کد خبر 1487332
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۴
الگوبرداری هند از چین در تنش زدایی بین تهران و ریاض

وزیر خارجه هند با اشاره به تلاش موفق چین در تنش زدایی بین ایران و عربستان از اقدام دهلی نو برای خاتمه درگیری بین روسیه و اوکراین خبر داد.

به گزارش مشرق، وزیر خارجه هند روز یکشنبه با اشاره به تلاش موفق چین در تنش زدایی بین ایران و عربستان از اقدام این کشور برای خاتمه درگیری بین روسیه و اوکراین خبر داد.

به گزارش منابع خبری، «جی. اس جایشانکار» وزیر خارجه هند روز یکشنبه گفت که هند تلاش کرده در درگیری روسیه و اوکراین کمک کند نه به این دلیل که چین کاری انجام داده، بلکه به این دلیل که وضعیت اوکراین سزاوار این اقدام است.

وزیر خارجه هند گفت که دهلی نو در تلاش است تا در این وضعیت کمک کند.

جیشانکار با اشاره به اقدام چین در برقراری روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض گفت: «چین‌ها در هر اتفاقی که بین عربستان سعودی و ایران رخ داد، مشارکت داشته‌اند.»

جایشانکار گفت: «من با کسی رقابت نمی‌کنم. اگر کاری در اوکراین انجام دهم، به خاطر رقابت با چین نیست. این کار را انجام خواهم داد، زیرا وضعیت در اوکراین سزاوار آن است. واقعیت این است که به طرق مختلف، ما از آغاز درگیری تلاش کرده‌ایم کمک کنیم. در واقع، مودی از جمله رهبرانی بوده است که مکرراً با روسای جمهور روسیه و اوکراین در تماس بوده است

جایشنکار افزود: «امروز دنیای بسیار پیچیده‌ای است. مشکلات زیاد، نوسانات زیاد، عدم اطمینان زیاد. بخشی از دیپلماسی این است که به عنوان یک کشور ثبات بخش، به عنوان یک کشور کمک کننده و به عنوان کشوری با دوستان بیشتر و دشمنان کمتر، شهرت پیدا کنیم.»

این گزارش حاکیست، به دنبال سفر بهمن‌ماه گذشته آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به «پکن»، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ۱۵ اسفندماه گذشتهدر شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل و فصل نهایی موضوعات فیمابین ایران و عربستان سعودی با همتای سعودی خود آغاز کرد. این دو کشور بعد از این مذاکرات توافق کردند که روابط دیپلماتیک را از سر گیرند (جزئیات بیشتر).

وزارت امور خارجه چین اخیراً اعلام کرد پکن آماده تلاش‌ها در راستای ایجاد صلح در اوکراین بوده و امیدوار است طرف‌های درگیری در این زمینه همکاری کنند. چین پیش‌تر هم طرح صلحی را برای بحران اوکراین ارائه کرد که مورد استقبال کشورهای غربی قرار نگرفت.

چین در سند پیشنهادی خود اعلام کرد مذاکره تنها راه‌حل بحران اوکراین است و همه تلاش‌ها برای حل مسالمت‌آمیز بحران باید مورد تشویق و حمایت قرار بگیرد. بنابر اعلام وزارت خارجه چین، پکن اصرار دارد که به منافع و نگرانی‌های امنیتی مشروع همه کشورها توجه کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    0 5
    پس این خبر حمله بزرگ روسیه به اوکراین چه شد تجمع 300 هزار نفر در شمال شهر خارکف برای قطع راه آهن کیف به جنوب و مشخصا دونباس چرا روسیه نمایش قدرت و مانور با 300 هزار نیرو را در شمال کیف و یا شمال خارکف برگزار نمی کند
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    1 3
    روسیه باید تکلیف شرق رود دنیپر را با اعلام بسیج 300 هزار نفری دیگری باید حل و فصل نماید قبل از پایان تابستان گروه 300 هزار نفری سال پیش از محور خارکف و گروه 300 هزار نفری جدید از محور چرنیهوف و شمال کیف
  • ناشناس IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    3 3
    افرین به وزیر خارحه هند کشورهند داره کشورقدرتمندی ازنظر اقتصادی درآسیا میشه باوجود جمعیت میلیاردی که داره وهیچ متابعی هم نداره ایتقدر پیشرفت کرده که داره میانجیگری دوکشور رومیکنه ایشالا اینکارش باعث بشه جنگ روسیه واوکراین تموم بشه وخونریزی وکشتاربه پایان برسه
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    0 2
    اینها نمیدونن‌ که بازیگر اصلی تنش زدایی بین ایران و عربستان خود ایران بود
  • امیر IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    1 0
    جنگ روسیه و اوکراین با واسطه کشورهایی مانند هند به پایان نخواهد رسید و تنها در صورت رسیدن به اهداف از پیش طراحی شده و نیز توافق خود روسیه و آمریکا با واسطه و یا بدون واسطه چین صورت خواهد گرفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس