کد خبر 1487858
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
پرسینگ

برخی از افراد تصور می‌کنند که سوراخ کردن بدن برای انجام پیرسینگ کاری بی خطر است اما پزشکان معتقدند انجام پیرسینگ خصوصاً در نواحی حساس بدن، جان و سلامت انسان را تهدید می‌کند.

به گزارش مشرق، با یک عالمه کاغذ و پرونده زیر بغلش، در گوشه ای از سالن پزشکی قانونی نشسته بود.عفونت چشم و ابرویش ظاهرش را به کلی عوض کرده بود. از کبودی و ورم دور چشمش به نظر می‌رسید به خاطر زد و خورد شدید کارش به اینجا کشیده اما ماجرا چیز دیگری است. می‌گوید «به پیشنهاد دوستش در یکی از مراکز غیر قانونی عمل پیرسینگ انجام داده و الان دچار عفونت شدید شده و ممکن است چشمش را از دست بدهد. روزی که تصمیم به انجام این کار گرفتم چیزی در مورد عوارض آن نمی‌دانستم. شنیده بودم که آرایشگر محله کارش خوب است! صورتم را به دستش سپردم اما حالا پزشکان می‌گویند به دلیل آلودگی وسایل و فلز استفاده شده چشمم دچار عفونت شدید شده و ممکن است بینایی‌ام را از دست بدهم.»

یکی از عمل‌هایی که به تازگی در کشورمان باب شده، پیرسینگ است. پیرسینگ به معنی سوراخ کردن عضوی از بدن است که آن را فلزات تزئین می‌کنند. آمار نشان می‌دهد اکثر کسانی که برای زیبایی تن به تیغ جراحی می‌دهند صرفاً به زیبایی بعد از عمل‌شان فکر می‌کنند. اما این رؤیا همیشه صادق نیست و در بعضی از موارد تبدیل به کابوسی تلخ می‌شود. در گذشته جراحان پلاستیک بیشتر به رفع جراحت‌های پوستی ناشی از تصادفات، آتش سوزی و سانحه‌های مختلف می‌پرداختند اما امروزه به دلیل علاقه زیاد افراد به انجام عمل‌های زیبایی این شغل به یکی از پردرآمدترین شغل‌ها تبدیل شده به طوری که افراد سودجو برای به دست آوردن پول بیشتر، خود را متخصص جراحی زیبایی معرفی می‌کنند تا از این طریق کسب درآمد کنند، و تنها چیزی که برایشان مهم نیست سلامت مردم و مراجعان است.

پیرسینگ چیست و چه عواقبی دارد؟

در همین رابطه با شهرام آریایی «متخصص پوست و مو و زیبایی» گفت‌وگو کردیم، این پزشک متخصص معتقد است، پیرسینگ که به تازگی در کشورما شایع شده به معنای سوراخ کردن و ورود یک جسم خارجی به داخل پوست است که مشکلات متعددی برای سلامتی بدن ایجاد می‌کند. پیرسینگ می‌تواند منجر به حساسیت‌ها و عوارضی مانندخون‌ریزی، عفونت، التهاب و در نهایت اگزماهای متعدد نسبت به وسیله وارد شده به ناحیه‌ی پرسینگ شود. همچنین می‌تواند باعث ایجاد ضایعات پوستی شود که شدت این ضایعه به محل ایجاد پیرسینگ بستگی دارد. عوارض ناشی از پیرسینگ سطحی نیست و عوارض نگران کننده‌ای خواهد داشت خصوصاً اگر دریک محیط غیر بهداشتی و توسط فرد غیر متخصص انجام شود. زیرا معمولاً عمل پیرسینگ در نقاط مختلف و حساس بدن از جمله اجزای مختلف صورت و گوش انجام می‌شود.

آیا پیرسینگ قابل برداشت است؟

پیرسینگ‌ها قابل برداشت هستند اما ممکن است جای آن هیچوقت بهبود پیدا نکند. درآوردن و از بین بردن جای پیرسینگ بسیار هزینه بر است. زیرا فرد باید برای از بین بردن یک پیرسینگ ساده، مدت‌ها تحت درمان باشد و لیزر کند. اما با انجام این اقدامات باز هم نمی‌توان محل پیرسینگ را به حالت اول برگرداند.

انجام اشتباه پیرسینگ و نقص عضو در بیمار

آیا انجام اشتباه پیرسینگ منجر به نقص عضو در بیمار می‌شود؟

بله. البته بستگی دارد که عمل پیرسینگ در کدام قسمت از بدن انجام می‌شود. در بعضی از قسمت‌ها خصوصاً نواحی حساس احتمال نقص عضو در بدن بسیار بالا است. زیرا این نقاط از بدن بسیار حساس بوده و نیاز به مهارت بالایی دارد. اشتباه در عمل پیرسینگ می‌تواند منجر به به وجود آمدن اختلال، ایجاد ضایعات گوشتی و پوستی و نقص عضو در بیماران شود که در این صورت بیمار تا آخر عمر درگیر خواهد بود.

انجام عمل پیرسینگ توسط افراد غیرمتخصص

آیا عمل پیرسینگ را افراد غیر متخصص می‌توانند انجام دهند؟

بسیاری از افراد هستند که خود را به عنوان تکنسین جا زده و برای سودجویی خودشان با جان آدم‌ها بازی می‌کنند. اصلاً و ابداً نباید عمل پیرسینگ توسط افراد غیر متخصص انجام شود. در ایران آموزشگاهی که پیرسینگ زدن را آموزش دهد وجود ندارد. بنابراین اشخاصی که به عنوان تکنسین این عمل را انجام می‌دهند هیچ تخصصی ندارند. افراد باید حتماً تحت نظر پزشک متخصص عمل پیرسینگ را انجام دهند. زیرا پزشک می‌داند چه کاری انجام می‌دهد و کجا را سوراخ می‌کند. پزشک می‌داند که چه مقاطعی را پیرسینگ بزند تا عارضه کمتری برای بیمار داشته باشد.

آیا زدن پیرسینگ مجوز نیاز دارد؟

بله. انجام عمل پیرسینگ نیاز به مجوز پزشکی دارد. در حال حاضر مراکز و سالن‌های زیبایی در ایران وجود دارند که عمل‌های زیبایی سطحی مانند تتو، پیرسینگ، بوتاکس و... انجام می‌دهند. این مراکز هیچ مجوزی برای انجام این عمل‌ها ندارند و صرفاً برای سودجویی و درآمدزایی‌شان تن به این‌کار داده‌اند.

پیرسینگ زدن در مکان غیربهداشتی منجر به چه بیماری‌هایی می‌شود؟

مهمترین مسئله و عارضه‌ای که زدن پیرسینگ بیمار را تهدید می کند عفونت است. عفونت ناشی از زدن پیرسینگ می‌تواند باکتریایی یا ویروسی باشد. ابتلا به بیماری‌های ویروسی مانندHIV ،HPV و هپاتیت عوارض جبران ناپذیری است که ممکن است در اثر زدن پیرسینگ در مکان‌ها و مراکز غیر استریل بیمار را درگیر کند و جان بیمار را بگیرد.

برای درمان التهاب‌ها و عفونت‌های ناشی از پیرسینگ چه کاری باید انجام داد؟

عمل پیرسینگ یک عمل سرپایی و سطحی است اما به مراقبت‌های بسیاری نیاز دارد. اگر شخصی تن به عمل پیرسینگ می‌دهد باید به عواقب آن فکر کند. زیرا پیرسینگ در سطحی از بدن انجام می‌شود که مستقیماً در معرض آلودگی و میکروب قرار دارد. همچنین عموماً از پیرسینگ‌هایی با جنس طلا، نقره و نیکل استفاده می‌شود که می‌تواند موجب حساسیت پوست شود. سوراخ کردن قسمتی از بدن و ورود یک جسم خارجی به داخل آن بسیار حساس است و باید در مکان کاملاً استریل انجام شود. همچنین این نقاط باید به صورت مرتب با مواد استاندارد ضدعفونی شود. در صورتی که التهاب و عفونت ایجاد شد باید سریعاً زیر نظر پزشک متخصص درمان شود.

آیا بیمار پس از زدن پیرسینگ نیاز به درمان دارد؟

بله. پیرسینگ، ورود یک جسم خارجی به بدن است و زخم ایجاد می‌کند. وقتی قسمتی از بدن زخم می‌شود به آنتی بیوتیک درمانی و مراقبت‌های پس از عمل نیاز دارد. اگر از این زخم‌ها مراقبت نشود، عوارض جبران ناپذیری را برای بیمار به وجود می‌آورد. بنابراین علاوه براینکه پزشک موظف است در شرایط استریل و کاملاً بهداشتی این‌کار را انجام دهد بیمار هم حتماً باید مراقبت‌های لازم را انجام دهد تا عارضه برطرف شود.

آیا گوشت اضافه ناشی از پیرسینگ درمان می‌شود؟

زدن پیرسینگ به تبحر پزشکی نیاز دارد. بعضی از بدن‌ها کلوئیدساز یا بدزخم است. کسانی که بد زخم هستند نباید عمل پیرسینگ را انجام دهند چون اگر انجام دهند باعث ایجاد ضایعات کلوئیدی، اسکار و گوشت اضافی می‌شود. درمان گوشت اضافه بسیار سخت و هزینه بر است و نیاز به چندین جلسه لیزر درمانی دارد تا شاید بتوان ۶۰ تا ۷۰ درصد ضایعه را درمان کنیم.

عمل پیرسینگ در حساس ترین نقاط بدن و عوارض آن

ترسناک ترین نقاطی که عمل پیرسینگ انجام می‌شود چه نقاطی است؟

پیرسینگ در ناحیه‌های چشم، ابرو و ناف یکی از حساس ترین و ترسناک ترین نقاطی است که برخی‌ها انجام می‌دهند. مهم ترین مسئله‌ای که در پیرسینگ‌های ناحیه چشم وجود دارد این است که ممکن است کلوئید و ضایعاتی را در ناحیه پلک ایجاد شود که منجر به سنگینی پلک، ناقرینگی و پایین کشیدن ابرو می‌شود.

من پیشنهاد می‌کنم به علت عبور عروق و اعصاب در ناحیه چشم و ابرو به هیچ عنوان از پیرسینگ استفاده نشود. پیرسینگ در ناحیه ناف هم ممکن است هر لحظه به لباس گیرکرده،کشیده شده و منجر به پارگی محل پیرسینگ شود. اگر پارگی محل پیرسینگ عفونت بگیرد بیمار را به دردسر می‌اندازد.

اگر شخص می‌خواهد پرسینگی انجام دهد حتماً تحت نظر پزشک متخصص این عمل انجام شود. که حداقل در یک شرایط استریلی این عمل انجام شود تا خطر ابتلا به عفونت پایین بیاد. اما خطر ابتلا به اگزماها و ضایعات پوستی بستگی به آن جسمی دارد که به عنوان پیرسینگ استفاده می‌شود.

آیا به عنوان متخصص زیبایی، پیرسینگ را تأیید می‌کنید؟

یک سری از پزشکان عمل پرسینگ را انجام می‌دهند. اما من به عنوان پزشک متخصص پوست و مو و زیبایی عمل پیرسینگ را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنم. برخی از افراد تصور می‌کنند که زدن پیرسینگ در اعضای مختلف بدن مانند سوراخ کردن گوش برای گوشواره است. اما ایجاد سوراخ در قسمت نرمی گوش هیچ گونه خطر جدی برای بیمار ایجاد نمی‌کند اما پیرسینگ خصوصاً در نواحی خاص بدن، جان و سلامت انسان را تهدید خواهد کرد.

دخالت غیرمجاز در امور پزشکی، جرم است

همان‌طور که گفته شد در حال حاضر در برخی از آرایشگاه‌ها، داروخانه‌ها و مراکز غیر مجاز برخی از جراحی‌های زیبایی سرپایی انجام می‌شود. از نظر قانونی این افراد مرتکب جرم شده و باید جریمه‌های نقدی و غیر نقدی پرداخت کنند. بر اساس ماده ۳ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی «هرکس بدون داشتن پروانه رسمی به امور پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، فیزیوتراپی و مامایی اشتغال ورزد یا بدون پروانه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام به تاسیس یکی از موسسات پزشکی مطرح در ماده ۱ کند یا پروانه خود را به دیگری واگذار یا پروانه دیگری را مورد استفاده قرار دهد، بلافاصله محل کار آن‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعطیل و به حبس تعزیری از ۶ ماه تا ۳ سال و پرداخت جریمه نقدی از ۵ میلیون تا ۵۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد و در صورت تکرار به حبس از ۲ تا ۱۰ سال و پرداخت جریمه از ۵ میلیون تا ۱۰۰ میلیون ریال یا دو برابر قیمت داروهای مکشوفه (هر کدام که بیشتر باشد) محکوم خواهد شد.»

با توجه به افزایش موارد دخالت آرایشگران در امور پزشکی لازم است وزارت بهداشت، پلیس اماکن و اتحادیه‌ صنف مورد نظر نظارت بیشتری بر فعالیت افراد سودجو داشته باشند تا از آسیب به سلامت مردم جلوگیری شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس