کد خبر 1487775
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
امیرعبداللهیان به بورل درباره اعدام «حبیب اسیود» چه گفت؟

وزیر امور خارجه در پاسخ به اظهارات مداخله جویانه بورل در موضوع اعدام «حبیب اسیود»، گفت: متاسفانه با اتخاذ مواضع مداخله جویانه، به ترویج پدیده شوم تروریسم کمک می‌کنند.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر امروز (دوشنبه) ۱۸ اردیبهشت ماه تلفنی گفت‌وگو کردند.

در گفت‌وگوی تلفنی بورل با امیرعبداللهیان آخرین تحولات مربوط به روابط ایران و اروپا، گفت‌وگوهای ایران و اروپا و تحولات اوکراین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

لازم به ذکر است، عصر امروز بورل در توئیتر از این تماس تلفنی خبر داده بود.

بورل در گفت‌وگوی تلفنی امروز با امیرعبداللهیان با استقبال از همکاری‌های در حال انجام بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تداوم و استمرار این همکاری‌ها را مفید و مثبت ارزیابی کرد.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر امروز در توئیتر درباره همکاری ایران و آژانس که درباره آن با امیرعبداللهیان گفت‌وگو کرده، نوشت: «همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اخیراً شتاب بیشتری گرفته و تأکید کردم ایران باید این (روند) را ادامه دهد.»

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسفند سال گذشته (۱۴۰۱) به تهران سفر کرد و سازمان انرژی اتمی و آژانس بیانیه مشترکی برای رفع سوءتفاهمات منتشر کردند. در همین خصوص نیز ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب نقشه راهی که در سفر گروسی مدیرکل آژانس به تهران انجام شد، در حال حرکت است و در همین زمینه اقدامات اجرایی و عملیاتی تعریف شده و داریم به جلو می‌رویم.

* اهمیت برجام برای اتحادیه اروپا

براساس اعلام وزارت امور خارجه ایران بورل در تماس تلفنی با رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین به برجام اشاره کرد و با بیان اینکه برجام برای اتحادیه اروپا مهم است، خاطرنشان کرد: برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام تلاش می‌کنیم.

این مقام عالی اتحادیه اروپا همچنین روند عادی سازی روابط بین ایران و عربستان سعودی را گامی مهم در تقویت ثبات منطقه‌ای خواند.

گفتنی است ایران و عربستان در اسفند سال گذشته درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک توافق کردند و پس از دیدار وزرای خارجه ۲ کشور در پکن قرار است اماکن دیپلماتیک ۲ طرف بزودی بازگشایی شود.

* ایران همواره از ابتکارات سازنده استقبال می‌کند

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در این تماس تلفنی، اصل گفت‌وگو بر اساس احترام متقابل را گامی مهم و تعیین کننده برای رفع موانع و حرکت به سمت جلو در مسیر مناسبات اروپا و جمهوری اسلامی ایران برشمرد و با اشاره به گفت‌وگوهای انجام شده اخیر ایران با اروپا گفت: برداشت ما این است که طرف‌های مقابل در مسیر برداشتن گام‌های مثبت قرار دارند.

وی همچنین عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از ابتکارات سازنده استقبال می‌کند.

امیرعبداللهیان در پاسخ به اظهارات بورل در موضوع اعدام «حبیب اسیود»سرکرده گروهک تروریستی حرکة‌ النضال تروریست حادثه اهواز، تصریح کرد: برخی مقامات اروپا به جای اینکه در مقابله با تروریسم عزم راسخ خود را به نمایش بگذارند، متاسفانه با اتخاذ مواضع مداخله جویانه، به ترویج پدیده شوم تروریسم کمک می‌کنند.

لازم به ذکر است روز گذشته نیز ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه به اظهارات مداخله جویانه برخی دولت‌های اروپایی در پی اعدام سرکرده این گروهک تروریستی واکنش نشان داده بود.

بورل در توئیتی درباره تماس تلفنی‌اش با امیرعبداللهیان نوشت که در این تماس اعدام «حبیب اسیود» را محکوم کرده و خواستار متوقف کردن حکم اعدام «جمشید شارمهد» تروریست و سرکرده گروهک تروریستی تندر شده است.

آخرین وضعیت تحولات اوکراین نیز از دیگر مواردی بود که در این گفت‌وگو مورد بررسی قرار گرفت.

لازم به ذکر است ۲۵ اسفند سال گذشته نیز وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره اوکراین گفته بود: غرب به جای تکرار اتهامات بی اساس، اوکراین را تشویق کند مدارک‌ مستند در نشست رسمی هیأت‌های سیاسی و نظامی دو کشور ارائه دهد و گفت‌وگوی رسمی را جایگزین اتهامات بی اساس و تکراری کند.

* انتقاد امیرعبداللهیان از نحوه انتشار توئیت گزینشی

امیرعبداللهیان همچنین امروز از نحوه انتشار توئیت گزینشی، ناقص و نادرست در پایان مذاکرات تلفنی از تیم رسانه‌ای بورل انتقاد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    1 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس