کد خبر 1487675
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶
قالیباف: چرخه توزیع دارو در کشور باید با دقت مدیریت شود

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: چرخه حوزه دارو بسیار مشخص و قابل برنامه‌ریزی است و ما دقیقا می‌دانیم در چه زمانی و در کجای کشور به چه دارویی بیشتر احتیاج داریم از این رو این موضوع با دقت مدیریت شود تا مردم دچار مشکل نشوند.

به گزارش مشرق، به منظور بررسی مشکلات حوزه دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، پیش از ظهر امروز(دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲) جلسه‌ای با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وزرای بهداشت و اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس کل گمرک ایران، رئیس سازمان غذا و دارو و معاون نظارت و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.

قالیباف در ابتدای این جلسه، در تشریح چرایی برگزاری این نشست، گفت: از نیمه‌های فروردین منتظر بودم تا دستگاه‌های مسئول، مشکلات حوزه دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی را برطرف کرده و راهکاری برای آن بیندیشد، اما روند کار نشان داد که همچنان این موضوع در تلاطم بوده و روز به روز مشکلات آن افزایش می‌یابد، لذا از آنجایی که موضوع درمان با جان مردم سر و کار دارد، نیاز بود که هرچه زودتر مشکلات آن را بررسی و راهکارهای حل آن را پیشنهاد کنیم.

همچنین در ادامه حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از افزایش سرسام‌آور قیمت دارو، گفت: قرار شده بود ۳.۵ میلیارد دلار اعتبار برای تأمین دارو و تجهیزات تخصیص یابد که ۱.۵ میلیارد دلار آن نیز با ارز ۴۲۰۰ تومانی و مابقی با ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی باشد اما هنوز این مبلغ تخصیص نیافته است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین با اشاره به کمبود جدی دارو در کشور، عنوان کرد: ادامه مشکل تأمین دارو، کشور را دچار بحران خواهد کرد. در همین رابطه مقرر شده بود ۴ درصد عوارض گمرکی که به دارو و تجهیزات تعلق می‌گیرد به یک درصد کاهش یابد، اما از آنجایی که این موضوع هنوز انجام نشده، تجهیزات در گمرک مانده و ترخیص نشده است.

پژمان پشمچی‌زاده معاون نظارت مجلس نیز در همین رابطه با بیان اینکه قیمت دارو در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ رو به افزایش گذاشت، اظهار کرد: یک ماه بعد از اجرای طرح دارویار، شاهد کمبود داروهای پرمصرف در کشور شدیم که نمونه آن سرم‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضدحساسیت، داروهای دیابتی و غیره بود که باید در این حوزه بازنگری صورت گیرد.

وی افزود: برآورد ما از شرایط این است که زمینه‌های بروز مشکل سال گذشته در زمینه دارو هنوز پابرجاست و اگر تدبیری نشود، ممکن است دوباره با مشکل مواجه شویم.

در ادامه این نشست سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی به تشریح موضوع مشکل ترخیص دارو و تجهیزات از گمرک پرداخت و گفت: صدور مجوز ۴ درصد به یک درصد و ترخیص دارو و تجهیزات، مربوط به وزارت اقتصاد است.

وی افزود: با توجه به حساسیت این موضوع، پس از نهایی شدن قانون بودجه از همکاران خواستم بعد از تعطیلات نوروز، قانون جدید اجرا شود اما به دلیل برخی مسائل در نهایت، روز گذشته (۱۷ اردیبهشت) مخبر معاون اول رئیس‌جمهور آیین‌نامه مربوطه را ارسال کردند و من نیز آن را به گمرک ابلاغ کردم.

وزیر اقتصاد و دارایی در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر وزارت اقتصاد از اختیارات خود استفاده و اعلام کرد واردکنندگان می‌توانند از طریق ضمانت‌نامه و یا طرق دیگر، داروها را تا زمان تعیین تکلیف شدن عوارض گمرکی، از گمرک ترخیص کنند تا این کالاها در گمرک نماند.

در این قسمت از نشست، رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران به مکاتباتی که درباره ترخیص تجهیزات مصرفی پزشکی داشته است، اشاره و بیان کرد: علی‌رغم ترخیص داروها از گمرک اما موضوع تجهیزات مصرفی پزشکی همچون شیرخشک در قانون قید نشده و این قسمت از قانون نیاز به تفسیر دارد.

وی همچنین با اشاره به راهکار این سازمان برای ترخیص دارو و تجهیزات، گفت: البته هیچ محدودیتی برای شرکت‌های دارویی واردکننده جهت ترخیص کالای خود به صورت نسیه‌ای و ضمانت‌نامه‌ای وجود ندارد.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت نیز در این بخش از صحبت‌های رضوانی‌فر عنوان کرد که هر یک قطعه‌ای که از گمرک ترخیص نشود ممکن است کار یک دستگاه بیمارستان و به صورت کلی کار یک بیمارستان را مختل کند.

روح‌الامینی عضو کمیسیون بهداشت نیز این قضیه را نیازمند یک استفساریه دانست.

قالیباف حوزه تجهیزات پزشکی را با تجهیزات مصرفی پزشکی متفاوت دانست و گفت: دولت و مجلس در موضوعات دارو، آمبولانس و تجهیزات مصرفی پزشکی اتفاق نظر دارند و بر همین اساس مصوبه سال گذشته شورای هماهنگی اقتصاد نیز تبدیل عوارض ۴ درصد گمرک به یک درصد برای این کالاها بود که تا اردیبهشت امسال اعتبار داشته و قابل تمدید هم هست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حل مشکل تجهیزات مصرفی و ترخیص کالاهای آن از گمرک نیازمند اصلاح قانون و یا استفساریه از مجلس است، عنوان کرد: تجهیزات مصرفی باید فهرست شده و به گمرک داده شود. لازم است فهرست مشخص و قطعی تجهیزات مصرفی در اختیار گمرک قرار گیرد و ما نیز برای حل بحث مجوز آن با رئیس‌جمهور و معاون اول صحبت می‌کنیم تا کار در قالب استفساریه و یا اصلاح قانون انجام شود. اگر از این روش‌ها کار انجام نشد در جلسه سران قوا آن را پیگیری خواهم کرد.

در ادامه این نشست به بررسی چالش بعدی حوزه دارو و تجهیزات پیرامون اعتبار ارزی و ریالی پرداخته شد که در جریان آن، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه امسال برای ارز، کمیته تعیین و تخصیص ارز تشکیل شد چرا که سال گذشته عدم مدیریت ارز ما را دچار مشکل کرد، گفت: در این کمیته نیازهای ارزی کشور را با کمک دستگاه‌های مربوطه احصا و میزان منابع را مشخص کردیم که مشخص شد به ۳.۵ میلیارد دلار اعتبار برای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نیاز داریم.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه ۱.۵ میلیارد دلار از ۳.۵ میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی و مابقی با ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی است که سازمان برنامه متعهد شد اختلاف آن را متقبل شود، اظهار کرد: تا ۱۶ اردیبهشت ماه سالجاری، ۴۸۸ میلیون دلار به وزارت بهداشت دادیم که ۱۸۵ میلیون آن تأمین شد. درباره دارو نیز هرچه وزارت بهداشت به عنوان نیاز اعلام کند، ارز آن از طرف بانک مرکزی تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه نقدینگی لازم برای حوزه دارو تأمین شده است، عنوان کرد: صنعت دارو، صنعت سودآوری است و تمایل بانک‌های تجاری به معامله با شرکت‌های دارویی بسیار است، لذا من متعهد می‌شوم ۳۰ هزار میلیارد تومان علاوه بر اعتبار اعلام شده به این حوزه بدهیم.

فرزین البته بخشی از حل مشکل حوزه دارو را متوجه مدیران دارویی که می‌گویند ارز گران شده است، دانست و گفت: در این خصوص لازم است سرمایه‌گذار هم افزایش سرمایه بدهد تا بخشی از موضوع حل شود.

رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر با اعلام اینکه این مجموعه متعهد به تأمین ۳.۵ میلیارد دلار اعتبار برای حوزه دارو است، ابراز داشت: بنده قول می‌دهم تا خرداد ماه، ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار را اعتبار برای حوزه دارو تأمین کنیم و برای ۳۰ همت عنوان شده که علاوه بر این مقدار است، با بانک‌های خاصی صحبت می‌کنم تا اعتبار لازم برای دارو را بپردازند.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه اگر سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی به تعهدات خود عمل کنند، ما نیز می‌توانیم اقدامات لازم را صورت دهیم، گفت: قرار بود ۷۳ هزار میلیارد تومان جدای این مسائل به ما داده شود اما ۵۱ هراز میلیارد تومان داده شد و پول نداشتند که مابقی را بدهند از این رو ۲۲ هزار میلیارد تومان کسری آوردیم و در حال حاضر نیز ۲۴ هزار میلیارد تومان از طرح دارویار کسری داریم.

وزیر بهداشت و درمان با اشاره به خواسته‌های این وزارتخانه برای حل مشکلات حوزه دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، عنوان کرد: ما خواستار تأمین به موقع ارز هستیم چرا که از اواخر سال گذشته در این حوزه دچار مشکل بودیم همچنین تسهیلات بانکی نیز باید به موقع داده شود.

وی افزود: در ادامه باید موضوع ترخیص دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی از گمرک حل شود و از سوی دیگر نیز معوقات طرح دارویار که حدود ۲۴ همت است، پرداخته شود تا دانشگاه‌های علوم پزشکی بتوانند داروی مورد نیاز خود را تأمین کنند.

قالیباف در ادامه این نشست درباره چگونگی حل مشکلات حوزه ارز و نقدینگی دارو و تجهیزات با تأکید بر اینکه برای حل مشکل امنیت غذایی و دارو باید بحث اعتبارات اسنادی (ال سی) نقدی را از مدار خارج کنیم و به سمت اعتبارات اسنادی (ال سی) ریالی برویم، گفت: چرخه حوزه دارو بسیار مشخص و قابل برنامه‌ریزی است و ما دقیقا می‌دانیم در چه زمانی و در کجای کشور به چه دارویی بیشتر احتیاج داریم از این رو این موضوع با دقت مدیریت شود تا مردم دچار مشکل نشوند.

وی با بیان اینکه ال سی اعتباری می‌تواند مشکل نبود نقدینگی را برطرف کند، اظهار کرد: با ال سی ریالی می‌توان این موضوع را حل کرد و معتقدیم در وزارتخانه و خزانه‌داری و با وجود اجرای قانون ارزش افزوده موجود، موضوعی تحت عنوان بحران ریال نداریم.

در این جلسه، عبدالحسین روح‌الامینی رئیس کمیته غذا و دارو مجلس و سیدجلیل میرمحمدی میبدی رئیس کمیته تجهیزات پزشکی مجلس نیز به بیان مسائل اساسی حوزه بهداشت و درمان با تمرکز بر عوامل بروز نارسایی در شبکه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    0 0
    بزار بیاد ایران حال کنن اینقدر به اردوغان و ترکیه فحش ندن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس