کد خبر 1487408
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
انگلیس

تاجگذاری چارلز سوم در حال تبدیل شدن به ابراز مخالفت علنی با نظام پادشاهی در انگلیس است. معاون حزب محافظه‌کار نیز با صریح‌ترین لهجه ممکن به ضدسلطنت‌ها هشدار داد: «هرکس سلطنت نمی‌خواهد از انگلیس برود»!

به گزارش مشرق، مراسم تاجگذاری چارلز سوم به عنوان چهلمین پادشاه انگلیس به شکلی طعنه آمیز زمینه‌ساز بروز و ظهور گرایش‌های ضد سلطنتی شد؛ چیزی که در جنبش معروف به «جمهوریخواهی» در انگلیس نمایان است. روز شنبه ساعاتی قبل از مراسم تاجگذاری در انگلیس، اسکاتلندیارد گراهام اسمیت، رهبر گروه ضدسلطنت را در حالی که در حلقه هوادارانش بود، دستگیر کرد تا بحث و جدل بر سر ماهیت نظام سلطنتی در این کشور به اوج برسد. اسمیت حدود دو ساعت قبل از رسیدن چارلز سوم پادشاه ۷۳ ساله جدید به وست مینستر، در حال توزیع نوشیدنی و پلاکارد برای معترضان به نظام سلطنتی در میدان ترافالگار (محل اعتراضات) بود که اسکاتلندیارد او را به همراه پنج تن از هوادارانش دستگیر کرد. در شبکه‌های اجتماعی، ویدئویی از جر و بحث پلیس با یکی از دستگیرشدگان منتشر شده که یکی از افسران پلیس می‌گوید: «قصد ندارم در این مورد وارد بحث شوم، آن‌ها دستگیرند؛ تمام.» بازداشت اسمیت در حالی انجام شد که جمهوریخواهان معترض می‌گویند قبل از تجمع، با اسکاتلندیارد برای تظاهرات مسالمت آمیز توافق کرده بودند.

پیتر تاچل، فعال حقوق بشر پلیس انگلیس را متهم کرده که دستگیری معترضان به‌رغم تضمین آن به برگزاری تظاهرات ضد سلطنت انجام شده است. تاچل می‌گوید: «آن‌ها با دستگیر کردن رئیس (جنبش) جمهوری، توقیف پلاکاردها و بلندگوهای آنها، زیر نظر گرفتن عکس‌ها و ساختن یک دیواره انسانی مقابل تظاهرات، تضمینی را که داده بودند، نادیده گرفتند تا پادشاه در راه عبور به سمت قصر، این‌گونه اعتراضات را نبیند.» اسمیت صبح دیروز بعد از آزادی‌اش از بازداشت پلیس توئیت کرد: «اشتباه نکنید. در بریتانیا، دیگر حق اعتراض مسالمت آمیز وجود ندارد. بارها به من گفته‌اند که پادشاه اینجاست تا از آزادی‌های ما دفاع کند [ولی]حالا آزادی‌های ما به نام او مورد حمله قرار گرفته است.»

۷۵ درصد جوانان مخالف سلطنت

در لندن، اغلب اوقات پادشاه به عنوان قدرتی نمادین و تشریفاتی تعبیر می‌شود، ولی اتفاقات روز شنبه، همزمان با تاجگذاری چارلز، که بروز و ظهور جنبش جمهوریخواهی را نمایان کرد، نشان داد که انگلیسی‌ها، به خصوص نسل جدید، تمایل چندانی به نظام سلطنتی ندارند. نظرسنجی جدید سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که بریتانیایی‌ها، بیش از آنکه دیدگاه‌شان طی یک دهه گذشته به سلطنت مثبت‌تر شده باشد، منفی شده است. در افکارسنجی شرکت نظرسنجی ساوانتا بیش از یک سوم بزرگسالان در انگلیس (۳۶ درصد) گفته‌اند که نظرشان به خانواده سلطنتی نسبت به ۱۰ سال پیش منفی‌تر شده است. در حالی که فقط ۲۱ درصد گفته‌اند دیدگاه‌های آن‌ها در مورد خانواده سلطنتی طی یک دهه گذشته مثبت‌تر شده، ۴۱ درصد دیگر معتقدند که نظر کلی آن‌ها در مورد سلطنت، بدون تغییر، ثابت مانده است.

بر اساس همین نظرسنجی از هر ۱۰ انگلیسی، سه نفر گفته‌اند علاقه آن‌ها به پیگیری اخبار مربوط خانواده سلطنتی کمتر شده، در حالی که ۲۲ درصد گفته‌اند علاقه‌شان بیشتر شده است. نظرسنجی‌های دیگر نشان‌دهنده کاهش حمایت از نظام سلطنتی در انگلیس است. یک نظرسنجی که YouGov ماه گذشته میلادی آن را انجام داده، نشان می‌دهد ۶۴ درصد از مردم بریتانیا گفته‌اند که علاقه کمی به تاجگذاری دارند یا اینکه اصلاً علاقه‌ای به آن ندارند. همین نظرسنجی نشان می‌دهد که میزان مخالفت با سلطنت در میان جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله، به ۷۵ درصد می‌رسد، موضوعی که سی‌ان‌ان آن را نشان این می‌داند که «پادشاه چارلز سوم با چالش‌های جدی مواجه است.» متیو کارنیتسچنیگ، خبرنگار پولیتیکو که برای ارزیابی مراسم تاجگذاری چارلز به لندن سفر کرده، در گزارشی مشروح از بی تفاوتی انگلیسی‌ها به مراسم روز جمعه صحبت کرده است. او می‌نویسد: «با توجه به منظره تاجگذاری‌های گذشته و اینکه هفت دهه از آخرین تاجگذاری گذشته بود، مطمئن بودم که شهر پر از شور خواهد بود، چیزی که در عوض با آن مواجه شدم بی‌تفاوتی بود.» او از قول یکی از مسافران یورو استار نوشته است: «بیشتر مردم به تاجگذاری اهمیتی نمی‌دهند»

حق بریتانیایی‌ها را گرفته‌اید

ظاهراً همین باعث شده که حامیان و مخالفان نظام سلطنت به شکل آشکارتری در مقابل همدیگر صف‌آرایی کنند. در راهپیمایی اعتراضی روز شنبه برخی از معترضان ضد سلطنت، پلاکاردهایی با مضمون «سلطنت را الغا کنید، نه حق اعتراض را» و «(او) پادشاه من نیست» در دست داشتند. در مقابل، حامیان نظام سلطنت که به نظر می‌رسد بیش از گذشته از اوضاع چالشی در بریتانیا نگرانند، دیدگاه‌های رادیکال خود را با صراحت بیشتر ابراز می‌کنند. لی اندرسون، معاون حزب محافظه‌کار انگلیس در یک اظهارنظر گفته که مبارزان ضدسلطنت باید به جای اینکه از حق آزادی بیان خود برای اعتراض به تاجگذاری چارلز سوم، استفاده کنند، بریتانیا را ترک کنند. اندرسون که به خاطر گفتن این جمله که برای تهیه یک وعده غذایی ۳۰ پنی نیاز است، به «لی ۳۰ پنی» معروف شده، دیروز با اشاره به شعار «پادشاه من نیستی» جمهوریخواهان در توئیتر نوشت: «پادشاه من نیستی؟ اگر نمی‌خواهید در کشوری زندگی کنید که دارای سلطنت است، راه‌حلش این نیست که با پلاکاردهای احمقانه خودتان حاضر شوید. راه‌حل این است که مهاجرت کنید.»

منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 19
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    0 1
    تازه رسیده به ,ما ایرانی ها راستی سرنوشت اون زنیکه که گفت نخواهد برید چی،شد رفت آمریکا. ?!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس