کد خبر 1486554
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
کمک نان سبوس دار به سلامتی انسان

مصرف نان کامل به دلیل وجود پوسته و جوانه منبع غنی فیبر، ویتامین e، ویتامین های گروه b، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی به بهبود سلامتی کمک می کند.

به گزارش مشرق، فرهاد تابان سیرت کارشناس تغذیه افزود: نان کامل همچنین در ایجاد سیری و کاهش اشتها، کاهش کلسترول، پایین آمدن خطر بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و پیشگیری و درمان سرطان ها موثر است.

وی تاکید کرد: کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از بیماری ها و عوارضی مانند سوء تغذیه،سرطان دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ، جذب اسید های صفراوی،یبوست و کنترل بیماری هایی همچون دیابت، پوکی استخوان، کم خوابی و چاقی را می توان از مزایای مصرف نان کامل است .

او با اشاره به اینکه در دستورالعمل های تغذیه ای توصیه شده دست کم نیمی از غلات مصرفی رژیم غذایی روزانه افراد از غلات کامل باشد؛ یعنی پوسته و جوانه ها حذف نشده باشد بر استقاده از نان های سبوس دار تاکید کرد.

آیا هر نان کاملی مورد تایید است؟

تابان سیرت یادآور شد: توصیه می‌شود از خریدن نان هایی که در نانوایی به آن سبوس به صورت دستی اضافه می‌شود، خودداری شود.

کارشناس تغذیه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد:منظور از مصرف نان سبوس دار نانی است که با آرد سبوس دار تهیه شده باشد. یعنی آردی که بخشی از سبوس آن در کارخانه گرفته شده و به عنوان آرد کامل (سبوس دار) در تهیه نان سنگک، نان جو و برخی نان های محلی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: برخی از شرکت ها اقدام به تهیه بسته بندی هایی تحت عنوان سبوس گندم، سبوس برنج و موارد مشابه می کنند اما لازم است به یاد داشته باشید هر ماده غذایی که تهیه می کنیم باید پروانه بهداشتی ساخت از سازمان غذا و دارو را داشته باشد.

چه کسانی بهتر است در مصرف نان و غلات کامل یا سبوس دار احتیاط کنند؟

تابان سیرت ابراز کرد: افراد دارای درجات مختلف نارسایی کلیه باید در مصرف سبوس احتیاط کنند.

وی ادامه داد: به افراد در هنگام داشتن اسهال طولانی مدت،توصیه می‌شود تا زمان بهبودی از غلات ساده استفاده کنند.

مشکلات تولید نان کامل

تابان سیرت خاطرنشان کرد: تولید نان کامل گام موثری در بهبود کیفیت تغذیه ای افراد جامعه و ارتقای سلامتی شهروندان محسوب می‌شود اما مشکلات و چالش‌های گوناگونی وجود دارد که مانع از تولید آن در سطح وسیع شده است.

کارشناس تغذیه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:وجود اسید فیتیک در سبوس، طعم نامطلوب، رنگ تیره، حجم کم و بافت سفت نان کامل، کندی فرایند تولید نان، نیاز به نیروی کار ماهر، هزینه بالای تولید، ماندگاری کمتری نان های کامل و نبود آگاهی جامعه از خواص نان کامل از جمله مشکلات تولید و مصرف نان کامل در کشور است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    1 0
    نان بدون سبوس=دیابت کم خونی و سرطان معده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس