خرازی

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: ما در انتظار یک نظم نوین هم در منطقه و هم در سطح بین‌المللی هستیم و اساساً نظم جدید در پی تغییر توازن قوا انجام می‌شود.

به گزارش مشرق، سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی عصر امروز(پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه) در دومین روز همایش هندسه نظم جدید جهانی که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، گفت: ما در انتظار یک نظم نوین هم در منطقه و هم در سطح بین‌المللی هستیم. اساساً نظم جدید در پی تغییر توازن قوا انجام می‌شود. هر کشوری که صاحب قدرت است در این تغییر توازن قوا تلاش می‌کند تا موقعیت خود را تثبیت و نقش بالاتری ایفا کند.

وی ادامه داد: یکی از منابع عظیم قدرت، نظامی و دفاعی است تا امنیت و استقلالشان حفظ شود و با استفاده از قدرت رشد و توسعه پیدا کنند. جمهوری اسلامی ایران در احراز چنین قدرتی خون‌های بسیار داده است. بعد از آن هم با توسعه صنایع دفاعی به خودکفایی رسیده و تجهیزاتی ساخته که هم از جهت قدرت و هم سرعت اعجاب‌آور است.

خرازی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران قدرت را به دست آورده است، بیان کرد: اما در کنار این، انواع دیگر قدرت مثل اقتصادی، علمی و فناوری، سیاست خارجی، رسانه‌ای و نرم هم وجود دارد که باید احراز شود تا کشوری بتواند در سطح بین‌المللی ابراز وجود کند و منافع خود را تثبیت سازد.

وزیر اسبق امور خارجه با بیان اینکه شوروی با وجود قدرت نظامی بالا نتوانست در رقابت با آمریکا در قدرت رسانه‌ای و اقتصادی پیروز شود و نهایتاً فروپاشید، تصریح کرد: چین هم تا همین سال‌های اخیر هیچ وقت تلاش نکرد در رقابت با قدرت‌های دیگر به ویژه آمریکا ابراز وجود کند. اما اخیراً شاهد هستیم چون قدرت نرم، علمی و فناوری و اقتصادی پیدا کرده است به رقابت و مقابله با آمریکا وارد شده و نه تنها قدرت سخت یافته که به قدرت نرم هم رسیده است.

خرازی با اشاره به قدرتمند شدن چین تصریح کرد: قدرت نرم چین به جایی رسیده است که با ‌«تیک‌تاک» به مصاف آمریکا رفته و آمریکا آن را تهدیدی برای خود تلقی می‌کند. کره شمالی هم یک حکومت نظامی دارد و از این نظر قدرتمند است اما از جهت اقتصادی، رسانه‌ای و نرم نمی‌تواند در جهان ابراز وجود کند. ما باید قدرت‌های خود را در زمینه‌هایی جز نظامی و دفاعی هم بالا ببریم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر اینکه ما در انقلاب و جبهه‌های جنگ، نصرت الهی را تجربه کرده‌ایم، تاکید کرد: انگیزه و پشتوانه ایران در کسب قدرت انگیزه الهی است و پشتوانه حرکت ملت بزرگ ایران هم همین است. اما اینکه چه ساختاری می‌تواند موجب کسب قدرت شود، در قانون اساسی ما مشخص شده و فرماندهی کل قوا که رهبری انقلاب باشد قدرت نظامی و دفاعی کشور را توسعه می‌دهد.

وی ادامه داد: راهبردهای که رهبری به دولت‌ها ابلاغ می‌کنند در همین جهت است که در زمینه‌های دیگر قدرت بتوانیم مثل قدرت نظامی به نتایج مطلوب برسیم و حقانیت خود را ثابت کنیم.

وزیر اسبق امور خارجه تاکید کرد: ما در منطقه خودمان خواستار همکاری هستیم. تا به حال رقابت‌های زیادی در این منطقه وجود داشته و اغلب هم به دلیل دخالت‌های بیگانگان بوده که به دنبال ایجاد اختلاف بین کشورها و کسب سود خود بوده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز یک بلوغی در منطقه در حال شکل‌گیری است که دست به دست هم دهیم و از اختلافات فاصله بگیریم و کنار هم کار کنیم تا بدون دخالت بیگانگان ساختارهایی در منطقه ایجاد کرد که منطقه به سمت توسعه و پیشرفت و ارتقای استقلال خود حرکت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مجتی IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    0 11
    در تورم نجومی قدرت اول دنیا هستیم
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    1 0
    در انتظار زمستان سخت اروپا هم بودید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس