با اذعان به اینکه پروژه دولت در تولید مسکن به کندی پیش رفته، گفت: کسانی که در مسیر ساخت مسکن کمک نکرده و لطمه وارد می‌کنند باید پیگیری شوند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نماینده مجلس:

کار تولید مسکن به کندی پیش رفته؛ لطمه‌زنندگان باید پیگیری شوند

خط و نشان مسلحانه یک فرمانده انتظامی برای اوباش/ طالبان و الزامات زیستن در سایه‌ی "هژمونی ایران"

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا پیرامون وعده انتخاباتی دولت رئیسی برای ساخت 4 میلیون مسکن در سال گفته است: کسانی که در مسیر ساخت مسکن کمک نکرده و لطمه وارد می کنند باید پیگیری شوند. بخش هایی که در ارائه تسهیلات و زمین کوتاهی می کنند نیز باید مورد پیگیری قرار گیرند. دولت باید تمام ظرفیت خود را در این مسیر به کار گیرد.

او همچنین تصریح می‌کند:

"اینکه شیوه ساخت مسکن چگونه باشد، بنده معتقدم تا جایی که امکان پذیر است باید زمین به خود مردم داده شود و خود مردم با توجه به ضوابط هر منطقه خانه خود را بسازند. بنده فکر می کنم وزارت راه و شهرسازی اکنون در این مسیر قرار گرفته و لازم است که به کار خود سرعت ببخشد. تاکنون کار به کندی پیش رفته است اما هنوز فرصت هست."[1]

*در قبال اظهارات آقای شاکری و اعتراف او مبنی بر اینکه کار ساخت مسکن به کندی پیش می‌رود؛ پرسش‌های مهمی وجود دارد...

از جمله اینکه مسئول این کندی کیانند و چرا بازخواستی از او یا آنان صورت نمی‌گیرد؟!

بله! کسی مثل فاطمی‌امین (وزیر سابق صمت) به دلیل ناکارآمدی استیضاح و برکنار می‌شوند.

اما همین فرد مجددا به سمت مشاورت رئیس‌جمهور منصوب می‌شود و البته اتفاق خاصی هم در بحث خودرو رخ نمی‌دهد!

و این یعنی مجلس سراغ سرچشمه ناکارآمدی‌ها نرفته یا در قبال آن است.

در بحث بایدها نیز باید از آقای شاکری پرسید که "مخاطب بایدها" کیست؟!

این درست است که مدیرانی که موجب کندی کار شده و ترک فعل کرده‌اند باید پیگیری شوند. اما این پیگیری که توسط کاسب و راننده تاکسی و استاد دانشگاه و معلم و کارگر و دانشجو ممکن نیست! بلکه این پیگیری طبق قانون از وظایف محوله مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و نهادهای نظارتی است.

و باز هم سؤال اینجاست که چرا عملا شاهد هیچ بازخواست تعیین‌کننده و منجر به تغییری نیستیم؟

آیا مسئله گرانی و مسکن و خودرو از نظر مسئولانی که وظیفه مستقیم نظارتی و پیگیری دارند؛ هیچ سختی و صعوبتی را شامل مردم نکرده است؟!

گذشته از این سوالها ما همچنین قضاوت درباره نظر شاکری مبنی بر اینکه در بحث مسکن "هنوز فرصت هست" را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...

***

نگاهی به تعهداتی که افغانستان باید بدهد

طالبان و الزامات زیستن در سایه‌ی "هژمونی ایران"

خط و نشان مسلحانه یک فرمانده انتظامی برای اوباش/ طالبان و الزامات زیستن در سایه‌ی "هژمونی ایران"

مقامات چینی اخیرا اعلام کرده‌اند که طالبان برای اولین بار متعهد شده اجازه فعالیت گروه شبه نظامی مربوط به اویغورها را در خاک افغانستان ندهد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری خلق چین گفته است: طالبان برای اولین بار به صورت مکتوب متعهد شده است که فعالیت‌های «گروه‌های تروریستی مانند جنبش اسلامی ترکستان شرقی» را در خاک افغانستان تحمل نخواهد کرد.

به گزارش شفقنا، وی افزود: در نشست سه جانبه وزیران خارجه افغانستان، چین و پاکستان؛ امیرخان متقی(وزیر امور خارجه افغانستان) متعهد شده اجازه فعالیت این گروه را در خاک افغانستان ندهد.

آقای وانگ گفته است: سه طرف بیانیه مشترکی صادر کردند و در مورد همکاری نزدیک‌تر در حوزه‌های سیاسی، توسعه، امنیت و راه های همکاری به توافق رسیدند. این اولین سند چندجانبه‌ای است که دولت موقت افغانستان در آن مشارکت داشته و اولین تعهد مکتوب طالبان در مورد عدم تحمل اقدامات تروریستی و فعالیت‌ گروه‌های تروریستی مانند جنبش اسلامی ترکستان شرقی است که برای توسعه روابط چین و افغانستان و همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم در منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است.

گروه موسوم به جنبش اسلامی ترکستان شرقی یک سازمان شبه‌نظامی است که گفته می‌شود توسط شهروندان اویغور در غرب چین تاسیس شده و چین از حضور و فعالیت افراد این گروه در افغانستان به شدت نگران است.[2]

*"عقلانیت حکومتی" برای طالبان یک رفتار امنیت‌ساز است و سبب بهبود روابط و کاهش تنش در منطقه می‌شود.

از طرفی باید درباره این حقیقت نیز به گفت‌وگو نشست که زیستن کشورها در سایه‌ی هژمونی‌های بزرگ؛ قواعد خاص خود را دارد.

کما اینکه تجربه اوکراین در نحوه رفتار با منافع روسیه مقابل چشم همه قرار دارد.

در منطقه غرب و مرکز آسیا نیز می‌دانیم که جمهوری اسلامی ایران، قدرت بلامنازع منطقه است، رخدادهای منطقه با سرانگشت اشاره ایران تعیین تکلیف می‌شود و قدرت‌های دیگری مثل چین یا روسیه نیز به قدرت اقتصادی و نظامی ایران اتکا کرده‌اند.

این حقایق تماما در مقابل چشم مقامات حکومت جدیدالولاده طالبان قرار دارد و انتظار اینست که مقامات محترم طالبان همانطور که عقلانیت خود را در تعامل با چین و اطمینان دادن به این کشور در بحث گروهک‌های تروریستی نشان داده‌اند؛ در بحث همسایگی و تعامل با ایران هم بر همین سیاق عمل کنند.

جمهوری اسلامی ایران از بابت کشور افغانستان، دو دغدغه‌ی حقآبه هیرمند و مسئله اشرار مسلح را دارد که انتظار است برادران افغان نسبت به این مسئله اهتمام کنند و متعهد شوند که حق همسایگی را به جا می‌آورند.

افغانستان باید بداند که یک کشور صاحب قدرت برای تحصیل منافع خود هرگز منتظر زمان نمی‌ماند.

این قاعده شامل هژمونی ایران اسلامی نیز هست اگرچه نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان به "عقلانیت" شناخته می‌شود و عقلانیت هم اقتضا می‌کند که ایران در بحث منافع خود؛ ابتدا با زبان همکاری و دیپلماتیک از طالبان بخواهد که این منافع مشروع را تأمین کند.

گفتنیست، مسئله حقآبه هیرمند و بحث اشرار مسلحی که در خاک افغانستان مأوی گرفته‌اند؛ همچنان بعنوان دغدغه‌های ایران اسلامی مطرح هستند و اگرچه گفته می‌شود که ایران و افغانستان در این زمینه مشغول گفتگو هستند لکن تاکنون اتفاق چشمگیری در این زمینه رخ نداده است.

***

هیمنه اراذل را می‌شکنیم

خط و نشان مسلحانه یک فرمانده انتظامی برای اوباش

خط و نشان مسلحانه یک فرمانده انتظامی برای اوباش/ طالبان و الزامات زیستن در سایه‌ی "هژمونی ایران"

سردار رحیم جهانبخش، فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفته است:‌

"شکستن هیمنه اراذل و اوباش در دستور کار جدی قرار دارد و بر اساس قانون به کارگیری سلاح با آنان برخورد می‌کنیم."

به گزارش ایرنا، او همچنین تصریح می‌کند: خط قرمز ما امنیت و آرامش مردم است و هرکسی که بخواهد آن را خدشه‌دار کند؛ پلیس با قدرت برخورد می‌کند.[3]

*همه می‌دانند که این تهدید فرمانده انتظامی آذربایجان هرگز یک رجز بی‌مبنا نیست و نیروی انتظامی در دوران جدید و با فرماندهی سردار رادان؛ قاطعیتی مثال‌زدنی را به نمایش خواهد گذاشت.

چه اینکه از دوران جانشینی سرداران رادان در نیروی انتظامی نیز خاطرات خوبی در ذهن مردم مانده است و امید می‌رود که آن قاطعیت‌ها اکنون با پشتوانه بیشتری از قانون به صحنه بیاید و عرصه را بر همه بی‌قانونی‌ها تنگ کند.

تحلیلگران امنیتی معتقدند جامعه دیگر تحمل رؤیت صحنه‌هایی مثل شهادت شهید رنجبر در شیراز را ندارد[4] و پلیس هم باید متوجه این حقیقت باشد زیرا تکرار چنین صحنه‌هایی از اقتدار پلیس خواهد کاست.

همچنین باید دانست که اجرای مقتدرانه قانون در عین ادب و عقلانیت و صلابت؛ موجب فرهنگ‌پذیری جامعه در رعایت همه ابواب قانون می‌شود.

به این معنی که وقتی پلیس عزم خود را برای برخورد قانونی و قاطعانه با اراذل و اوباش جزم می‌کند؛ طبعا در حفاظت از سایر زمینه‌های قانون از قبیل بی‌حجابی، سرقت، جرائم خشن و ... هم با سهولت مواجه خواهد شد.

***

1_ isna.ir/xdNR6c

2_ https://fa.shafaqna.com/?p=1573399

3_ https://irna.ir/xjMrFK

4_ http://fna.ir/6ms75

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    7 1
    مسکن متولی نداردرییس نداردبذرپاش. کارایی نداردقدرت ندارد
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      4 1
      آقا بنزین اینجا تو تگزاس شده گالنی شیش دلار نمیتونیم بریم سر کار ، تورو خدا یه فکری به حال ما بکنین!!!
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      0 0
      😂🤣😅😃😆 روحانى و دارو دستش مردن از خنده ،،،،
  • محمد IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    5 3
    عمرت زیاد سردار
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      7 2
      خدا حفظش کنه
    • اس اس IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      2 1
      تا ببینیم و بتوانیم باور کنیم
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    0 4
    بچه محل ها نگران نباشن
  • هادی IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    9 1
    شما اول حقابه رو از طالبان بگیر بعد بیا ادعا کن. بنده خدا چپ و راست داره سد می‌سازه رو هیرمند. شما هم که فقط بلدید نگاه کنید.
    • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      9 1
      نکته قابل تأمل: سیمان این سدها را از خود ما می گیره
    • مهندس IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      0 0
      آقا هادی حالت خوبه؟ چرا از چیزی که خبر نداری اینقدر با اطمینان حرف میزنی؟!!!! کی داره چپ و راست روی هیرمند سد میسازه؟؟؟؟؟ طالبان؟!!!!! یه کم مطالعه و تحقیق کن بعد حرف بزن تا مایه خنده نشی.
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    3 5
    قدرت‌های دیگری مثل چین یا روسیه نیز به قدرت اقتصادی و نظامی ایران اتکا کرده‌اند. این جمله توی متن بود نویسنده عزیز اقتصادمانیم درصداقتصادجهان روتشکیل می ده درضمن ازحیث قدرت نظامی ماجز10قدرت اول نظامی البته بعدازآمریکا وچین وروسیه و...قرارداریم ضعیف به قوی نیازداره نه بالعکس؛
  • سید امیر IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    6 1
    بنظر شما چرا قرار نیست پلیس اقتدار داشته باشد؟ چون....
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      2 3
      پلیس بی پول یعنی پلیس بی انگیزه البته بی پولی درمورد همه مردم صدق میکنه
    • روحت شاد خلخالى 🤲 IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      0 1
      چون كسى همچون مرحوم خلخالى جايش تو عدليه خاليه ‼️
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    5 0
    هژمونی؟ بابا یه چی بگو ماهم بفهمیم.
  • جواد IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    4 2
    ميلیونها. شغل وخونه افتاده دست اتباع. هر روز هم تعداد اتباع بیشتر میشه. همه شهرها درقرق اتباع است. اگه یارانه ها به کدملی داده نشه. صد میلیون اتباع را درایران ببینید. دراینده نزدیک. چهل درصد موتور سوارها اتباعن بنزین مفت. مبدیم بهشون از جیب ملت چهل درصد نان مفت را میدیم اتباع. گاز اب برق. همینطور. جالبه میلیاردها دلار باید بدیم اتباع چنج ریال به ارز.
    • ناشناس IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      0 1
      سلام دوست عزیز جواب تو این است این قد تنگ نظر استی دوران دفامقدس اگر یادتان نیست از بابات ببرس برادران افغان جان نداری کردن که بالقوه ۶۰۰۰نفر شهیددادن
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    6 2
    ای اراذل برید خونه هاتون
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    3 0
    هژمونی مصداق استکبار نیست! اینطور تعریف نکنید
  • ساس IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    2 0
    همه میدانند که طالبان نمیخواهند حکومت کنند بلکه باید حکومت کنند . وظیفه ای که پنتاگون به گردن آنها گذاشته و نیمه دیگر این پازل افسران سابق ارتش افغانستانند که در قالب هسته های خاموش به قلب شهرهای ایران و پاکستان و ترکیه و امارات و تاجیکستان و ترکمنستان و ازبکستان تزریق شده اند و علاوه بر دریافت دستمزد ماهیانه به شکل رمزارز و در بانکهای غربی منتظر ساعت صفر خودشان هستند. طالبان وظیفه محور است نه عقلانیت محور.طالبان سیستم مینگذاری کنترل شده اند. سر ساعت زیر همه چیز میزنند و هزینه ساز میشوند تا عرصه را به نفع پنتاگون باتلاقی کنند
  • محمدولایی بازنشسته IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    1 1
    وقتی مجلس از ترس یا::::::: لایحه متناسب سازی بازنشسته ها را فدای لشکریها میکند باید کار هم کند
  • م IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    3 1
    طالبان دشمن بشریت
  • روحت شاد خلخالى 🤲 IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    1 0
    جناب شاكرى! مصيبت اصلى ١_ بى توجهى جناب رئيسى به لايه هاى نفوذ كرده باند 🗝️ ، در دولت و حمايت از برخى مسئولين نا لايق و خون دلخوردن رأى دهندگان به او⁉️ ٢_ انفعال قوه قضائيه در مواجهه با جريان هاى معاند ‼️ ٣_ مجلسِ در خواب مانده و شعارِ بى حاصل ⁉️

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس