امیرعبداللهیان در دیدار نماینده زابل: در تحقق حق‌آبه ملت ایران از هیرمند جدی هستیم

وزیر خارجه در دیدار نماینده زابل با بیان اینکه در تحقق حق‌آبه ملت ایران از هیرمند جدی هستیم، گفت: مقامات هیأت حاکمه افغانستان پایبندی خود را به حق‌آبه ایران اعلام کرده‌اند و انتظار داریم در این زمینه کوتاهی نکنند.

به گزارش مشرق، «حبیب‌الله دهمرده» نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و درباره مسائل حوزه انتخابیه از جمله افزایش روند مهاجرت و پیش بینی بروز فاجعه انسانی در استان سیستان و بلوچستان گفت‌وگو کرد.

دهمرده با اشاره به احتمال بروز یک فاجعه انسانی در استان سیستان و بلوچستان به خاطر بحران آب، اقدامات تقنینی انجام شده در سال‌های گذشته را برای حل مشکل مورد تأکید قرار داد و خواستار توجه جدی هیأت حاکمه موقت افغانستان به موضوع شد.

وی با انتقاد از عدم اجرای دقیق طرح‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری درباره رفع مشکلات استان، از دو پروژه انتقال آب از دریای عمان و حفر آب ژرف به عنوان راهکارهای کوتاه مدت برای معضل بی آبی یاد کرد و افزود: تجربه مذاکرات با مقامات افغانستان در سال‌های گذشته نشان داده که دریافت حق‌آبه نیازمند اتخاذ رویکردهای جدید و انسجام بیشتر در بین بخش‌های مختلف نظام است.

وی در این چارچوب پیشنهاد دریافت تضمین‌های عملی از حاکمان کنونی افغانستان را ارائه کرد.

وزیر امور خارجه ضمن تشریح اقدامات ملموس و عینی صورت گرفته از سوی دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم، پیگیری حق‌آبه را در مناسبات دوجانبه با همسایگان از جمله افغانستان جزو اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی وزارت امور خارجه برشمرد و افزود: ایران در تحقق حق‌آبه ملت ایران از هیرمند جدی است و این مسئله جزو موضوعات اصلی گفت‌وگوهای اینجانب، نماینده جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان و وزارت نیرو با افغانستان در نشست‌های دوجانبه و چندجانبه از جمله نشست اخیر کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن تأکید بر آمادگی وزارت امور خارجه برای کمک به حل مشکلات استان در مجموعه دولت اظهار داشت: مقامات هیأت حاکمه کنونی افغانستان پایبندی خود را به حق‌آبه ایران به ما اعلام کرده‌اند و انتظار جدی داریم که به نشانه التزام به قراردادهای بین‌المللی و پایبندی به حسن نیت در این زمینه کوتاهی نکنند و شاهد ورود آب به استان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    7 0
    اگر کوتاهی کردن این افغانی های بی مصرف بیرون کنید
    • CN ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      0 1
      اتفاقا الان مصرفشون بیشتر از ما ایرانی هاست ، جوانان ما یا دنبال دور دور هستند یا معتاد و یا اواخواهر اما اکثر مزارع، کارخانجات و کارگاههای صنعتی، معادن از جوانان افغان استفاده میکنند چون غیرت کار دارند.
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    18 0
    کدام حق ابه انگارمسئولین ایران نوکرطالبان هستند وگرنه زمستان که سیل میاد که حق ابه نیست
  • ب IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    31 0
    فعلا فقط امتیاز می دهید ، این جدی بودن کی شکل عملی به خود می گیرد ، حق گرفتنی است اما با لبخند ملیح شما یک سطل آب هم نصیب سیستان نخواهد شد طالبان فقط اقتدار می خواهد والسلام
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    2 0
    وجود میخواد که ندارید
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    2 0
    ارتش افغانستان که الان داخل ایرانه این همه مهاجر رو پذیرش کردید
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    0 0
    جدی بودن کافی نیست. فقط گرفتن حق کافی هست
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    0 0
    حرف و حرف و باز هم حرف . از پنج ملیون افغانی داخل ایران نصفشون رو که در استان های شرقی هستند اخراج کنید خود به خود درست می شه .
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    اگر همین الان برای این همه مهاجر افغانی که داخل کشورکردید تصمیم قاطع نگیرید باید درداخل کشورمون باهاشون بجنگیم مرزها را دیوار کشی کنید اخراجشان کنید هزینه ها را براشون صد برابر کنید تا مجبور شوند برگردندمتاسفانه ایران درطول تاریخ همیشه از همسایگان ناسپاسش ضربه خورده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس